Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Re: Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:22

Mijn zoontje (toen vijf) heeft dit ook een keer gedaan, ook om de lachers op zijn hand te krijgen. Hij heeft toen een serieus gesprek met de juf gehad. Met de dreiging " doe je het nog eens, dan ga je naar de hoofdmeester". Hij heeft het nooit weer gedaan. M.i. Is de straf dus ook veel te zwaar.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:28

Absoluut zelf naar school mama! En idd, een onschuldig grapje moet niet aanleiding worden voor angst of stevige tegenzin. Juf zou deze gelegenheid met beide handen moeten aangrijpen voor een weerbaarheids les, een je billen zijn voor jezelf thema uurtje, en uberhaupt niet nodig om te straffen! Laat ze maar eens in de kring over bloot en de verschillen tussen jongens en meisjes praten. En uitleggen waarom je op school en elders je billen voor jezelf houdt. Dat je ook mag zeggen als iemand iets doet wat je niet fijn vindt! In plaats daar van maakt ze het kind tot schande voor de klas, zorgt ze ervoor dat het kind bloot ziet als een zonde, en wordt een 6 jarig meisje getraumatiseerd. Niks niet apart zitten, dan hield ik haar thuis, zijn ze nou helemaal betoetert!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:33

Ik ook vind de straf te zwaar. Zeker voor een 6 jarige. Maar van straffen worden ze niet slechter vind ik. Maar een dag extra hulpje zijn of niet mee mogen spelen wanneer de anderen buiten spelen had ik zwaar genoeg gevonden. En een goed gesprekje dat dit echt niet kan.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:35

Nou ben ik zelf nog lang geen mama en studeer ik zelf nog, dus weet niet of mijn mening anders zou zijn als ik zelf moeder zou zijn :+ Maar ik ben van mening dat mensen niet voor elke scheet naar school moeten rennen. Laatst las ik daar een artikel over. Ouders denken het tegenwoordig allemaal beter te weten en gaan voor elke kleine straf naar school toe. Vroeger werden kinderen op de vingers getikt, dat tijdperk zijn we nu al lang voorbij gelukkig. Ouders zijn tegenwoordig van mening dat hun kind heilig is en het onmogelijk is dat deze wat verkeerd doet (niet aanvallend bedoeld tegen jou overigens, want jij geeft net zo goed aan dat je kind fout zit).

Nou moet ik toegeven dat ik de straf wat té vindt, maar laat je dochter morgen naar school gaan en haar excuses aanbieden aan de juf. Laat haar haar straf uitzitten en loop desnoods na schooltijd even naar de juf toe om met haar te bespreken wat er precies gebeurd is en waarom ze juist die straf (die in jouw ogen te hoog is) heeft gegeven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:44

Daar heb ik ook een hekel aan hoor Char_elle, dus ik hoop dat ik niet onder die categorie moeders val :D vandaar dat ik er ook wat mee in dubio sta.
Voor mijn dochter is dit echter echt geen kleine straf (het kind is al in tranen als de juf op haar moppert of ze heeft een foutje in haar sommen, dus dit heeft behoorlijke impact) en aangezien ze zelf te verlegen is om haar kant te laten horen, denk ik dat ik de enige ben die haar probleem voor de juffen kan vertolken.
Iets wat ook nog in mijn hoofd speelt is dat ze voor dit gebeuren al heel bang was om na de zomervakantie naar het tweede leerjaar te moeten, de juffen van beide klassen hebben de reputatie nogal streng te zijn :P Het zal eenmaal in de klas natuurlijk best wennen maar ik vind dit niet zo'n fijne start samen.

Ik vind de post van Anshrop ook heel treffend, die aanpak had ik wel graag gezien bij de juf :j , maar ik vrees dat er dan van andere kinderen weer ouders van dit plattelandsdorp aan de lijn hangen. :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:49

Ik ben zelf ook juf en ook zeker niet gediend van dit soort acties. Ik heb een aantal kleuters in de klas gehad die hun piemel aan elkaar lieten zien. Ook hen heb ik hierop flink aangesproken/aangepakt.

De straf voor jouw dochter vind ik ook wel zwaar klinken, goed dat je een gesprek aan gaat knopen met de juf.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:52

Char_elle schreef:
Nou ben ik zelf nog lang geen mama en studeer ik zelf nog, dus weet niet of mijn mening anders zou zijn als ik zelf moeder zou zijn :+ Maar ik ben van mening dat mensen niet voor elke scheet naar school moeten rennen. Laatst las ik daar een artikel over. Ouders denken het tegenwoordig allemaal beter te weten en gaan voor elke kleine straf naar school toe. Vroeger werden kinderen op de vingers getikt, dat tijdperk zijn we nu al lang voorbij gelukkig. Ouders zijn tegenwoordig van mening dat hun kind heilig is en het onmogelijk is dat deze wat verkeerd doet (niet aanvallend bedoeld tegen jou overigens, want jij geeft net zo goed aan dat je kind fout zit).

Nou moet ik toegeven dat ik de straf wat té vindt, maar laat je dochter morgen naar school gaan en haar excuses aanbieden aan de juf. Laat haar haar straf uitzitten en loop desnoods na schooltijd even naar de juf toe om met haar te bespreken wat er precies gebeurd is en waarom ze juist die straf (die in jouw ogen te hoog is) heeft gegeven.

We hebben het hier wel over een 6 jarig kind hè. Ik ben ook absoluut voor gepast straffen en zal daar een lerares nooit voor onderuit halen. Maar onderschat niet hoeveel indruk sommige situaties geven en wat de consequenties daarvan zijn. Een kind angstig laten worden gaat veel te ver. Bovendien is allang bewezen dat deze mate van straf geen effect heeft op zulke jonge hersentjes..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:55

anshrop schreef:
Absoluut zelf naar school mama! En idd, een onschuldig grapje moet niet aanleiding worden voor angst of stevige tegenzin. Juf zou deze gelegenheid met beide handen moeten aangrijpen voor een weerbaarheids les, een je billen zijn voor jezelf thema uurtje, en uberhaupt niet nodig om te straffen! Laat ze maar eens in de kring over bloot en de verschillen tussen jongens en meisjes praten. En uitleggen waarom je op school en elders je billen voor jezelf houdt. Dat je ook mag zeggen als iemand iets doet wat je niet fijn vindt! In plaats daar van maakt ze het kind tot schande voor de klas, zorgt ze ervoor dat het kind bloot ziet als een zonde, en wordt een 6 jarig meisje getraumatiseerd. Niks niet apart zitten, dan hield ik haar thuis, zijn ze nou helemaal betoetert!

Helemaal mee eens... Wat een idiote straf zeg.
Zulke acties horen bij de fase, zie het meer kinderen doen rond die leeftijd, en ze zijn er zich nog niet bewust van dat het raar is om zomaar je blote billen te laten zien. Gelijk een les erover en dat je nooit iemand zomaar je billen mag laten zien en niemand er zomaar aan mag laten zitten enzo lijkt me heel goed juist in die fase.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:55

Een kind voor straf laten rekenen vind ik dom want precies wat jij zegt, zo wordt rekenen ook als straf gezien en dus niet leuk.
Bij mijn kinderen op de basisschool moesten ze dan een zin tig keer opschrijven.
Vind de straf ook te zwaar. Zou zonder je dochter er bij dit bespreken met de juf die de straf heeft opgelegd.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:58

Ik vind de straf absurd. Lekker goed voor het zelfvertrouwen van je kind om er op die manier mee om te gaan. -O- Ik zou helemaal geen straf geven, maar gewoon uitleggen dat het niet de bedoeling is dat je op school zulke dingen doet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:00

verootjoo schreef:
Helemaal mee eens... Wat een idiote straf zeg.
Zulke acties horen bij de fase, zie het meer kinderen doen rond die leeftijd, en ze zijn er zich nog niet bewust van dat het raar is om zomaar je blote billen te laten zien. Gelijk een les erover en dat je nooit iemand zomaar je billen mag laten zien en niemand er zomaar aan mag laten zitten enzo lijkt me heel goed juist in die fase.

Ik kan het echt niet anders dan het met je eens zijn. :j
Begrijp eigenlijk al niet dat het gros hier alsnog straf zegt. Ik vind het werkelijk totaal overbodig om er straf voor te geven.
Een goed gesprek met het meisje en inderdaad wellicht ook met de rest van de klas legt me een veel beter plan.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:06

Ik voed een verstandelijk gehandicapt autistische dochter op in een klein plattelands dorpje. Wij hebben hier al heel wat taboes verbroken :D. Het hele blote billen verhaal is hier enige tijd geleden ook brandend middelpunt geweest idd. Zaak is je dochter duidelijk te maken dat blote billen thuis mss ok zijn, maar elders minder gewaardeerd worden, of zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Denk dat de juf geschrokken is, en een soort van reflex oh nee wat nu we drukken dit snel de kop in reactie heeft gehad. Begrijp haar zorg, maar jouw taak als moeder is je kind beschermen. Dat kan soms ook tegen angst voor publieke opinie zijn, in dit geval wellicht de angst vd juf voor de opinie van andere ouders in een klein dorp, waar bloot om welke reden dan ook een extra lading kan hebben. Jufs reactie is overtrokken, en je hebt gelijk aan je onderbuik gevoel gehoor te geven. Gewoon netjes en keurig weerwoord bieden. Voelt je dochter zich ook gesteund.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:09

Helemaal eens met Iris82!

Edit: en met anshrop!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:14

Urielle schreef:
Daar heb ik ook een hekel aan hoor Char_elle, dus ik hoop dat ik niet onder die categorie moeders val :D vandaar dat ik er ook wat mee in dubio sta.
Voor mijn dochter is dit echter echt geen kleine straf (het kind is al in tranen als de juf op haar moppert of ze heeft een foutje in haar sommen, dus dit heeft behoorlijke impact) en aangezien ze zelf te verlegen is om haar kant te laten horen, denk ik dat ik de enige ben die haar probleem voor de juffen kan vertolken.
Iets wat ook nog in mijn hoofd speelt is dat ze voor dit gebeuren al heel bang was om na de zomervakantie naar het tweede leerjaar te moeten, de juffen van beide klassen hebben de reputatie nogal streng te zijn :P Het zal eenmaal in de klas natuurlijk best wennen maar ik vind dit niet zo'n fijne start samen.

Ik vind de post van Anshrop ook heel treffend, die aanpak had ik wel graag gezien bij de juf :j , maar ik vrees dat er dan van andere kinderen weer ouders van dit plattelandsdorp aan de lijn hangen. :+

Ik ging ook echt niet snel naar een juf of meester (kinderen zitten nu alle 3 op het voortgezet onderwijs) omdat ik het ergens niet mee eens was, volgens mij nog nooit gebeurd zelfs, maar in dit geval zou ik dat wel gedaan hebben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:15

Ik "geloof" sowieso niet in straffen. Maar straf zonder goede uitleg heeft hoe dan ook geen enkel nut. Zeker op deze leeftijd niet.

Zou het zeker bespreken met beide juffen. Niet perse voor strafvermindering, maar wel voor de toekomst. Vraag ze gerust naar de pedagogische waarde van zo'n straf. Hoe ze bij hun afweging komen om zo te straffen, niet eens als oordeel maar meer als bewustwording. Een juf is een professioneel geschoold iemand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:18

Dat vind ik ook een interessante insteek Chubby.
Ik ben blij dat ik het topic geopend heb, jullie benoemen dingen die wel vaag in mijn achterhoofd of gevoel doorspelen maar die ik niet zo uitgekristalliseerd had.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:24

ben het met meerdere eens dat deze straf echt niet passend is. De manier van aanspreken zoals gesuggereerd zou ik je ook aanraden. Echt doodzonde om je kind nu al te leren dat werken niet leuk is.

ps, ik zeg dit als juf, nou ja, als afgestudeerd pabomupje

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:35

Ik vind de straf echt veel te zwaar....ik zou zeker even gaan praten.
School moet wel iets leuks zijn, ik weet niet hoe snel jouw dochter onder de indruk is, maar kan me voorstellen dat ze hier erg verdrietig van is.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:35

Zelden heb ik van de perfecte straf gehoord, een straf waar beide partijen tevreden mee zijn. Eén van de beide partijen zal meestal de straf te zwaar of te licht vinden.
Deze straf kan je zwaar noemen, maar:
- houdt het kind er een trauma aan over? nee
- gaat het kind haar billen ooit nog tonen? nee
= opdracht geslaagd (?)

Het gaat hier niet meer om de lijfstraffen van vroeger. Laat de leerkrachten (als ze hun grenzen kennen) hun ding doen. Niet persoonlijk bedoeld, maar de leerkrachten moeten tegenwoordig meer en meer de opvoedende taak overnemen van de ouders en daar horen straffen bij.

Misschien kan je de straf doen verzachten door te praten met de leerkracht, zou ik ook doen. Maar als leerkracht begin je je dan wel af te vragen waarom een kind nog te straffen als ze achteraf tegen het 6-jarig kind moet gaan zeggen dat haar straf verminderd wordt.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:39

Sde: je kan toch vragen naar de reden voor deze straf? Zoals Chubby zegt.

En dat ze er geen trauma aan overhoudt en het ongewenste gedrag niet meer vertoont betekend m.i. Niet dat het op deze manier moet.

Maar nogmaals, ik weet ook niet hoe gevoelig het kind is. Zou vervelend zijn als ze hierdoor angst opbouwt voor de volgende groep.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:42

Naast het feit dat ik de straf veel te zwaar vind , verbaasd mij nog het meest dat de juffrouw jou of de pappa er niet op aan heeft gesproken dat ditis gebeurd. Als er zoiets gebeurd en je geeft zo'n straf, bespreek je dat toch met de ouders..? :?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:43

Ik vraag me ook af wat gebeurt met de stof van de lessen die ze nu mist? Wat is de toegevoegde waarde van het rekenen 4 uur lang? In welke relatie staat dat tot de gebeurtenis?

Wat ook kan is dat de juf gewoon echt overdonderd was en de straf heeft aangezegd en er nu zelf ook wat over twijfelt. In dat geval is een gesprek gewoon prima en verhelderend :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:43

Je kan het wel bespreken maar hoe vervelend het ook is vind ik eigenlijk wel dat je dochter de straf moet uitzitten. Ondanks dat deze misschien zwaarder is dan zou moeten. Maar heb je wel al een leraar gesproken hierover want als je het alleen van je dochter hebt kan het natuurlijk zijn dat er toch meer mee speelt dan dat ze verteld en dat weet je alleen als je een gesprek aangaat. Al zou eigenlijk de betreffend lerares je aan moeten spreken maar goed.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:44

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik zou niet naar school gaan.

De lerares geeft deze straf. Daar zou ik me niet mee bemoeien. Het is op school gebeurd. Op school zijn de leraren nu eenmaal de 'opvoeders'. De lerares heeft hiervoor gestudeerd (en misschien ook al wat jaren ervaring?) Ik zou het lekker laten gaan. Je dochter wordt er echt niet minder van hoor. Bovendien kent de lerares je dochter lijkt mij ook wel, ze heeft haar immers elke dag in de klas?

Ik zou me er niet mee bemoeien in ieder geval..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:46

SDE schreef:
Zelden heb ik van de perfecte straf gehoord, een straf waar beide partijen tevreden mee zijn. Eén van de beide partijen zal meestal de straf te zwaar of te licht vinden.
Deze straf kan je zwaar noemen, maar:
- houdt het kind er een trauma aan over? nee
- gaat het kind haar billen ooit nog tonen? nee
= opdracht geslaagd (?).

Ik vraag me af of het kind hier geen trauma aan overhoudt. Zo te lezen is het een heel gevoelig kind en ze vindt school nu niet leuk. School moet op die leeftijd gewoon leuk zijn, niet angstaanjagend ofzo. Nu wordt dat arme kind banggemaakt voor school terwijl ze in haar ogen niks fouts deed. Ze zal het nu niet meer doen nee, maar dat zal ze ook niet meer doen als je haar rustig uitlegt waarom je liever niet hebt dat ze haar blote billen op het schoolplein laat zien...