Waarom met Kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:37

verootjoo schreef:
Tsja... Waarom schelden mensen met klere, tyfus, pleuris en pest? Precies hetzelfde... Of waarom schelden mensen met poedersuiker, banketstaaf en weet ik het wat. Dat is minstens net zo erg m.i. Kanker is nu erg actueel en daarom trekken mensen het erger aan. Snap de ophef niet zo...

:j

Als ik hard tyfus roep, is dat niet anders dan kanker roepen; of meezingen met 'krijg toch allemaal de kolere'; cholera is ook niet grappig om te krijgen :n
Dus waarom alleen je druk maken om 'kanker'; schelden met ziektes is volgens mij zo oud als de weg naar Rome.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:41

Kan me er niet zo druk om maken. Het is niet netjes, doe het zelf ook niet maar als een ander het wel wil zeggen. So be it.
Wat ik wel tenenkrommend vind is dat mensen als ze het over de ziekte kanker hebben praten over K of grote K of iets in die trant. Noem het beestje gewoon bij z'n naam.Daar wordt je echt geen slecht mens van hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:43

Dat vind ik ook vreemd; als iemand het heeft over 'mijn tante heeft k...' Dan ben ik nog geneigd om te zeggen; kippen? Koeien? Kleren? Het is geen lingo :+
Dus bij deze; ik heb A, L, V en nog een keer A en soms E en M. Heel duidelijk toch? :Y)

Anoli

Re: Waarom met Kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:50

Tja het is weer helemaal een hype om het woord kanker zo vaak mogelijk te zeggen in je dagelijkse taal.
Beetje jammer alleen dat veel mensen het woord kanker dan niet durven te zeggen als het om naasten gaat...
Het is niet besmettelijk als je het woord hardop zegt hoor :n

Ik kan mij er soms wel aan storen, maar vooral als je van die "15 jarigen" hebt die voor letterlijk élk woord het woord kanker plakken, dus ik heb het kankerleuk en kankergezellig en kankerfantastisch gehad... dan denk ik wel eens, wat is er mis met superleuk, hardstikke gezellig en helemaal fantastisch?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:02

Ik scheld zelf niet met kanker, schaam me ervoor als ik het wel eens in mn hoofd denk :oo . In feite is het niets anders dan met tyfus schelden, en daar ergert bijna niemand zich aan.

Wat wel zo is, kanker is gewoon een rotziekte, en als je zegt dat iets een kankerbende is (oid, scheld in principe niet met t woord dus kan zo snel niks beters verzinnen) gebruik je het om aan te geven dat iets erg rot is, wat dat betreft klopt het wel.
Maar misschien niet netjes om het niet halen van een toets te vergelijken met het hebben van kanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:50

Weet je wat eigenlijk raar is?
Dat het beste 'kort' geleden nog normaal was om er mee te 'schelden'.
Ik vond laatst op mn oude computer het nummer 'watskebeurt' van de jeugd van tegenwoordig, dat nr was populair en zit vol met het woord kanker! Daarna zegt de dj (zit klein stukje radio bij opgenomen) "een kankerrrr dikke track van de jeugd van tegenwoordig.
Hoe lang is dat nou geleden, een jaar of..5? Nu zou een dj dat niet hoeven zeggen!
Zal wel komen omdat er veel meer gevallen van kanker zijn tegenwoordig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:55

Ja 5 jaar terug was KK het woord , nu zakt het af en ik zeg het ook niet meer. Ja ik heb er mee rond lopen schelden van mijn 12de tot mijn 17de tot ik besefte dat het niet normaal was en nu floep ik het er soms nog uit , het is meedoen erbij horen was bang om gepest te worden en zo hoorde ik er bij.... :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:06

vuurneon schreef:
Dat vind ik ook vreemd; als iemand het heeft over 'mijn tante heeft k...' Dan ben ik nog geneigd om te zeggen; kippen? Koeien? Kleren? Het is geen lingo :+
Dus bij deze; ik heb A, L, V en nog een keer A en soms E en M. Heel duidelijk toch? :Y)

"Klinkt als" :+
Een ziekte afkorten met een letter vind ik zelf ook aardig maf ja.

Het is gewoon een rotziekte en als iemand de behoefte voelt zich eh verbaal boos/sterk te uiten bekt een nare ziekte met korte naam gewoon beter dan "ooglidrandontsteking" of zo.
Vroeger schold men met de ziektes waar men toen vreselijk bang voor was, en slecht te behandelen waren, zoals tyfus, paasei (tbc) en pleuris = naar pleuritis genoemd, ontsteking van de pleura, borstvlies en daar was je goed ziek van (heeft mijn pa gehad) je kon je ook de "pleuris schrikken" bijvoorbeeld.
Nog ouder is ergens "de pest inhebben". De pest was ook een vreselijke ziekte waar hele volkstammen aan doodgingen, echt iets om een hekel aan te hebben en je hekel aan iets mee uit te drukken dus.

Verder ken ik mensen die zelf kanker hadden en toch het over "kankeren" (=zeuren) hadden.
Maar de meeste mensen beseffen gewoon niet wat ze zeggen... pas als het te laat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:08

VivaLaVida schreef:
Weet je wat eigenlijk raar is?
Dat het beste 'kort' geleden nog normaal was om er mee te 'schelden'.
Ik vond laatst op mn oude computer het nummer 'watskebeurt' van de jeugd van tegenwoordig, dat nr was populair en zit vol met het woord kanker! Daarna zegt de dj (zit klein stukje radio bij opgenomen) "een kankerrrr dikke track van de jeugd van tegenwoordig.
Hoe lang is dat nou geleden, een jaar of..5? Nu zou een dj dat niet hoeven zeggen!
Zal wel komen omdat er veel meer gevallen van kanker zijn tegenwoordig?

Je hebt tegenwoordig nog wel rappers zoals steen, die het woord gebruiken in hun songteksten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:10

Zoolgangster schreef:
Verder ken ik mensen die zelf kanker hadden en toch het over "kankeren" (=zeuren) hadden.
Maar de meeste mensen beseffen gewoon niet wat ze zeggen... pas als het te laat is.

Kankeren is ook gewoon een heel normaal werkwoord :j; gebruikte men in 1600 al.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-03-13 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:12

Voor mij valt of staat het vooral met de context waarin het woord kanker gebruikt wordt. Zoals eerder vermeld, de alliteratie bekt fijn, dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die 'kankerzooi!' roepen als iets volledig misgaat. Daar heb ik dan ook geen problemen mee, het wordt in deze context als versterkwoord gebruikt, ook al zou ik deze zelf nooit gebruiken.

Wanneer echter dingen in de trant van 'krijg kanker' of zo worden geroepen, dan kan ik daar helemaal niet tegen. Alleen al omdat je uit goed fatsoen niemand een dergelijke ziekte toewenst.

Wat ik wel heel erg vervelend vind, is dat mensen het gaan hebben over 'de grote K' en het woord kanker niet meer durven of willen typen, het is een woord, je word niet ziek van het gebruiken van een woord.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:14

Als je ziektes nodig hebt om je emoties te uiten, dan ben je een sukkel.
Ik ben sowieso niet echt van het schelden en vloeken.
Mn vriend is wel goed in het lopen kankeren maar telkens als ie bij ka..... is maak ik m af door kanarie te zeggen :+

ik had op school een groepje jongens in de klas die het stoer vonden om voor elke zin kanker te zeggen toen ben ik het woord aids gaan gebruiken te pas en te onpas en dat vonden ze raar, je gaat toch niet met aids spotten? nou waarom dan wel met kanker?
een ziekte is geen emotie.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:14

Ik kan er ook echt niet tegen,
al moet ik wel bekennen dat ik met mensen om ga die het regelmatig zeggen.
ik heb het in totaal 2x gezegt in mijn hele leven toen ik het echt niet meer zag zitten & letterlijk heel boos werd.
mijn moeder heeft kanker gehad & mijn opa is er aan gestorven.
meestal zeg ik gewoon kak k*t of sh*t

Citaat:
Voor mij valt of staat het vooral met de context waarin het woord kanker gebruikt wordt. Zoals eerder vermeld, de alliteratie bekt fijn, dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die 'kankerzooi!' roepen als iets volledig misgaat. Daar heb ik dan ook geen problemen mee, het wordt in deze context als versterkwoord gebruikt, ook al zou ik deze zelf nooit gebruiken.

Wanneer echter dingen in de trant van 'krijg kanker' of zo worden geroepen, dan kan ik daar helemaal niet tegen. Alleen al omdat je uit goed fatsoen niemand een dergelijke ziekte toewenst.

Wat ik wel heel erg vervelend vind, is dat mensen het gaan hebben over 'de grote K' en het woord kanker niet meer durven of willen typen, het is een woord, je word niet ziek van het gebruiken van een woord.

Hier ben ik het mee eens.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:27

Jilletje schreef:
Als je ziektes nodig hebt om je emoties te uiten, dan ben je een sukkel.
Ik ben sowieso niet echt van het schelden en vloeken.
Mn vriend is wel goed in het lopen kankeren maar telkens als ie bij ka..... is maak ik m af door kanarie te zeggen :+

ik had op school een groepje jongens in de klas die het stoer vonden om voor elke zin kanker te zeggen toen ben ik het woord aids gaan gebruiken te pas en te onpas en dat vonden ze raar, je gaat toch niet met aids spotten? nou waarom dan wel met kanker?
een ziekte is geen emotie.

Dan is je vriend dus ook een su... maak jij 'm af :D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:52

Wat voor de een ophef is, is voor de ander een link met iets naars.
Omdat je nooit weet of iemand een scheldwoord linkt aan een ziekte vind ik persoonlijk dat je best rekening kunt houden om die woorden niet te gebruiken.
En al is het een gewoonte toch kan je er wel degelijk van af komen.

Zo zei ik altijd Jezus als iets me tegen zat en dat deed ik best vaak tot ik met iemand op een kantoor werkte die mij opgegeven moment vertelde dat ze het eigenlijk heel erg vervelend vond dat ik dat deed.
Voor haar was Jezus een fijn persoon waarbij ze troost had en blijdschap en ik gebruikte zijn naam bij iets vervelends.
Toen vond ik het eerst wat overdreven maar nu (ben ik zelf overtuigend Christen) denk ik daar anders over en gebruik het woord Jezus niet meer als het mij tegen zit.
Soms sta je er niet bij stil en je kwetst iemand niet opzettelijk maar ik vind niet dat je maar moet zeggen,
"Och maak je niet druk en accepteer het maar, zet je er over heen".
Het is maar een kleine moeite om wat respect te tonen naar elkaar.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:13

Ik ben het ermee eens dat je het op moet brengen voor een ander om het niet te zeggen. Maar soms is het niet zo makkelijk om van die gewoonte af te komen. Bij de een misschien makkelijker dan de ander. Aangezien ik in mijn vriendenkring gelovige mensen heb wil ik er ook vanaf, maar soms floept het er gewoon uit, ookal probeer ik er op te letten.
Bij mij is het ook pas doorgedrongen dat ik zeg maar g*odverdomme zei toen iemand zei dat hij het niet zo fijn vond dat ik dat zei. Ik dacht er nieteens bij na, stond er niet bij stil dat het een vervelend scheldwoord is voor sommige personen. En ik denk dat veel mense daar ook niet bij stilstaan met kanker. Ik denk dat het gewoon tegen die persoon gezegd moet worden. Natuurlijk is er een groot deel die zegt van bemoei je er niet mee. Ik bepaal zelf wel wat ik zeg. Maar ik denk ook wel dat er een deel is (die het automatisch van andere overgenomen hebben) die zoiets heeft van ohja, sorry, ik zal er op proberen te letten.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:24

Hhilde schreef:
Kankeren is ook een gewoon werkwoord en mensen zijn ook helemaal geschokt als je dat gebruikt. Terwijl het compleet los staat van de ziekte.

dit gaat niet meer om het werkwoord, maar echt om het zelfstandignaamwoord

Mear schreef:
Ik stoor me er wel aan, maar zolang iemand het niet te pas en te onpas gebruikt zal ik er niks van zeggen. Dat het mij persoonlijk raakt, dat is mijn ding. Ik vind het niet nodig dat mensen er mee schelden, maar als het woord overal voor gebruikt wordt dan zeg ik ook wel dat het even wat minder mag.

Als ze dan een grote bek geven zou ik bereid zijn om mijn litteken te laten zien van een kwaadaardig melanoom wat ze vorig jaar hebben weggehaald bij me.

Precies dit! mijn ziel is niet van porselein, maar het is nu alleen nog maar kankerjoch, kankerleuk, prutsmuts etc soms wordt in 1 zin gewoon 7x kanker gezegd... dat gaat mij echt te ver en de grappen, zoals ik zei "hoe hoog is de concentratie kanker dat je van de scheikunde ST krijgt" en lachen iedereen of zoals ik vandaag heb gehoord "zo kankerjoch, val jij eens ff dood"... ik zie de grap er echt niet van, dit is geen stop woordje ook meer die in een vlaag wordt gezegd.

verootjoo schreef:
Tsja... Waarom schelden mensen met klere, tyfus, pleuris en pest? Precies hetzelfde... Of waarom schelden mensen met poedersuiker, banketstaaf en weet ik het wat. Dat is minstens net zo erg m.i. Kanker is nu erg actueel en daarom trekken mensen het erger aan. Snap de ophef niet zo...

fout, mensen trekken het zich aan omdat het pijn doet dat er zo hard gelachen wordt om iets waar ze zo veel ellende door hebben beleeft en hun familie bijv aan kwijt zijn geraakt. en ik vind dat je ook niet met andere ziektes hoort te schelden. scheld dan maar met poedersuiker en banketstaaf als het moet, daar heeft niemand nog zijn familie aan verlore (na mijn weten :Y)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:29

Ik kan aan de ene kant best begrijpen dat mensen het in een emotionele bui roepen, maar niet als fun woordje.

Ook al heb ik het zelf gehad, het schiet bij mij ook wel eens door mijn hoofd als ik mijn teen stoot ofzo en dan moet ik heel hard mijn best doen om het er niet uit te flappen. En dat is dan meer, omdat het inderdaad lekkere harde klanken heeft en dus ik de ineens opgebouwde spanning zo kwijt raak.

Misschien moeten we eens nadenken over een ander woord met dezelfde krachtige letters er in..

Misschien 'kakker' ofzo :+? Ook al klinkt dat hetzelfde en scheld je er straks niet mee, maar horen mensen het er nog wel in..

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:32

Ze denken dat schelden met kanker cool is. Tot ze zelf iemand aan die rotziekte verliezen. Ik vind het echt heel erg voor mensen die die ziekte hebben en elke minuut van de dag voor hun leven moeten vechten. Het is echt schandalig dat ze daarmee schelden:(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:45

gelky schreef:
Ze denken dat schelden met kanker cool is. Tot ze zelf iemand aan die rotziekte verliezen. Ik vind het echt heel erg voor mensen die die ziekte hebben en elke minuut van de dag voor hun leven moeten vechten. Het is echt schandalig dat ze daarmee schelden:(

Is dat niet voor elke ziekte zo? Tyfus krijgen is ook niet lollig, Tuberculose oplopen (de paasei krijgen) evenmin, de kolere (cholera) wens ik ook niemand toe -O-

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:48

howww.. nu wil ik wel even reageren, blijkbaar vallen veel mensen over dat ik k heb geschreven ipv kanker, sorry als ik op mn telefoon zit en snel typ :')

ik heb geen moeite met het schrijven van dat soort woorden hoor, en in het dagelijks leven noem ik het al helemaal niet 'de grote k' etc..

hierbij hoop ik dat dat uit de wereld geholpen is want idd als mensen het echt zo gaan gebruiken? (alsof je het spontaan krijgt wanneer je kanker zegt)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 18:49

haha :P

gebeurd helaas al te vaak dat je moet gaan google'en, omdat ze het dus dan niet durven te zeggen

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:50

Pfff ik word zo gek van mensen die dat als scheldwoord gebruiken, het gebeurd helaas te vaak...
Mensen die ik ken, spreek ik er ook gewoon op aan, en meestal stoppen ze dan wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:50

De grote K kende ik nog niet :')
Wel K, KK en de KKK (al is dat toch iets anders haha). Ik weiger hints te spelen met ziektes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:51

Love_western; ja maar dan heb je het over een rapper die echt alle gorigheid en vloeken etc toepast in zijn nr's... Wel iets 'erger' dan De Jeugd Van Tegenwoordig ..