Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Maar ik ben van mening dat mensen niet voor elke scheet naar school moeten rennen. Laatst las ik daar een artikel over. Ouders denken het tegenwoordig allemaal beter te weten en gaan voor elke kleine straf naar school toe. Vroeger werden kinderen op de vingers getikt, dat tijdperk zijn we nu al lang voorbij gelukkig. Ouders zijn tegenwoordig van mening dat hun kind heilig is en het onmogelijk is dat deze wat verkeerd doet (niet aanvallend bedoeld tegen jou overigens, want jij geeft net zo goed aan dat je kind fout zit).
vandaar dat ik er ook wat mee in dubio sta.
Het zal eenmaal in de klas natuurlijk best wennen maar ik vind dit niet zo'n fijne start samen.
, maar ik vrees dat er dan van andere kinderen weer ouders van dit plattelandsdorp aan de lijn hangen.
Char_elle schreef:Nou ben ik zelf nog lang geen mama en studeer ik zelf nog, dus weet niet of mijn mening anders zou zijn als ik zelf moeder zou zijnMaar ik ben van mening dat mensen niet voor elke scheet naar school moeten rennen. Laatst las ik daar een artikel over. Ouders denken het tegenwoordig allemaal beter te weten en gaan voor elke kleine straf naar school toe. Vroeger werden kinderen op de vingers getikt, dat tijdperk zijn we nu al lang voorbij gelukkig. Ouders zijn tegenwoordig van mening dat hun kind heilig is en het onmogelijk is dat deze wat verkeerd doet (niet aanvallend bedoeld tegen jou overigens, want jij geeft net zo goed aan dat je kind fout zit).
Nou moet ik toegeven dat ik de straf wat té vindt, maar laat je dochter morgen naar school gaan en haar excuses aanbieden aan de juf. Laat haar haar straf uitzitten en loop desnoods na schooltijd even naar de juf toe om met haar te bespreken wat er precies gebeurd is en waarom ze juist die straf (die in jouw ogen te hoog is) heeft gegeven.
anshrop schreef:Absoluut zelf naar school mama! En idd, een onschuldig grapje moet niet aanleiding worden voor angst of stevige tegenzin. Juf zou deze gelegenheid met beide handen moeten aangrijpen voor een weerbaarheids les, een je billen zijn voor jezelf thema uurtje, en uberhaupt niet nodig om te straffen! Laat ze maar eens in de kring over bloot en de verschillen tussen jongens en meisjes praten. En uitleggen waarom je op school en elders je billen voor jezelf houdt. Dat je ook mag zeggen als iemand iets doet wat je niet fijn vindt! In plaats daar van maakt ze het kind tot schande voor de klas, zorgt ze ervoor dat het kind bloot ziet als een zonde, en wordt een 6 jarig meisje getraumatiseerd. Niks niet apart zitten, dan hield ik haar thuis, zijn ze nou helemaal betoetert!
verootjoo schreef:Helemaal mee eens... Wat een idiote straf zeg.
Zulke acties horen bij de fase, zie het meer kinderen doen rond die leeftijd, en ze zijn er zich nog niet bewust van dat het raar is om zomaar je blote billen te laten zien. Gelijk een les erover en dat je nooit iemand zomaar je billen mag laten zien en niemand er zomaar aan mag laten zitten enzo lijkt me heel goed juist in die fase.

. Het hele blote billen verhaal is hier enige tijd geleden ook brandend middelpunt geweest idd. Zaak is je dochter duidelijk te maken dat blote billen thuis mss ok zijn, maar elders minder gewaardeerd worden, of zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Denk dat de juf geschrokken is, en een soort van reflex oh nee wat nu we drukken dit snel de kop in reactie heeft gehad. Begrijp haar zorg, maar jouw taak als moeder is je kind beschermen. Dat kan soms ook tegen angst voor publieke opinie zijn, in dit geval wellicht de angst vd juf voor de opinie van andere ouders in een klein dorp, waar bloot om welke reden dan ook een extra lading kan hebben. Jufs reactie is overtrokken, en je hebt gelijk aan je onderbuik gevoel gehoor te geven. Gewoon netjes en keurig weerwoord bieden. Voelt je dochter zich ook gesteund. Urielle schreef:Daar heb ik ook een hekel aan hoor Char_elle, dus ik hoop dat ik niet onder die categorie moeders valvandaar dat ik er ook wat mee in dubio sta.
Voor mijn dochter is dit echter echt geen kleine straf (het kind is al in tranen als de juf op haar moppert of ze heeft een foutje in haar sommen, dus dit heeft behoorlijke impact) en aangezien ze zelf te verlegen is om haar kant te laten horen, denk ik dat ik de enige ben die haar probleem voor de juffen kan vertolken.
Iets wat ook nog in mijn hoofd speelt is dat ze voor dit gebeuren al heel bang was om na de zomervakantie naar het tweede leerjaar te moeten, de juffen van beide klassen hebben de reputatie nogal streng te zijnHet zal eenmaal in de klas natuurlijk best wennen maar ik vind dit niet zo'n fijne start samen.
Ik vind de post van Anshrop ook heel treffend, die aanpak had ik wel graag gezien bij de juf, maar ik vrees dat er dan van andere kinderen weer ouders van dit plattelandsdorp aan de lijn hangen.
SDE schreef:Zelden heb ik van de perfecte straf gehoord, een straf waar beide partijen tevreden mee zijn. Eén van de beide partijen zal meestal de straf te zwaar of te licht vinden.
Deze straf kan je zwaar noemen, maar:
- houdt het kind er een trauma aan over? nee
- gaat het kind haar billen ooit nog tonen? nee
= opdracht geslaagd (?).