Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirov

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:24

Jaaa, bestelling aan de bar doorgeven en dan onderweg naar de tafel berekenen wat alles bij elkaar kost. Men wat kon ik hoofdrekenen zeg. De tafel van 1,60 en 1,75 en 1,80: geen probleem! Het met collega's onderling inschatten wat mensen gingen bestellen, alvast extra melk in je borstzakje doen, omdat je gewoon wist dat ze daarom zouden vragen. De kok die alvast een varkenshaasje ging braden, omdat ie zeker wist dat ze dat zouden bestellen (en damn; wat had ie dat vaak goed) Maar ook de werkdagen van 13 uur, harde kuiten van het terraslopen. Was een leuke tijd, maar zou het niet meer als baan willen doen. En met horeca ervaring zit je toch anders op een terrasje, in een restaurant. Je let op andere dingen. Kan het nu loslaten; behalve als het echt een puinhoop is

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:32

Bij ons is het ook een wedstrijd om bestellingen te onthouden van vaste gasten.
Maar toch altijd vragen voor de zekerheid..

Een man die eerst altijd een Spaanse cortado (espresso met melk) bestelde, bestelt nu ineens gewone koffie :+
Zo hebben we nog iemand die altijd verse jus drinkt en iemand met groene thee en nog eentje met cola-light :') Haha, als je maar vaak genoeg werkt, dan onthoud je dingen wel.

Of mensen die het verschil niet kennen tussen een latte machiato en een koffie verkeerd.
Bestellen ze een koffie verkeerd, zet ik het neer 'Oh, ik bedoelde dat ene in een lang glas'
Een latte dus :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 10:53

Ik had er vorige week eentje die Cappucino besteld met 5 extra cupjes melk ... Ehm okee :') 't Is maar wat je lekker vind denk ik zo? :P

Koninginnendag was hier wel echt drama trouwens .. Iedereen was chagerijnig en alles propvol .. Kon zo op Turnen gaan met die sprongen en moves die ik gemaakt heb om m'n bladen rond te brengen die dag, mijn hemel :')

Ik sta de komende 3 dagen ook ingeroosterd, ben benieuwd wat 't weer doet en hoe druk 't word :)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:55

Oh wat een leuk topic!
Ik werk nu niet meer in de horeca, wel vanaf mijn 14e jaren gedaan tot mijn gezondheid roet in het eten gooide (en zelfs toen werkte ik nog regelmatig mee om mijn vader met eigen zaak uit de brand te helpen).

Waar ik me altijd aan irriteerde waren de mensen die het laatste reserveerden (of zonder reservering binnen kwamen lopen) en vervolgens gaan zeuren dat ze niet de beste tafel hebben en dat daar nu toch nog niemand zit dus dan is die vrij. Dat die voor half 8 gereserveerd staat voor vaste gasten boeit hun uiteraard niet :P
Of mensen die 2x geweest zijn en vinden dat je dan moet weten waar ze "altijd" zitten, wat ze bestellen en hoe ze heten.

Maar het snelle werken, de afwisseling, het onder druk staan en de lol met collega's vond ik de leukere dingen, en de gasten die echt geïnteresseerd vragen stellen of leuk reageren als je iets vertelt.

Nadeel vind ik idd dat je heel anders kijkt als je zelf ergens zit. Zo kan ik me giga irriteren aan mensen die niet om zich heen kijken waardoor je een kwartier bezig bent om wat te drinken te krijgen terwijl er genoeg mensen rondlopen die niks doen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:05

Dat laatste vooral inderdaad Tes (althans, gok dat dat je naam is :P )
Ik zat laatst in Utrecht op een terras, vrij groot terras en allemaal jonge meiden dus had al een beetje verwacht dat 't niet helemaal lekker zou lopen.

2 dames met een kastje, na 10 minuten merkte er 1tje op dat er een nieuwe tafel bij was dus die kwam naar ons toe. Lege kopjes werden niet uitgehaald, vervolgens wouden we wat te eten bestellen duurde 't nog eeuwen voordat mevrouw met kastje weer eens opdook. Ondertussen al nieuwe drankjes gehad, glazen werden weer niet uitgehaald .. :') Werd ons eten gebracht, stond 10 minuten later nog een meisje aan onze tafel 'Oh, jullie hadden 't al gehad?' met nog een bord eten .. Ehm, miscommunicatie much? :') Je weet toch wel wat je uitserveert ...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:08

Tess idd ;) Ja dat soort dingen inderdaad, of iets wat op is maar niet doorgegeven wordt en dat ze 20-30 minuten later toch maar eens naar tafel lopen (waar wij ons ondertussen afvragen waar het eten blijft).

En nog een leuke van gasten: "we lusten geen vis". Op zich niet zo'n punt, ware het niet dat ik in een visrestaurant werkte :')
Plus alle mensen die zeggen allergisch te zijn omdat ze iets niet lusten of zelfs niet kennen. Overal kon uiteraard rekening mee gehouden worden, maar als je ze dan later toch van hun tafelgenoot mee ziet eten omdat het toch wel lekker is terwijl er speciaal voor hun iets aparts is gemaakt, tja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:14

Laatst waren wij bij het Seminar, dat is een restaurant met een Bib-Gourmand(Een aanbeveling van de Michelingids voor een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding). Ik had er veel zin in, ik hou wel van haute quisine dus ik verwachtte er ook veel van.
Het is een heel mooi restaurant, maar helaas leek het alsof er veel te weinig bediening was. Bij zo'n restaurant verwacht ik een tafeldame of gastheer die constant aanvult, ziet wanneer je drankje leeg is. Nou hier niet, we moesten vaak lang wachten op een nieuw drankje, doordat het leek alsof ze met een te weinig stonden waren ze ook allemaal erg gehaast en dat was heel onpersoonlijk. Jammer, want het eten was erg fijn.
Zo'n bediening drukt meteen een stempel op de hele avond, ipv te genieten ga je je irriteren en dat is jammer.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:16

Klopt Joolien, dat is ontzettend zonde. Zeker bij zo'n wat hogere geklasseerd restaurant.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:02

Zijn jullie het ermee eens dat er ook echt mensen zijn (bediening) die "het" gewoon niet hebben en ook niet gaan leren? Heb ook veel mensen ingewerkt en kan er bijv niet bij dat je bij een tafel van 4 maar 3 gerechten hebt ingetikt. Sta ik daar met 3 borden, loop terug naar de keuken om te kijken waar de 4e is. Staat ie niet eens bestelling. Commentaar vd collega; "ach foutje, kan toch". Helaas had deze collega veel van dit soort "foutjes" en is dus ook niet lang gebleven

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:37

Courses, oh Koninginnedag was hiet gewéldig! Allemaal leuke mensen, hartstikke gezellige sfeer. Heb echt zo'n fijne werkdag gehad, ook al was het pokkedruk :=
En hier wordt ook regelmatig een koffie met 3 suiker besteld.. Maar cappucino met 5 kopjes melk!? Whatttt

Wij hebben hier trouwens altijd 1 die alleen maar buiten loopt met kastje en 1 die ook kastje loopt maar tegelijkertijd ook runner is (dus ondersteuning voor kastje 1)

Die ene die alleen maar buiten loopt houd alles in de gaten (meestal ben ik dat) en ik mag best van mezelf zeggen dat het terras bij mij er altijd netjes uitziet en alles soepel loopt met bestellingen opnemen. :)
Vaak weten mensen nog niet eens wat ze willen drinken als ik bij ze kom :+

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:36

Ah leuk! Ik meld me ook! Inmiddels bijna 8 jaar horeca ervaring, nogsteeds bij hetzelfde bedrijf als bijbaantje naast school.

Wat ik vaak erg irritant vind zijn toch wel de wat "bekakte" mensen die gewoon door blijven praten als ik aan tafel sta om iets op te nemen. Of als mensen op een doordeweekse dag direct doorlopen naar het saladebuffet, dan pas een tafel gaan uitzoeken om vervolgens verlekkerend naar t slaatje te kijken zonder bestek te hebben. :o?

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:14

Ik werk nu zelf ook weer in de horeca en maak vaak de meest rare dingen mee. Met gasten maar ook wel met mijn heerlijk chaotische baas.

Vorige week had ik een groepje van 10 bejaarden, al redelijk op leeftijd en volgens mij aardig demend. Ze wisten namelijk bij het hoofdgerecht al niet meer wat ze bestelt hadden. Erg leuke puzzel dan!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:21

Vinden jullie de bioscoop ook onder horeca vallen? Ik sta vaak in het eetgedeelte en dat is niet altijd een pretje...
Ik kan er ook niks aan doen dat je een fortuin kwijt bent aan een avondje bios, in mn salaris zie ik het iig niet terug :')

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:25

zolang er een eetgedeelte is wel he :P je bedient mensen ook van consumpties!

Ik heb een paar maanden bij de macdonalds gewerkt, genoeg om een heel boek over te schrijven :')

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:31

Als personeel vind ik het echt verschrikkelijk als mensen heerlijk hebben zitten zuipen en eten geen cent fooi geven. Pasgeleden had ik een stelletje := voor- hoofd- en nagerecht, lekker wijntjes gedronken en tot 23:30 blijven hangen, was iets van €59,75 oid, ging die beste vent serieus staan wachten op zijn 25 cent terug := := Of een groep van 16 man pasgeleden, ook volle bak gegeten en gedronken, voor ons natuurlijk harstikke veel werk, 30 cent fooi.... En dan nog zo heel arrogant 'De rest is voor jullie hoor ;) ' :r

Als gast op het terras kan ik me ontzettend ergeren aan bediening die niet fatsoenlijk met een dienblad kunnen lopen. Sommige houden hem aan de zijkant vast of zelfs met 2 handen := Het is nog 100 x makkelijker ook om hem gewoon op je handpalm of op 3 vingers te dragen :roll:

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:33

Ik meld me ook, werk nou zo'n 2,5 jaar in een steakhouse en sta voornamelijk in de keuken.
Waarmee gasten mij echt kunnen irriteren is dat als je een groep hebt van dat ze dan geen flauw idee meer hebben van wat ze besteld hebben. Hoe moeilijk kan het zijn om te onthouden of je een entrecote of een varkenshaas had? -_____-

Grootste frustratie zelf bij een restaurant was dat mijn vader en ik een keer zijn vergeten.. we hebben meer dan anderhalf uur op het terras op ons eten zitten wachten, toen toch maar eens na gevraagd en kwamen ze ons vertellen dat ze dachten dat we al te eten hadden. Toch nog eten gehad wat niet super smaakte, en geen centje korting voor het lange wachten. Iedereen maakt wel eens fouten, dat willen wij ook wel begrijpen maar er werd echt niks gecompenseerd, bij ons restaurant hadden de mensen allang koffie van het huis gehad o.i.d.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:02

eenitraM schreef:
Chris schreef:
Ik ben afgelopen zondag (bevrijdingspop) een paar keer uitgescholden. Ons restaurant ligt vlak bij het festival terrein, dus iedereen komt binnen om te plassen. Wij vragen daar op die dag 1 euro voor (tenzij je iets consumeert). Vrij veel geld, dat begrijp ik, maar ik ben een paar keer uitgemaakt voor vieze afzetter, zeikerd, etc. Als je het vervelend vindt ga je toch ergens anders heen.

Leuk dat het topic 'terug' is trouwens. Ik zat volgens mij ook in die HK, maar dat is best alweer een tijdje terug volgens mij en ik postte niet zoveel :')

Nou sorry hoor, maar dan zijn jullie ook wel zeikerds. := Ik was een keer uit en daar werd gewoon in een discotheek 50 cent gevraagd per plasbeurt. Bizar gewoon...

Ach, zeikerds. Ik snap best dat mensen het te veel vinden, maar ik vind het zo onnodig om om die reden onaardig te gaan doen. Wij hebben als restaurant last van een stroom aan dronken publiek dat binnen komt en ons restaurant smerig maakt, terwijl er mensen zitten te eten. Dat is voor ons dan weer vervelend, maar die mensen ga ik ook niet uitschelden. Gewoon niet netjes imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:09

Courses schreef:
Klopt Joolien, dat is ontzettend zonde. Zeker bij zo'n wat hogere geklasseerd restaurant.

Idd, en toen we iets van een nagerecht zeiden (creme brullee werd heel spectaculair aangestoken met een brandbaar goedje, maar dat rook je en proefde je terug in de CB) begon de ober met 'oh ja is dat zo?'. Met andere woorden, ik geloof er geen barst van, tenminste zo kwam ie op ons over. Vond ik niet echt netjes.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:05

Ja idd; als mensen vergeten zijn wat ze besteld hebben. Had een keer een groep van 25 personen. Kom ik met de voorgerechten en vraag wie had er carpaccio? Krijg ik als antwoord "ik had een voorgerechten van 9,75. Uhm tja... Hadden ze bijna allemaal de prijzen van wat ze besteld hadden op n servetje gekrabbeld. Heb degene achter de bar toen maar vast ingelicht dat ik vermoedde dat ze allemaal apart gingen afrekenen, maar niet wisten wat ze gegeten of gedronken hadden; succes!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:53

DAMWolf schreef:
ik werk ook in de horeca.. Maar merk vooral dat er onder personeel waar ik werk nogal wat frustraties ontstaan. Zo ben ik (aangenomen als) afwasser maar soms lijk ik wel all-round opruimdienst :+ Ik heb t al enorm druk en dan kwakt de bediening de borden met vaak de halve maaltijd er nog op, gewoon in de gootsteen. Ja euh,, waar moet ik dan afwassen -O- Niet gewoon even netjes afruimen en op de tafel neer zetten (waar hij voor bedoelt is..), maar nee -O- Het moet neergekwakt in mijn (toch al overvolle) gootsteen. En dan willen ze dat ik vroeg klaar ben zodat ze zelf naar huis kunnen om dan vervolgens een half uur met me te staan praten terwijl ze ook zelf zat te doen hebben :P

Achja, het is dat de chefs gezellig zijn...

Hier idem een all-round medewerker. Al is het bij mij niet zo zeer vanwege de bediening, wij wassen namelijk niet met de hand af. Ik werk in een vrij groot hotel/restaurant, en het komt wel eens voor dat ik over de hele werkdag maar een klein beetje afwas aanraak, maar dat ik voornamelijk overal en nergens bezig ben met klusjes.

Mijn grootste frustratie is de planning bij ons op het werk die regelmatig nog wel in de soep loopt. Stond het eerste half jaar bijna wekelijks ingepland op dagen dat ik al bij voorbaat heb aangegeven niet te kunnen werken. En iedere keer dat ik het meldde werd er nog steeds met verbazing op gereageerd. En de planning lijkt vaak nog wel eens verkeerd om te zijn gegaan, de ene dag ren je je de benen uit het lijf in je eentje, de andere dag staan we met twee of drie en had een iemand het nog gekund.

Mang, je noemt nou precies de andere kant van mijn frustratie van uit eten gaan. Bediening die fooi verwacht. Ik geef echt niet per definitie fooi, ik geef immers ook geen fooi aan cassieres in de winkel, waarom dan wel aan bedieningsmedewerkers die ook gewoon loon krijgen. Ik geef alleen fooi als iemand echt dat beetje extra doet, niet als iemand gewoon zijn werk doet.
Daarbij vind ik fooi altijd zo raar, jij hebt het over gasten die heerlijk gegeten hebben. Maar ze geven de fooi aan jou als bediening, ik weet niet of er een fooienpot bij jullie is, maar dat lekkere eten daar zorgt de kok voor.
Bij ons op het werk is geen fooienpot, maar het is wel zo dat de afwasmedewerkers meer betaalt krijgen dan de bediening.

Ik ben overigens ook de persoon die altijd vergeet wat ze gedronken heeft. Gegeten onthoud ik wel, maar als ik wat ga drinken betaal ik liever ieder drankje apart, want of ik nou 3 of 5 wijn op heb dat onthoud ik gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:55

Zal morgen eens teruglezen, maar vandaag toch echt meegemaakt en ik weet zeker dat ik het morgen weer vergeten ben...

Een man bestelde een cappuccino, hem een gegeven en hij zei dat hij hem te sterk vond. Dus ik zei, oh, anders kan u er misschien proberen een beetje melk bij te doen!
Maar dat wou hij niet, hij hield niet zo van melk.. :+

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:04

[/quote]Daarbij vind ik fooi altijd zo raar, jij hebt het over gasten die heerlijk gegeten hebben. Maar ze geven de fooi aan jou als bediening, ik weet niet of er een fooienpot bij jullie is, maar dat lekkere eten daar zorgt de kok voor.
Bij ons op het werk is geen fooienpot, maar het is wel zo dat de afwasmedewerkers meer betaalt krijgen dan de bediening.quote]

Het spijt me te zeggen maar al is het eten hemels, als de bediening te wensen over laat/ sjagrijnig is/ niet attent, dan geen fooi :+
Is het eten juist bagger maar de bediening top... kunnen die mannen/vrouwen niet helpen he en lopen alsnog het vuur uit hun sloffen.. dan lekkere fooi.

Fooi is waar de horeca op draaide. Ik ben helaas meestens van het guldentijdperk ;-). In het restaurant waar ik werkte was het normaal om 25 gulden fooi te krijgen, het was een klasserestaurant en we liepen ook strak in bedrijfskleding ( witte blouse met lange mouw, bordeaux lange rok, haar uiteraard vast en op terras een schortje en zwarte of huidskleurige panty..dichte schoenen..). een zeetong werd via sidetables op rechauds gefileerd naast de tafel, dat vergde een soort 'hendigheidje :+ ' en alles ging via zeer veel regeltjes. Altijd rechts serveren, dames eerst... alles strak uitgevoerd. Wij ging meestal per flessen en moest je scherp per tafel in de gaten houden om bij te schenken. Tijdens de maaltijd liep je naar een tafel, vroeg je of alles naar wens was, of er nog iets ontbrak of iets extra bij moest ( aardappeltje, groenten...), alles kwam in aparte bakjes, alleen vlees en vis lag mooi geserveerd op het bord. je liep met levensgrote soepborden met kreeftensoep ... dat was het lastigste serveren. Je moest met minimaal 3 borden kunnen lopen links en 1 rechts ( ja, probeer maar, dat gaat ;-) ).

Dat met dat dienblaadje zo lomp vasthouden.. ja ja, bij ons mocht je alleen op 3 vingers of op je vlakke hand het dienblad dragen, alleen bij karaffen wijn of water mocht je een 2de, steunende hand gebruiken maar met 2 handen vasthouden..nee hoor ;-).
je liep denkbeeldige dingen te doen om dichtbij mensen te zijn ( op sidetables wat verschuiven etc..) om direct te reageren op ze.
Dat was mijn 'oude horeca' , later in de snackbar op het station moesten collega's erg om mij lachen omdat ik 'te beleefd' tegen de klanten was ;-)... 'belieft u anders nog iets' :+ .

Het valt mij op dat mensen hedenterdage in de horeca staan die ongeïnteresseerd en volledig ongeconcentreerd bezig zijn. Ik heb een goede opleiding als gastvrouw en gedegen training achter de rug maar toch die passie he... die zie ik zo weinig terug... maar is helaas met alle 'jeugd' zo. toen ik op 17de begon was ik zeer beleefd maar tegenwoordig is alles 'je en jij ' etc..

mén wat klink ik ouddddd wahahahahahahah
( en wat een lange verhalen vertel ik )

Ik ben heeeeeel nieuwsgierig naar het kopje : 'blunders in de horeca'... ik heb wel een paar erg leuke anekdotes maar wil ze graag van jullie eens vernemen *lol

( ik zie dat mijn quotes het niet doen, ben niet zo'n internetwonder haha)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:36

Jaa, hier nog iemand :D
Ik werk in de horeca bij een musical, eigenlijk ontzettend leuk! Lekker flexibel, sta overal, bar, restaurant, noem maar op. Hier zijn de frustraties dat we elke dag dezelfde vragen krijgen, over hoeveel mensen er in de zaal passen etc. Ook al kunnen de gasten dat natuurlijk ook niet helpen, die zijn er maar een keer. En vooral gefrustreerde mensen in de pauze. Dan is het retedruk (1100 man aan drie barren), maar we werken zo snel mogelijk en proberen netjes iedereen te helpen. Al vinden sommige mensen dat ze echt al heel lang staan te wachten en veel eerder aan de beurt waren! Gelukkig valt het bij ons wel mee met de gefrustreerde mensen, iedereen is toch een dagje uit, dus meestal is het juist hartstikke leuk :)

Met de fooi is het bij ons wel jammer geregeld, dat gaat in een grote pot en daar hebben we personeelsuitjes van. Ook super leuk natuurlijk! Maar als ik soms hoor wat mensen bij andere horeca-gelegenheden aan fooi krijgen, vind ik het wel eens jammer :Y) Zowiezo krijgen we hier onwijs weinig fooi eigenlijk. Meestal is het diner van tevoren al afgerekend, dus hoeven de gasten alleen hun drankjes en dessert nog te betalen. En ik denk dat mensen het al duur genoeg vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:48

HijadelaLuna schreef:
Telt fastfood ook als horeca? O:)
Ik werk bij de Kentucky Fried Chicken. Gaan mensen vragen of we ook vis verkopen. Of ze denken origineel te zijn door een Big Mac te bestellen, mij op stang te krijgen door te zeggen dat ze wel bij de buren (grote gele M) gaan eten. Wens ze dan eet smakelijk, zijn ze snel stil :=

Maar we hebben ook echt heel veel leuke gasten :j

Grappige is dat heel veel mensen ons gelijk stellen aan de grote gele M, of ermee gaan vergelijken. Pas als ze binnen zijn geweest en hebben gegeten zien ze dat het toch net even anders is. Voor mij als werknemer net zo.

Als we bij de KFC eten dan rennen we alleen voor de mcflury naar de overkant :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 02:06

Ik ben net terug van werk, heb wel alles bijgelezen even maar reageren is best lastig :p

Wou wel even inspringen op het dienblad met ondersteunende hand. Nu ik runner loop (vaak meerdere dagen achter elkaar) merk ik na 2 a 3 dagen dat ik wel last van m'n arm krijg. Als ik dan pakweg 8 biertjes, 3 Ice Tea, 2 wijntjes en 2 cola heb staan ondersteun ik naar de eerste 1 of 2 tafels wel met rechts ( draag op links) Kan helaas geen volle bladen op rechts dragen want kan slecht met links inzetten maar ik heb liever een ondersteunende hand dan alles op de grond. Toegegeven dat hier bij een Grans Cafe wat meer ruimte voor is dan bij een wat hoger restaurant natuurlijk.