De energierekening van dit jaar, duur jaar? Koude winter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:29

Ik ben net pas uit huis dus ik heb nog geen idee of ik bij zal moeten betalen of terug zal krijgen. Ik vermoed echter dat ik terug ga krijgen want volgens mij betaal ik belachelijk veel. We betalen 180pm voor stadsverwarming en elektriciteit. Dit met twee mensen in een bovenwoning van 40m.

Ik weet echter niet hoe dat nu zit, het huis staat sinds januari op ons naam. Zou ik dan pas volgend jaar de verrekening krijgen?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-06-13 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:32

De winter is toch helemaal niet koud geweest? Wel lang... Maar niet erg koud hoor.
Ik weet nog niet of wij moeten lappen. Vorig jaar kregen we terug. Maar dat komt toch altijd in september?

Yv_

Re: De energierekening van dit jaar, duur jaar? Koude winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:32

Niet koud? We hebben hier echt wekenlang sneeuw gehad? Was mij koud zat :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:35

Echt? Geen weken toch... :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:39

O jawel -O- .
Probleem was meer dat het maar niet wegging. Op een nacht is er hier denk ik zo'n 70 cm gevallen en dat heeft echt een paar weken geduurd voordat dat weg was, omdat het gewoon koud bleef en soms kwam er weer een nieuw klein laagje...
Daarbij vind ik het nu (okee, op vandaag en gister na dan) ook nog te koud (zeker voor deze tijd van het jaar). Ik heb nu 's avonds mn gelhaard aan, gewoon omdat ik weiger om na april nog de verwarming aan te zetten :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:49

verootjoo schreef:
Echt? Geen weken toch... :=

Ja wel hoor; hier hebben ze 6 weken achter elkaar kunnen schaatsen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:00

Hier hebben ze ook wekenlang kunnen schaatsen en het is ook weken oostenwind geweest!
Hoe hoog stoken jullie trouwens? 20 graden is hier warm zat (klein huisje en over de volle breedte radiatoren.)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:07

Als ik er niet ben 14,5 graden en als ik er wel ben 18.5. Ik draai in de herfst en het voorjaar ook de radiatoren boven en in de keuken uit. Zodat alleen de woonkamer verwarmd is.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:07

20,5 max anders druipt vriendlief van de bank :=.
Mijn ideale stilzit-temperatuur is toch wel 21,5. Ik zit ook eigenlijk altijd wel onder mn dekentje :D
Nu ook, raampjes open en onder mn dekentje :=

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:18

wij hebben deze winter toch echt wel gestookt, ik ben een kou kleum. Soms de kachel wel op 23 gehad en dikke trui, t-shirt en alles aan. Ik ben werkloos geweest en mijn vriend die is ziektewet gekomen (ondanks geluk bij ongeluk), hele dagen thuis dus.
Maar mijn vriend had het zo geregeld dat wij moesten betalen wat de vorige bewoners ook moesten betalen ( wij wonen nu bijna een jaar in dit huis). De vorige bewoners waren met zijn drie of vier, en wij met zijn tweeen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:21

wemkelover schreef:
wij hebben deze winter toch echt wel gestookt, ik ben een kou kleum. Soms de kachel wel op 23 gehad en dikke trui, t-shirt en alles aan. Ik ben werkloos geweest en mijn vriend die is ziektewet gekomen (ondanks geluk bij ongeluk), hele dagen thuis dus.
Maar mijn vriend had het zo geregeld dat wij moesten betalen wat de vorige bewoners ook moesten betalen ( wij wonen nu bijna een jaar in dit huis). De vorige bewoners waren met zijn drie of vier, en wij met zijn tweeen.

Dat was bij mij ook wel zo (geen idee hoe ze hier met zijn 3en of 4en hebben gewoon, maar we krijgen sowieso onder 3 achternamen belastingpost :+ ) De energiemaatschappij nam het maandbedrag van de oude bewoners en gaan er dan nog weer boven zitten voor het geval dat.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:24

Wij hebben het nu wel iets naar benenden geschroeft maar niet teveel. Wij betaalden eerst 180,- per maand, nuon wou dat wij 120,- gingen betalen, maar wij hebben het weer opgeschroeft naar 160,- dus verwacht dat wij wel goed zitten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:26

Weet iemand dat toevallig? Wanneer je een jaarverrekening kan verwachten als je bent verhuisd? Ik woon hier dus sinds januari.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:29

Dan krijg je het volgend jaar, omdat je in 2013 bent gaan wonen in dit huis. Teminste bij ons ging het zo van het oude huis hadden we toen een '' jaarafrekening'' gekregen moesten we iets betalen en toen bij het nieuwe huis is dit verder gaan en dat hebben we nu gekregen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:30

wemkelover schreef:
Dan krijg je het volgend jaar, omdat je in 2013 bent gaan wonen in dit huis. Teminste bij ons ging het zo van het oude huis hadden we toen een '' jaarafrekening'' gekregen moesten we iets betalen en toen bij het nieuwe huis is dit verder gaan en dat hebben we nu gekregen.

Dan moet ik nog zolang wachten om geld terug te krijgen :P ik durf het maandbedrag nu niet naar beneden bij te stellen omdat ik geen idee heb.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:35

Wij hebben ook een stuk meer verbruikt dan andere jaren. Gelukkig hebben wij ons maandbedrag extra hoog gezet. Zo kregen we vorig jaar €550 terug, nu 'maar' €115. Maar gelukkig niks bij hoeven betalen.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:36

ik moest ook 103 euro betalen.. best bedrag vind ik :n :\

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:41

moonsparkle schreef:
wemkelover schreef:

Dan moet ik nog zolang wachten om geld terug te krijgen :P ik durf het maandbedrag nu niet naar beneden bij te stellen omdat ik geen idee heb.

ja maar is misschien wel mooi potje voor volgend jaar als je nodig hebt.
Eventueel extra centen voor de vakantie, ik noem maar wat. Teminste als je terug krijgt.
zo kan je het ook weer zien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:45

Dat is altijd zo Moonsparkle. Op zich maakt het voor je verbruik niet zo veel uit of je er alleen of met zn tweeen woont. Althans, in een regulier gezin. Anders is het natuurlijk als er eentje de hele dag thuis is, nachtdiensten draait etc. Maar meestal gaan de bedrijven uit van een "normaal" gezin (wat is normaal tegenwoordig, maargoed)

Ik heb vorig jaar januari alles over laten zetten, dit jaar op mn verjaardag (15 maart) kreeg ik die hoge rekening op de mat. Ja, leuk verjaardagscadeautje :=. Dat zou er toen rond 30 maart afgetrokken worden, maar doordat ik bezwaar heb ingediend, kreeg ik 3 maanden uitstel. Uiteindelijk is dat 14 weken geworden, maar gelukkig met positief resultaat.

Ik zou m zelf lekker zo laten staan, maar je zou je bedrag een paar tientjes omlaag kunnen zetten, want denk dat dat bedrag voor die m2 inderdaad wat hoog is. Anders bel je ze even op? Dan stellen ze vragen zoals heb je 1 of 2 koelkasten, extra vriezer, hoeveel tv's etc. Daarmee vullen ze volgens mij een tabelletje uit waar ze wel een vrij reeele berekening kunnen maken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:47

Yv_ schreef:
Dat is altijd zo Moonsparkle. Op zich maakt het voor je verbruik niet zo veel uit of je er alleen of met zn tweeen woont. Althans, in een regulier gezin. Anders is het natuurlijk als er eentje de hele dag thuis is, nachtdiensten draait etc. Maar meestal gaan de bedrijven uit van een "normaal" gezin (wat is normaal tegenwoordig, maargoed)

Ik heb vorig jaar januari alles over laten zetten, dit jaar op mn verjaardag (15 maart) kreeg ik die hoge rekening op de mat. Ja, leuk verjaardagscadeautje :=. Dat zou er toen rond 30 maart afgetrokken worden, maar doordat ik bezwaar heb ingediend, kreeg ik 3 maanden uitstel. Uiteindelijk is dat 14 weken geworden, maar gelukkig met positief resultaat.

Ik zou m zelf lekker zo laten staan, maar je zou je bedrag een paar tientjes omlaag kunnen zetten, want denk dat dat bedrag voor die m2 inderdaad wat hoog is. Anders bel je ze even op? Dan stellen ze vragen zoals heb je 1 of 2 koelkasten, extra vriezer, hoeveel tv's etc. Daarmee vullen ze volgens mij een tabelletje uit waar ze wel een vrij reeele berekening kunnen maken.

Ik heb gebeld over het bedrag, maar toen kreeg ik dus enkel te horen dat het wel klopte omdat het was gebaseerd op de vorige bewoners+extra.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:51

Wat houdt stadsverwarming precies in? Huur je of koop je?
In geval van huur: zit er misschien in dat bedrag ook al servicekosten?
In geval van koop: zit er misschien een stukje VVE in?
Of is dit misschien ook incl water oid?

Dat is even wat snel bij me opkwam hoor, een vriend van me betaalt ook een enorm hoog bedrag, maar dat is een gedeelte VVE, een gedeelte stookkosten en nog iets.. Koophuis (flat) waar hij in zit.

180 euro voor 40 m2 vind ik wel erg hoog.. Mijn ouders betalen 2 tientjes meer voor een tussenwoning met 3 verdiepingen waar de verwarming ongeveer de hele dag aan staat (kantoor in woning).

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:53

Wij moesten ook iets van 271€ terug betalen, best wel balen. Wonen in een vrijstaande woning van 1935, met boven enkele ramen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:54

Yv_ schreef:
Wat houdt stadsverwarming precies in? Huur je of koop je?
In geval van huur: zit er misschien in dat bedrag ook al servicekosten?
In geval van koop: zit er misschien een stukje VVE in?
Of is dit misschien ook incl water oid?

Dat is even wat snel bij me opkwam hoor, een vriend van me betaalt ook een enorm hoog bedrag, maar dat is een gedeelte VVE, een gedeelte stookkosten en nog iets.. Koophuis (flat) waar hij in zit.

180 euro voor 40 m2 vind ik wel erg hoog.. Mijn ouders betalen 2 tientjes meer voor een tussenwoning met 3 verdiepingen waar de verwarming ongeveer de hele dag aan staat (kantoor in woning).

het is huur via de woningbouw en de servicekosten zitten daar niet bij, water ook niet.

Bij stadsverwarming gebruik je als het ware de reststroom van bedrijven in de omgeving(als ik het goed uitleg), maar gezien je dan aan een maatschappij vast zit betaal je dan soms juist duurder simpelweg omdat ze het duurder kunnen maken aangezien je er niet vanaf kan zien :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:55

Okee op die manier. Ik ken het helemaal niet..
Misschien is dat het dan wel? Ik zou het anders echt niet weten..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:55

Hebben jullie nu pas de jaarafrekening? Ik had hem al eind januari...
Ik merkte afgelopen afrekening wel iets verschil, maar dat kan ook liggen aan het geen paard meer hebben dus vaker thuis en een douchegraag vriendje :')
Stadsverwarming is een soort blokverwarming, maar dan voor een hele woonwijk.
Ik betaal net geen 90 euro voor 95 m2.

Net als Yv zit ik graag onder een dekentje met de ramen open :=