ista schreef:Sorry, maar het is echt onzin.... Mijn cliënten werken regelmatig al enige tijd, komen zonder baan te zitten, waarna er toch een Wajong opgestart kan worden. Zolang het UWV welwillendheid bij de aanvrager ziet, zijn ze vaak al een stuk coulanter.
Dit jaar al twee cliënten (die voorheen werkten) aan een Wajong gekregen, en dan ook nog eens 5 scholieren die 18 zijn geworden en in hun eigen levensonderhoud moeten gaan voorzien.
Ik ben heel welwillend en heel bereid tot van alles wat ze maar vragen van mij, maar als de arbeidsdeskundige mij niet wil toelaten omdat ik 3 jaar lang 40 uur heb gewerkt, en ze niet naar het medische gedeelte willen kijken omdat ik al jaren gewerkt heb, krijg ik alsnog de uitkering niet.... En dan kon ik echt hoog of laag springen, maar dit waren de nieuwe regels en daarom kreeg ik hem niet. Ze vond mij "te goed"... Als ik een begeleider had die voor mij belde en/of mijn zaken regelde omdat ik dat zelf niet kan, was het misschien anders geweest..
Nogmaals, deze mevrouw zei: ik citeer: " je moet echt niet in staat zijn om 18 uur koekjes in te pakken of het IQ van een mongool (niet l*llig bedoeld) hebben of bij je dagelijks leven een begeleider nodig hebben, om in aanmerking te komen voor een wajong".
Dus, je kan het onzin vinden.... Maar dit is mijn ervaring!
Wil Ts van harte toewensen dat ze hem kan krijgen, maar mijn ervaring is dat dat niet gaat met 3 jaar werkervaring.