Petitie tegen paardenmishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:04

Cassidy schreef:
Vivian__ schreef:

Maar wat is het doel hiervan? Wat heeft het voor nut om te zeggen, ik ben tegen paardenmishandeling? Net alsof iemand daar dan iets mee doet..

Ik denk dat er niet is nagedacht over het doel. TS kwam een link tegen en wilde die delen.

Topic staat hier overigens ook niet goed, heb gevraagd om het te verplaatsen.

Wat kan jij toch altijd lekker je mening doordrammen he :roll:

Teken dan gewoon niet, zeg eventueel waarom niet en laat verder iedereen in zijn waarde.

Cassidy

Re: Petitie tegen paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:10

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:12

mang schreef:
Teken dan gewoon niet, zeg eventueel waarom niet en laat verder iedereen in zijn waarde.

Op het moment dat iemand het niet complete plaatje in zijn hoofd heeft zitten, ga ik daar proberen verandering in te brengen. Helaas lukt dat niet altijd. Wat hij of zij er verder mee gaat doen mag hij of zij zelf weten. Ik bereik door dat gedram genoeg mensen (gewone meelezers, die hier niet plaatsen) en dan mogen ze mij een zeurkous vinden, informatie komt wel aan. Misschien niet altijd bij de TS, en dat is dan jammer, maar het vergroot de kennis van de mensen die er open voor staan.

Over mening doordrammen:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Ik zit wat dit betreft op punten 10 en 11.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:16

Je kunt ook gewoon accepteren dat niet iedereen jou mening deelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:17

mang schreef:
Je kunt ook gewoon accepteren dat niet iedereen jou mening deelt.

Als een mening goed gefundeerd is, zul je mij niet horen. Als een mening ontstaat uit gevoel en emotie, is het geen goede basis voor een mening.

Stappen 3 t/m 9 zou je in mijn ogen even kunnen doorlopen voor dat je je mening spuit.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-03-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:18

Dat iemand niet jou mening deelt over rodeo betekend niet gelijk dat diegene zichzelf er niet in verdiept heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:20

mang schreef:
Dat iemand niet jou mening deelt over rodeo betekend niet gelijk dat diegene zichzelf er niet in verdiept heeft.

Negen van de tien keer is dat wel zo. Sterker nog, wie weet wat "rodeo" inhoudt start dit soort topics niet. En bovenstaande geeft ook aan dat jij niet weet wat "rodeo" is. "Rodeo" is een overkoepelende naam voor verschillende onderdelen binnen een wedstrijd. Men zou er goed aan doen om bijv. te nuanceren "ik vind wild horse races niet leuk". Heb je zelf alle links die ik hier heb geplaatst al doorgenomen? Welk onderdeel vind jij niet fijn om te zien?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:26

Heb je mij ergens zien schrijven wat ik van rodeo vind? Ik geef mijn mening niet wanneer ik me niet verdiept heb. Wel geef ik mijn mening over jou manier van 'discusseren' die ik inmiddels vaak genoeg op deze manier voorbij heb zien komen om mijn mening te kunnen geven ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:28

Aha, persoonlijke aanval. En een niet goed gefundeerde mening over Cassidy. Zullen we dit dan verder via PB doen dan?

In mijn ogen ben ik in dit topic o.a. bezig met het presenteren van informatie wat de Rodeo inhoudt, en het waarschuwen voor de soms eenzijdige manier van presenteren van de informatie door tegenstanders van de rodeo via Petities en Youtube filmpjes. Om het makkelijk te maken, want ervaring leert dat niet iedereen de links van eerdere discussies doorneemt die in topics geplaatst worden.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:35

Oké, ik ben niet voor rodeo, maar vind het ook geen paardenmishandeling. Ik vond dit op internet en wou het jullie laten zien. Punt! Als jullie het willen tekenen, goed, zoniet, ook goed! Dat is eigen beslissing. Maar je moet niet blijven doordrammen dat het slecht is. Iedereen heeft zijn eigen mening en andere kijk erop. Maar als het zo slecht ie en je er niet tegen kunt dat het hier staat en andere mensen dit tekenen, laat je een mod het sluiten. Maar maak a.u.b. geen hele discussie er over.

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:01

Ik ben zelf geen voorstander van rodeo, maar die discussie zal ik in het midden laten.

Maar, dit zijn natuurlijk geen leuke beelden.
Alleen mensen, kijk eens goed:
Op het moment dat duidelijk is dat het been gebroken is (rond 0:27), word de ruiter eraf getrokken door een andere ruiter (0:31).
En kijk eens naar 0:36: de ruiter op het grijze paard pakt de zadel rand, en probeerd duidelijk het gewonde paard te ondersteunen door zijn gewicht op het andere been te houden. Het paard wordt direct naar de uitgang geleidt door de ruiter (ze sluiten hem in en drijven hem weg).

Ik hoop dat het paard achter de schermen gewoon zsm is afgemaakt (al las ik iets over nog 45min. voordat dit gebeurde, ik vraag me ten zeerste af hoe iemand dit weet).

Als je tegen deze vorm van rodeo een petitie wil starten: doe dat, maar doe het dan tegen de kleine rodeo's waar NIET 20 proffesionals erbij lopen die direct handelen!
OF doe het tegen rodeo's in het algemeen (omdat je zou kunnen suggereren dat deze vorm van omgang met paarden het risico op breuken wel vergroot).

Het is triest, zielig en schokkend dát dit gebeurt, maar de afhandeling is ongeveer zo goed als deze had kunnen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:17

Djura99 schreef:
Oké, ik ben niet voor rodeo, maar vind het ook geen paardenmishandeling. Ik vond dit op internet en wou het jullie laten zien. Punt! Als jullie het willen tekenen, goed, zoniet, ook goed! Dat is eigen beslissing. Maar je moet niet blijven doordrammen dat het slecht is. Iedereen heeft zijn eigen mening en andere kijk erop. Maar als het zo slecht ie en je er niet tegen kunt dat het hier staat en andere mensen dit tekenen, laat je een mod het sluiten. Maar maak a.u.b. geen hele discussie er over.

Snap je dan niet dat de discussie maar ten dele gaat over de rodeo, maar meer over het feit dat mensen zich NIET goed informeren voordat ze een mening vormen? En dan maakt het niet uit waarover. Men ziet welgeteeld EEN filmpje, en zonder voorbelast te zijn met enige kennis van zaken is er een mening. Positief of negatief, die mening is gevormd (of wordt bevestigd) en denkt men te moeten/mogen ventileren, want er is tenslotte vrijheid van meningsuiting. Maar die mening is negen van de tien keer gevormd op de basis van gevoel en aannames, en niet op basis van complete gegevens. En daar val ik over.

Waar in al mijn reacties zie je dat ik van mening ben dat rodeo slecht is? Ik val over de stemmingsmakerij van die filmpjes, over niet complete beeldvorming door het bekijken van onvoldoende en gekleurde filmpjes, over het starten van weer een -tigste petitie die al het dierenleed in de wereld nou echt niet laten verminderen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:09

lifaya schreef:
jensvl schreef:
Ingevuld. Na kijken filmpje nog des te meer overtuigd dat het niets meer is dan paardenmishandeling. Er is geen vorm van sport bij betrokken. Het is sowiezo geweten dat er geen respect en vertrouwen bij komt kijken en dat paarden bang zijn en pijn kunnen lijden, maar zo erg heb ik het nog niet snel gezien (is ook een van de weinige keren dat ik het bekijk). Dit is gewoon niet meer binnen het menselijke.

ooit bij een rodeo geweest gezien je mening? :)

Ik wel, en ik vind het er gewoon diervriendelijk aan toegaan. Zeer strenge controle's, ben in een hoop rodeo's geweest. Ik ben oa in Stafford County rodeo geweest, AbbyVille rodeo en nog een paar waar ik de naam even van vergeten ben. Ik kan overigens wel begrijpen dat het anders is voor het oog van europese mensen omdat ze het niet gewend zijn :) Amerika is een land wat nog steeds met met vee altijd met paarden werkt waar wij dus machines gebruiken :j Ze hebben dus andere gewoontes. Rodeo paarden hebben het bijna altijd goed, hun word geleerd te bokken wanneer ze de riem bij hun achterbenen omhebben en dit blijven ze ook doen, zo is het hun geleerd. Daarna mogen ze weer lekker in hun weitje of weet ik veel wat er gebeurd, same voor de bulls die worden bereden, die worden op handen gedragen :j

Het enige dat ik weet is dat het paard echt niet uit vertrouwen of respect gaat bokken. Eerder omdat ze geen mensen gewoon zijn en bang zijn en weg willen van het roofdier. Waarom zouden ze anders proberen van de mens af te raken zoals ze dat met een leeuw zouden doen. Ze zijn gewoon doodsbang. Ik zie verder geen gewone reactie, maar altijd angst in de ogen van de paarden. Ze laten het paard bokken, maar niet op een teken, ze maken het paard gewoon angstig genoeg. Dus neen, ik vind het niets met respect en vertrouwen te maken hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:12

Je kunt ook alle rodeo over EEN kam scheren.....

pffff.... :r

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:40

jensvl schreef:
Het enige dat ik weet is dat het paard echt niet uit vertrouwen of respect gaat bokken. Eerder omdat ze geen mensen gewoon zijn en bang zijn en weg willen van het roofdier. Waarom zouden ze anders proberen van de mens af te raken zoals ze dat met een leeuw zouden doen. Ze zijn gewoon doodsbang. Ik zie verder geen gewone reactie, maar altijd angst in de ogen van de paarden. Ze laten het paard bokken, maar niet op een teken, ze maken het paard gewoon angstig genoeg. Dus neen, ik vind het niets met respect en vertrouwen te maken hebben.

Als het enige wat je weet dat je paard niet uit vertrouwen of respect gaat bokken, dan is het misschien tijd om je kennis bij te spijkeren.

Het bokken komt niet uit angst, het is instinct. Door de miljoenen jaren evolutie in een paard gebracht: gewicht op de rug = gewicht eraf. Heeft ze miljoenen jaren lang geleerd te overleven. En bij sommige paarden zit dat instinct er nog steeds in. Ook bij bijv. Casper, Parelli's mooie zwarte hengst. Overgenomen door Parelli omdat de eigenaresse er niet mee om kon gaan. Afkomstig uit een lijn met goede Bucking Horses....en geloof me, ook Parelli had er een goede kluif aan.

Nu worden de bucking horses gericht gefokt op hun vermogen en hun reactie om een ruiter die op hun rug kruipt er gericht af te krijgen. De paarden die goed kunnen bokken en hun drang om te bokken niet verliezen, zijn heel veel geld waard, er worden speciale fokprogramma's voor opgezet. Ik heb eerder een filmpje geplaatst van het afscheid van een goede merrie, later komt haar dochter nog de ring in. Niet gezien? Topic nogmaals even doornemen dan?

Hoe train je een goede Bucking Horse? Niet. Het valt niet te trainen, het is uitproberen en goede bucking horses zijn hun gewicht in goud waard. En de paarden die het niet doen, die gaan ook niet meer ingezet worden op wedstrijden. Die worden ingereden en verkocht. En ja, soms sneuvelt er een jong dier omdat hij te hard bokt en dan zijn rug breekt.Dat is de ervaring die een bucking horse moet opdoen. Filmpje staat in eerder genoemde links, die je waarschijnlijk toch niet allemaal hebt doorgenomen, en misschien ook niet gaat doen. Maar ongelukken gebeuren ook bij andere disciplines. Springsport, dressuursport, paardenkoersen.....
En goed bucking horse heeft na een lang leven misschien 2 maanden van zijn leven gewerkt. De rest lekker op een weiland met soortgenootjes gelopen, en als het een merrie is geweest, veulentjes mogen krijgen.

Ik kan je een filmpje laten zien van paarden tijdens een wedstrijd die lol hebben in het bokken. Geen blinde paniek, gecontroleerd, en als ze een omheining van de bak zien, houden ze in en slaan af.
Sterker nog, goede bucking horses weten precies dat na 8 seconden de bel gaat en ze klaar zijn. En het wonderbaarlijke is: ze stoppen met bokken!

http://www.youtube.com/watch?v=MI5jY1bK ... re=related

Kijk maar op 0.53 min. Paard ziet omheining en slaat af. Minder duidelijk op 4.30

Bel na 8 seconden en paard stopt met bokken, wordt door andere ruiter van het paard getild.

http://www.youtube.com/watch?v=wHN0eldg ... re=related

Hoezo wilde paniek?

En dan toont het toch echt van bekrompenheid om "rodeo" gelijk te stellen aan bucking horses, of wild horse races.
Wil je me nu toch echt vertellen dat je alle links die ik eerder heb neergezet niet hebt doorgenomen? Of wil je me vertellen dat je een probleem hebt met begrijpend lezen, en gewoon niet snapt dat "rodeo" een overkoepelende benaming is voor een heleboel onderdelen die met westernrijden en met het werken aan de koe (en zonder koe) te maken heeft?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:53

Om snel de discussie te eindigen, (want die kan volgens mij lang duren) ik vind een manier van omgaan met paarden waarbij er een redelijke kans bestaat dat de rug of benen breken, niet echt paardvriendelijk. De risico's zijn groter dan bij andere sporten. Derby's is nog zo'n sport met een mss nog wel groter risico en military's hebben ook een groot risico. Geen van die sporten zijn echt paardvriendelijk omdat het paard sowiezo snel verlsijt ook al breekt het niets. Als je gewoon op een veilige manier rijdt (veilig voor je paard) en er gebeurt dan iets, dan kan de ruiter er nog steeds schuld aan hebben, maar alleszins is het niet door de ruiter gekozen om het paard in gevaar te brengen.

Ik moet nog wel even vermelden dat ik nu echter wel begin te denken dat de paarden idd enige vorm van training krijgen omdat ze na 8 seconden bokken stoppen. Het is dus niet blinde paniek. Wat dat betreft heb je me wel nieuw inzicht gegeven in die sport, maar ik vind wel dat de sport onaanvaardbare risico's bevat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:40

Wat ik bedoel met training van een bucking horse is de training op het bokken zelf. Dat valt niet te trainen, daar moeten paarden de drang en het talent voor hebben. En er zal gerust training in de paarden zitten ja, mensen zullen de paarden leren om een halster om te krijgen, er zal vast weleens een smid of een dierenarts bij moeten komen, en de paarden worden ook van wedstrijd naar wedstrijd vervoerd. Paarden zijn gewoontedieren. Als jij na het rijden iedere keer op hetzelfde punt afstapt, dan zal je paard daar na verloop van tijd altijd willen gaan stilstaan. Is dat bewuste training? Ik ken springpaarden die na het horen van een bel voor een springparcours een waas voor de ogen kregen en alleen maar hard wilden en zich niet meer lieten sturen. Worden die bewust op de bel getraind of gaat het paard dat door de jaren heen doorkrijgen dat bel = starten met springparcours, of in het geval van de Bucking horses: bel = ruitergewicht gaat van mijn rug af?

De slijtage bij de Bucking Horses zal wel meevallen. Een paard dat tot op hoge leeftijd in de sport heeft gelopen (merrie op filmpje waar afscheid van werd genomen was 23) heeft op die leeftijd misschien 2 maanden echt hard gewerkt. Daar slijten ze echt niet van. De rest van het jaar mogen ze lekker op het land. Menig sportpaard zou daar jaloers op zijn.

En verder zit je gevoel je nog steeds in de weg. Wat je met grote koppen in de krant gaat zien zijn de ongelukken, de gebroken benen. Ongeacht de discipline. De eigenaren van de Bucking Horses zijn voorzichtig met hun dieren en de welzijnsorganisaties die de grotere rodeo's in de gaten houden zorgen er echt voor dat er geen rare dingen gebeuren. Als je ziet hoeveel rodeo's er worden gehouden, zal het met de ernstige ongelukken nog wel meevallen. Ik heb helaas geen statistieken voor je, ook geen zin om te kijken of ze bestaan. Maar geloof me, als het niet mee zou vallen, zouden deze onderdelen niet meer uitgeschreven worden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:52

Wat ik toch altijd zo vaag vind met van die pettie's: waarom moeten ze je adres hebben? Daarom teken ik ook niet.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:46

OPG-->LN