'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:50

Kan me er weinig aan storen eigenlijk. Vind rode stoplichten en lange rijen bij de kassa's vervelender :D

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:50

antje_vip schreef:
Ik vind het ook heel irritant.

Maar met 'hij wilt' is dat ook zo (werkwoord), willen is namelijk een uitzondering en het is "ik wil, hij wil" en niet wilt. Al denk ik dat dit binnenkort in de spelling wordt aangepast, aangezien bijna iedereen het zo gebruikt.

Me is irritant, maar wilt.... dat vind ik pas irritant. :')

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:51

Maar je moet het ook als handeling kunnen typen toch :P

Om de een of andere reden vind ik het gebruik van 'me' erg goedkoop overkomen... een beetje ordinair...

Ikima

Re: 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:53

Men i.p.v mijn is nog erger.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:53

Wat ik gek vind... Het is echt iets van de laatste tijd, maar ik zie het ook bij mensen van mijn leeftijd (ik ben 35). Die hebben het toch vroeger gewoon goed geleerd? Hoe en waar is dan het moment gekomen om het fout te gaan doen?

En dan bedoel ik voornamelijk na/naar en ma/maar, want 'me' is volgens mij gewoon een gevolg van SMS-taal. In het voorbeeld van tante_trien kun je zien dat het niet alleen typ-luiheid is, maar dat mensen echt het verschil niet weten. Of zou dat hypercorrectie zijn? (net als bij kende/kon)

Sorry, de taalkundige in mij komt weer even naar boven. :o

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:55

Ik vraag het me ook af hoor LindyH, is het gewoon onderdeel van de veranderende taal. Op den duur weet men niet beter. Of is het een hype?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:55

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:56

Brainless schreef:
Hannemarie schreef:
ik kan er ook echt niet tegen haha,
dat is, naar mijn weten, gewoon simpele basisschoolstof en dat moet je als Nederlander gewoon kunnen!

:+
Hoofdletters zijn soms ook moeilijk en het is kennen (en niet kunnen).

'Kunnen' kan toch ook prima? 'Kennen' is theoretisch, in de zin van leren, en 'kunnen' is dat het het in de praktijk gebruikt.

Oftewel, 'kennen' en 'kunnen' had voor mij beide gekund.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:59

Brainless schreef:

Was een grapje... kennen als taalvaardigheid, maar kunnen als fysieke handeling..

Natuurlijk is ieder mens die 'me' kan typen fysiek ook in staat om er 'mijn'of 'm'n' van te maken :+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:04

Kelly_ann schreef:
Ik vraag het me ook af hoor LindyH, is het gewoon onderdeel van de veranderende taal. Op den duur weet men niet beter. Of is het een hype?

Dat geldt eigenlijk alleen voor spreektaal. Dat is constant onderhevig aan verandering en mode, en het is soms lastig om te achterhalen wat nu de standaard is.

Schrijftaal is niet natuurlijk maar gebaseerd op afspraken. Hype of niet, fout is fout, totdat de afspraak is veranderd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:06

Maar als je al ziet wat er in 50 jaar is veranderd, dat is al best veel.
Mijn oma schreef helemaal nog op de "ouderwetsche" manier.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 15:09

LindyH schreef:
Dat geldt eigenlijk alleen voor spreektaal. Dat is constant onderhevig aan verandering en mode, en het is soms lastig om te achterhalen wat nu de standaard is.

Schrijftaal is niet natuurlijk maar gebaseerd op afspraken. Hype of niet, fout is fout, totdat de afspraak is veranderd.

Maar worden de afspraken niet (op den duur) aangepast aan wat steeds meer sociaal geaccepteerd en gebruikt wordt?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:10

Ik vind het belangrijker dat men kan begrijpen wat er staat dan dat het correct gespeld is en/of juiste grammatica bevat. Als dyslect zijnde heb ik het ook maar opgegeven om aan de volwachtingen te kunnen voldoen van hoge pieten en taalnazi's. Men is bijvoorbeeld niet verplicht mijn teksten te lezen, en ik heb ook niet altijd even veel zin om voor een HK berichtje heel mijn spelling na te lopen.

Maar komop, er zijn veel ergere dingen in de wereld dan wat spelfouten hier en daar!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:13

Maar "spelvouten" zijn heel wat anders dan spreektaal of zelfs msn-taal gebruiken (gebruikuh).
Ik ben wel heel benieuwd hoe onze officieel geschreven taal eruit ziet over pak 'm beet 50/75 jaar.

Nee jonguh, da doe je tog nie....
:+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:15

Ik stoor mij daar ook aan ja!

Me paard, me schoen, me fiets....

Rot lekker op met je ME ME ME ME ME.......... :\

*Ga weer over in ME zwijgmodus*

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:15

Kelly_ann schreef:
LindyH schreef:

Maar worden de afspraken niet (op den duur) aangepast aan wat steeds meer sociaal geaccepteerd en gebruikt wordt?

Ja. Nederlands is een levende taal en levende talen zijn aan veranderingen onderhevig. Dit komt door allerlei invloeden, social media, immigranten. Het zou heel goed kunnen dat over 10 jaar 'me moeder' en 'die meisje' goed Nederlands zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:16

Als we het er dan toch over hebben, laatst vroeg ik mij af hoe een zin zoals deze nu eigenlijk zou moeten:

'Ik vraag me af'
Of
'Ik vraag mij af'

Kan 'me' in gevallen als hierboven, of zou daar nou ook altijd 'mij' moeten te staan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:18

Telpeva schreef:
Als we het er dan toch over hebben, laatst vroeg ik mij af hoe een zin zoals deze nu eigenlijk zou moeten:

'Ik vraag me af'
Of
'Ik vraag mij af'

Kan 'me' in gevallen als hierboven, of zou daar nou ook altijd 'mij' moeten te staan?

Kan veel simpeler.

Klop da?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:26

Ik irriteer mij daar ook zo aan. Laatst was ik een boek aan het lezen en het ging constant over me vriendje me vader enzv enzv. Zat er serieus over na te denken om de uitgeverij een mailtje te sturen over die irritante vertaal fouten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:27

Brainless schreef:
Maar als je al ziet wat er in 50 jaar is veranderd, dat is al best veel.
Mijn oma schreef helemaal nog op de "ouderwetsche" manier.

Ja, maar er is een moment geweest dat dat officiëel is veranderd. Dat wordt dan echt aangekondigd: Vanaf dan en dan is dit niet meer correct maar moet het dat zijn. Mijn opa mocht bij zijn examen kiezen tussen de oude of nieuwe spelling, maar die moest dan wel consequent worden volgehouden.

Kelly_ann schreef:
LindyH schreef:

Jawel, maar tot die tijd blijft het fout. Bij spreektaal is het onderscheid tussen goed en fout veel minder scherp.

miss_lizje schreef:
Ik vind het belangrijker dat men kan begrijpen wat er staat dan dat het correct gespeld is en/of juiste grammatica bevat. Als dyslect zijnde heb ik het ook maar opgegeven om aan de volwachtingen te kunnen voldoen van hoge pieten en taalnazi's. Men is bijvoorbeeld niet verplicht mijn teksten te lezen, en ik heb ook niet altijd even veel zin om voor een HK berichtje heel mijn spelling na te lopen.

Maar komop, er zijn veel ergere dingen in de wereld dan wat spelfouten hier en daar!

Ja, maar zeker in een digitale wereld als de onze wordt het beeld dat anderen van je hebben voor een belangrijk deel bepaald door de manier waarop je schrijft. Zie het als kleding. Is die onverzorgd en onaangepast, dan geeft dat een bepaald beeld van jou als mens. Hetzelfde geldt voor je taalgebruik, ook schriftelijk.

Foutjes zijn helemaal niet erg, en mensen met dyslexie zijn er makkelijk uit te halen. Maar zoals je bij een jongen kunt afknappen op zijn zweetlucht, kun je dat ook op zinnen als "Hoe gaat het met jouw?" (Uit het Biks&Bites-topic :D). Het is gewoon onverzorgd. En zoals ik niet begrijp waarom mensen niet de moeite nemen om deo te gebruiken, begrijp ik ook niet waarom mensen niet de moeite nemen om 'naar' te schrijven. Prima dat ze het doen, maar dom is het wel. Voor henzelf vooral.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:36

lieveli schreef:
Kelly_ann schreef:
LindyH schreef:

Ja. Nederlands is een levende taal en levende talen zijn aan veranderingen onderhevig. Dit komt door allerlei invloeden, social media, immigranten. Het zou heel goed kunnen dat over 10 jaar 'me moeder' en 'die meisje' goed Nederlands zijn.

'Me moeder' is in spreektaal al heel lang geaccepteerd, en is het misschien altijd al geweest, dat weet ik niet. Maar dat maakt het in schrijftaal nog niet correct. Net zoals je in schrijftaal nog steeds wordt met -dt schrijft, terwijl je dat in spreektaal helemaal niet hoort.

'Die meisje' is een ander verhaal. Dat heeft niets te maken met spelling. Het zal niet gebeuren dat mensen 'die meisje' zeggen, en 'dat meisje' schrijven. Maar het zou inderdaad kunnen dat 'die meisje' ooit de standaard wordt.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:42

En we blijven bezig, LN > LZP :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:45

Ik vind het zooooo irritant als ik het woord 'me ....' lees
Bleghh.. Daar kan ik spontaan chagerijnig van worden :') :=

Maar als je het uitspreekt heb ik er geen last van.
Dan zeg ik het zef ook wel eens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:48

Oeh ik kwam hem net ook weer tegen:
Joun

Dat is helemaal brrrr.
Joun paard, joun moeder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:54

Jouwn, joun, me paard, me dit me dat..
Tenenkrommend vind ik het, komt zo gruwelijk dom over. :o

Me en jouwn spannen wel de kroon hier.