Stalker, hoe aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:55

Hoe ken je deze gast eigenlijk? Is hij ooit belangrijk voor jou geweest? Ken je hem in het echte leven ook? Kom je hem vaak tegen?

Verder, zeg aan je tante dat ze je éérst een smsje stuurt voordat ze je belt, zodat je weet dat zij het is. Mijn moeder heeft dit met haar beste vriendin ook een poosje geregeld omdat de kinderen van die vriendin het soms leuk vonden om met de foon te klooien en moeders te bellen zonder reden. Zo neem je voor hem in ieder geval de telefoon niet meer op.

Wat betreft zijn schuldgevoel aanpraten, ik denk dat ik daar extreem ongevoelig voor ben waardoor ik me dat bij vreemden(!!) niet laat aanpraten. Zelfmoord plegen? Doe maar, stop je met zeiken. Daarom dat ik me afvraag wat je relatie tot hem is. Bij vrienden of goede kennissen reageer ik uiteraard ook niet zo!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:02

BrankaZ je hebt helemaal gelijk.
Maar.... Ja ja ik heb bijna altijd een maar :o

Vaak nemen ze niet gelijk een aangifte aan en moet je eerst een melding maken.
Als je die gemaakt hebt word het meestal makkelijker, maar dan is het vaak ook nog lastig.

Heel eerlijk hangt het ook wel degelijk af van welke agent je treft.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 01-06-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:02

xHaithi schreef:
Hoe ken je deze gast eigenlijk? Is hij ooit belangrijk voor jou geweest? Ken je hem in het echte leven ook? Kom je hem vaak tegen?

Verder, zeg aan je tante dat ze je éérst een smsje stuurt voordat ze je belt, zodat je weet dat zij het is. Mijn moeder heeft dit met haar beste vriendin ook een poosje geregeld omdat de kinderen van die vriendin het soms leuk vonden om met de foon te klooien en moeders te bellen zonder reden. Zo neem je voor hem in ieder geval de telefoon niet meer op.

Wat betreft zijn schuldgevoel aanpraten, ik denk dat ik daar extreem ongevoelig voor ben waardoor ik me dat bij vreemden(!!) niet laat aanpraten. Zelfmoord plegen? Doe maar, stop je met zeiken. Daarom dat ik me afvraag wat je relatie tot hem is. Bij vrienden of goede kennissen reageer ik uiteraard ook niet zo!

Echt zo, dan is het ineens niet leuk meer :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:15

Niet meer op ingaan. Inderdaad nog even één smsje sturen dat je met rust gelaten wilt worden en anders stappen zult ondernemen. Verder niet meer antwoorden, niet opnemen als 'ie belt, niet opendoen als 'ie aan de deur staat...
Wel alles bewaren wat hij stuurt, bijhouden wanneer hij contact heeft gezocht en alles.

Als je je daar netjes aan houdt sta je sterker als het zo ver komt dat je aangifte moet doen van stalking / een straatverbod voor hem moet aanvragen.

Wanneer er anoniem gebeld wordt wel opnemen, maar niets zeggen voor de ander wat zegt. Zodra je hoort dat hij het is, ophangen.
Niet door een vriend op laten nemen, niet gaan schelden, niet op een fluitje gaan blazen of zo, zo lang jij er op in gaat, positief of negatief, heeft hij wat 'ie wil; aandacht!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:34

Ondanks dat hij met een beveiligd nummer belt, kun je via je telefoonprovider het nummer wel laten blokkeren. Zij kunnen namelijk wel het nummer achterhalen.

Je moet dan 3 verschillende tijden/data opschrijven dat die persoon jou gebeld heeft. Dan weten zij wie het is en blokkeren ze dat nummer (dan kan hij jou dus niet meer bereiken maar de rest wel)

Het feit dat je reageert omdat je gek wordt, geeft hem ook het idee dat hij nog een kans maakt. Het doet je namelijk iets. Dus inderdaad, gewoon negeren en dan ook echt negeren in alles. Geen enkele reactie geven op wat dan ook van hem.

Succes!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 15:47

Iedereen super bedankt voor alle tips/adviezen! Daar heb ik zeker wat aan. Jij ook vooral bedankt voor je uitgebreide uitleg rommulus!

Ik ken hem via internet, via tumblr. Onwijs dom natuurlijk, maar aan het begin was hij onwijs normaal, we hebben eerst gewoon gesprekken op tumblr zelf gehad, dat ging een tijdje goed en toen begon het uit de hand te lopen.. Ik zal ook zeker niet meer zomaar mijn nummer gaan geven aan zoon onbekende. Heb ik iig nog een les geleerd. Daarom denk ik ook niet dat ik hem zomaar kan aangeven, hij heeft mn nummer niet ergens gevonden of wat dan ook.. Ik baal dr echt zo van |o Hij is verder nooit echt belangrijk voor me geweest, achteraf praatte hij echt alleen over zichzelf al aan het begin, maar goed ik dacht toen; ach das zoon zieligerd die niemand heeft..

bridgetF

Re: Stalker, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:55

en anders misschien als hij belt de telefoon door iemand anders laten opnemen, en dat deze zegt dat die de telefoon van je heeft overgenomen. Nieuwe nummer heb ik niet, ik heb hem via MP :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 15:58

bridgetF schreef:
en anders misschien als hij belt de telefoon door iemand anders laten opnemen, en dat deze zegt dat die de telefoon van je heeft overgenomen. Nieuwe nummer heb ik niet, ik heb hem via MP :)

Denk dat ik dat inderdaad maar ga doen, als hij me weer belt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:01

Met de moderne smartphones kan je vaak ook instellingen per nummer regelen. Kan je telefoon zo instellen dat die alleen af gaat als werk of familie belt (wel vanaf hun eigen nummer) en de rest op stil zetten?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:03

In dat geval zou het contact bij mij inderdaad erg snel over zijn. Sowieso ben ik allergisch aan zielig gedoe, dus dat zou gewoon geen verf pakken zeg maar. Als hem overal blokkeren, echt bot doen en verder totaal negeren nog niet zou werken, zou ik hem wel aangeven. In dat geval kan je niet duidelijker zijn dan je al bent geweest.

Je hoeft je door zo'n figuur ook echt geen schuldgevoel te laten aanpraten. Hij is fout bezig hier door je continu ongevraagd lastig te vallen. Jij hebt niet gevraagd om zijn problemen en je hebt het recht om te zeggen dat je hier niets mee te maken wil hebben en het contact af wil kappen. Dat heeft hij gewoon te accepteren.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 16:13

tamary schreef:
Met de moderne smartphones kan je vaak ook instellingen per nummer regelen. Kan je telefoon zo instellen dat die alleen af gaat als werk of familie belt (wel vanaf hun eigen nummer) en de rest op stil zetten?

Ik weet niet? Kun je zelf ook een nummer blokkeren, want dat kan ik ook niet vinden!
xHaithi schreef:
In dat geval zou het contact bij mij inderdaad erg snel over zijn. Sowieso ben ik allergisch aan zielig gedoe, dus dat zou gewoon geen verf pakken zeg maar. Als hem overal blokkeren, echt bot doen en verder totaal negeren nog niet zou werken, zou ik hem wel aangeven. In dat geval kan je niet duidelijker zijn dan je al bent geweest.

Je hoeft je door zo'n figuur ook echt geen schuldgevoel te laten aanpraten. Hij is fout bezig hier door je continu ongevraagd lastig te vallen. Jij hebt niet gevraagd om zijn problemen en je hebt het recht om te zeggen dat je hier niets mee te maken wil hebben en het contact af wil kappen. Dat heeft hij gewoon te accepteren.

Hij mag best zn verhaal doen maar op een gegeven moment wordt je dr echt moe van. Dan is het waarom reageer je niet en dat gaat zolang door totdat ik iets zeg en dan als ik iets zeg krijg ik daarna een hele preek dat hij er wel altijd van mij is.. eeuuh ohhjaa?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:23

dancer_ schreef:
tamary schreef:

Ik weet niet? Kun je zelf ook een nummer blokkeren, want dat kan ik ook niet vinden!

Ga maandag even bij een telefoonwinkel langs en vraag het ze, als het met jouw toestel kan dan hebben zij het zo voor elkaar.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:42

Zoals ik eerder zei: 3 tijden met data doorgeven aan je provider. Zij blokkeren dan het nummer voor je.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:10

Sassol schreef:
Zoals ik eerder zei: 3 tijden met data doorgeven aan je provider. Zij blokkeren dan het nummer voor je.

Is goed, ik ga het opschrijven. Bedankt :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:06

wat je ook kunt doen is als hij altijd op de zelfde tijd belt, door verbinden met zijn moeder :)

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:08

Je kunt gewoon de mobiele aanbieder bellen om het nr te blokkeren.
Jaren geleden een debiele ex gehad, Vodafone gebeld, nooit weer last gehad!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 20:11

bridgetF schreef:
wat je ook kunt doen is als hij altijd op de zelfde tijd belt, door verbinden met zijn moeder :)

Nee hij belt eigenlijk gewoon heel de dag door :')
Maar hoe doorverbinden met zijn moeder? Ik heb zijn moeder's nummer niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:13

dancer_ schreef:
Negeren is inderdaad de beste optie, maar als ik niet reageer en hij blijft maar doorgaan moet ik gewoon reageren omdat ik er dan gek van wordt :')

En dus heeft hij je precies waar hij je hebben wil, wordt hij beloond voor zijn acties en dus gemotiveerd om gewoon door te stalken :+
Kappen dus, NOOIT meer reageren, is de lol er vanaf, stopt het vanzelf. alhoewel het bij mij toen zo'n 2 jaar duurde voor het helemaal stopte.....

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:15

Niet meer reageren is een goede. Je kan via een app als je een smartphone hebt nummers blokkeren. Dan moeten ze wel bekend zijn voor de telefoon. Je kan ook onbekende nummers blokkeren of rechtstreeks doorsturen naar je mailbox, misschien is dat een optie? Zo reageer je niet meer direct, en je tante begrijpt het vast als je haar verteld wat er speelt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:32

ik zeg altijd tegen zulke mensen wil je zm plegen dan help ik je wel ff hoor geen probleem had daarna geen gejammer meer

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 20:36

NathalietjeB schreef:
ik zeg altijd tegen zulke mensen wil je zm plegen dan help ik je wel ff hoor geen probleem had daarna geen gejammer meer

Ooh dat durf ik echt niet :')

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:41

negeren...
en als ie zich van kant maakt, nouja dan ben je van m af hihi :o :o
oke grapje..
nee hoor hij doet dat echt niet anders ad hij dat echt al laaaang gedaan..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:42

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:44

Je kan nummers toch ook blokkeren? ik heb een tijdje een vervelend groepje jongeren gehad die mij maar bleef bellen met onzin verhalen over dat ik die ene persoon was. Ik kende ze dus niet en was zat van het ge-prutsmuts. Ik heb ze geblokkeerd nooit meer wat van gehoort.

Maar goed this inderdaad een lastig iets. Zeker als het ongewenst is. Beste wat je kan doen is helemaal geen aandacht aan besteden. Hoe meer aandacht je hem geeft hoe meer hij zal reageren.

Ik wil even toevoegen dat ik het afschuwlijk vind dat mensen hier posten dat je zou meoten zeggen dat hij zelfmoord moet plegen. Sorry maar dat gaat mij echt te ver!
Duidelijk wezen is niet erg. Je mag best een keer boos op hem worden. Maar tegen hem gaan lopen zeggen pleeg zelfmoord of hem 'instructies sturen' ... wauw...

Is het trouwens geen idee om een sms te sturen waarin je duidelijk laat weten dat je dit niet leuk vindt, dat je geen intresse hebt. En als hij niet ophoud dat je naar de politie stap en een contact verbod zal aanvragen. Wat een beetje dreigen soms al niet doet ^^

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:08

Sms sturen zou ik niet doen. Negatieve aandacht is ook aandacht bij dit soort personen.
Negeren en als het een hardnekkige is of je vindt het echt eng, naar de politie gaan om melding te doen.