Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:58

Veirl schreef:
Ik denk dat mijn eigen vriend ook een pathologische leugenaar is geweest. Hij heeft jarenlang gelogen dat 'ie naar school ging, terwijl hij dan gewoon in de trein zat en spijbelde. In zijn vierde jaar van het MBO heeft hij zijn gezin, mij, mijn gezin en al zijn vrienden laten geloven dat hij zijn MBO-diploma had gehaald en naar het HBO zou gaan.

Volgens mij ben je dat je hele leven lang, en kom je er niet meer af en zou je misschien in thearapie en medicatie moeten hebben. Volgens mij is het niet iets waar je overheen groeit.

Als het alleen maar om school ging, denk ik eerder dat hij gewoo geen zin had in school en dat andere misschien teveel van hem verwachte en daarom daar over loog?

JoyceLa

Re: Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:39

Is idd iets wat je je hele leven met je meedraagt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:19

Ik zie dit heel erg veel in m'n werk :j

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:26

wemkelover schreef:
Veirl schreef:
Ik denk dat mijn eigen vriend ook een pathologische leugenaar is geweest. Hij heeft jarenlang gelogen dat 'ie naar school ging, terwijl hij dan gewoon in de trein zat en spijbelde. In zijn vierde jaar van het MBO heeft hij zijn gezin, mij, mijn gezin en al zijn vrienden laten geloven dat hij zijn MBO-diploma had gehaald en naar het HBO zou gaan.

Volgens mij ben je dat je hele leven lang, en kom je er niet meer af en zou je misschien in thearapie en medicatie moeten hebben. Volgens mij is het niet iets waar je overheen groeit.

Als het alleen maar om school ging, denk ik eerder dat hij gewoon geen zin had in school en dat andere misschien teveel van hem verwachte en daarom daar over loog?

Oké, dat wist ik niet. Nu ben ik natuurlijk blij dat het nu over is. (Voor zover ik weet.)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:33

Een oud klasgenoot had hier last van. Eigenlijk was het heel triest want via haar moeder hoorde wij telkens dat er niks van de verhalen waar was. Het gevolg is dat je iemand niet serieus meer neemt...

Zo vertelde ze bijvoorbeeld dat ze verkracht werd, in het ziekenhuis had gelegen met een zeldzame ziekte en dat ze een schaap cadeau had gekregen van een niet bestaande vriend .

Er was dus niks van waar maar als iemand verteld dat ze verkracht is neem je dat in eerste instantie toch serieus..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:37

Ook bij mij in de klas zat een meisje VMBO-k 3-4

Hier enkele voorbeelden van haar verhalen.
Ze had een jongen leren kennen Jason, hier had ze een relatie mee maar hij had kanker.. Iedereen uit de klas had toen een kaartje gestuurd naar een niet bestaand adres.
Werkelijk waar had ze elke week verhalen over Jason, foto's zelfs. Sms'jes die ze had gestuurd..

Omdat haar oudere broer op dezelfde school zat ben ik er achter gekomen dat het niet waar was, toen ik haar er mee confronteerde vertelde zij dat ze zich eenzaam voelde en aandacht wou. Ik heb toen gezegd dat ze dit moest opbiechten want ook de docenten maakte zich zorgen.

Een tweede verhaal was dat ze van school naar de bus liep en in een auto werd gesleurd en ontvoerd was en dat ze verkracht was.

Het enge was dat ze alles met 1001 details vertelde en je in eerste instantie alles zo geloofde. Het was ook pas nadat ze een steek liet vallen over wat ze met Jason had gedaan het weekend terwijl ze eerst iets anders zij.. (Maar nee ik luisterde niet goed) toen ben ik naar haar broer gestapt.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:06

Wow het laatste verhaal is wel heftig ook.. Maar dat ze het opbiecht aan jou maakt eigenlijk duidelijk dat ze een ander probleem heeft??

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:19

Een oud collega van mij was pathologische leugenaar.

Voor verder vragen mag je pm-en..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:45

Gowlan schreef:
Wow het laatste verhaal is wel heftig ook.. Maar dat ze het opbiecht aan jou maakt eigenlijk duidelijk dat ze een ander probleem heeft??

Nou ze heeft niks opgebiecht in eerste instantie, ik confronteerde haar met het feit dat ik haar broer had gesproken..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:23

miss_nadine schreef:
Zo vertelde ze bijvoorbeeld dat ze verkracht werd, in het ziekenhuis had gelegen met een zeldzame ziekte en dat ze een schaap cadeau had gekregen van een niet bestaande vriend .

Er was dus niks van waar maar als iemand verteld dat ze verkracht is neem je dat in eerste instantie toch serieus..

Oh ja, nu schiet het mij weer te binnen, dat meisje waar ik het over had, had zogenaamd ook in het ziekenhuis gelegen! Ze moest in de vakantie zogenaamd geoppereerd worden aan haar hoofd, de dokters zouden niet weten wat ze had maar het zou ernstig zijn en ze stuurde in de vakantie naar anderen dat ze met infusen enzo in het ziekenhuis lag.
Rara, twee weken later verscheen ze gewoon fluitend op school met ook geen tekentje van ooit een zware operatie gehad te hebben.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:08

Mijn schoonmoeder is pathologisch leugenaar. Heel erg moeilijk om mee om te gaan, vooral omdat ze ook nog eens curator is van mijn geestelijk gehandicapte schoonbroertje. Mijn schoonzus en ik zijn helemaal klaar met haar, maar mijn vriend doet steeds maar weer zijn best om het goede eruit te halen.

Als je nog vragen hebt dan mag je wel PB'en :)

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:13

Mijn zusje is een pathologisch leugenaar. Begon rond haar 8e op te vallen en is nu 18 en het is aanzienlijk erger geworden.

Het is niet erkend en hoe het te genezen is weet ik ook niet. Ik weet wel dat het voor heel veel problemen zorgt. Op school, thuis, etc. Alles is andermans schuld, en de mug wordt de olifant. Glas hard blijven liegen en volhouden is peanuts voor haar.

Overigens heeft mijn oma dit ook gehad. Geen idee of dit erfelijk is dus..

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:45

Lente schreef:
Ik ben wel eens in aanraking gekomen met iemand die een pathologische leugenaar bleek. Geen hele goeie overigens, ik zette al vrij snel vraagtekens bij haar verhalen. Het ging van 'bevriend zijn met die-en-die-BN'er' tot 'ik lig in het ziekenhuis na een vasectomie vanwege kanker'. Tja, en zeg in het laatste geval maar eens "Riiiiiiiiighttt" want voor hetzelfde geval is het waar :')

Toen ik echter m'n twijfels naar iemand anders uitsprak die haar kende bleek dus dat mijn gevoel wel klopte. Heb het contact toen verbroken. Prima als ik het in mijn werk tegenkom maar in m'n privé hoef ik dat niet :+

Verder heb ik geen deskundige kennis ervan, dus geen idee over diagnostiek en behandeling.

:+ Een vrouw die een vasectomie krijgt is sowieso een grote leugen... hahaha! Dat kan alleen bij mannen!

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:53

Trouwens: pathologisch liegen is geen stoornis beschreven in de DSM-IV. Er kan dan ook geen diagnose gesteld worden dat iemand een pathologische leugenaar is. Wel is het vaak een symptoom of kenmerk van een overkoepelende stoornis (denk aan bijvoorbeeld borderline).

Met andere woorden: iemand die pathologisch liegt, heeft vaak meer problemen dan alleen het liegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:05

ista schreef:
Lente schreef:
Ik ben wel eens in aanraking gekomen met iemand die een pathologische leugenaar bleek. Geen hele goeie overigens, ik zette al vrij snel vraagtekens bij haar verhalen. Het ging van 'bevriend zijn met die-en-die-BN'er' tot 'ik lig in het ziekenhuis na een vasectomie vanwege kanker'. Tja, en zeg in het laatste geval maar eens "Riiiiiiiiighttt" want voor hetzelfde geval is het waar :')

Toen ik echter m'n twijfels naar iemand anders uitsprak die haar kende bleek dus dat mijn gevoel wel klopte. Heb het contact toen verbroken. Prima als ik het in mijn werk tegenkom maar in m'n privé hoef ik dat niet :+

Verder heb ik geen deskundige kennis ervan, dus geen idee over diagnostiek en behandeling.

:+ Een vrouw die een vasectomie krijgt is sowieso een grote leugen... hahaha! Dat kan alleen bij mannen!

Ik en mn grote mond over medische termen. Ik bedoelde dus een hysterectomie :+ *faal* :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:49

Ik heb 2 PL's ontmoet in mijn leven.
Bij deel 1 was het al vrij snel duidelijk en achteraf gezien, bij deel 2 ook.
Helaas heeft deel 2 mij meegetrokken in de leugens door leugens over mij te verzinnen en tegen anderen te vertellen.
De meest verschrikkelijke en bizarre dingen.
Diegene heeft daarnaast ook nog eens heel veel mensen opgelicht zowel vrienden als relaties als vreemden.
PL's zijn mensen die je niet kan helpen en die je niet in je leven wil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:33

Dit soort mensen liegen over alles, dus ook over leeftijd, dood ouders, het aantal broers of zussen ze hebben, beroep dat ze uitoefenen enzenz. Elk mens liegt, maar deze categorie liegt over dingen waar liegen 'niet nodig' is.
De ene groep weet dat ze liegt, bij hen is het vaak een vorm van aandacht. De andere groep gelooft er zelf in.
Therapie kan het onder controle krijgen en bij de eerste groep kan men weldegelijk stoppen met het dwangmatige gelieg.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:45

Ik ken ook zo'n persoon! Ik betrapte diegene op meerdere leugens, niet zo erg als wat ik hier lees!
Maar het ging wel steeds verder! ik heb geen medelijden met zo'n persoon, maar wel met de mensen die ze pijn doet!

Ik ben zelf door haar, minder gauw mensen gaan vertrouwen, omdat ik niet weet als iets de waarheid is of wel?
Op ten duur ging ze ook leugens verzinnen over mij, en ben ik door haar andere vriendinnen kwijt geraakt -O-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:53

Maar waar trek je de grens tussen wat "normaal acceptabel liegen wat iedereen wel eens kan doen" is en wat niet meer normaal liegen is? Zeker als er geen dsm-iv is.
Dat meisje dat ik kende loog bv niet over afkomst en opleiding of wat ze in haar algemene leven deed, maar telkens wekenlang hele verhalen verzinnen over een zogenaamde verkrachting, ziekenhuisopname of vuurwerkongeval is toch ook niet meer onder de categorie "normaal liegen" te scharen?

Het valt me trouwens op dat je ruwweg twee types hebt: de ene die het haarfijn uitpluist om alles tot in de details te laten kloppen zodat iedereen het vaak nog jarenlang geloofd ook. En de andere die met de meest wilde verhalen afkomt waar je al heel snel het gevoel krijgt "maar dat kan toch helemaal niet?" .

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:13

Kwanyin schreef:
Maar waar trek je de grens tussen wat "normaal acceptabel liegen wat iedereen wel eens kan doen" is en wat niet meer normaal liegen is? Zeker als er geen dsm-iv is.
Dat meisje dat ik kende loog bv niet over afkomst en opleiding of wat ze in haar algemene leven deed, maar telkens wekenlang hele verhalen verzinnen over een zogenaamde verkrachting, ziekenhuisopname of vuurwerkongeval is toch ook niet meer onder de categorie "normaal liegen" te scharen?

Het valt me trouwens op dat je ruwweg twee types hebt: de ene die het haarfijn uitpluist om alles tot in de details te laten kloppen zodat iedereen het vaak nog jarenlang geloofd ook. En de andere die met de meest wilde verhalen afkomt waar je al heel snel het gevoel krijgt "maar dat kan toch helemaal niet?" .

Ik denk dat je zelf je gevoel achterna moet gaan :j!
Ik ben er zelf helaas te laat achter gekomen, maar ik ben wel heel blij dat ik niet meer met diegene omga *\o/*
Iedereen maakt wel eens een leugentje om eigen bestwil denk ik, maar zulke erge leugens hoor je niet te maken :(

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:25

Gowlan schreef:
Wat leuk al die reacties, vooral ook interessant :j
Nrkee, waar werk jij als ik vragen mag en met welke doelgroep en hoe lang al? :)
Ben heel benieuwd, over 2 weken beginnen mijn 2 snuffeldagen.. Over een aantal weken moet ik 1 week lang werken en dan pas weer in juli aan de bak :)

Ik werk bij GGzE de Woenselse Poort in Eindhoven op een afdeling waar mensen met een TBS maatregel of andere strafrechtelijke maatregel verblijven. Doelgroep is clienten met een benedengemiddeld IQ en daarnaast forse persoonlijkheidsproblematiek en sommige ook nog met schizofrenie en verslaving.. En hele waslijst dus. Waar ga je snuffelstage lopen? En voor welke opleiding?

Ik heb 2 jaar stage gelopen binnen de psychiatrie en ben nu sinds juli (toen heb ik mijn diploma gehaald) aan het werk bij De Woenselse Poort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:44

Noorke wat een supergave baan!!! :wow:

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:49

Ik heb ook een aantal jaar een PL gekend. In het begin had ik het nog niet zo door omdat ik hem nog niet goed kende, maar op een gegeven moment begint het op te vallen. Hij loog werkelijk over alles. van hele simpele dingen zoals dat hij op vakantie was geweest naar Zuid-Afrika tot hele erge dingen als kanker.

Hij belde me op een dag huilend op dat het tijd was om afscheid van elkaar te nemen want hij had kanker en hij zou er aan sterven. Dit had hij net gehoord van zijn dokter en was nu op weg naar het ziekenhuis, op de fiets!

Dat was voor mij en een aantal andere vriendinnen de druppel. Vanaf toen hebben we de vriendschap laten verwateren tot er uiteindelijk helemaal geen contact meer was. Het speelde zich af toen we nog op de middelbare school zaten, we hebben toen zelfs een "leugenlijst" bijgehouden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:12

* Meld zich! * Zie: Eirikur @ [ON] Britse ex-agente misleidt collega’s voor springlessen

Addendum: niet lang nadat ik bovenstaande post had geplaatst, is de zakelijke constructie tussen toenmalige eigenaars en deze vrouw ontbonden en het betreffende paard is inmiddels naar Portugal verkocht. Over de deken hebben we nog meerdere malen contact met haar gehad, waarbij telkens werd beloofd dat deze zou worden opgestuurd. Uiteraard hebben wij die nooit ontvangen. Ze zal hem inmiddels wel via MP hebben verkocht en de opbrengst hebben gebruikt om haar keel te smeren, want ze is (zoals nog altijd op de website van het plaatselijke suffertje in haar woonplaats valt te lezen) niet bepaald van de blauwe knoop :+.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:30

Kwanyin schreef:

Tja, dat is dus het moeilijke van dit soort zaken. Ligt ook aan de persoon tegen wie er gelogen wordt denk ik.

Persoonlijk vindt ik liegen om aandacht te krijgen (dus op een negatieve manier aandacht van anderen zoeken) erger dan liegen over waar je bent opgegroeid bijvoorbeeld....