Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:51

Caesar schreef:
Ik heb zelf geen kinderen, dus misschien heb ik niet het recht van spreken. Maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat je je kind nooit straft. Ik vergelijk het met een hond of een paard; die moet je ook consequent opvoeden. Dat is met belonen, negeren én straffen. Want dat is imo een consequentie. En daarmee bedoel ik niet dat je je kind alle hoeken van de kamer moet laten zien, maar een corrigerende berisping (tik, arm vastpakken, hoek plaatsen oid) is toch wel iets wat in een opvoeding voorkomt, lijkt me.

Een kind van 2 of jonger zal niet alles begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat het altijd maar zijn gang mag gaan. Op die leeftijd weten ze toch al snel genoeg hoe het spelletje werkt en dan blijf je erachter aan lopen...

Een mens is niet te vergelijken met een hond of een paard. Een mens is in staan na te denken en oorzaak/gevolg te 'snappen'. De 'opvoeding' is in mijn ogen dus ook niet te vergelijken. Ik wil geen gedresseerd schoothondje maar mijn kind uit laten groeien tot een een sociaal en assertief individu.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:53

anneliesdj schreef:
NatasjavE schreef:
Voor onze kinderen hanteren wij het systeem dat ze iedere ochtend een magneetje op ons planningbord mogen plakken. Bij 7 magneetjes mag er een "bonus" uitgezocht worden. Dat wil zeggen ze mogen het toetje bepalen, een boekje uitkiezen of het uitje (geen efteling maar gaan we naar het bos of gaan we zwemmen?)

Bij ongewenst niet anders te corrigeren gedrag gaat er een magneetje weg....is dus weer opnieuw sparen voor een magneetje.

Bij schoppen en slaan naar elkaar volgt dan overigens een x aantal minuten en op een stoeltje en daarna sorry zeggen.

Het magneetjes systeem werkt fantastisch....zo fantastisch dat ze het bij ons op school ook zijn gaan inzetten.
Kinderen moeten natuurlijk wel oud genoeg zijn om het te begrijpen.

Dus dat magneetje krijgen ze standaard? Dat is geen beloning voor goed gedrag?

Ja dat klopt. Het magneetje krijgen ze standaard.

De straf is dus dat ze hun beloning kwijt kunnen raken.
Dat heet Loss Aversion.

Het systeem komt voort uit de wetenschap dat bonussen in grote bedrijven niet bliijken te werken maar het verlies van een bonus wel.

In de praktijk talen ze helemaal niet naar de beloning overigens maar is het verlies van het magneetje veel erger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:56

ukkiepuk schreef:
Een mens is niet te vergelijken met een hond of een paard. Een mens is in staan na te denken en oorzaak/gevolg te 'snappen'. De 'opvoeding' is in mijn ogen dus ook niet te vergelijken. Ik wil geen gedresseerd schoothondje maar mijn kind uit laten groeien tot een een sociaal en assertief individu.

Een mens communiceert ook anders dan een paard.
Paarden slaan ook naar elkaa om elkaar te corrigeren.

Nou, ik sla mijn man niet. We bespreken dingen met elkaar. En ja we hebben ook ruzie. Maar slaan zit niet in onze manier van omgaan met elkaar. Dat wil je je kinderen dus ook niet leren lijkt mij.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:57

anneliesdj schreef:
Dorith schreef:
Bij ons thuis is ook nooit gestraft. Prima gewerkt.

Wat werd er dan tegen jullie gezegd als je bv een ander kind sloeg?
Of niet luisterde nadat papa je al 2x gewaarschuwd had?

Mijn ouders vroegen vroeger altijd 'waarom' als ik of iemand anders iemand sloeg.
'Waarom sla jij haar? Wat heeft ze gedaan?' Ik ben van mening dat praten goed helpt :)
2 keer gewaarschuwd.. hm, ik denk dat de 2e keer al behoorlijk heeft geholpen, gewoon stemverheffing dan toch.
Moet zeggen dat wij met 5 kinderen redelijk braaf waren. Wij stoei(d)en vaak, en soms gaat het nog weleens te hard. Wij zeggen dan zelf 'Oke nu kappen, dit is niet meer leuk'. En ja, dan heb je waarschijnlijk al de nodige krassen. Maar dit is ook geen ruzie, bij ruzie loop je gewoon weg.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:58

Wij hoeven niet te straffen wel soms even waarschuwen/uitleggen dat iets niet kan. :n
Toen ons kind nog peuter/kleuter was en ze deed iets wat niet oke was dan leidde ik haar gewoon af van datgene wat ze beter niet kon doen.Vaak was dat zeer druk doen,maar als ik dan met een leuk ideetje kwam had ik haar concentratie zo te pakken en was het gelijk opgelost. :)

Wij hebben gelukkig geen moeilijk kind,juist een heel vrolijk en open kind waar wij veel mee doen praten en veel doen uitleggen omdat ze boooooooooordevol vragen zit %) := hihihihi

O wacht......1 dingetje was er vroeger wel,toen ze in groepje 3 zat,ze had vaak het laatste woordje en daardoor drong onze boodschap vaak niet door. :\
Als we haar vroegen om even dr mondje dicht te houden deed ze dat uit koppigheid niet.Toen heb de kookwekker erbij gepakt en op 6min. gezet,haar uitgelegd dat bij ieder weerwoord een minuut erbij kwam.

Ze had 20 minuten gezeten!!!!!Daarna NOOIT meer een weerwoord gehad _O- hahaha Boodschap was duidelijk en niemand (wij ouders) hoefde zich op te winden.
Ik vind het heel belangrijk dat kinderen luisteren naar wat er gezegd word,ik vind brutale kinderen zeer irritant nml. >;)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:59

NatasjavE schreef:
ukkiepuk schreef:

Een mens communiceert ook anders dan een paard.
Paarden slaan ook naar elkaa om elkaar te corrigeren.

Nou, ik sla mijn man niet. We bespreken dingen met elkaar. En ja we hebben ook ruzie. Maar slaan zit niet in onze manier van omgaan met elkaar. Dat wil je je kinderen dus ook niet leren lijkt mij.

Ik neem aan dat het je bedoeling is om mij aan te vullen :) want dat is exact wat hier gebeurt.

Ik heb respect voor haar en zij heeft respect voor ons. Natuurlijk kijkt ze waar onze grens is en die hebben we ook, alleen straffen wij niet als ze daaroverheen gaat :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:00

NatasjavE schreef:
troi schreef:
@eline: Mijn zoon weet dat een volwassene anders is dan een kind en ook andere dingen doet. Volgens jou redening mag een rokende ouder ook niet zijn kinderen verbieden te roken, dat lijkt me niet juist toch? Een deel van mijn opvoeding is mijn kind proberen te maken tot een beter mens dan dat ik ben.

Indeze:

Goed voorbeeld, is goed volgen.

Mijn persoonlijke mening is dat ouders niet roken. Dan is de kans dat je kinderen later gaan doen ook aanzienliijk kleiner.

En dat is met veel. Kinderen kopieren gedrag. Wat je niet wil dat je kinderen gaan doen moet je zelf ook niet doen. Niet schreeuwen, niet slaan enz, enz.

Natuurlijk heb je gelijk en in de perfecte wereld heb je enkel perfecte ouders zonder slechte eigenschappen.
Maar ik ben als ouder niet perfect (al rook ik niet) en doe dingen die ik liever niet zie bij mijn kinderen (zoals een slecht woord zeggen als ik erg gefrustreerd ben of mezelf een lel verkoop met een hamer bij het timmeren, ik noem maar wat). Net als vermoedelijk alle ouders in nederland.
Zou jij dan volgens jou je kinderen daar niet voor mogen straffen?

Laat ik het concreet maken, kan volgens jullie een rokende ouder zijn kind verbieden om te roken?
En dat staat dan los van de vraag of dat wel of niet vermoedelijk effectief zal zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:03

Urielle schreef:
Ik heb drie kinderen.
Viggo is 9 maanden en daarmee moet het nog beginnen. Dat is nu nog vooral weghouden van stopcontacten ed, ander speelgoed aanbieden om af te leiden, maar veel stouts doet hij nog niet. Hij trekt wel eens een boekenkast leeg ofzo, maar dat zijn nu nog geen dingen om straf voor te geven vind ik, dan zeg ik gewoon nee en leidt hem af met wat anders.

Enya is net de horrible 2,5 gepasseerd, zij wordt over 6 dagen 3 jaar en daarmee heb ik net een rocky periode achter de rug, conform de leeftijd. Zij lacht om berispingen, dus ik probeer haar bij kleine dingen met een omweggetje weer braaf te krijgen, bij grote dingen moet ze voor straf op de trap blijven zitten en erna sorry zeggen en kusje geven. Vorige keer heeft ze een keer op de trap de heleboel in de vernieling geholpen (verf van de muren zitten plukken, trap beschadigt) icm hysterisch krijsen en zichzelf van de trap laten vallen. Toen heb ik haar wel een tik op haar billen gegeven (eerlijk is eerlijk, ook omdat ik haar gedrag echt heel erg spuugzat was) en is ze in bed gestopt, ze is toen ook daar in slaap gevallen en bij het wakker worden deed ze weer normaal.

Gioya is 6 en moet van mij rommel die ze gemaakt heeft zelf opruimen. Voor dingen als een grote mond ed maakt ze excuusbrieven en tekeningen om het goed te maken, toen ze een snoepje in de winkel gestolen had heeft ze die uit eigen portemonnee terug moeten betalen aan de kassa en heeft ze geen toetje gekregen na het eten en geen verder snoep meer. Verder is dat eigenlijk best een heel braaf kind geworden, als je ziet wat een pittige peuter en kleuter ze was.

Vind het erg goed dat je echt leeftijds conform straffen afweegt, zoals jij het hier beschrijft, heb ik het ook geleerd vanuit de pedagogische kant ( ok.. Wij mogen niet slaan :') )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:04

troi schreef:
Zou jij dan volgens jou je kinderen daar niet voor mogen straffen?

Laat ik het concreet maken, kan volgens jullie een rokende ouder zijn kind verbieden om te roken?
En dat staat dan los van de vraag of dat wel of niet vermoedelijk effectief zal zijn.

Lastig...heel lastig.

Want wij drinken wel eens een wijntje....maar voor dat ze 18 zijn mogen ze bij ons geen druppel(en ja ik weet dat ze het als ze uitgaan heus toch wel doen. maar uit onderzoek blijkt dat ze het dan minder gaan doen)

Is natuurlijk een beetje hetzelfde. :)

@ukkepuk,...was inderdaad als aanvulling bedoeld

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:05

NatasjavE schreef:
@ukkepuk,...was inderdaad als aanvulling bedoeld

Dacht ik al, aan je antwoorden te zien zitten wij redelijk op dezelfde lijn :D

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:06

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die niet straffen.. Ik hoop echt dat ik er 1 van kan worden maar ik vrees het ergste. Mijn dochtertje is nu 7 maanden oud en weet al donders goed dat als ze gaat krijsen, ze aandacht krijgt van iedereen behalve mij. Gezien het karakter wat er nu al op zit ben ik al strategieën aan het bedenken mocht praten niet werken. Mijn vriend en ik dreven onze beide ouders nog net niet tot waanzin. Ik heb dus ook elke straf ongeveer wel gehad en hoop echt dat ik haar snel wijs kan maken wat wel en niet mag.
Het systeem van de magneetjes houd ik in mijn achterhoofd. Dat klinkt erg logisch!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:06

anneliesdj schreef:
ukkiepuk schreef:
Onze dochter is bijna 2 jaar, wij straffen niet :)

En als ze straks ouder wordt en je maakt geen indruk meer?
Als bv door een winkel loopt en ze zit continu overal aan, wat dan?

Ik snap je beredenering van indruk maken niet echt. :)

Als we boodschappen doen helpt ze mee door spullen uit het schap te pakken en ik de winkelwagen te doen. Als ze iets pakt wat we niet nodig hebben, zeg ik tegen haar dat we dat niet nodig hebben en wijs iets aan wat we wel nodig hebben. Zo gaat het al een half jaar, gaat prima. Als ze ouder wordt zal die aanpak niet veranderen.[/quote]

Mijn dochter ie inmiddels ruim 3 en wordt op dezelfde manier opgevoed. Van 'Ik ben de baas' en 'omdat ik het zeg' gaan mijn haren recht overeind staan, om over fysiek straffen maar niet te spreken.
Natuurlijk heb ik ook mijn tekortkomingen en heeft mijn dochter ook wel eens op de mat in de gang gezeten. Daar werden wee beiden alleen maar heel verdrietig van en het loste helemaal niets op.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:09

troi schreef:

Ik denk dat verbieden, van wat dan ook dat slecht is, (overmatig) alcoholgebruik/stappen, bij de meeste tieners juist averechts zal werken. Iets wat verboden wordt, is juist interessant! En dan helemaal als ouders het doen..
In onze familie is het redelijk gebruikelijk om een borrel te drinken voorafgaand aan het avondeten, dit is mij ook nooit verboden, ik mocht (vanaf een bepaalde leeftijd) en mag altijd ruiken/proeven. Resultaat? Als je iemand niet blij maakt met de sterke drank, ben ik het wel.
Ik denk ook dat het verbieden van iets wat je als ouder zelf doet wellicht wat hypocriet over kan komen op je kinderen. Beter lijkt het mij dan om uit te leggen waarom het niet goed is, en ze zelf die keuze te laten maken. Mijn moeder rookt, en flink ook, ik heb, als tiener, ook een periode gerookt, maar heb het nu al een flinke tijd niet gedaan. Het is mij nooit verboden, de stap om (sporadisch) de roken is mijn keuze geweest, net als die om er mee te stoppen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:12

ais schreef:
troi schreef:

Ik denk dat verbieden, van wat dan ook dat slecht is, (overmatig) alcoholgebruik/stappen, bij de meeste tieners juist averechts zal werken. Iets wat verboden wordt, is juist interessant! En dan helemaal als ouders het doen..
In onze familie is het redelijk gebruikelijk om een borrel te drinken voorafgaand aan het avondeten, dit is mij ook nooit verboden, ik mocht (vanaf een bepaalde leeftijd) en mag altijd ruiken/proeven. Resultaat? Als je iemand niet blij maakt met de sterke drank, ben ik het wel.
Ik denk ook dat het verbieden van iets wat je als ouder zelf doet wellicht wat hypocriet over kan komen op je kinderen. Beter lijkt het mij dan om uit te leggen waarom het niet goed is, en ze zelf die keuze te laten maken. Mijn moeder rookt, en flink ook, ik heb, als tiener, ook een periode gerookt, maar heb het nu al een flinke tijd niet gedaan. Het is mij nooit verboden, de stap om (sporadisch) de roken is mijn keuze geweest, net als die om er mee te stoppen.

Uit studie is gebleken dat verbieden weldegelijk het beste resultaat geeft op de lange termijn.
Kinderen die thuis niet mochten drinken doen het als de ouders er niet bij zijn minder en op latere leeftijd dan kinderen die het wel thuis mogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:13

Mindfields schreef:
Wij straffen niet. Vanaf het begin af aan alles uitgelegd en oplossen met praten. Jochie wordt volgende week 3 jaar oud en luistert heel goed. Ook altijd gedaan doordat er nooit tegen hem geschreeuwd is en ook nooit een 'corrigerende tik' heeft gehad. Als ie echt iets doet wat niet mag dan leg ik hem uit waarom dat niet mag desnoods honderd keer maar hierdoor is er wel wederzijds respect.

Dit is knap, echter, als jouw zoon iets gevaarlijks doet en hij brengt zichzelf vaak in dezelfde situatie dan probeer jij ook echt niet om het in alle rust desnoods honderd keer uit te leggen want dan brengt hij zichzelf elke keer weer in gevaar. Daarmee zeg ik niet dat praten niet helpt, zeker wel maar soms is een straf nodig en dat is niet slaan maar wel iets zwaarder dan alleen uitleggen en praten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:14

Eigenlijk straffen wij niet, ik leg uit waaróm iets niet kan/mag, wat de gevolgen zijn.

Hij is zó niet onder de indruk van op de trap zitten (erg gezellig met de katten :D ) en ik vind het onzin. Alsof een 3 jarige dán ineens begrijpt wat hij niet goed heeft gedaan.

Mijn vriend gaf weleens een tik op zijn vingers (toen hij begon te ontdekken), maar dat vind ik ook onzin, ik geloof niet in 'corrigerende lijfstraffen'. Schreeuwen hou ik niet van, maar vriendlief verheft weleens zijn stem.

Zoonlief is bijna 3,5 jaar en heeft MAAR 3 driftbuien gehad tijdens zijn 'peuterpuberteit', omdat we hem niet op zijn donder geven, maar hem gewoon boos laten zijn. Ik vraag waarom hij boos is, soms weet hij het te verwoorden, soms niet, soms wéét hij het gewoon niet en soms wil hij er niet over praten.

We belonen goed gedrag, maar slecht gedrag straffen we niet af, we leggen het 'waarom' uit. En ik heb een heel lief kind dat zich overal op zijn plek voelt en overal zijn eigen ik en open persoonlijkheid kan zijn.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:14

Onze dochter is 20 maanden en is een echte drama Queen :D
Wij straffen niet in de zin van gang, stoeltje oid. We waarschuwen en als ze na 2 of 3 keer niet luistert halen we haar weg.
Soms zet ik haar op haar billen (bij weglopen in de winkel bijv) en moet ze blijven zitten.
Bij gedrag van huilen/op de grond gaan liggen omdat ze iets niet mag dan negeer ik haar.
Ze heeft nog een leeftijd waarbij écht straffen niet voorkomt. Ze snapt veel dingen natuurlijk ook nog niet.
Maar veel ook wel! Als ze bijv niet naar binnen wil na het buiten spelen doe ik gerust de deur dicht "dan blijf je maar buiten". Als ik vervolgens de deur weer open doe dan komt ze meteen.

NatasjavE

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:18

Tussen de 2 en 4 jaar vond ik ook zo onzettend moeilijk opvoedtechnisch %)
Pfff dat heeft wat creativiteit gevraagd -:)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:19

Bigone: Is nog nooit nodig geweest. Ik snap dat het raar kan klinken hoor maar omdat wij hem respecteren respecteert hij ons. Grenzen aftasten doet elk kind en hij ook maar we zijn heel consequent, nee is nee en ja is ja, belofte maakt schuld en afspraak is afspraak. Maar alles duidelijk uitleggen en niet gaan staan schreeuwen of boos worden helpt echt een heel stuk en voorkomt veel.

Quellian, precies, boos zijn mag en dan erover praten, of inderdaad, niet erover praten maar gewoon even boos laten zijn. En zo'n kind hebben wij dus ok, probleemloos overal mee naar toe, geen gekrijs of driftbuigedoe in restaurants of winkels etc. Ik denk dat zichzelf laten zijn een heel belangrijk ding is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:20

bigone schreef:
Mindfields schreef:
Wij straffen niet. Vanaf het begin af aan alles uitgelegd en oplossen met praten. Jochie wordt volgende week 3 jaar oud en luistert heel goed. Ook altijd gedaan doordat er nooit tegen hem geschreeuwd is en ook nooit een 'corrigerende tik' heeft gehad. Als ie echt iets doet wat niet mag dan leg ik hem uit waarom dat niet mag desnoods honderd keer maar hierdoor is er wel wederzijds respect.

Dit is knap, echter, als jouw zoon iets gevaarlijks doet en hij brengt zichzelf vaak in dezelfde situatie dan probeer jij ook echt niet om het in alle rust desnoods honderd keer uit te leggen want dan brengt hij zichzelf elke keer weer in gevaar. Daarmee zeg ik niet dat praten niet helpt, zeker wel maar soms is een straf nodig en dat is niet slaan maar wel iets zwaarder dan alleen uitleggen en praten.

Als ouder moet je die gevaarlijke situatie dus voor zijn. ..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:23

NatasjavE schreef:
Tussen de 2 en 4 jaar vond ik ook zo onzettend moeilijk opvoedtechnisch %)
Pfff dat heeft wat creativiteit gevraagd -:)

Pfff zeg dat! Onze dame is echt een pittige tante en doet momenteel of ze Oost Indisch doof is. Of ze roept heel hard 'au je doet me pijn' als je haar arm pakt omdat ze dreigt de weg over te steken :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:23

Negeren bij huilbui doe ik niet, ik verplaats me in zijn schoenen, als ik nou enorm verdrietig ben(reden waarom maakt niet uit) vind ik het dan fijn als ik genegeerd wordt? Juist als ik emoties nog niet onder woorden zou kunnen brengen omdat ik nog maar piepklein ben? Bij huilen heb ik altijd getroost en niet gezegd niet huilen of hou eens op met huilen. Emoties horen er bij in het leven. En dat mag ook en is gezond om dat te uiten. Dus troosten en aanhoren waarom (en ja soms is dat omdat zijn boterham te klein is, of omdat zijn trekker blauw is, of zijn handje te klein) :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:24

In het topic lees ik dat sommige slaan echt uit de boze vinden. Mijn vader heeft mij vroeger soms wel een tik gegeven en ik ben er echt geen slechter mens van geworden hoor. Verstandhouding met mijn ouders is perfect en ik ben best wel normaal en beleefd uitgegroeid, haha. Wat mij betreft hoeft een tik echt niet altijd verkeerd te zijn.
Daar komt bij dat mijn ouders allebei roken en ik zelf nog nooit ook maar 1 trekje heb genomen en dit nooit ga doen ook, smerige bende.
Verder heb ik zelf voorlopig nog lang geen kinderen, kan dus ook weinig aan de discussie bijdragen. ;)

Mindfields

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:25

Het toverwoord is denk ik ook geduld geduld geduld.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:27

Mindfields schreef:
Negeren bij huilbui doe ik niet, ik verplaats me in zijn schoenen, als ik nou enorm verdrietig ben(reden waarom maakt niet uit) vind ik het dan fijn als ik genegeerd wordt? Juist als ik emoties nog niet onder woorden zou kunnen brengen omdat ik nog maar piepklein ben? Bij huilen heb ik altijd getroost en niet gezegd niet huilen of hou eens op met huilen. Emoties horen er bij in het leven. En dat mag ook en is gezond om dat te uiten. Dus troosten en aanhoren waarom (en ja soms is dat omdat zijn boterham te klein is, of omdat zijn trekker blauw is, of zijn handje te klein) :)

idd! Evenzo als het uitten van teleurstelling, woede of frustratie, dat mag hier allemaal. Enige grens daarin heb ik dat ze niet af mag reageren op iemand anders (mens of dier) uiteraard mag ze wel op de grond stampen, slaan in een kussen, enz. Vaak doen we het samen en dan is daar vaak mijn vrolijke giechelende meisje weer en is haar frustratie, boosheid of teleurstelling kwijt.