Wajong na werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:45

ista schreef:
Judith_H schreef:

Als er 3 banen zijn die je kunt doen, krijg je geen WAJONG... :)

Heel kort en krachtig, maar wel waar :j

Onzin!! Je hebt dan alleen loon en behoudt ondertussen het recht op een uitkering. Dus mocht je om wat voor reden zonder baan komen te zitten, dan start de Wajong weer op...

Dat is als je al een wajong ontvangt en je zonder baan komt te zitten, dan start de wajong weer op, daar heb je gelijk in.
het gaat hier puur om het aanvragen van de uitkering, daarbij kijken ze naar het aantal jaren werkervaring en als je dan 3 jaar werkervaring hebben, is dat gewoon te veel en willen ze niet naar het medische gedeelte kijken en krijg je dus geen wajong..

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:46

Ik heb hetzelfde als jij en ook een aardig arbeidsverleden, bij mij is officieel pdd-nos vastgesteld. Echter ben ik wel in staat om wat meer uren te werken, alleen geen 40 uur, 32 is voor mij het maximum.

Mijn aanvraag is afgewezen vanwege dit feit, voor mij volkomen onterecht. Ik ga nu na jaren geklooi met begeleiding aan een nieuwe baan beginnen, er is dan altijd in de buurt die kan helpen mijn tekortkomingen duidelijk te maken aan de werkgever en ik hoop dat dit gaat werken.
Het blijft heel lastig zoiets want ze bekijken echt iedereen anders, ik zou het wel gewoon proberen als ik jou was ik wil je zeker niet ontmoedigen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:48

Sorry, maar het is echt onzin.... Mijn cliënten werken regelmatig al enige tijd, komen zonder baan te zitten, waarna er toch een Wajong opgestart kan worden. Zolang het UWV welwillendheid bij de aanvrager ziet, zijn ze vaak al een stuk coulanter.

Dit jaar al twee cliënten (die voorheen werkten) aan een Wajong gekregen, en dan ook nog eens 5 scholieren die 18 zijn geworden en in hun eigen levensonderhoud moeten gaan voorzien.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:51

ista schreef:
Sorry, maar het is echt onzin.... Mijn cliënten werken regelmatig al enige tijd, komen zonder baan te zitten, waarna er toch een Wajong opgestart kan worden. Zolang het UWV welwillendheid bij de aanvrager ziet, zijn ze vaak al een stuk coulanter.

Dit jaar al twee cliënten (die voorheen werkten) aan een Wajong gekregen, en dan ook nog eens 5 scholieren die 18 zijn geworden en in hun eigen levensonderhoud moeten gaan voorzien.

Ik ben heel welwillend en heel bereid tot van alles wat ze maar vragen van mij, maar als de arbeidsdeskundige mij niet wil toelaten omdat ik 3 jaar lang 40 uur heb gewerkt, en ze niet naar het medische gedeelte willen kijken omdat ik al jaren gewerkt heb, krijg ik alsnog de uitkering niet.... En dan kon ik echt hoog of laag springen, maar dit waren de nieuwe regels en daarom kreeg ik hem niet. Ze vond mij "te goed"... Als ik een begeleider had die voor mij belde en/of mijn zaken regelde omdat ik dat zelf niet kan, was het misschien anders geweest..

Nogmaals, deze mevrouw zei: ik citeer: " je moet echt niet in staat zijn om 18 uur koekjes in te pakken of het IQ van een mongool (niet l*llig bedoeld) hebben of bij je dagelijks leven een begeleider nodig hebben, om in aanmerking te komen voor een wajong".

Dus, je kan het onzin vinden.... Maar dit is mijn ervaring!
Wil Ts van harte toewensen dat ze hem kan krijgen, maar mijn ervaring is dat dat niet gaat met 3 jaar werkervaring.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:56

Ga je niet voor elkaar krijgen denk ik.
Ik heb een Wajong, maar ik kan dus gewoon echt niet werken. Ook niet een beetje, 30-40 uur klinkt als een droom.
Bij mij is het de vraag of ik ooit kan werken zelfs, maar ik hoop van wel want beetje bij beetje gaat het beter met allerlei stappen.
Kan ook echt zomaar weer afgelopen zijn ook, maar we gaan gewoon door. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:32

ista schreef:
Onzin!! Je hebt dan alleen loon en behoudt ondertussen het recht op een uitkering. Dus mocht je om wat voor reden zonder baan komen te zitten, dan start de Wajong weer op...

Onzin? Goh... Typisch dat me dat zelf verteld is door de arts en arbeidsdeskundige. Als je in staat bent om 3 verschillende beroepen te kunnen doen, krijg je geen WAJONG.

nova_zodiax

Re: Wajong na werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:44

Bij het aanvragen van een wajong, moet je ook kunnen aantonen dat je al jong gehandicapt was, dus voor je 16de.
Je kan ook voor een deel wajong krijgen, dus bv voor 20 uur de andere 20 uur moet je dan werken.
Het ligt er aan voor hoeveel procent je wordt afgekeurd.

Helaas is er in het verleden heel heel veel mis gegaan met de wajong, mensen die hem hebben en nooit meer op nieuw worden gezien.
De regels zijn onwijs aangeschrept.

Wat jij zou kunnen doen, verzamel gegevens van vroeger, en vraag het gesprek aan.
Echter denk ik dat de kans heel klein is, je kan ook een opleiding volgens en een wajong is niet bedoeld om je aan te vullen bij je studie.

Mochtje een wajong krijgen, en ook een baantje vinden, kijk dan goed hoeveel je mag bij verdienen anders wordt je wajong bevroren.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:52

Mijn zusje heeft ook een Wajong uitkering nadat ze bijna 2 jaar fulltime heeft gewerkt, weliswaar ging het werken met heel veel moeite en dit heeft zij ook aan moeten tonen en diverse testen en gesprekken ondergaan met en bij UWV.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:20

Waarom wil je nou eigenlijk een WAJONG aanvragen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 15:23

omdat ik erg veel moeite heb met werken en studeren, en al helemaal met de combinatie. Ik ben elke dag compleet uitgeput en moet me er echt doorheen slepen. Werken naast mijn studie zou me helemaal opbreken. Het gaat me hier nu ook niet puur om mezelf maar ik wil ook gewoon graag weten hoe het nou werkt als je wel een verleden hebt met werken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:27

set_elkol schreef:
omdat ik erg veel moeite heb met werken en studeren, en al helemaal met de combinatie. Ik ben elke dag compleet uitgeput en moet me er echt doorheen slepen. Werken naast mijn studie zou me helemaal opbreken. Het gaat me hier nu ook niet puur om mezelf maar ik wil ook gewoon graag weten hoe het nou werkt als je wel een verleden hebt met werken.

Nouja, ik zou het gewoon aanvragen. Niet geschoten is altijd mis. Je had bij wijze van al kunnen weten of je er recht op had of niet, door het gewoon aan te vragen. Zij kunnen ook precies vertellen waarom wel/niet.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:26

Zit me nu te bedenken dat je ook gewoon een aanvullende lening aan kan vragen via de IB-groep! Dat doen studenten die veel moeten studeren en hierdoor weinig tijd hebben voor een bijbaan ook.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:42

TS, ik heb niet alle berichten van voorgangers doorgelezen... Niet geschoten is altijd mis, maar in dit geval denk ik dat je je beter de frustratie kunt besparen om het gevecht met uwv aan te gaan mbt wajong. Ik ben er nu een half jaartje mee bezig, heb mijn studie moeten stoppen etc. Ik kan helemaal niets meer, heb zware therapie (geen ADD zoals jij, maar wel een hele reeks dingen zoals zware burn out, depressie, persoonlijkheidsstoornis, chronische PTSS etc.). Conclusie van het UWV na hele rapporten van alle psychologen die ik ooit heb gehad?? Ik kan gewoon 40 (!!) uur werken. Maar dan wel met de uitzondering dat ik onder andere niet in contact met klanten mag komen, vaste tijden moet hebben, zeer weinig verantwoordelijkheden mag hebben, geen stress of conflict situaties, en vaste tijden overdag. Kwam er op neer dat er geen enkele baan is die ik kan aannemen, voor zover er uberhaupt werk is. Ik kon alleen productie werk in een fabriek doen volgens UWV. Wel 40 uur natuurlijk. En dat terwijl ik VWO heb afgerond (met moeite) en een HBO studie volgde (laatste jaar heel veel vakken moeten laten vallen en uiteindelijk gestopt door alle ellende). Het UWV vond dat ik 1) of in de goot moest liggen, zwerven dus of 2) in een gesloten inrichting moest zitten of 3) in het ziekenhuis moest liggen. Dán pas had ik kans voor Wajong. Dát waren hn criteria voor een wajong. Ook ik kwam met het argument dat de ziekte moest zijn ontstaan voor mijn 17de (wat ook zo was, zwart op wit van alle psychologen). Helaas "geldde dat niet" en " keken ze niet naar de psycholoog rapporten" maar enkel naar dat ene (oke, twee) gesprekken die ik met hen gehad heb (waarbij ik compleet flipte door de stress en druk die op mij stond). Houd er dus rekening mee dat je finaal omlaaggehaald gaat worden als je dit doorzet. Ik kan/kon dat psychisch niet aan, weet niet of jij het wel een poging wil geven. Inmiddels wacht ik op groen licht om een advocaat erop te zetten, hoe zwaar dit psychisch ook is, ik sta wel in mijn recht.

Kortgezegd, het UWV hanteert haar eigen regels (dit is mij letterlijk gezegd) en interesseert het helemaal niets dat jij niet kunt werken, of minder kunt werken, etc. Wat je niet als criterium moet aanvoeren is " ik heb geen geld" . Als je een poging gaat wagen, richt je op je ADD en de oorzaak etc. Je mag me wel PB'en als je wil :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 18:51

Jeetje Maiska, wat vervelend zeg. Ik denk ook dat ik het hierbij laat, ik ben blij met de verhalen en tips die ik heb gekregen.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:57

set_elkol schreef:
Jeetje Maiska, wat vervelend zeg. Ik denk ook dat ik het hierbij laat, ik ben blij met de verhalen en tips die ik heb gekregen.

"Grappige" is dat ik door een eerdere psycholoog werd verdacht van het hebben van ADD. Dit bleek het dus niet te zijn, kreeg er een heleboel andere ellende voor terug :P Ik heb wel een heleboel symptomen van ADD en kan me er ook wel in vinden. Maar dat komt dus door al het andere wat ik heb ;)

Ik denk dat het inderdaad verstandig is niet aan te vragen, puur om je de moeite te besparen. Het wordt dan een "ja, maar" spelltje en geloof me, daar zijn die mensen heul goed op getraind! Moet ook wel, dat snap ik wel, maar soms... ik ben echt absurt behandeld af en toe, ook aan de telefoon. Niet leuk. Het aanvragen van Wajong gaat niet over rozen :P :P En aangezien je al hebt gewerkt in het verleden, ga jij een heel simpel antwoord krijgen: "Je hebt toch gewerkt? Ja? Dat kon toch? Ja, maar met moeite. Maakt niet uit, je kon werken, geen recht op Wajong".

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:04

Daphne__ schreef:
ista schreef:

Onzin? Goh... Typisch dat me dat zelf verteld is door de arts en arbeidsdeskundige. Als je in staat bent om 3 verschillende beroepen te kunnen doen, krijg je geen WAJONG.

en hoe het loopt is dus heel erg afhankelijk van de artsen en arbeidsdeskundigen die een persoon "keuren" het is gewoon echt niet een kwestie van dit zijn de regels en zo is het :n
het verschilt per persoon.
ook met een werkverleden kun je met de huidige regels nog steeds (gedeeltelijk) afgekeurd worden.
de enige manier om daar achter te komen is het traject doorlopen.
moet ook zeggen dat het traject niet eens zo idioot veel werk kost :n
ja, even een flinke lap invulwerk en een afspraak bij een keuringsarts en een arbeidsdeskundige.
waarna er iets uitrolt,en dat is dan een ja>zo en zo veel procent< afgekeurd, of nee, niet afgekeurd.
maar het ligt er echt aan wie je voor je hebt en wat de daadwerkelijke problematiek is .

zelf ben ik ook met een werkverleden afgekeurd , hoewel dit onder de oude regeling van voor 2010 was. maar het was bij mij wel hard te maken dat ik ondanks mijn werkverleden wel degelijk een probleem had met functioneren op de werkvloer. en ja, ik zou onder bepaalde omstandigheden idd wel in een parttime baan kunnen functioneren, maar daarvoor zal ik eerst een opleiding moeten gaan volgen om die voorwaarden te kunnen creëren
wat ik dus ook ga doen. maar tot die tijd ben ik erg "blij" dat ik afgekeurd ben ondanks mijn werkverleden..of misschien wel dankzij mijn werkverleden.

maar er is zo in theorie niets zinnigs over te zeggen :n het is iets wat echt afhangt van de persoon met bijbehorende problematiek en hoe de keurende personen de regels en problematiek interpreteren .

edit": ik lees nu de ervaring van Maiska, maar mijn ervaring is echt totaal het tegenovergestelde , wat ik al zeg, het ligt heel erg aan welke "deskundigen"je voor je krijgt .

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:11

Maar ik zeg toch ook niet dat je niet meer afgekeurd kunt worden als je al gewerkt hebt? Ik zeg alleen dat (mij is verteld) dat als jij bijvoorbeeld inpakwerk kunt doen, tandartsassitente kunt worden en administratief werk kunt doen (Zo maar wat bedacht), dat je dan geen recht hebt op een WAJONG uitkering. Kan de arbeidsdeskundige niet met 3 banen komen die zouden kunnen, dan heb je er wel recht op.

Dit gelde voor mij iig wel en ik neem aan dat het hetzelfde (zou moeten zijn) is voor anderen.

Maargoed het is te proberen, veel moeite kost het idd niet. Ik moest wat papieren invullen over waarom ik een WAJONG wou etc en wat ik mankeer en m'n beperkingen daardoor, opleidingen, werkervaring etc etc. Daarna naar de arts en Arbeidsdeskundige om te horen of je hem wel of niet krijgt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:23

zou wel moeten, maar het ligt er gewoon echt aan hoe de keuringsarts en de arbeidsdeskundige omgaan met hetgeen ze voor hun neus krijgen en de regels...

kijk, als het escaleert zoals bij Maiska, dat is echt ronduit küt, dan zit je zelf in een ontzettend roerige periode in je leven, dan kun je bij flink druk zetten vanaf de keurende instantie idd flink door het afvoerputje gaan...maar eigenlijk is het ook gewoon te schandalig voor woorden hoe dat is gelopen zoals ik het lees.
bij mij is het gelukkig heel anders gegaan, want ik was ook in een niet zo beste staat ten tijde van het wajong traject :=

het is gewoon echt een kwestie van zelf inschatten of je echt voor een percentage arbeidsongeschikt bent en dan maar gewoon het traject in gaan en zien hoe het loopt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:29

Dat is waar, als je niet serieus genomen word, dan is het idd een heel ander verhaal. Was daar zelf ook bang voor, las op internet heel veel van dat soort verhalen. Is natuurlijk ook lastig bij ziekte's etc waar je niks van ziet, maarja je zit er wel mooi mee als ze zeggen dat je kunt werken, terwijl je dat niet kunt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:53

Als je dit traject in wil doe dat dan met een goede begeleider (met ervaring in het begeleiden van mensen met jouw aandoeningen!, dus niet zomaar iemand van bv vakbond) die bij het UWV echt duidelijk kan maken waar je vastloopt. Zonder dat kan je het zeker vergeten. Verder is UWV totaal gefixeerd op werken, de energie die huishouden, koken, afwassen, zelfs naar je werk reizen kost zijn geheel niet relevant.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:39

Ik ben het met tamary eens, wat betreft het aanvragen met begeleiding.
Sonja, wat heb jij een "geluk" gehad dan zeg! Mijn psychologen vragen zich af hoe ik nog op mn pootjes kan blijven staan en krijg regelmatig naar mn hoofd geslingert dat ik het ergste geval in hun hele carriere ben ;) trots dat ik ben! (not) Het UWV weet dit maar trekt zich er dus niets van aan.

Maargoed, ik heb ook destijds naar verhalen gezocht mbt wajong. ook ik kwam heel verschillende verhalen tegen. Waarop ik dacht: met goede inzet en onderbouwing van mijn kant lukt het wel, maar helaas was dat niet het geval bij mij :( Ik baal zo... ik wil ook gewoon mn leven oppakken en verder gaan, maar wordt zo tegengewerkt mede hierdoor... Ik blijf wel doorvechten! Van de week maar contact opnemen met het UWV hoe het ervoor staat, dan hoop ik alles met een advocaat in werking te gaan zetten...

TS, heb je al een keus gemaakt? Wil je het toch proberen?
Edit; het papierwerk wat je moet invullen viel mij nog wel mee...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:43

wáárom zou je zo graag in aanmerking willen komen voor een Wajong terwijl je wél kan werken? :) Ik weet dat het zwaar is, maar het leven gaat niet over rozen ;) Je kan wél kiezen voor PGB, dat iemand je helpt je zaken op orde te houden. Een Wajong is voor mensen die niet kúnnen werken en dat kan jij overduidelijk wel. Mijn broertje zal nooit kunnen werken omdat die meervoudig gehandicapt is, hij heeft dus wel een Wajong ;) Vind niet dat je zomaar een uitkering moet nemen omdat het even te veel word. Ik heb anderhalf jaar thuis gezeten omdat ik nergens werd aangenomen, maar geen haar op mijn hoofd die ook maar dacht aan een uitkering hoor := Kan me echt niet voorstellen dat jij in aanmerking komt voor een Wajong :n

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 10:09

Ik denk dat niemand van jullie kan zeggen hoe ik mij voel en of ik wel of niet kan werken, die beslissing is aan mij zelf :) Ik zou nooit een uitkering aanvragen 'omdat het even teveel wordt' want dat vind ik misbruik maken van het label ADD wat je dan gekregen heb. Dit is dan ook helemaal niet mijn intentie..
Iemand anders vroeg of ik al een keuze heb gemaakt, maar ik laat eerst even de reacties hier bezinken. Er wordt erg verschillend gereageerd dus ik weet het nog niet zo goed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:24

Laat ik het zo stellen dat ik me mezelf zeer makkelijk in jouw positie kan plaatsen :) En toch zou ik niet een Wajong willen puur omdat ik gewoon op mijn eigen benen wil staan en niet op de zak van het land wil teren, hoe kort door de bocht het ook klinkt. Ik kan heel goed begrijpen dat werken + studie zwaar is, daar heb je dus ook een speciale lening bij de IB groep voor. Ik ben bewust thuis blijven wonen zodat ik niet de druk had dat er geld op de tafel MOEST komen. In de branche (horeca) waar ik nu in werk zou ik het echt niet trekken om 40 uur te werken. Ik heb al zeer veel moeite met het focussen om de bestellingen op te nemen en dan ook alles in de juiste volgorde klaarmaken en weggeven kost gewoon enorm veel energie (heb ook een erge variant van ADD ;) ) dus ja, ik begrijp hoe je je voelt, absoluut.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:31

Heel simpel: alle reacties die je hier krijgt, kun je ook bij het UWV verwachten. Zowel positief als negatief. Net wie je treft.
Feit blijft dat het UWV het niet interessant vindt of het zwaar is of niet, maar dat je het doet. Of niet natuurlijk :-p maar ook daar zijn ze niet heel gevoelig voor.
De voorbeeldfuncties die uit het onderzoek komen, wil niet zeggen dat daar ook daadwerkelijk vacatures voor zijn. Het zijn functies die je volgens hen zou kunnen vervullen. In mijn geval zelfs het werk dat ik deed toen ik in de ziektewet raakte.
De enige die jou kan vertellen of je wel of niet in aanmerking kan komen voor een uitkering is het UWV zelf. En eigenlijk is daar geen man mee overboord. Als je geen uitkering krijgt, zit je in dezelfde situatie als nu. Als je wel een uitkering krijgt is het alleen maar mooi meegenomen.