Luchtbuks schieten; wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustAshley

Re: Luchtbuks schieten; wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:58

Ja deze buksen zijn ook met een knik loop en dat lijkt me idd niet erg handig om te paard te moeten gaan spannen haha

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:50

JustAshley schreef:
Ja deze buksen zijn ook met een knik loop en dat lijkt me idd niet erg handig om te paard te moeten gaan spannen haha

Deze

Afbeelding

is ideaal op 4,5 mm. diabolos:
93 cm. kort met 12 schots magazijn op CO2.
Weegt ook maar 1,5 kilo!
En dat voor 100 Euro :D

Een red dot voor drie tientjes erop en plinken maar *\o/*

Ik ben zelf echter <3 op:

Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:07

Maar een goede is nog best duur.
Heb al eens op marktplaats zitten te kijken. Eentje waarmee je al iets verder kunt schieten gaat tegen de 1000 Euro aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 19:57

Scum schreef:
Maar een goede is nog best duur.
Heb al eens op marktplaats zitten te kijken. Eentje waarmee je al iets verder kunt schieten gaat tegen de 1000 Euro aan.

Het hangt er maar van af wat jij ´wat verder´ noemt.
Bedenk bovendien dat de diabolos niet voor niets die vorm hebben; opdat ze maximale ´drag´ hebben en daardoor níet ver gaan = veilig.
Bedenk verder dat nauwkeurigheid maar heel relatief is vanaf een paard. Je kan dus de echte precisie-instrumenten gerust vergeten.
Te paard wíl je helemaal geen ver weggeblazen pellets :)*
Wíl je helemaal geen ´goede´ :D
Goed genoeg is goed genoeg ;) en dat is die Crosman voor 100 Euros al.

Je koopt een Hatsan AT44 10 schots voor 330 Euro. Die schiet in 4,5 mm met bijna de snelheid van het geluid op 50 meter alle 10 pellets op een 2 Euro stuk en een theeschoteltje raak je steevast op 75.
Het ding is tot op zo´n 100 meter redelijk trefzeker.
Dat vind ík heel netjes voor een heel schappelijk bedrag en dat is al meer dan je te paard zal benutten.
Voor 4 tientjes meer heb je er een langere duitse precisieloop op die de lat op HFT competitieniveau legt en de pellet nog 50 meter verder wegblaast!
Dat zou je helemaal niet moeten wíllen in het zadel, want een onverhoopte afzwaaier vanuit het zadel komt namelijk wél net zo ver en dan is 100 meter al een héél eind -O-

Leg je de lat bij heel hoge kwaliteit, dan koop je een FX 12 schots precisieding voor 545 Euro.
Zie hier: http://armamania.net/es/rifles-ac-fusil ... a-sinttico en ze verzenden door heel Europa.

Kortom; voor 100 Euro kan je prima meerschots plinken, voor 330 heb je _/-\o_ en voor 550 heb je al zweedse topkwaliteit met een duitse precisie-loop wat je te paard helemaal niet benut.

Ik ben zelf helemaal wég van de 16 schots
Afbeelding
welke hier 585 Euros kost en die in vrije uitvoering tot 80 Joules produceert.
Veel waar waar voor je geld.
Die is echter voor te paard te lang en bovendien heeft die een véél te groot bereik. Je moet lol te paard
echt los zien van scherpschieten of wat ook. Te paard voortsnellend zijn er zóveel variabelen dat met een Crosman of Gamo je vaardigheid al tot in lengte van dagen de zwakste schakel zal zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:59

niet in de openbare ruimte...dan zal de gemiddelde nederlander met de achtertuin van drie bij drie er erg veel plezier van hebben.. :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:01

gekvanfleur schreef:
niet in de openbare ruimte...dan zal de gemiddelde nederlander met de achtertuin van drie bij drie er erg veel plezier van hebben.. :')

Rijdt die daar paard dan?
Dáár gaat het hier over; paardrijdend luchtbuks schieten :)*

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:06

Huertecilla schreef:
gekvanfleur schreef:

Rijdt die daar paard dan?
Dáár gaat het hier over; paardrijdend luchtbuks schieten :)*

Ik denk niet dat de gemiddelde staleigenaar het waardeert als er opeens iemand op zijn paard klimt met een luchtbuks aan zijn zadel, met de mededeling: Ga even wat nieuws uitproberen hoor...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:15

gekvanfleur schreef:
Ik denk niet ...

Ah...

Het is net als boogschieten te paard.
Voor de wet zijn boog en luchtbuks gelijk.
Boogschieten te paard houdt verder een gróter risico in dan plinken met een luchtbuks.

Maar goed; jij doet het niet, leest zelfs het topic niet, dus hoef je er ook niet verder over proberen na te denken +:)+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:19

Ik zou hem niet willen gebruiken vanaf mijn paard. Maar bedankt voor de link in ieder geval :) Zal eens kijken of daar voor ons wat nuttigs bij zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:22

Scum schreef:
Ik zou hem niet willen gebruiken vanaf mijn paard.

Omdat dit het onderwerp is, ging ik daar wel van uit.

Citaat:
Maar bedankt voor de link in ieder geval :) Zal eens kijken of daar voor ons wat nuttigs bij zit.

Er zijn uiteraard VEEL meer winkels hier die internationaal verzenden en iedereen heeft lagere prijzen dan in NL.
Zelfs Daystate gaat op het moment in de aanbieding. Voor 900 Euro heb je een Huntsman.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:24

Ik ga komend seizoen pluimschieten, maar dat is dan weer minder handig te paard :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 12:27

galley schreef:
Ik ga komend seizoen pluimschieten, maar dat is dan weer minder handig te paard :+

´Pluim´ in een luchtbuks is op zích al minder handig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:35

Huertecilla schreef:
galley schreef:

´Pluim´ in een luchtbuks is op zích al minder handig.

Het is toch écht een sport(rare Limburgers xD)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:12

gekvanfleur schreef:

Achtertuin?
Heb me een binnenbaan van 20 meter.
Geen vriendin meer, maar wat geeft dat?

:P

Maar het ging over plinken op het paard.
Nog nooit gedaan, schiet alleen met enkelschots pomp.
Beetje moeilijk herladen op een hobbelend paard.
:')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:36

galley schreef:

Er zijn wel meer sporten met een historische achtergrond in techniek van eeuwen terug.
De toegevoegde waarde is dan een heel andere.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:55

slokkie schreef:
Maar het ging over plinken op het paard.
Nog nooit gedaan, schiet alleen met enkelschots pomp.
Beetje moeilijk herladen op een hobbelend paard.

Dat vraagt om een meerschots karabijn inderdaad.
Dit gaat al terug tot het állereerste gebruik te paard. In de begindagen van kogels uit een loop schieten waren de lopen heel lang. Voor het gebruik te paard bedacht men het pistool met een lengte vergelijkbaar met wat we nu een karabijn noemen. Waren enkelschots en de ruiter stak er daarom tot wel zeven bij zich.
Overigens waren die pistolen slechts op maximaal 15 meter of zo effectief en dat zou eeuwenlang zo blijven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:10

Huertecilla schreef:
galley schreef:

Er zijn wel meer sporten met een historische achtergrond in techniek van eeuwen terug.
De toegevoegde waarde is dan een heel andere.

Sorry maar ik denk niet dat ik je opmerking helemaal snap.
Komt een beetje over alsof je het als minderwaardig afschrijft zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 19:11

galley schreef:

Dan snap je het inderdaad niet.
Als je het topic gelezen had, wist je dat ik historische waarde enorm waardeer.
Het onderwerp betreft echter geen pluimschieten.

Anno is de luchtbuks als nooit eerder perfect voor gebruik uit het zadel. Er is een ruime keuze uit betaalbare, handzame meerschots karabijnen. Daarbij zijn zowel de wet als de andere randvoorwaardes als bij boogschieten te paard wat hier op Bokt regelmatig onderwerp is.
Ook speergebruik, tentpegging, zwaard´vechten´ en jousting komen voorbij. Het enige wat ontbrak was plinken te paard, terwijl het historisch +:)+ is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:04

Scum schreef:
Ik zou hem niet willen gebruiken vanaf mijn paard. Maar bedankt voor de link in ieder geval :) Zal eens kijken of daar voor ons wat nuttigs bij zit.

Bokt geeft foutmeldingen als ik jouw pb wil beantwoorden dus moet het hier:

Er zijn drie opties alle drie in 5.5!
5.5. is essentieel voor wat jij wil.
Ook is een niet te complexe kijker essentieel.
100 meter is het bereik voor ongelimiteerde luchtbuksen.

Die beste drie in verhouding to de prijs zijn:

Hatsan AT44-10 of BT65-10, beiden met de Walther-Lothar loop-optie.
Hatsan Galatian.
SamYang Saver 7000 (die is onwijs krachtig; helaas is de Sumatra 2500 in NL verboden)

Daystate is gewoon veel te duur voor wat die bieden.

De site die ik link heeft ook een brits vlaggetje; als je dat aanklikt komt er engels. Ze spreken ook engels.

De SamYang Saver is in Bulgarije te bestellen; http://www.hatsan.bg/en/product/478/air ... -5-mm.html
Wederom op het engelse vlaggetje kilikken en ze spreken wederom engels. Als je daar besteld, meldt dan svp dat ik (huertecilla@hotmail.com) je doorverwezen heb.
De SamYangs hebben allemaal een duitse precisieloop.
ERG krachtig en eigenlijk een ongekroonde pluizenpons welke in de schaduw staat van snobbisme over de Koreaanse afkomst.

Succes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:37

p.s. ideaal voor jou én legaal in NL is de unieke

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:54

Huertecilla schreef:
galley schreef:

Dan snap je het inderdaad niet.
Als je het topic gelezen had, wist je dat ik historische waarde enorm waardeer.
Het onderwerp betreft echter geen pluimschieten.

Anno is de luchtbuks als nooit eerder perfect voor gebruik uit het zadel. Er is een ruime keuze uit betaalbare, handzame meerschots karabijnen. Daarbij zijn zowel de wet als de andere randvoorwaardes als bij boogschieten te paard wat hier op Bokt regelmatig onderwerp is.
Ook speergebruik, tentpegging, zwaard´vechten´ en jousting komen voorbij. Het enige wat ontbrak was plinken te paard, terwijl het historisch +:)+ is.

Pluimschieten gebeurd ook met een luchtbuks, dus daar zie ik het probleem niet.
Ik heb ook interesse in dergelijke zaken en heb wel degelijk het topic gelezen, maar goed, dan zet ik me wel weer als stille meelezer neer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:17

galley schreef:
Pluimschieten gebeurd ook met een luchtbuks, dus daar zie ik het probleem niet.

Een pluim is van staal en dat ruïneert de velden in de loop. Om dat wat te beperken zijn ze ondermaat; passen erg ruim = onnauwkeurig én lek.
De pluim zorgt voor enige afdichting zodat minder lucht ontsnapt, maar geeft geen draaiïng aan de dart, waardoor deze nóg minder nauwkeurig is.
De pluim is langzaam, onnauwkeurig en niet compatibel met de moderne loop.
Ze schieten niet voor niets op kroeg-dart afstand; 5,5 meter terwijl een moderne buks met de juiste pellet op 55 meter nauwkeuriger is. Met een ongelimiteeerde pcp schiet je op 100 meter nog op een 1 Euro-muntstuk.
Het langzaam is perfect voor de kroeg of zoals vroeger in de salon want veilig. Schieten met pluimen is leuk op zích maar verder geen vergelijk met luchtbuks schieten. Sterker nog; je verpest een precisieloop er mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:32

Dank voor de tips :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:57

Scum schreef:

Aangezien Bokt pb blokkeert, het beste via email als je meer wil weten over de koraanse pluisbeest-ponsen.
Naast klein kaliber bieden die ook de enige betaalbare groot kaliber optie. Dat is een verrassend goed alternatied want het grote kaliber heeft exponentieel toenemende luchtweerstand dus hoewel de buksen erg krachtig zijn is het bereik niet navenant onveilig idioot groot. De pellets gaan niet verder dan klein kaliber; zijn alleen veel effectiever.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 08:36

Scum schreef:

En?

Afgelopen weekeinde liet een kennis me zijn Gamo Viper Expresse met sterkere veer zien. Dat is een luchtdrukhágelbuks welke door die sterkere veer op 50 meter effectief is :j
Kost hier inclusief red dot vizier een schamele 225 Euro nieuw.