Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:33

Kijk eens naar volwassenen onderwijs in het MBO scheelt tijd en je zit bij serieuze mensen in de klas.
Daarnaast is het maar 1 dag in de week.

Mocht je vragen hebben mag je altijd pben

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:33

Dat zijn 3 compleet verschillende keuzes, die niks met elkaar in verbinding staan.
In deze moeilijk tijd moet je niet meer zomaar kiezen wat je zou willen, het is verstandiger om te kiezen voor iets waarmee je je leven leuk kan maken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:33

Evelyne, dat zou ik zo graag willen maar het is zo ver, helemaal vanaf Groningen. Ik heb hier mijn paard, mijn vriend.. Ik zou altijd voor een opleiding hebben willen verhuizen maar er zijn nu veel dingen die me hier houden. Maar alsnog ben ik blij met de link die je geeft dan kan ik me er wel in verdiepen.

Ik kom bijna niet meer tussen de reacties door met reageren :D

Amvbeek, bedankt! Ik ga er even wat over opzoeken. Tita klopt dat de drie opties zo verschillend waren, dat maakte het extra moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 08-05-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:34

set_elkol schreef:
Santigo_ schreef:
Je wilt weten hoe vaak ik gehoord heb dat ik alles wist, o zo slim was, dit of dat allemaal niet nodig had... Daar heb en had ik maar 1 antwoord op: Whatever! :evaw: Ik zit daar voor mezelf, niet voor anderen. Heb het inderdaad met 2 vingers in mn neus gedaan, met toestemming van leraren naar huis gegaan, andere vakken geleerd onder de lessen, brugklasstof gedaan in mijn eerste 2 jaar, maar heb ik daar moeite mee gehad? Nee. Heb ik daar écht spijt van? Nee. Ik deed wat ik leuk en interessant vond, en dat vond ik belangrijk. Ik heb zeker wel vaker dan eens behoefte gehad aan wat meer uitdaging, maar dat is voor mij geen reden om te zeggen doe het niet.
Wil jij dolgraag die bakkersopleiding doen, is dat wat jij de komende 40+ jaar van je leven wilt doen, waar jij gelukkig van word? Doen!

Jij hebt echt fijne antwoorden en beantwoord mijn vragen, bedankt! Ik hoop ook dat ik inderdaad soms wat mag overslaan of juist extra leren. Dit klinkt juist als een verademing na de uni waar ik krom lag van de stress om dingen die ik niet goed kan :)

Reken er maar niet op dat dit op alle mbo scholen kan hoor! klinkt als pure mazzel. Bij ons werd je eerder tegengewerkt dan ondersteund.... Er mocht en kon nooit wat, en je werd echt behandeld als in je moet de tijd maar uitzitten, het wordt toch nooit wat

Ik sluit me verder helemaal aan bij tita

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:35

Ik heb het ook gedaan en kan het je niet aanraden. Ik ben van universitair rechten naar Schoevers gegaan. De opleiding zelf ging wel. Maar het werken daarna gaat vervelen. Je haalt niet het maximale uit jezelf en dat gaat echt frustreren. Als ik jou was zou ik dus een studie zoeken waar je uiteindelijk een praktisch beroep van kan maken. Die studie duurt maar een paar jaar. Dat werken moet je nog een jaar of 40 doen...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:36

pluisje je bent erg negatief vind ik, ik snap ook wel dat Santigo een persoonlijke ervaring beschrijft. Ik ken iemand die de koksopleiding heeft gedaan aan dezelfde school waar ik heen zou gaan, zelfde afdeling Die heeft gelukkig ook zulke positieve ervaringen :) Ik denk dat als je laat merken dat je graag wilt en hard kan werken ze je niet bewust tegen gaan zitten.

Lietje zoals ik al zei houd ik juist van eenzelfde ritme elke dag maar weer. Ik heb drie jaar fulltime gewerkt, elke dag hetzelfde, maar dat werkt voor mij juist heel goed. (add)
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 08-05-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:37

Sneller werken als de rest werd bij mij ook erg tegen gewerkt.
Ook veel niets doen ondanks dat ik er maar 1 dag zat.
Of vogelhuisjes timmeren, wat ik in de brugklas al gehad had.
Had ik dus de halve dag techniek.. Schiet ik zo lekker wat mee op..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:37

Sommige mensen doen liever iets met de handen en sommige liever iets met het hoofd. Als je een handenmens bent en je hebt de "pech" om intelligent te zijn is dat wel lastig in deze maatschappij. Je zou dan onder je niveau gaan zitten volgens velen. Maar je kan ook een waanzinnige bakker worden en slim zijn. Je zit op die opleiding voor jezelf en voor jouw toekomst.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:39

Dat mag je vinden. Voor mij was het realiteit. Ik ben van het allerlaagste niveau VMBO uiteindelijk stapje voor stapje doorgestroomd naar het hoogste en heb daarin examen gedaan. Toen MBo 4 gedaan in drie jaar en daarna HBO. Ik denk dat ik dus wel het een en ander heb meegemaakt. En geloof me, ik heb het nog netjes gebracht zonder uit te weiden over alles wat er gebeurd is..

Ik zeg ook absoluut niet dat je het niet mag of moet doen, ik vind alleen dat je er realistisch over na moet denken. Vraag me persoonlijk af of dat op dit moment het geval is. Het is niet allemaal rooskleurig helaas...
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 08-05-13 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:39

Nikka thanks :) ik ben inderdaad een 'handenmens'

maralyn

Re: Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:44

Je moet je hart volgen, als je echt bakkers opleiding wil doen? Doen!

Je bent er voor jezelf, niet voor een ander. Dat sommige klasgenoten je daarom uitspugen, niet jou probleem.
Ik zit ook in dat schuitje. Niet omdat ik op Gymnasium ofzo heb gezeten, maar omdat ik tegenwoordig heel makkelijk leer.

Ik zit daar lekker serieus te doen in Niveau 3, en de rest zit maar te keeten.
De helft gaat niet over, dus die zitten keeten daarvan 70% al niet. Dus volgendjaar geen last meer van.

Des te verder je er in zit, dus leerjaar 3 of 4, des te makkelijker worden de leerlingen en hoe minder keeters zitten er in de klas.

Jij moet gelukkig worden later. Dat zij lopen keten? Moet niet jou probleem zijn lijkt me? Daarnaast JIJ bent volwassen. Zij zijn vaak tusen 16 en 20 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:46

Ik heb ook vwo niveau. Alleen door ziekte/depressie en pesten ben ik geëindigd op mbo niveau 1. Ook heb ik ADD. Dus heb mij vorig jaar rot geërgerd aan mijn klasgenoten. Niet dat hun er wat aan konden doen. Maar het niveau was echt laag. Dit jaar ben ik gestopt met niveau 2 opleiding. Helaas verkeerde keuze gemaakt. En klas was nog erger als vorig jaar. Leken net kleuters. Telkens ruzie. Achterbaks gedrag gewoon.

Daarom ga ik volgend jaar een opleiding doen waar veel jongens opzitten. En waar er veel meer praktijk en stage is. Aangezien ik het lastig vind om mij te concentreren door mijn ADD. Hierna wil ik wel graag doorleren. Zodat ik uiteindelijk toch meer op mijn niveau kan leren. Maar het geld moet er ook zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:48

Gewoon doen! Je leert er altijd wel wat van, en ik ken zoveel "hoog van boven" types die geen centimeter beneden hun niveau willen werken en dus jarenlang beroepswerkloos waren.
Verder ben ik het wel eens met de mensen die je waarschuwen voor het kleuterklasgedrag van zowel de leerlingen als de docenten. Daar moet je tegen kunnen, het is ècht een cultuurschok. Ik ging van HAVO naar zo'n klas en ik schrok best en dan waren dat nog behoorlijk gemotiveerde leerlingen. Ik ben uiteindelijk wel iets anders gaan doen, maar ben toch blij met mijn ervaring.
Trek je niks aan van je omgeving, jij moet het werk doen en zij niet!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:51

Met alle respect, maar kijk jij wel eerlijk naar álle reacties? Ik heb de indruk dat je keuze al vast staat en dat je je al bepaalde voornemens hebt gemaakt (Je afsluiten voor de klas, enz.) en daardoor heel gekleurd naar dit topic kijkt. Ik vermoed dat je meer er uit zou kunnen halen door wat meer open-minded te kijken. :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:54

maralyn schreef:
Je moet je hart volgen, als je echt bakkers opleiding wil doen? Doen!

Je bent er voor jezelf, niet voor een ander. Dat sommige klasgenoten je daarom uitspugen, niet jou probleem.
Ik zit ook in dat schuitje. Niet omdat ik op Gymnasium ofzo heb gezeten, maar omdat ik tegenwoordig heel makkelijk leer.

Ik zit daar lekker serieus te doen in Niveau 3, en de rest zit maar te keeten.
De helft gaat niet over, dus die zitten keeten daarvan 70% al niet. Dus volgendjaar geen last meer van.

Des te verder je er in zit, dus leerjaar 3 of 4, des te makkelijker worden de leerlingen en hoe minder keeters zitten er in de klas.

Jij moet gelukkig worden later. Dat zij lopen keten? Moet niet jou probleem zijn lijkt me? Daarnaast JIJ bent volwassen. Zij zijn vaak tusen 16 en 20 jaar.

Dat is ook precies wat mijn ervaringen zijn. Wij zaten écht wel met mensen die wel wilden in de laatste 2 jaar, tuurlijk zaten er ook nog altijd wat tussen die niet wilden, maar die houd je altijd. Ook op je werk. En wij zaten echt niet met alleen maar 16 jarigen in het eerste jaar, er waren genoeg wat ouderen, tuurlijk is dat overal weer anders maar dat is net zo met alleen maar 16jarigen die je uitkotsen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:57

TurdusMerula schreef:
Met alle respect, maar kijk jij wel eerlijk naar álle reacties? Ik heb de indruk dat je keuze al vast staat en dat je je al bepaalde voornemens hebt gemaakt (Je afsluiten voor de klas, enz.) en daardoor heel gekleurd naar dit topic kijkt. Ik vermoed dat je meer er uit zou kunnen halen door wat meer open-minded te kijken. :)

Jij zegt wat ik denk ...
:o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:58

Waarom deze drie keuzes? Ze zijn zó volslagen uiteenlopend dat ik me afvraag of je wel echt een duidelijk idee hebt van wat je kan en wil. Wat spreekt je zo aan in deze 3 opleidingen, en wat zijn de negatieve punten?

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:58

Ik zou het niet doen. Mbo niveau 3 is echt laag en je komt bij tieners in de klas die vaak een lager denkniveau hebben als jij en alleen maar lol willen trappen en met andere dingen bezig zijn.

Ik heb vroeger ook een tijdje in zo'n klas gezeten en ik wilde leren en zij waren bezig met hun scooter en populair doen. Ik ben toen heel snel met die opleiding gestopt. (ik deed dierenverzorging niveau 2 maar heb havo/hbo-niveau).

Ik heb toen een avondopleiding managementassistente gedaan bij mondriaan en afgerond (vergelijkbaar met havo/mbo-4) en zat met volwassen mensen in de klas die secretaresse waren en deze opleiding deden om directiesecretaresse te worden.

Hierna heb ik de versnelde opleiding paraveterinair dierenartsassistente gedaan aan capabel onderwijsgroep (helaas niet afgemaakt door ziekte en overlijden van mijn vader).Dit was mbo-4 maar 1-jarig dus je ging erg snel door de dikke boeken met latijnse naampjes heen en had snel een tentamen. Er zaten volwassen vrouwen in de klas die alleen de huishoudschool hadden gedaan maar er veel energie in stopten en gemotiveerd waren en de opleiding haalde met een 6/7 en er zaten meiden van de havo en vwo in de klas die de opleiding best pittig vonden. Dit was de allerleukste opleiding die ik heb gedaan. En de sfeer op school en in de klas was ook erg leuk.

Dus als je al een mbo opleiding wilt zou ik deze doen want er zitten in deze klas soms meer mensen met hoger onderwijs als achtergrond en volwassenen.
Ik zou sowieso kiezen voor minstens mbo-4. niet mbo-3 of 2. En anders een avond/volwassenenopleiding doen bij mondriaan mbo-4 als je dit teveel theorie vindt.

ik denk dat je het niet naar je zin zou krijgen in een bakkersklas maar goed je kunt het altijd proberen. mocht het echt niet leuk zijn kun je ermee stoppen en dan weet je dat ook.

Ik heb trouwens ook a.d.d. :D
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 08-05-13 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:00

Idd bij de meeste is het lang leve de lol. Terwijl ik altijd serieus bezig was. En altijd als eerste klaar was. Waardoor ik mij meestal verveelde.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:04

Ten eerste sorry als ik dit verkeerd verwoord/verkeerde dingen in staan.

Ik krijg het gevoel dat er in dit topic heel negatief naar het MBO wordt gekeken. Weet wel dat 60% van de basisschoolleerlingen naar het VMBO gaan en dus daarna na het MBO.

Zelf merk ik dat het ligt aan de opleiding hoe volwassen de studenten zich gedragen. Ook ligt het aan de docenten en welke instelling je de opleiding doet. Ik zou dus sfeer gaan proeven op de desbetreffende scholen. Ook kan je informeren voor een sprinttraject e.d. Misschien kan je extra vakken volgen o.i.d. Een instelling moet je een beetje maatwerk kunnen geven. Staat geloof ik in het document dat de leerplicht o.a. gebruikt.

Ik zou het doen. Liever iets doen waar je gelukkig van wordt dan waar je ongelukkig van word. En doorstuderen kan altijd nog.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:09

TurdusMerula schreef:

Ja maar mijn vraag is niet of ik mbo moet doen na gymnasium, maar of mensen er ervaringen mee hebben en hoe de omgeving reageert ;) mijn keuze is inderdaad zo goed als gemaakt.
Djonah je hebt gelijk hoor :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:14

dan wil ik je succes wensen op het mbo. Weet bijna zeker dat je er uiteindelijk niet gelukkig van gaat worden. Maar dat is je eigen keuze. Een beetje jammer dat je vraagt om ervaringen maar niet openstaat voor de reacties.

Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, maar mocht je er inderdaad over een paar jaar spijt van hebben dan hoop ik dat je nog even aan ons denkt. vergeet niet dat een verkeerde studiekeuze, of een studie die je uiteindelijk geen baan oplevert ook een hele hoop geld kost.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:16

pluisje88 schreef:
dan wil ik je succes wensen op het mbo. Weet bijna zeker dat je er uiteindelijk niet gelukkig van gaat worden. Maar dat is je eigen keuze. Een beetje jammer dat je vraagt om ervaringen maar niet openstaat voor de reacties.

Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, maar mocht je er inderdaad over een paar jaar spijt van hebben dan hoop ik dat je nog even aan ons denkt. vergeet niet dat een verkeerde studiekeuze, of een studie die je uiteindelijk geen baan oplevert ook een hele hoop geld kost.

Hier dezelfde gedachte.
Ik ben mede door het MBO met een burn out thuis komen te zitten, met een aversie tegen studeren als toetje..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 13:16

Ik sta wel open voor de reacties, maar ik vind dat jullie wel heel bot reageren over mbo en over 1 kam scheren, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik vraag dan ook vooral naar mensen die negatieve reacties kregen.

Moonfish de aversie tegen studeren heb ik jammer genoeg al, door de universiteit ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:17

@Djonah: Op zich is er niets verkeerds met het MBO als je daar thuishoort. Maar van een hogere opleiding naar MBO moet je niet onderschatten... Je wordt ineens heel anders behandeld door de docenten bijvoorbeeld.
Mijn dochter ging naar de PABO. Ben je daar absent, ok, dan melden je medeleerlingen dat even, dus in overleg met je leerlingen je afmelden is genoeg. Klaar.
Ben je absent op het MBO, moet je moeder je van tevoren of later een ondertekend briefje meegeven want anders denken ze dat je de kluit belazerd. Mensen die een hogere opleiding volgen worden geacht zelf verantwoordelijk te zijn. En daar word je naar behandeld op school.
Het VMBO is de voorbereiding op het MBO en niet op het gymnasium. Zo is het gymnasium ook geen voorbereiding op het MBO.

TS, het is denk ik een goed idee om eerst een school/loopbaan advies te vragen voor je verdere stappen onderneemt.