Geld verkeerd gestort...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Geld verkeerd gestort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:45

ik heb laatst ook iets verkeerd gestort en de rabobank voert geen controle meer uit op rekeningnummer bij naam.
ik moest het ook zelf terug gaan vragen en dan ben je gewoon afhankelijk van de welwillendheid van diegene die het heeft ontvangen :(

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:50

Ik zou afwachten of je iets hoort van de persoon, een week of twee en dan hebben ze 'pech', vind dat ze er best achteraan kunnen gaan als ze het terug willen.
Hier per ongeluk eens €1000 overgemaakt (weet niet meer of we die kregen of gaven) maar dat is na even heen en weer bellen ook terug gestort geworden, wel zo netjes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:51

^^Dat hoeft toch allemaal niet.. Dat is het allemaal moeilijker maken dan het is. (stort dan het hele bedrag terug) Je krijgt van de bank brief met het verzoek het terug te storten op die en die rekening. Gewoon afwachten dus.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:59

Sammie schreef:
^^Dat hoeft toch allemaal niet.. Dat is het allemaal moeilijker maken dan het is. (stort dan het hele bedrag terug) Je krijgt van de bank brief met het verzoek het terug te storten op die en die rekening. Gewoon afwachten dus.

En wat als de bank het erna wel terugstort?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:59

Ik had het vorig jaar hetzelfde als ts, er stond opeens 160 euro meer op mijn rekening (ing rekening), heel leuk en lief... maar ja niet van of voor mij.

Nav de naam/woonplaats van degene die het had overgemaakt ben ik gaan googlen en zo achter het telefoonnummer gekomen, het was gelukkig geen veelvoorkomende naam en een kleine woonplaats :P, en bij het eerste telefoontje had ik dus gelijk de juiste persoon te pakken.

Ik het uitgelegd en gezegd dat ik geld (niet de hoogte genoemd expres) had ontvangen van haar en dat ze het vermoedelijk naar het verkeerde nr had overgemaakt. Ter plekke heeft ze het bekeken (internetbankieren) en idd, en ik heb het direct weer terug gestort.
Twee dagen later kreeg ik 5 euro gestort met als mededeling: aangezien geen adres... koop er zelf een bloemetje voor, fijn dat er eerlijke mensen bestaan.

Moest toen wel een beetje glunderen eerlijk gezegd, vond ik erg leuk van haar!

Van de bank zelf nooit meer wat gehoord omdat we het dus onderling geregeld hebben

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 15:03

Banken kunnen volgens mij niet zo maar terugstorten? Maar heb er nooit zo veel vertrouwen in :')

Stel het is een bejaarde die 1x per maand afschriften krijgt, die merkt het pas over een maand... En wie weet welke boetes etc. er dan op zitten :S Dus ik bel wel naar de bank...

Ik heb alleen een naam volgens mij? Kan hier alleen internet bankieren, dus zie "minder"...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:11

maar als je een rekeningnummer hebt kun je toch gewoon zelf terugstorten zonder tussenkomst van de bank?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:11

Lynn_Nikita schreef:
Sammie schreef:

En wat als de bank het erna wel terugstort?

Dat doet de bank niet, want dat mag niet. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 15:21

Amaris schreef:
maar als je een rekeningnummer hebt kun je toch gewoon zelf terugstorten zonder tussenkomst van de bank?

Ik zat eerst te twijfelen of ze het alsnog konden laten terugstorten, ook als ik het teruggestort had... Maar dat is dus absoluut niet mogelijk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:28

Als het goed is staat er nl. ook een rekeningnummer bij. Dat is de afzender. Als je die gebruikt + de naam dan kun je het zo terugstorten. :j

Ik raad je echter aan om er even mee te wachten en het in de gaten houden. Dat je iig zeker weet dat inderdaad niet voor jou bedoeld is.

Zij kunnen niks terug laten storten, want ze hebben het zelf overgemaakt. Alleen automatische incasso’s kunnen geld van je rekening afhalen. Maar die hebben ze niet én AI kun je zelf met zoveel dagen nog terug latenboeken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:00

Is het opgelost?
Mijn man werkt bij een bank en die zegt dat je het zelf terug moet storten. De bank doet het niet uit zichzelf, dan mag niet.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:09

Even nagebeld en teruggestort...

Ik was eerst even bang dat als ik het zou terugstorten en diegene al naar de bank was geweest met "oeps foutje" dat het dan 2x er van afgeschreven kon worden of weet ik veel wat.. (mijn vertrouwen in banken :')) Maar dat kon dus echt niet :) dus ben er weer vanaf :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:18

Als dat zo zou werken dan zou het echt een puinhoop worden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:20

Paar jaar terug is er ooit geld afgeschreven bij mij, van een abo van een vorige bewoner (dus het enige wat overeen kwam, was het adres :S) En ik moest zelf gaan regelen dat ik het terugkreeg.... Gelukkig werkte het bedrijf mee, maar anders... Is alweer lang geleden hoor :) maar sindsdien iets voorzichtiger :p

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:27

Dat klinkt erg vreemd, want zij kunnen niks afschrijven zonder het juiste bankrekeningnummer. En een bedrijf heeft geen toegang tot bankbestanden om adressen aan rekeningen te koppelen. Daarnaast is er toestemming tot automatische incasso nodig. En dat laatste is x dagen nog in te trekken (tegenwoordig wel wat langer dan voorheen). Maar dan nog klinkt het erg vreemd. Enige dat ik mij kan bedenken is dat iemand jouw rekening heeft gebruikt.

hoe lang is het geleden?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 29-05-13 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:29

hier na opgelicht zijn het geld echt niet meer terug gezien.
helaas kunnen banken dit niet.
fijn dat het is opgelost !

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:34

Mjah, ze hebben mij ook nooit kunnen uitleggen hoe het precies zat. Maar ik wil ook niet geloven dat het stom toeval was dat het van de vorige bewoner was (een of andere modelzeilboot :'))

Dus ik vraag me af hoe makkelijk het kan... Ook met éénmalige incasso's... 1x toestemming gegeven voor iets en een paar maanden later ging er weer een bedrag af, terwijl het abonnement gewoon zou aflopen na 3x (dat pakketje had ik besteld, 3x uitproberen en daarna zou het automatisch stoppen)... Niet dus.. En 2e keer weer een eenmalige incasso --> Dus ik een beetje chago weer terugbellen naar de bank.... uiteindelijk mijn geld teruggekregen (en ook nooit meer een pakketje gezien :'))

Of het allemaal waterdicht is, ik vraag het me af! Uiteindelijk komt het wel weer goed, maar het is zo'n gedoe :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:24

Om het nog leuker te maken.... Het is weer teruggestort...

(zit me net te bedenken dat ik natuurlijk een overstapservice heb en dat ze het naar mijn ING-rekening hebben overgemaakt en ik het terugstort via de Rabobank...) Dat het precies hetzelfde bedrag is, daar werd kennelijk geen link gelegd :')) Wel eerlijke mensen dus... Heb nu geld van mijn Rabo naar mijn ING rekening overgemaakt, poging 2...) (Had in de omschrijving al gezet "verkeerde rekening")

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:37

weird....!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:40

Mjah... ik denk "zelfde bedrag" en "verkeerde rekening" dat moet toch duidelijk zijn?

Nog steeds niets gehoord van de bank, dus ik probeer het morgen nog een keer in de hoop dat... (zit nu echt te twijfelen of ik het handig doe... als ik 2x terugstort, dan ga je toch een keer je lijst met mutaties af? Of toch maar met de ING-rekening? dat het echt 1 op 1 wegvalt tegen elkaar?)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:45

Ff voor mijn begrip. Ze hebben het naar jou ING rekening overgemaakt. Ivm overstapservice heb jij het vanaf je Rabobank rekening teruggestort. Zij hebben het weer naar jou Rabobank rekening teruggestort?

Misschien hebben ze wel meerdere keren hetzelfde bedrag over gemaakt en hebben dus geen flauw idee wel bedrag nu terug gekomen is? Er zijn ook bedrijven die bedragen die ze niet thuis kunnen brengen meteen terug storten zonder ook maar enige moeite te doen te achterhalen waar dat bedrag nu thuis hoort. En ja, er zijn bedrijven die zoveel bedragen binnen krijgen dat het echt niet te doen is om dat te onderzoeken en na te gaan. Bedrag terugstorten en een herinnering sturen voor niet ontvangen bedragen is dan veel makkelijker en goedkoper voor ze.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:49

Maar dit was particulier toch?

Ik zou het nu maar even zo houden hoor Tot er een brief komt ofzo