Discriminatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:04

Tja... voordat je deze jongen leerde kennen sprak jij ogenschijnlijk niet anders.
Ik keur discriminatie af, op wat voor grond dan ook. Ik heb medelijden met mensen die wel discrimineren, getuigt van een gebrek aan intelligentie.
Ieder mens is uniek, de één is fantastisch en de ander is de grootste k.lootz.ak ever.
We zijn allemaal veroordeeld dezelfde planeet, laten we er dan het beste van maken i.p.v. ons te laten leiden door ouderwetse vooroordelen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:56

Tsja, ik herken het. Mijn vriend is van Turkse afkomst. Je moest eens weten wat voor rare vragen en blikken ik krijg zodra ik dat zeg. Meestal gaat het zo van "oh heb jij ook een vriend, leuk! Hoe heet hij eigenlijk?" En dan zeg ik zijn naam.."aah...*stilte*...en vanwaar komt die?", heel vaak gevolgd door de vraag "Hoe gaat dat samen?" :Y) . Heb ook wel eens opmerkingen gehad of ik hem in de kebabzaak heb gevonden enzo. Of ze vragen of ik wel thuis een Kerstboom mag zetten of dat ik niet moet meedoen met de ramadan nu..(hij doet zelf niet eens mee :D ) . Soms geloven ze het zelfs niet, dan gaan ze lachen "haha ja dat is goede, maar nu serieus" :+ .Gelukkig hebben mijn echte vrienden of collega's er nooit een punt gemaakt, behalve dan dat ze ook wel eens "domme" vragen durven stellen. Meestal zijn het mensen die wat verder staan of vreemden die het in het belachelijke moeten trekken.

Maar hij is geen moslim, is hoog opgeleid, spreekt accentloos Nederlands en heeft een heel blanke huidskleur dus als mensen hem zien en ik zeg niet waar zijn roots is, is geen kat die het weet. Dus dan krijg je weer mensen die opmerken "Ze is samen met een Turk, maar je ziet het niet aan hem dat hij er eentje is hoor!" Alsof het schande zou zijn als hij wat donkerder was en ik maar geluk moet hebben dat er zo verbelgischt uitziet 8)7 .
Ik merk heel sterk op wat voor vooroordelen mensen allemaal wel niet hebben en hoe discriminerend ze wel niet kunnen zijn. Vroeger zag ik dat veel minder, maar nu word ik er vaak mee geconfronteerd. Heel vervelend soms. Voor elke scheet dat hij eens iets anders of "mis" doet is er altijd wel iemand die moet opmerken "jamaar dat zal in zijn cultùùr wel de gewoonte zijn". Eh nee, iedereen heeft toch zijn mindere kantjes :? .

Doubtless

Re: Discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:05

Altijd weer even schrikken dat er nog steeds mensen zo negatief over denken...
Ts als je altijd luid en duidelijk je discriminerende mening hebt verkondigd hoor je van vrienden en collegas aleen maar wat je verdiend als je het mij vraagt.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:33

TS, fijn dat jij nu inziet dat je gedachtengang nergens op sloeg. Nu de rest van je omgeving nog :roll:

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:46

Discriminatie zie ik als een vorm van angst en onwetendheid en daarom kan ik slechts medelijden hebben met mensen die discrimineren. Uiteraard zal ik niet zeggen dat ik ook wel eens mijn vooroordelen over mensen van allochtone komaf heb en ik ben ook echt geen heilig boontje. Hopelijk kan je de reacties van je omgeving wat negeren of van je afzetten, want dan wordt het leven veel fijner en mooier!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:51

Ts, het feit dat je het woord; 'neger' gebruikt, krijg ik het gevoel dat je nog een hele lang weg hebt te gaan.

De negroïde bevolkingsgroep bestaat, maar de neger is een scheldwoord.

Maar goed, begin is er. Ze bijten niet hoor die 'buitenlanders' :')

Een leven leiden waarin je hoog scoort op openheid en vriendelijkheid is een stuk fijner voor de verdraagzaamheid in de wereld :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-05-13 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:53

discriminatie zal altijd blijven,,, maar ik vind niet dat het direct discriminatie is.. ik had een collegatje die is samen met een antaliaan.. ik moet niets van buitenlanders hebben en klierde haar ook altijd met 'brownie'..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:54

vuurneon schreef:
Ts, het feit dat je het woord; 'neger' gebruikt, krijg ik het gevoel dat je nog een hele lang weg hebt te gaan.

De negroïde bevolkingsgroep bestaat, maar de neger is een scheldwoord.

Maar goed, begin is er. Ze bijten niet hoor die 'buitenlanders' :')

Een leven leiden waarin je hoog scoort op openheid en vriendelijkheid is een stuk fijner voor de verdraagzaamheid in de wereld :)

Hoe zou jij iemand dan benoemen met een bruine/zwarte huidskleur?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:56

Negroïde man/vrouw. Een Aziaat (even ruim genomen) is mongoloïde en de blanke Europees (of Amerikaan etc uit de westerse wereld) is caucasisch.
Is ook vooral basis van schedel kenmerken: de negroïde man heeft een bredere neusbrug dan de caucasische man.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-05-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:00

Ach beetje jammer dat mensen nog steeds discrimineren? Ik ben altijd zeeeer multicultureel opgegroeid en heb daar over het algemeen veel plezier aan beleefd, we aten altijd allerlei nieuwe dingen met elkaar, sliepen in tenten voor op het grasveld met elkaar, komen elkaar tegen met uitgaan, en die gasten zijn altijd vrij beschermend, en dit gaat dan over de marokaanse, afghaanse,antiliaanse en irakese mensen, je zal altijd mensen hebben die t leuk vinden om een bepaalde groep te bekritiseren. Helaas voor die mensen ontnemen ze zichzelf écht een groot stuk plezier !

En niet banketstaaf bedoeld, maar als jou 'vrienden' zo reageren op een jongen die jij leuk vind, zelfs nadat je hebt gezegd dat je deze reactie vervelend vind, zou ik mn vriendengroep nog eens zogvuldig gaan filteren.

En neger, vind ik niet racistsich btw ik zeg tegen mn vrienden ook wel ns ga 's weg joh neger, en dan zeggen hun ga weg eey kaaskop!
Laatst bijgewerkt door Janiniie op 25-05-13 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:00

bello2005 schreef:
discriminatie zal altijd blijven,,, maar ik vind niet dat het direct discriminatie is.. ik had een collegatje die is samen met een antaliaan.. ik moet niets van buitenlanders hebben en klierde haar ook altijd met 'brownie'..

En daar ben je trots op?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:04

niet iedereen is multicultureel

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:05

Arrabel schreef:
Het is ook moeilijk, en ik ben nog steeds van mening dat als je naar opsporing verzocht kijkt er 80% van de daders een niet uit Nederland afkomstig persoon is, nou ja dat denk ik niet dat is een feit.

Dat dénk je wel, want het is zeker geen feit. Nederlanders plegen net zoveel misdaden. Alleen, als mensen eenmaal met de bril 'buitenlanders zijn tuig' kijken, dan vallen de buitenlanders die een misdaad begaan veel harder op. Laat staan dat er altijd wordt gesproken van 'Marokkaan heeft moord begaan' of 'man heeft moord begaan', maar nooit 'Nederlander heeft moord begaan'.

Je kunt geen hele bevolkingsgroep over één kam scheren, fijn dat je dat begint in te zien. Want hoe zou je het vinden als iemand in Amerika o.i.d. wordt gepest door een paar Nederlanders, en daarom de hele Nederlandse bevolking verschrikkelijk tuig vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:05

bello2005 schreef:

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:07

vuurneon schreef:
Negroïde man/vrouw. Een Aziaat (even ruim genomen) is mongoloïde en de blanke Europees (of Amerikaan etc uit de westerse wereld) is caucasisch.
Is ook vooral basis van schedel kenmerken: de negroïde man heeft een bredere neusbrug dan de caucasische man.

Maar waarom is er dan zoveel verschil tussen "neger" als zeg maar zelfstandig naamwoord of als je het als een bijvoegelijk "negroïde" gebruikt? Het verwijst toch gewoon naar negroïde(negro)? Niet te verwarren met het woordje nikker(nigger), wat een veel slechtere betekenis heeft. Neger staat trouwens ook gewoon in de vandale als een doodnormaalwoord. Nikker daarentegen staat er als scheldwoord...

De een vind je een racist als "neger" zegt, voor de andere mag je geen "zwarte" zeggen. Dan is er iemand die "afrikaan" slecht vindt, kleurling kan al helemaal niet...je wéét gewoon soms niet meer hoe het wel en niet mag want het is toch nooit goed :7 . Wat voor de ene een doodnormaal woord is, is voor de andere puur racisme...

bello2005 schreef:

en dus is mensen uitlachen toegestaan :7

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:07

bello2005 schreef:

Of handig bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:08

'Getint' altijd veilig :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:10

Ik zeg altijd donkere jongen. En een van mijn arme beste vrienden is half Indiaas, geen neger, wel donker :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:10

Dat kan ook inderdaad. :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:11

Lente schreef:
'Getint' altijd veilig :)

Maar getint is voor mij evengoed een Marrokaanse huidskleur als een Turkse als een Aziatische als een Afrikaanse..dus als iemand zegt ik heb een "getinte" vriend, denk ik helemaal niet aan een bruine of zwarte huidskleur :D . Donker trouwens ook. Het neefje van mijn vriend is ook donker van kleur maar toch echt geen Afrikaanse roots :D .

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:11

Moet zeggen dat ik tegenwoordig wel vind dat alles als discriminatie word gezien.
Het woord neger is bijvoorbeeld een heel gewoon Nederlands woord wat doordat het door een groep aso's als scheldwoord word gebruikt plotseling een belediging is. En meteen mogen snoepjes geen 'negerzoen' meer heten. Pfff....
Nog even en witbrood moet 'brood met een lichtgekleurde binnenkant' heten, anders word de blonde boerenkinkels hier in de polder nog gediscrimineerd.... (en ja, die boerenkinkels reken ik mezelf ook onder, voordat ik hier dan meteen op het matje word geroepen wegens belediging van een bevolkingsgroep)

@TS: Tijd dat je een nieuwe vriendengroep zoekt of je vrienden eens flink met de koppen tegen elkaar slaat. We leven in 2013 hoor, tijd om te leren dat een ander kleurtje huid niet anders is dan een ander kleurtje haar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:13

Kwanyin schreef:
vuurneon schreef:

Maar waarom is er dan zoveel verschil tussen "neger" als zeg maar zelfstandig naamwoord of als je het als een bijvoegelijk "negroïde" gebruikt? Het verwijst toch gewoon naar negroïde(negro)?

Omdat negroïde geen beladen term is (net zoals caucasisch en mongoloïde, is puur een indeling op basis van de vooral de schedel) maar neger wel. En persoonlijk vind het als iemand zelf aangeeft niets met 'buitenlanders' heeft, maar wel de term neger gebruikt niet verstandig voor de persoonlijke presentatie en beeldvorming gedaan door buitenstaanders. Op zich is er niet veel mis met het gebruik van de termen blank of getint of donker; dat is neutraal.

Ik word ook niet graag aangesproken met spierwit; blank vind ik toch iets aardiger klinken :') (en iets minder bleek haha)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-05-13 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:13

Tsja, je hebt pesten en grapjes, en die lijn er tussen is erg dun.
Verschilt per persoon.

Ik kan prima lachen om "discriminerende grapjes" en mijn vriend (halfbloed) ook.
(Voorbeeld; 's nachts in bed; "Kan je het licht aan doen want ik zie alleen je tanden?!")
Hij stuurt ook rustig plaatjes van 9gag.com met "discriminerende" dingen over negers etc.
En ik zeg ook rustig zwartjoekel, dat soort dingen. (Hij noemt mij witjoekel overigens:+ )
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 25-05-13 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:14

julius_juut schreef:
Moet zeggen dat ik tegenwoordig wel vind dat alles als discriminatie word gezien.
Het woord neger is bijvoorbeeld een heel gewoon Nederlands woord wat doordat het door een groep aso's als scheldwoord word gebruikt plotseling een belediging is. En meteen mogen snoepjes geen 'negerzoen' meer heten. Pfff....
Nog even en witbrood moet 'brood met een lichtgekleurde binnenkant' heten, anders word de blonde boerenkinkels hier in de polder nog gediscrimineerd.... (en ja, die boerenkinkels reken ik mezelf ook onder, voordat ik hier dan meteen op het matje word geroepen wegens belediging van een bevolkingsgroep)

@TS: Tijd dat je een nieuwe vriendengroep zoekt of je vrienden eens flink met de koppen tegen elkaar slaat. We leven in 2013 hoor, tijd om te leren dat een ander kleurtje huid niet anders is dan een ander kleurtje haar.

Dat was destijds een reclamestunt van de negerzoenen zelf om eens lekker uitgebreid in het nieuws te kunnen komen :D .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:16

Sandra Reemer werd door Ten Brink ook kroepoekje genoemd :D

(Ik ben ook niet vies van lief bedoelde plagerijen als de tegenpartij het ook zo ervaart :) )

Ja dat met de negerzoenen was absoluut goed voor de omzet en gratis reclame! En het zijn en blijven voor mij negerzoenen en zwarte piet moet ook geen negroïde piet worden :P