Mijn hersenen willen informatie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:23

Uhmmm... Okee...

Ik had hem even vetgedrukt gemaakt...

De "ze" in mijn Shakespeare verhaal zijn kunsthistorici die denekn overtuigend bewijs te hebben gevonden voor het gerucht dat Shakespeare analfabeet was.

En het geologische verhaal: ik reageerde op jouw antwoord dat alles aan elkaar vastzat, met: zo hadden diersoorten de mogelijkheid om te migreren. Zo goed? Als je nog meer bewijs wilt, kan ik wel even google scholar induiken, maar ik moet nu naar een sollicitatiegesprek!

Urbanus

Re: Mijn hersenen willen informatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:28

Nee hoor, ik heb aardrijkskunde gehad. :)

Maar dat hele Shakespeareverhaal... Ik kan zelf heel goed googlen en ik heb er mijn twijfels bij.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:29

Maar welke kunsthistorici beweren dat? Heb je daar een bron van? Je zou eens moeten weten hoe vaak het voorkomt dat iemand beweert dat "doctor x van universiteit y heeft bewezen dat", en als je dan even een beetje googelt kom je er achter dat doctor x helemaal niet bestaat en universiteit y soms zelf ook nog niet :+ .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:33

Nou het is een theorie, al klopt het bastaardgedoe niet, er zijn enkele prominente denkers in verband gebracht met de theorie en er is onderzoek naar gedaan. Maar er is 'bewezen' dat die denkers de stukken niet hebben geschreven.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:35

Dat is een goede gewoonte TS, je wordt er enkel slimmer van. Mijn vriend zoekt bij elke vraag die opspeelt alles grondig op, en bijgevolg weet hij intussen van heel veel zaken wat af B-)

Wat Shakespeare betreft: men zegt dat het zou kunnen dat Francis Bacon de stukken van Shakespeare schreef, of dat Shakespeare een pseudoniem was van Francis Bacon. Geen idee wat er van aan is.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:36

Wist je dat het een misverstand is dat het Colosseum het grootste theater van Rome was?

In de hoogtijdagen van het Romeinse rijk telde de stad een miljoen inwoners. Rome was de allereerste miljoenenstad ter wereld. Om al deze mensen tevreden te houden, organiseerde de keizer spelen. Deze spelen vonden vanaf de bouw van het Colosseum in 80 n.Chr. daar plaats, maar ook op andere plaatsen. Hoewel het Colosseum 30 meter boven de rest van Rome uit stak, was het niet het grootste theatergebouw. Het Colosseum was meer dan 50 meter hoog, en er konden 80.000 tot 100.000 mensen in. De Romeinse bevolking woonde grotendeels in insulae, een soort flatgebouwen van ca. 20 meter hoog, die uit 5 verdiepingen bestonden.

De spelen waren over diverse locaties verdeeld, en duurden vaak dagenlang. In het Colosseum had je dagvullende programma's, hier vonden executies, jachtpartijen en gladiatorengevechten plaats. In speciaal uitgegraven meren langs de rivier de Tiber speelde men zeeslachten (naumachinae) na. Wagenrennen vonden plaats in het Circus Maximus, dat vlak achter het Colosseum lag. Toen het Colosseum nog niet gebouwd was, vonden in het Circus Maximus ook ludi plaats, jachtpartijen op wilde beesten, en damnatio ad bestias, executies van veroordeelden door wilde dieren.

Dit Circus Maximus was het grootste theater van Rome. Het Romeinse volk was gek op wagenrennen, de zogenaamde ludus. In het Circus Maximus pasten uiteindelijk ca. 250.000 mensen, een kwart van de inwoners van Rome. Het Circus Maximus was beter toegerust voor wagenrennen dan het Colosseum. Het was vele malen groter, de middenscheiding (spina) was al 344 meter lang. De wagens gingen 7 keer rond en legden hierbij in totaal bijna 5 kilometer af. Er waren slechts4 renstallen, die allen een eigen kleur hadden, ze functioneerden een beetje als de voetbalclubs van tegenwoordig, en hadden grote 'fanclubs'. Het prijzengeld was hoog, maar de menners liepen grote risico's. Wagenrenner was een prestigieus beroep waarmee veel geld en roem te verdienen was, en niet alleen burgers maar ook senatorenzonen waagden zich er aan.

Van het Circus Maximus is tegenwoordig niet veel meer over. Het enigste dat er over is, is de met gras bedekte baan, waar je nu kan wandelen. De grootte hiervan is echter nog steeds indrukwekkend. Het Colosseum staat voor een groot deel nog overeind, hierdoor is het lastig om de schaal van beide theaters met elkaar te vergelijken. Het belangrijkste is dat Rome een miljoen inwoners had, en dat een kwart hiervan in het Circus Maximus naar de wagenrennen kon gaan kijken!

Nog even over gladiatoren; het is een Hollywood mythe dat het publiek besloot met opgestoken duimen dat een gladiator gespaard werd!

Het teken met de duim omhoog of naar beneden, dat je vaak in films tegenkomt wanneer er gladiatorengevechten zijn, is verkeerd geïnterpreteerd door Hollywood. Dit pollice verso teken bezegelde het doodsvonnis van de gladiator. De Romeinen bewogen de opgestoken duim om dit teken te maken, maar of dit omhoog of naar beneden was is niet bekend.

De gladiator die verloor richtte zich tot de keizer, die zich op zijn beurt weer tot het volk richtte. Het volk uitte zich door mitte of missum te roepen, wat "laat hem gaan" en "heengezonden" betekent. Wanneer dit geroepen werd, had de gladiator zich zo dapper gedragen dat het volk hem gratie verleende, en mocht hij levend de arena verlaten.

Wanneer het volk niet zo te spreken was over de verliezer, maakte ze het pollice verso teken en riep men iugula, keel hem! Het werd verwacht van de gladiator dat hij even dapper zou sterven als hij vocht. Hij deed zijn helm niet af, maar knielde en ontving een doodssteek in zijn nek of tussen zijn schouderbladen. Een enkele keer was de keizer het niet eens met het oordeel van het volk. Hij kon een gladiator sparen, maar kon ook de overwinnaar laten doorvechten tot deze verloor. Dit was echter niet gebruikelijk, omdat de keizer zich hiermee niet populair maakte bij het volk.

Als je meer weten wil, zo heb ik nog wel een hele serie Romeinen-weetjes, of andere kunst-historische!

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:38

Wist je dat
- varkens vaker hermafrodiet aanlegd worden dan andere 'huis'dieren?
- het Klinefelter (chromosomen XXY) vaak bij lapjeskatten voorkomen?
- katers eigenlijk achtergebleven zijn tijdens de evolutie bij de vorming van de p.enis? Daarom sproeien katers naar achter terwijl de andere 'huis'dieren naar voren 'gericht' zijn?
- de meeste eigenaren van IJslanders gevoelig zijn voor de benaming 'pony', zij vinden het paarden

Paar feitjes die ik dit jaar geleerd heb :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:40

Grappig dat er veel geschiedenis weetjes worden geplaatst. Ook interessant hoor :D maar had meer dingen verwacht als "een varken heet een orgasme van een half uur" en "een giraf heeft evenveel nekwervels als de mens" :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:52

Wist je dat:
- Coca Cola vroeger cocaine bevatte?
- Aragorn uit Lord of the Rings het paard van Arwen heeft gekocht voor de stuntvrouw die hem getraind heeft voor de film? Het was haar lievelingspaard, dus kreeg ze hem cadeau.
- een mensenlijk hart in het midden van de borstkas zit en niet aan de linkerkant?
- bijna alle zinnen in de Donald Duck eindigen op een uitroepteken?
- je bananen beter niet bij ander fruit kunt leggen omdat ander fruit dan sneller rijpt en dus ook sneller overrijp wordt? Komt door een stofje in de bananen.
- er inmiddels een auto bestaat die niet meer bestuurd hoeft te worden door mensen? Hij is alleen nog niet goedgekeurd voor op de weg.
- flamingo's roze zijn omdat ze garnalen eten? In garnalen zit caroteen, wat zorgt voor de kleur van flamingo's.
- er geen enkel woord bestaat in de Nederlandse taal dat rijmt op 'twaalf'?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:55

xSCWx schreef:
Grappig dat er veel geschiedenis weetjes worden geplaatst. Ook interessant hoor :D maar had meer dingen verwacht als "een varken heet een orgasme van een half uur" en "een giraf heeft evenveel nekwervels als de mens" :D

Ik heb er nog wel een aantal over giraffen:

- Een giraffe slaapt met zijn ogen open
- Het hart van een giraffe is ongeveer 11 kg
- Giraffen likken hun oren uit om ze schoon te houden..

Verder heb ik nog héél veel dierenweetjes, ofja, eigenlijk dierenvergeetjes want
ik kan er op dit moment even niet opkomen :')

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:00

}:0 Oh, op dat niveau heb ik er ook wel een paar hoor! :7

Wist je dat...

... de aardbei de enigste vruchtdragende plant is die zijn zaadjes aan de buitenkant van de vrucht heeft?
... er in bepaalde gebieden veel witgevlekte en soms zelfs witte merels voorkomen? Dit is een genetische afwijking.
... kokosnoten en soortgelijke vruchten soms jarenlang in de zee drijven, voordat ze ergens aanspoelen en er een plant uit groeit? Deze drijfkoko's kan je gewoon eten (mocht je ooit eens op een onbewoond eiland terechtkomen...)
... Apeldoorn zijn eigen paranormale onderzoeksteam heeft? http://www.paranormaalonderzoek.nl
... je de paratitaire plant maretak gewoon in je eigen tuin kan "planten"? De maretak heeft een voorkeur voor bepaalde boomsoorten zoals berk en appelbomen, en wanneer je rijpe vruchtjes van een maretak fijnperst en in een beschadiging op de barst smeert, deze hier begint te groeien en parasiteert op zijn gastboom.
... men vroeger schoothonden had om van de vlooien af te komen? s'Nachts zette men de pruik naast het hondje, zodat de vlooien van de pruik naar het hondje overliepen.
... Bramante van de Spaanse koning Ferdinand opdracht kreeg om een tempeltje te bouwen op de plek waar het kruis van Petrus gestaan zou hebben. Dit tempeltje werd in 1504 afgerond en heet Tempietto (Italiaans voor Tempeltje), en heeft in de kelder een gat in de grond dat met een glasplaat is afgedekt. Daar zou het kruis gestaan hebben. Bramante had zich laten inspireren door de Romeinse tempels van Vesta, de godin van het haardvuur. Helaas zijn ondertussen de historici van mening veranderd, en zou het Tempietto enkele kilometers op de verkeerde plek staan. Oeps...
...dienaressen van de bovengenoemde godin Vesta 30 jaar in dienst waren, vanaf hun kindertijd. Deze zogenaamde Vestaalse Maagden waren zeer belangrijk, en werden dus ook zwaar gestraft wanneer ze geen maagd bleven. Dan werden ze levend begraven.
... het onkruid zevenblad (vervloekt door elke tuinier) vroeger werd gegeten? Het werd als een soort spinazie klaargemaakt.
... er voor de film Labyrinth met David Bowie 8(!!) vrachtwagens vol met glitter werden gebruikt?
... de eend een ontzettend lang geslachtsdeel heeft in verhouding tot zijn lichaam? Grootst gedocumenteerde was 42 cm.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:03

Wat een leuk topic :) Ik lees mee!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:08

verootjoo schreef:
Ik heb pas geleerd dat in de 80-jarige oorlog (?) die met de spanjaarden iig, alleen overdag werd gevochten, en ook alleen in het zomerseizoen. Waarom er nooit iemand op het idee kwam om dan onverwachts aan te vallen is me nog een raadsel :+

In de zomer was het land op veel plaatsen beter begaanbaar vandaar dat het handiger was om in die tijd aan te vallen. Overigens zijn er wel degelijk veldslagen in de winter geweest, zo zijn de Spanjaarden wel eens aangevallen terwijl de geuzen op schaatsen reden!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:13

Ook een leuke vind ik:

De maan is altijd hetzelfde, waar op aarde je er ook naar kijkt, alleen bovenkant en onderkant zijn per locatie verschillend. De maan staat altijd met dezelfde kant naar de aarde gericht. Wat je er in ziet, verschilt echter zeer sterk per continent. De Europeanen zien "het mannetje op de maan", een mannetje met een bos takken op zijn rug, hij zou eeuwig verdoemd zijn voor het verstoren van de zondagsrust. Noord-Amerikanen hebben het over "het mannetje in de maan", zij zien er een lachend gezicht in. Zuid-Amerika ziet er een haas in, en ook Azie ziet een haas, maar daar roert hij in een pot rijstpap of stampt hij met een vijzel.
In India ziet men twee handen, de godin Astangi Mata stuurde twee van haar kinderen de hemel in om de zon en de maan te worden, en streek ze voor het vertrek over hun gezicht. In Hawaii ziet men een grote dikke boom, een vijgenboom waarvan de kleding voor de goden gemaakt werd. En in Nieuw-Zeeland zien de Maori een liggende vrouw genaamd Rona, die die boete moet doen op de maan omdat ze de maan minachtte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:38

Haarbal schreef:
... het onkruid zevenblad (vervloekt door elke tuinier) vroeger werd gegeten? Het werd als een soort spinazie klaargemaakt.

Nog steeds hoor, heb er pas bij iemand heerlijke pesto van gegeten!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:42

MW => LZP

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:48

Wist je dat er een naam is voor jouw 'aandoening'? Infobetica!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:49

Kwanyin schreef:
Over oorlogen gesproken, wist je dat er tijdens de Kerstperiode 1914 van de eerste wereldoorlog heel even vrede was op verschillende plaatsen aan het front? Omwille van Kerstmis werd een staakt-het-vuren ingelast en begon men zowel aan Duitse kant als Britse Kerstliederen te zingen. De sfeer tussen beide partijen werd zo goed dat mensen zelfs uit de loopgraven kwamen op niemandsland elkaar ontmoetten en vredige praatjes maakten met elkaar. Dit zeer tegen de zin van de hogere legerleiding, want zij vreesden dat door de gezellige babbels hun soldaten de vijand niet meer als vijand zouden zien, maar als "mens". Uiteindelijk hebben ze hun soldaten toch weer zo ver gekregen om elkaar terug beginnen af te schieten en is het hele kerstbestand voor de rest van de oorlog afgelast, omdat de hogere leiding vreesde dat men de vijand weer te "menselijk" zou gaan zien.
http://www.ssew.nl/het-kerstbestand-westfront-1914

Ik meen dat één van beide partijen de troepen gewisseld had omdat de toen aanwezige soldaten afgesproken hadden elkaar te waarschuwen als er een aanvals-bevel gegeven werd. Door te fluiten of door een steen naar de ander kant te werpen. :) Maar ben daar niet meer zeker van. Sowieso werden de soldaten in de loopgraven om de X aantal tijd gewisseld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:08

Op wikipedia kan je 'willekeurige pagina' aanklikken, dan kom je wel eens leuke dingen tegen!

Verder vele complottheorieën, zo is er een theorie die beschrijft dat de Titanic ten behoeve van verzekeringsgeld is gezonken. En eigenlijk niet eens de Titanic was, maar het zusterschip Olympic, die amper van Titanic verschilde.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:09

Janine1990 schreef:
Op wikipedia kan je 'willekeurige pagina' aanklikken, dan kom je wel eens leuke dingen tegen!

Verder vele complottheorieën, zo is er een theorie die beschrijft dat de Titanic ten behoeve van verzekeringsgeld is gezonken. En eigenlijk niet eens de Titanic was, maar het zusterschip Olympic, die amper van Titanic verschilde.

En toen kwam ik dus het volgende tegen:

Meganthias is een geslacht van straalvinnige vissen uit de familie van zaag- of zeebaarzen (Serranidae).[1]

:+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:12

Gewoon blijven klikken _O- Er zit inderdaad genoeg tussen dat niet echt interessant is. Is natuurlijk ook per persoon verschillend.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:15

Er zitten echt van die dingen bij waarvan je denkt: ''Dit interesseert toch helemaal niemand?'' :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:21

lieveli schreef:
Nou het is een theorie, al klopt het bastaardgedoe niet, er zijn enkele prominente denkers in verband gebracht met de theorie en er is onderzoek naar gedaan. Maar er is 'bewezen' dat die denkers de stukken niet hebben geschreven.

Klopt... Ze beweren alleen dat het zo is. En dat bastaardgedoe, daar is wel degelijk een hele discussie over. Onder andere door Patrice Pavis en een aantal hoogleraren van de UvA. Maar ik zeg niet dat die bewering klopt he!

Hier wat documentatie over de voor/tegens:

Bill Bryson, Shakespeare. The World as Stage (London 2007), het hoofdstuk "Claimants". Een aantal kandidaten en de voor- en tegenargumenten worden uitgebreid besproken in John Michel, Who Wrote Shakespeare?, London 1996.

(vergeef me voor de foutieve manier van titelbeschrijving, het één en ander is een jaar na afstuderen een beetje weggezakt) :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:27

Klopt!!!

Klinkt misschien een beetje stom, maar ik hou wel van bizarre dingen. Met name als het geschiedenis betreft. Vind ik super interessant. Zo was ik jaren geleden in Rome, waar we op excursie gingen naar de catacomben van Rome (Sint Sebastian): http://nl.wikipedia.org/wiki/Catacomben_van_Rome
Daar ligt niets meer hoor. Maar toen ik vorig jaar eens aan het koekeloeren was op internet, naar die specifieke catacomben, kwam ik ook op de catacomben van Parijs. Jullie zijn vast wel bekend met de tunnels onder Parijs: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijnen_onder_Parijs
SUPERINTERESSANT!!!

Maar toen kwam ik op iets heel anders, namelijk de catacomben van de Capucijnen, dit is op Sicilië. Ik vind het machtig interessant, maar tegelijkertijd ook heel bizar. Daar werden mensen gedehydrateerd, een soort mummificatie door middel van het uitdrogen, waardoor het lichaam bewaard blijft. Dit is begonnen in de middeleeuwen en was in de eerste instantie alleen voor monniken en priesters, zodat hun volgelingen bij het lichaam konden blijven komen en met priesters konden bidden.
Later werden ook gewone mensen hier 'begraven', waaronder in 1920 een meisje van 2 jaar. Dit lichaam is speciaal behandeld en volledig in tact gebleven. Met een foto van dit meisje opent de volgende wikipedia pagina. Mensen die gevoelig zijn voor dit soort onderwerpen, ik zou de pagina niet open. Maar het is je eigen verantwoordelijkheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Catacomben ... n_(Palermo)

Verder op internet zijn meer foto's te vinden van deze catacomben. Ik vind het reuze interessant en zou er graag eens een kijkje willen nemen. Wees niet bang, doordat lichamen gedehydrateerd zijn, kon er geen rottingsproces ontstaan en stinkt het daar absoluut niet. (uitspraak uiteraard op basis van verhalen op internet :P )

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:35

Janine1990 schreef:
Klopt!!!

Klinkt misschien een beetje stom, maar ik hou wel van bizarre dingen. Met name als het geschiedenis betreft. Vind ik super interessant. Zo was ik jaren geleden in Rome, waar we op excursie gingen naar de catacomben van Rome (Sint Sebastian): http://nl.wikipedia.org/wiki/Catacomben_van_Rome
Daar ligt niets meer hoor. Maar toen ik vorig jaar eens aan het koekeloeren was op internet, naar die specifieke catacomben, kwam ik ook op de catacomben van Parijs. Jullie zijn vast wel bekend met de tunnels onder Parijs: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijnen_onder_Parijs
SUPERINTERESSANT!!!

Maar toen kwam ik op iets heel anders, namelijk de catacomben van de Capucijnen, dit is op Sicilië. Ik vind het machtig interessant, maar tegelijkertijd ook heel bizar. Daar werden mensen gedehydrateerd, een soort mummificatie door middel van het uitdrogen, waardoor het lichaam bewaard blijft. Dit is begonnen in de middeleeuwen en was in de eerste instantie alleen voor monniken en priesters, zodat hun volgelingen bij het lichaam konden blijven komen en met priesters konden bidden.
Later werden ook gewone mensen hier 'begraven', waaronder in 1920 een meisje van 2 jaar. Dit lichaam is speciaal behandeld en volledig in tact gebleven. Met een foto van dit meisje opent de volgende wikipedia pagina. Mensen die gevoelig zijn voor dit soort onderwerpen, ik zou de pagina niet open. Maar het is je eigen verantwoordelijkheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Catacomben ... n_(Palermo)

Verder op internet zijn meer foto's te vinden van deze catacomben. Ik vind het reuze interessant en zou er graag eens een kijkje willen nemen. Wees niet bang, doordat lichamen gedehydrateerd zijn, kon er geen rottingsproces ontstaan en stinkt het daar absoluut niet. (uitspraak uiteraard op basis van verhalen op internet :P )

Laatst een documentaire gezien over de catacomben onder Londen... Heel interessant! :j