Cambridge Advanced English (CAE)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:05

Maaike162 schreef:
Hoi Bokkers!

Aanstaande woensdag ga ik het CAE examen (Cambridge Advanced English) maken. Al een tijdje ben ik hier veel mee aan het oefenen, maar ik was benieuwd of er meer bokkers zijn die dit examen hebben gedaan en wat hun ervaring er mee was. Viel het mee of tegen? Zijn er dingen die erg handig zijn om te weten, maar die niet overal duidelijk worden verteld?

Woensdag heb ik Writing, Use of English, Reading en Listening. Over drie weken heb ik op een zaterdag mijn Orals.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik heb deze gehaald met een A, en de CPE met een B. Ik vond het geschreven gedeelte in alle examens onwijs makkelijk, ik had het veel moeilijker verwacht. Orals moet je maar net geluk hebben, vind ik. Ik kreeg hele moeilijke onderwerpen en zat met een leraar engels naast me, waar ik zelf nog een 16jarig onzeker meisje was, dus dat ging helemáál niet zoals ik het wilde. Maar ik woon nu alweer meer dan een jaar in Ierland en ik red me prima, dus ach :+

edit: overigens, ik heb CAE vervroegd examen gedaan (in februari) omdat de leraar vond dat het onzin was om door te leren tot juni als je al een goed niveau hebt. Vervolgens heb ik CPE zonder lessen gedaan in juni, meteen erachteraan dus. CPE wordt bij ons op school niet voor getraind, in principe doe je FCE in de 2e of 3e? En vervolgens doe je CAE in 5e of 6e klas.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:49

ThinkAgain schreef:
Ik heb deze gehaald met een A, en de CPE met een B. Ik vond het geschreven gedeelte in alle examens onwijs makkelijk, ik had het veel moeilijker verwacht. Orals moet je maar net geluk hebben, vind ik. Ik kreeg hele moeilijke onderwerpen en zat met een leraar engels naast me, waar ik zelf nog een 16jarig onzeker meisje was, dus dat ging helemáál niet zoals ik het wilde. Maar ik woon nu alweer meer dan een jaar in Ierland en ik red me prima, dus ach :+

edit: overigens, ik heb CAE vervroegd examen gedaan (in februari) omdat de leraar vond dat het onzin was om door te leren tot juni als je al een goed niveau hebt. Vervolgens heb ik CPE zonder lessen gedaan in juni, meteen erachteraan dus. CPE wordt bij ons op school niet voor getraind, in principe doe je FCE in de 2e of 3e? En vervolgens doe je CAE in 5e of 6e klas.

Dankjewel voor je reactie! Wow, het CAE halen met een A! Ik ben al blij als ik een C heb. Ik zit nu in de 3e en heb CAE dus al net (afgelopen woensdag )gedaan vanwege tweetalig onderwijs. Op zich zie ik tegen het spreken niet zo op, snap idd dat het er ook vanaf hangt welke onderwerpen. Geschreven gedeelte heeb ik dus al gehad, spreken is volgende week zaterdag.

ThinkAgain

Re: Cambridge Advanced English (CAE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:18

Slagen is slagen :) Het maakt in praktijk heel weinig uit of je een C haalt of een A, maar meer of je 'm hebt of niet. Ik heb nooit tweetalig onderwijs gedaan, heb in de eerste klas gewoon gekozen voor extra lessen omdat ik het gewone engels geen uitdaging vond. Heb in mijn laatste twee jaar op het middelbare ook geen engelse lessen hoeven volgen

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:25

O, das een handige manier om ook goed Engels te leren! Ook handig dat je dan de laatste twee jaar geen Engels meer hebt, ik heb zelf de komende drie jaar ook geen Engels meer. We gaan in plaats daarvan een IB programma doen. Ik weet nog niet echt wat dat inhoudt, maar in elk geval geen grammatica enz. meer.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:28

Heb in m'n jaar hier nog bar weinig dingen gebruikt die ik in de les geleerd heb hoor :+ mijn Engels is wel gemiddeld beter dan dat van de baas en collega's, tot het punt waar zij naar mij toe komen om te vragen hoe je een woord spelt :') Heb ook geen accent GELUKKIG, als er iets is waar ik een gruwelijk hekel aan heb is het wel nederlands accent bij mensen die engels spreken...

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:37

ThinkAgain schreef:
Heb in m'n jaar hier nog bar weinig dingen gebruikt die ik in de les geleerd heb hoor :+ mijn Engels is wel gemiddeld beter dan dat van de baas en collega's, tot het punt waar zij naar mij toe komen om te vragen hoe je een woord spelt :') Heb ook geen accent GELUKKIG, als er iets is waar ik een gruwelijk hekel aan heb is het wel nederlands accent bij mensen die engels spreken...

Ik heb t idee dat ik ook redelijk zonder accent spreek. Heb wel eens van een native speaker gehoord dat mijn accent Brits klinkt. Ben ik blij mee, als je af en toe op tv politici Engels hoort spreken... Verschrikkelijk!

Heb jij trouwens bij je baan / studie je CAE certificaat nodig gehad om toegelaten te worden?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:06

Mijn accent klinkt Iers, maar dat mag ook wel inmiddels :+ Je moet er alleen wel rekening mee houden dat native speakers al snel onder de indruk zijn, vaak kunnen ze zelf alleen Engels dus vinden ze het helemaal geweldig als iemand anders meer dan alleen z'n eigen taal kan. Mijn tante gaat de hele wereld over, en iedereen zegt haar hoe goed haar Engels is.. niemand die haar zou zeggen wat een vreselijk accent ze heeft, maar het klinkt echt nergens naar :+

Ik heb bij mijn baan CAE niet nodig gehad, het is meer een stok achter de deur als je in het buitenland wil studeren: ze mogen je niet afwijzen vanwege je engels (maar er zijn natuurlijk nog andere redenen om iemand af te wijzen). Ik weet niet of het in de praktijk echt heel veel uitmaakt, het ligt er waarschijnlijk aan wat je wilt doen. Ik had het niet echt nodig, ik vond het gewoon leuk om te doen.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:17

Ik heb dit examen (CPE) in 2009 gedaan. Heb hem op het randje voldoende gehaald omdat ik zo zenuwachtig was voor mijn mondeling dat ik de hele test geen woord heb uit kunnen brengen en heb lopen overgegeven.

Ik heb hierdoor later nog een test gedaan voor mijn orientatiejaar in amerika en daar heb ik op de TOEFL IBT 115 gescored (van de 120 punten)

moet er wel even bij zeggen dat ik 2talig ben opgevoed.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:09

ThinkAgain schreef:
Mijn accent klinkt Iers, maar dat mag ook wel inmiddels :+ Je moet er alleen wel rekening mee houden dat native speakers al snel onder de indruk zijn, vaak kunnen ze zelf alleen Engels dus vinden ze het helemaal geweldig als iemand anders meer dan alleen z'n eigen taal kan. Mijn tante gaat de hele wereld over, en iedereen zegt haar hoe goed haar Engels is.. niemand die haar zou zeggen wat een vreselijk accent ze heeft, maar het klinkt echt nergens naar :+

Ik heb bij mijn baan CAE niet nodig gehad, het is meer een stok achter de deur als je in het buitenland wil studeren: ze mogen je niet afwijzen vanwege je engels (maar er zijn natuurlijk nog andere redenen om iemand af te wijzen). Ik weet niet of het in de praktijk echt heel veel uitmaakt, het ligt er waarschijnlijk aan wat je wilt doen. Ik had het niet echt nodig, ik vond het gewoon leuk om te doen.

Ja dat is waar. En de meeste Britten zijn ook zo beleefd om tegen iedereen te zeggen dat ze zo prachtig Engels spreken, ik weet inderdaad dat ik daar niet al te veel vertrouwen in moet hebben....

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:10

pandour4evuh schreef:
Ik heb dit examen (CPE) in 2009 gedaan. Heb hem op het randje voldoende gehaald omdat ik zo zenuwachtig was voor mijn mondeling dat ik de hele test geen woord heb uit kunnen brengen en heb lopen overgegeven.

Ik heb hierdoor later nog een test gedaan voor mijn orientatiejaar in amerika en daar heb ik op de TOEFL IBT 115 gescored (van de 120 punten)

moet er wel even bij zeggen dat ik 2talig ben opgevoed.

Lijkt me dat dat scheelt, als je tweetalig bent opgevoed. En wat naaar dat je moest overgeven van de zenuwe, lijkt me verschrikkelijk!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:30

Maaike162 schreef:
Ja dat is waar. En de meeste Britten zijn ook zo beleefd om tegen iedereen te zeggen dat ze zo prachtig Engels spreken, ik weet inderdaad dat ik daar niet al te veel vertrouwen in moet hebben....

Kunnen de Nederlanders nog wat van leren hoor, in plaats van steeds klagen over dat buitenlanders geen Nederlands kunnen. :') Hier is het wel oprecht dat pensionklanten me vragen "waar kom je vandaan" en als ik dan zeg "nederland" zie je ze even heel hard denken waar in Ierland dat is en me dan heel verbaasd aankijken :+

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:58

Volgens mij ging het best goed. :) Moesten wel een tijd wachten dus werd best zenuwachtig. :o Maar ik was samen met een meisje uit mijn klas en we hadden 2 hele aardige vrouwen. :j Jij moet aankomende zaterdag? :)

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:24

Cheetahfan schreef:
Volgens mij ging het best goed. :) Moesten wel een tijd wachten dus werd best zenuwachtig. :o Maar ik was samen met een meisje uit mijn klas en we hadden 2 hele aardige vrouwen. :j Jij moet aankomende zaterdag? :)

Ja, ik moet aanstaande zaterdag. Waren ze goed te verstaan, ging het niet te snel?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:31

Nee, viel heel erg mee. :) Ze vroeg eerst wat dingen over ons zelf; waar kom je vandaan, wat doe je in je vrije tijd etc. Toen kregen we allebei wat plaatjes waar we even over moesten praten. Toen moesten we een vraag beantwoorden over de plaatjes van een ander. En daarna met z'n tweeën praten over plaatjes. Ze vertelde alles rustig en boven de plaatjes staat ook nog duidelijk welke vragen je moet beantwoorden, dat kun je dus gewoon teruglezen. :) Het was ook echt zo voorbij! Succes zaterdag! :D

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:34

Cheetahfan schreef:
Nee, viel heel erg mee. :) Ze vroeg eerst wat dingen over ons zelf; waar kom je vandaan, wat doe je in je vrije tijd etc. Toen kregen we allebei wat plaatjes waar we even over moesten praten. Toen moesten we een vraag beantwoorden over de plaatjes van een ander. En daarna met z'n tweeën praten over plaatjes. Ze vertelde alles rustig en boven de plaatjes staat ook nog duidelijk welke vragen je moet beantwoorden, dat kun je dus gewoon teruglezen. :) Het was ook echt zo voorbij! Succes zaterdag! :D

Dankje! Goed om te horen!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:34

Ik heb 'm woensdag de 12e gedaan, in Café Engels in Rotterdam.
Lang wachten op de uitslag, echt vervelend!

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:36

LinSa schreef:
Ik heb 'm woensdag de 12e gedaan, in Café Engels in Rotterdam.
Lang wachten op de uitslag, echt vervelend!

Ik had m ook afgelopen woensdag. Hoe ging ie bij jou? Lang wachten he? Een maand! Wanneer heb je de mondelingen?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:33

Ik heb de mondeling de vrijdag ervoor gehad, de 7e. Dat ging heel goed, alleen was die man weer eens helemaaaal niet geïnteresseerd. Die zit ook maar z'n tijd uit te zitten. We waren ook de laatste ronde, misschien scheelt dat.
Tot 24 juli toch? nog 5 weken, echt lang!

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:20

Hoi allemaal!

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Afgelopen zaterdag heb ik de mondelingen gehad. Viel ontzettend mee, was erg goed te doen. Heel aardige mensen, duidelijk wat we moesten doen enz. Ik weet bijna wel zeker dat ik het spreken wel gehaald heb, de andere delen zijn nog even spannend. Ik hoop heel erg dat ik het gehaald heb!

In elk geval heel erg bedankt voor al jullie tips en reacties! Was erg handig voor me om te weten!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:43

Jeeeej, ik ben geslaagd met een A! :D En heb jij je uitslag al? :)

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:48

Wow, een A :O
Ik doe dan de FCE, geslaagd met een C ;d

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:05

Wauw, gefeliciteerd allebei! Super zeg! Ik heb een c, ben erg blij dat ik het gehaald heb, want ik twijfelde er best veel over. En ik leer eigenlijk pas 3 jaar Engels dus ben best tevreden.