Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen in de WW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 17:07

foxy80 schreef:
We beoordelen gratis je thesis, als je nu nog geen goed cijfer haalt weet ik het niet hoor. Bokt is kritischer dan de gemiddelde professor :D
Vind het wel goed dat je het hier neersmijt ;)

Ik ben jullie dankbaar, haha! :D Ik laat jullie mijn cijfer natuurlijk weten!

Ik vind het leuk om meningen van mensen te horen, en nog leuker eigenlijk de argumenten! :)
In dit geval ben ik zelf voor, maar ook de tegenargumenten zijn leuk om te lezen!

Shadow0

Re: Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen in de WW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:08

Ik vind ze niet zo leuk eigenlijk - het veroorzaakt heel wat leed.

Ik ben ook wel benieuwd wat je inhoudelijk van de tegenargumenten vindt? Je gaat er helemaal niet inhoudelijk op in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:08

star_hutch schreef:
WW of bijstand: voor allebei is het mijns inziens belangrijk dat mensen een bepaald dagritme aanhouden (ergens verwacht worden) en dat ze maatschappelijk betrokken blijven. Dus mij lijkt het een goed plan om mensen vrijwilligerswerk te doen. Staat ook nog mooi op de CV!

Mijn man hoeft niet maatschappelijk betrokken blijven.
Werkt de hele dag achter een beeldscherm en vind dat prima.
Daarnaast hoe komt hij daar? Wie past er dan op de kids (want je krijgt nl geen geld meer voor de opvang).
Wie betaald de tweede auto (ondanks dat het inkomen met soms meer dan 1000E per maand is verminderd door de WW)?

Je wordt ontslagen... je krijgt veel minder inkomen... je auto moet de deur uit... en dan wordt je ook nog verplicht VW te doen voor het geld wat jezelf (althans je baas) heeft gespaard.

Werkgevers betalen 4,5% van het salaris aan WW-premie!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:10

Shadow0 schreef:
Ik vind ze niet zo leuk eigenlijk - het veroorzaakt heel wat leed.

Ik ben ook wel benieuwd wat je inhoudelijk van de tegenargumenten vindt? Je gaat er helemaal niet inhoudelijk op in.

Precies... wat zijn de gevolgen.. welke regels (oa de kinderopvangtoeslag) zullen moeten worden aangepast om het aanvaardbaar te kunnen maken.
Welke banen/functies mogen wel/niet.
Hoe regel je het vervoer (reiskostenvergoeding?) en wie betaald dit dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:12

Goed dat er WW is; dat is in ieder geval nog 1 zekerheid die we hebben. De WW is een tijdelijk vangnet en natuurlijk moeten van daaruit mensen weer aan het werk geholpen worden. Alleen, hulp krijg je pas als je in de bijstand komt en dat laat nog te wensen over. Het UWV doet echt niks om mensen die in de WW zitten aan het werk te helpen (behalve om te controleren of ze vaak genoeg solliciteren). Meer begeleiding dus aan mensen in de WW, ook in de vorm van cursussen en opleiding om mensen aantrekkelijker te maken voor de arbeidsmarkt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:13

Ik zit een beetje aan de andere kant, ontvang dan geen WW maar een ziektewetuitkering. In mijn situatie zou het positief zijn om inderdaad terug te komen in een ritme en ik heb ook gezocht naar vrijwilligerswerk. Het grote nadeel is dat vrijwilligerswerk over het algemeen bijzonder simpel werk is en ik ben dan wel ziek maar ik ben niet dom en ik geloof niet dat ik mezelf kan ontwikkelen door bv productiewerk. Ik zou graag wat uitdaging in zo'n functie willen hebben anders zou ik me er erg naar door gaan voelen. Daar moet ik ook bij zeggen dat het UWV niet bepaald meewerkt. Ik heb meerdere malen contact opgenomen over (vrijwilligers)werk maar je wordt niet eens terug gebeld...

Nu heb ik zelf iets "opgezet" om een ritme terug te krijgen doordat ik elke dag naar mijn paard moet. Daar voel ik me prettig bij.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:14

Vrijwilligers werk is een goedkope oplossing voor het wegkappen van een betaalde baan. Ik ben er dus niet voor. Zo werkt het natuurlijk niet.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:14

Mensen die in de WW zitten en juist hun ritme willen behouden doen al aan vrijwilligerswerk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:17

verography schreef:
Mensen die in de WW zitten en juist hun ritme willen behouden doen al aan vrijwilligerswerk.

Mijn vriendin (heeft nu WW) heeft geen tijd voor VW.

WW is zo laag (vergeleken met haar "normale" salaris) dat ze er alles aan doet om zo snel mogelijk weer aan de bak te gaan.
Elke dag loopt ze uitzendbureaus binnen, belt en mailt bedrijven.
Als zei niet binnen enkele maanden een nieuwe (redelijke) baan heeft moet ze haar appartement verkopen.
Zal wat zijn als ze nu ook eens tijd moet maken om VW te doen.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:22

En in de WW is het zeker geen vetpot nee helemaal omdat hij na 3 maanden ook nog eens van 75 naar 70% gaat. Dus je gaan zeker weten solliciteren, en dan ook nog de workshops van een uur waar je verplicht naartoe moet, de druk dat je de wijzigingen op tijd doorgeeft. Anders heb je nog een boete aan je bips hangen ook nog. En die zijn tegenwoordig ook niet misselijk. Nee hoor, WW en dan ook nog vrijwilligerswerk? Heb het dan veel te druk met het zoeken naar een baan om mijn inkomen weer omhoog te krijgen..

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:26

WD-V -> STW

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:30

Ik vind het enorm verschil of iemand van 55 thuis komt te zitten en al lang gewerkt heeft of iemand van 22 die er een jaartje op heeft zitten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:31

WW is vaak tijdelijk en de bedoeling om weer werk te zoeken. Bij langdurige werkeloosheid ben ik voor of het nu WW of bijstand is. Alleen wie gaat dit dan aansturen. Waarschijnlijk kost dat zoveel, dat het daarom nog nooit is ingevoerd en is het "goedkoper" om mensen alleen een uitkering te geven, dan een uitkering en vrijwilligerswerk te laten doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:31

schrikdraad schreef:
Ik vind het enorm verschil of iemand van 55 thuis komt te zitten en al lang gewerkt heeft of iemand van 22 die er een jaartje op heeft zitten.

Waarom?
Die van 22 jaar heeft al minder lang recht op WW omdat hij minder rechten heeft opgebouwd.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:40

Omdat die van 55 wel een werkritme heeft.
En ook aangetoond heeft te willen werken in het verleden en ook al veel sociale premie heeft betaald.
Iemand die pas kort werkt weet je dat niet.
Dan vind ik in werk ritme houden belangrijker.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:42

Brainless schreef:
verography schreef:

Mijn vriendin (heeft nu WW) heeft geen tijd voor VW.

WW is zo laag (vergeleken met haar "normale" salaris) dat ze er alles aan doet om zo snel mogelijk weer aan de bak te gaan.
Elke dag loopt ze uitzendbureaus binnen, belt en mailt bedrijven.
Als zei niet binnen enkele maanden een nieuwe (redelijke) baan heeft moet ze haar appartement verkopen.
Zal wat zijn als ze nu ook eens tijd moet maken om VW te doen.

Ik ben nu ook al druk bezig om naast mijn huidige baan straks een nieuwe baan te krijgen. In 3 maanden tijd al 27 sollicitaties de deur uit gedaan. VW betekend niet meteen 40 uur p/w bezig zijn. Dit kan ook 2 dagen in de week zijn of 4 uur per dag. Mezelf kennende zal ik (indien ik nog niets anders gevonden heb) niet meteen ergens VW doen, maar ook eerst alle uitzendbureau's binnen lopen. Maar ik denk dat ik na 1 week toch wel ergens de tijd vandaan kan halen om naast het verkrijgen van een nieuwe baan ook mijn werkritme op pijl te houden. Anders kom ik straks echt om hal 7 mijn bed niet meer uit := .

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 17:46

Wat ik opvallend vind is dat juist de mensen die zelf in de WW zitten of hier in hebben gezeten, het een goed idee vinden. Juist de mensen die niet in de WW zitten vinden het onuitvoerbaar of geen goed idee omdat mensen in de WW het te druk hebben met werk zoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:52

Maar goed, punt is ook nog eens dat veel vrijwilligerswerk helemaal niet te maken heeft met werkritme. Want volgens mij is het vrijwilligerswerk dat erg gewenst is:
- bestuursfuncties in VVE, sportclubs, cultuurverenigingen etc
- kantinediensten, activiteitencommissies/begeleiding, etc.
- leesouders en klasseouders
- begeleiders voor ouderen (bv wandelen, koffiedrinken.)

Belangrijk daarbij zijn allereerst dat je binding hebt met de functie. Je wilt liever bestuursleden en activiteitenbegeleiders uit je eigen club dan van buiten. Dat zijn bovendien functies die vooral 's avonds en in het weekend spelen.
Bij klasseouders en begeleiden van ouderen of gehandicapten, maar ook voor bestuursfuncties, is het vooral ook belangrijk dat je je voor langere tijd vast kunt leggen. Die hebben niets aan vrijwilligers die er een maand zijn en dan weer weggaan omdat ze een baan hebben. Voor een werkritme hebben ze ook niet genoeg uren, het is bv maar een dagdeel per week.

Kortom: dat wat mensen in de ww zouden kunnen bieden sluit totaal niet aan bij wat men aan vrijwilligers zou willen hebben.

En het inzetten van ww'ers als onderbetaalde krachten (door ze normaal werk zoals afwassen te laten doen) is gewoon een heel slecht idee.

Nadja: ik vind het geen gek idee dat mensen in de WW vrijwilligerswerk gaan doen. Ik vind het verplichten echter een heel slecht idee. Het lost namelijk eigenlijk niks op maar heeft wel een hoop nadelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:03

Voor volwaardig werk hoort gewoon een volwaardig loon. Vrijwillig verplicht aan het werk betekent gewoon een oneigenlijke subsidie voor bedrijven, die gratis (volledig op kosten van de maatschappij) commerciele diensten kunnen aanbieden, wel voor een commerciele prijs natuurlijk.

Daarnaast verdringt verplicht vrijwllig werk betaalt werk van de markt, want wie gaat er betalen voor personeel dat je gratis en op kosten van de staat kan krijgen?

Het is een compleet onzalig idee, en het is ook nog eens compleet rampzalig voor de economie op niet bepaald lange termijn. Want wie gaat uiteindelijk die uitkeringen betalen? De bedrijven niet, die huren juist goedkope thuiszitters/ uitkeringsgerechtigden in zodat ze niets hoeven te betalen. En waar moet de economie van draaien als een groot deel van de mensen werkt voor een uitkering? Die draait niet op lucht. Als dit plan werkelijkheid wordt in volle glorie dan ligt Nederland binnen hooguit 2 jaar volledig economisch op z'n gat.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:07

nadja15 schreef:
Wat ik opvallend vind is dat juist de mensen die zelf in de WW zitten of hier in hebben gezeten, het een goed idee vinden. Juist de mensen die niet in de WW zitten vinden het onuitvoerbaar of geen goed idee omdat mensen in de WW het te druk hebben met werk zoeken.

Valt mij ook op :j.
Ik werkte 4 dagen als officemanager, vrijwillig. Maar had ruimte genoeg om te solliciteren, zijn ook afspraken over gemaakt. Mocht altijd weg voor een sollicitatiegesprek.
Daarbij: het is maar hoe je zelf in het leven staat, laat jij het afhangen van wat het UWV je aanbiedt aan vrijwilligerswerk?
Ik heb destijds gewoon de DB opgebeld en verteld dat ik voor 4 dagen aan het werk wilde. Een week later zat ik er en heb heb echt interessant werk gedaan. Van alles opgezet, PR mogen doen, nieuwsbrieven schrijven etc. Resultaat was vervolgens een betaald contract :j.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:08

newt schreef:
Vrijwilligers werk is een goedkope oplossing voor het wegkappen van een betaalde baan. Ik ben er dus niet voor. Zo werkt het natuurlijk niet.

Dat klopt en daarom krijg je van het UWV 9 van de 10x geen toestemming om vrijwilligerswerk te doen als je in de WW zit. En als je geen toestemming vraagt en toch vrijwilligerswerk gaat doen dan heeft dat zware gevolgen voor je uitkering als ze erachter komen. Alleen vrijwilligerswerk wat al gedaan werd voor de werkloosheid mag gedaan blijven worden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:11

ben ik dan de enige die vrijwilligerswerk hardstikke leuk vind om uberhaupt te doen??
je bent lekker in de weer je leert even goed dingen ondanks dat t niet betaald is...ok wel betaald via uitkering..
zo zou ik ook best vrijwilligerswerk in de oudere vandagen tehuizen willen doen hoor beetje thee rondbrengen enzo praatje maken met de bewoners lijkt me zwaar maar leuk en dankbaar werk.

t is zo jammer dat tegenwoordig alles alleen maar draait om geld..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:12

@ Anouschka: ik heb destijds toestemming gekregen van het UWV, zolang ik maar wel bleef solliciteren :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:17

NathalietjeB schreef:
ben ik dan de enige die vrijwilligerswerk hardstikke leuk vind om uberhaupt te doen??

Zeker niet - veel vrijwilligerswerk is heel leuk. Alleen heeft dat niets te maken met het onderwerp: namelijk wel of niet verplicht stellen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:23

laetitia schreef:
@ Anouschka: ik heb destijds toestemming gekregen van het UWV, zolang ik maar wel bleef solliciteren :j

Ik heb al 3 afwijzingen voor vrijwilligerswerk gehad van het UWV. Ik doe ook geen nieuwe aanvragen meer.