Extreme haarkleur, werken in een winkel..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:48

Lara_Silver schreef:
Omdat niet iedereen dezelfde mening heeft. Mij stoort het eerder als er een irritant iemand achter de kassa zit, die gewoon asociaal is. (in de zin van geen moeite doen klantvriendelijkheid) Dan een opgewekt iemand met paars haar of een kapsel dat net wat minder gelukt is. En die trut kan ook bruin haar hebben, veranderd er niets aan, het is een metafoor.

Het gaat er niet zozeer om wat jou wel of niet stoort maar - zoals al eerder gezegd - wat het bedrijf wil uitstralen. Als extreme haarkleuren niet in dat plaatje passen...

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:50

Misschien irriteer ik me het meeste aan het feit dat dingen niet eerlijk gaan.
De blonde 'snol' die om half 7 'ochtends thuis komt en vervolgens van half 9 tot 5 chagrijnig achter de kassa zit en bijna in slaapt valt is niet erg hoor je niemand over.

Nepnagels ook zoiets, lekker .. ben je de groenten aan t vullen schaaf je langs de courgette ...

Daar word helemaal niks over gezegd, maar als het is wat de meeste mensen niet kennen is het meteen afgekeurd. Ben bijna in staat om vanmiddag te vragen aan alle klanten of ze het storend vonden dat blauwe haar. Ik ging blijkbaar ook al over de tong bij de basisschool :')

Joanne1987

Re: Extreme haarkleur, werken in een winkel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:52

Ik snap je hoor, maar nogmaals, de klant heeft het niet voor te zeggen...

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:52

Sammie schreef:
Hoe weet je zo zeker dat ze in Amsterdam bij de Lidl er wel zo bij mogen lopen? Gok je dat of ben je daadwerkelijk wel (met regelmaat) in een Amsterdamse Lidl geweest?

Zie het als een win-win situatie.. Je behoudt je baan én je bespaart geld :) (en je haar wordt gezonder)

Ik kom geregeld in Amsterdam voor concerten en als ik daar ben loop ik altijd wel een Albert Heijn/plus whatever in en daar staan veel meer mensen met piercings/hanenkam/tattoos te werken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:52

Ik denk dat er niets anders op zit als dat je het over moet verven, wil je je baan kunnen houden tenminste. Lidl en (vooral) de Aldi staan nu niet bekend om hun ruimdenkende managementsstructuur. Dit zijn in hun structuur behoorlijk ouderwets geleide bedrijven, en ik kan me deze reactie dan ook maar al te goed voorstellen. Dat het in andere steden of andere bedrijven wel mag, tja, je werkt dan in de verkeerde winkel. En kleding of haar, daar zit nogal een verschil in. Het gezicht is het eerste waar naar gekeken wordt, iemands broek en schoenen valt de meeste mensen niet zo op.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:54

Samiyah schreef:
Lara_Silver schreef:
Omdat niet iedereen dezelfde mening heeft. Mij stoort het eerder als er een irritant iemand achter de kassa zit, die gewoon asociaal is. (in de zin van geen moeite doen klantvriendelijkheid) Dan een opgewekt iemand met paars haar of een kapsel dat net wat minder gelukt is. En die trut kan ook bruin haar hebben, veranderd er niets aan, het is een metafoor.

Het gaat er niet zozeer om wat jou wel of niet stoort maar - zoals al eerder gezegd - wat het bedrijf wil uitstralen. Als extreme haarkleuren niet in dat plaatje passen...

Even mijn eerste post nalezen. :j Daarin staat dat het jammer is, maar dat -mocht ik me in dezelfde situatie bevinden- ik voor mijn baan zou kiezen en dus mijn haar in een normale kleur zou verven. Volgens mij is er nergens voorgeschreven hoe men hoort te reageren in dit topic, dus ik mag gerust mijn voorkeur aangeven. ;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:55

Blackflag schreef:
De blonde 'snol' die om half 7 'ochtends thuis komt en vervolgens van half 9 tot 5 chagrijnig achter de kassa zit en bijna in slaapt valt is niet erg hoor je niemand over.

Nepnagels ook zoiets, lekker .. ben je de groenten aan t vullen schaaf je langs de courgette ...

Daar word helemaal niks over gezegd, maar als het is wat de meeste mensen niet kennen is het meteen afgekeurd. Ben bijna in staat om vanmiddag te vragen aan alle klanten of ze het storend vonden dat blauwe haar. Ik ging blijkbaar ook al over de tong bij de basisschool :')

Ik snap wat je bedoelt... Maar net als dat er van een secretaresse verwacht wordt dat ze haar haar gedaan heeft en niet in haar joggingbroek op werk verschijnt, kunnen ze van jou verwachten dat je een neutrale haarkleur hebt. Nepnagels vind ik ook erg onhygiënisch, zouden ze eigenlijk ook op moeten letten. Maar haarkleur is nou eenmaal iets wat gelijk opvalt.

@Lara_silver: ik bedoel dat het voor het bedrijf niet persé uitmaakt wat de klanten meer stoort.. ik bedoel niet dat je in je topic je mening niet mag geven, dat heb ik nergens gezegd.
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 25-02-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:56

Blackflag schreef:

De klanten hebben er niets over te zeggen en met het calimero syndroom bereik je niets.

Het is jouw keuze; wil je er blijven werken? Of wil je met blauw haar door het leven gaan en fijn ander werk gaan zoeken? :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:00

Nepalese zijn niet per definitie onhygiënischer. Ik heb hele slappe nagels, scheuren bij minste of geringste vanaf halverwege m'n nagelbed in en heb dan dus rode/bloederige/korstige stompjes. Mijn vraag, wat zie je dan liever? Dat ik wondjes heb en daarmee alles doe, of verzorgde acryl nagels die netjes bijgehouden en schoon zijn?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:00

Samiyah schreef:
Blackflag schreef:

Ik snap wat je bedoelt... Maar net als dat er van een secretaresse verwacht wordt dat ze haar haar gedaan heeft en niet in haar joggingbroek op werk verschijnt, kunnen ze van jou verwachten dat je een neutrale haarkleur hebt. Nepnagels vind ik ook erg onhygiënisch, zouden ze eigenlijk ook op moeten letten. Maar haarkleur is nou eenmaal iets wat gelijk opvalt.

@Lara_silver: ik bedoel dat het voor het bedrijf niet persé uitmaakt wat de klanten meer stoort.. ik bedoel niet dat je in je topic je mening niet mag geven, dat heb ik nergens gezegd.

Beetje onlogisch vind je niet? De standaard dat een bedrijf handhaaft heeft te maken met datgene wat de gemiddelde klant als normaal/ niet storend beschouwt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:01

Ligt eraan of bedrijf met de tijd mee gaat he....

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:01

maaikemuis dan is de aldi waar ik altijd kom erg modern denk ik. Dara werkt een cassiere die de ene week blind/wit met knalroze of met felgroen of blauw heef. Soms heeft ze ook nog meerdere kleuren tegelijk. Ze is wel erg aardig en ik stoor me daar niet aan. Er werkt ook eentje die altijd chaggerijnig is en daar stoor ik me dus veel meer aan.
Blagflag. Ik stoor me dus wel aan zo iemand die totaal ongeitresseert har werk doet en dat zal ik laten merken ook
Tja als je je baan wilt houden dan zul je je toch (wat ) moten aanpassen. MIsscien mogen een paar plukjes leuren wel?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:02

Joanne1987 schreef:
Ligt eraan of bedrijf met de tijd mee gaat he....

Uiteraard..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:02

ach, als het maar vriendelijk, beleefd, netjes en schoon is, maakt de kleur mij niet uit.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:04

Zoals zovelen hier :j
Helaas hebben wij het niet voor het zeggen, maar die hoge piefen in maatpak die in hun grote vrijstaande huis buiten de steden wonen en zoiets dus nooit zien en er vertrouwd mee geraakt zijn....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:05

Blackflag schreef:
Ik kom geregeld in Amsterdam voor concerten en als ik daar ben loop ik altijd wel een Albert Heijn/plus whatever in en daar staan veel meer mensen met piercings/hanenkam/tattoos te werken.

Je werkt toch bij een Lidl? Loopt daar dan naar binnen. Met een AH heb je -pardon my french- niks te maken, daar werk jij niet en heb je ook niet te maken met hun etikette. :) En dan moet je eigenlijk dezelfde persoon meerdere malen tegenkomen. Immers weet je niet of die net als jij ook een 'standje' heeft gehad en gesommeerd is het aan te passen. :)

Ik zou niet blij worden om geholpen te worden door iemand met een hanekam of tattoo in de nek of gezicht. Een neus of wenkbrauwpiercing heb ik geen probleem. Een heel gezicht vol is niet representatief. Ik heb met blauw haar wel veel minder moeite, maar je moet ergens een grens trekken. Bij een kapperszaak zou dit natuurlijk geen probleem op hoeven te leveren, maar een supermark kan wel klanten kwijt raken op deze manier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:06

Joanne1987 schreef:
Helaas hebben wij het niet voor het zeggen, maar die hoge piefen in maatpak die in hun grote vrijstaande huis buiten de steden wonen en zoiets dus nooit zien en er vertrouwd mee geraakt zijn....

Over vooroordelen gesproken _O-

Ik vind het ook geen gezicht felle haarkleuren achter de kassa of zichtbare tatoeages/piercings/uitgerekte oorlellen. Vriendelijk of niet, ik vind het ten koste gaan van de representativiteit. Dus ik begrijp de rayonmanager absoluut. De ts begrijp ik ook natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-02-13 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:06

Samiyah schreef:
moonfish13 schreef:
Ehm, ik zie niet in waarom mensen die blonde trut/slorig haar er telkens bij halen?
Dat hoort toch gewoon niet? Net als haar in alle kleuren van de regenboog, hoort ook niet.

Dat snap ik ook niet.. en hoezo is TS met blauw haar blij en een blondine chagrijnig? die logica ontgaat me :') het hoort allebei niet.

ik vind "het hoort niet" ook nogal een bekrompen opstelling moet ik heel eerlijk bekennen :+

mij boeit het persoonlijk in het geheel niet hoe iemand zijn haar heeft zitten, hanenkam, pimpelpaars...rood met groene plukken...
zolang die persoon zich maar netjes verzorgt en zijn/haar werk goed doet, doet het er eigenlijk gewoon in het geheel niet toe :n
(tuurlijk zijn er grenzen :j iemand die vol hangt met ijzerwaren en vol met tatts staat , ook in het gezicht oid, dat gaat me dan ook te ver, maar kom op, kleurtje in je haar of een gaatje ergens doorheen? )
Ik heb gelukkig de luxe dat ik kan zeggen "als ik voor je kom werken, dan kom ik zoals ik ben en anders niet"
dat scheelt een hoop, nu ben ik kwa uiterlijk ook niet echt extreem, heb alleen wat extra gaten in mijn oren en een piercing in mijn lip, maar mijn cliënten vallen er helemaal niet over :n en ik werk in kleine boerengaten in de thuiszorg...
valt mij op dat de ouderen hier in de regio heel tolerant en openminded zijn :j

maar het gaat in het geval van TS niet om de klanten, maar om de rayon manager en helaas heeft die gewoon wel het laatste woord in dit geval vrees ik
als een werkgever er niet blij van word, dan word het gewoon lastig , of je moet er met je direct leidinggevende uit kunnen komen, ook naar de rayon manager toe, maar als iemand er een beetje star instaat, heb je vaak pech.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-02-13 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:07

vuurneon schreef:
Joanne1987 schreef:

Over vooroordelen gesproken _O-

Ik vind het ook geen gezicht felle haarkleuren achter de kassa of zichtbare tatoeages/piercings/uitgerekte oorlellen. Vriendelijk of niet, ik vind het ten koste gaan van de representativiteit.

I know :o maar zo is het wel heel vaak... Wat een boer niet kent vreet ie niet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:08

Vergeet niet dat de meeste hoge piefen ook gewoon onderaan zijn begonnen ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:08

meid dit heb ik ook gehad. werkte een jaar bij de lidl. aangenomen met oorbellen piercings etc., ook in mn gezicht (neus).
later nog een nieuwe piercing laten zetten, in mn lip.

uiteindelijk om een andere reden daar ontslag genomen, maar in die tijd dat ik er nog even werkte, de laatste maand ofzo is dat dan denk ik geweest, moest er ineens een pleister overheen. Vrijwel elke klant vroeg: wat zit er op je lip?? Oh, huh wat raar, ik zie liever een piercing dan een pleister: dit ziet er maar vies uit. Ik baalde enorm natuurlijk, vond het er ook niet uitzien.
Zelfs in de laatste week: moest ineens mijn piercing er uit. pleister mocht ook niet meer.
Ik werkte er ongeveer een jaar, en ineens (ik denk zelf omdat ik dus ontslag genomen had - om bepaalde redenen die daar speelde), in de laatste werkdagen moest ie dr uit. Deed ik dat niet, kon ik naar huis gaan.

ik heb mn vrije dagen opgenomen en ben naar huis gegaan. Ajuus!!!!

Ik heb nu een goedlopend eigen bedrijf en ben hartstikke happy :P dus ik zou zeggen: doe waar je je fijn bij voelt ;) Je komt vast wel weer ergens anders aan het werk :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:10

Ts; waarom ga je niet op zoek naar een baan waarbij je haarkleur geen probleem is? :)
Hier zit bij de appie ook een meisje met een knalkleur haar achter de kassa.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:10

Lara_Silver schreef:
Beetje onlogisch vind je niet? De standaard dat een bedrijf handhaaft heeft te maken met datgene wat de gemiddelde klant als normaal/ niet storend beschouwt.

Neuh, vind ik niet onlogisch. Ze verwachten representatieve medewerkers en geven zelf hun invulling daaraan. Vind het absoluut niet raar dat extreme haarkleuren voor hun niet in het beeld vallen dat ze willen uitstralen. Ongeacht of 80 van de 100 klanten zegt dat ze het geweldig vinden staan. (wat waarschijnlijk in de realiteit niet het geval is, Bokt is niet de beste afspiegeling van de maatschappij)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:15

Samiyah schreef:
Lara_Silver schreef:

Neuh, vind ik niet onlogisch. Ze verwachten representatieve medewerkers en geven zelf hun invulling daaraan. Vind het absoluut niet raar dat extreme haarkleuren voor hun niet in het beeld vallen dat ze willen uitstralen. Ongeacht of 80 van de 100 klanten zegt dat ze het geweldig vinden staan. (wat waarschijnlijk in de realiteit niet het geval is, Bokt is niet de beste afspiegeling van de maatschappij)

Nogmaals: lees eens even wat beter:

@Lara_silver: ik bedoel dat het voor het bedrijf niet persé uitmaakt wat de klanten meer stoort..

Dat is je eigen quote. Je geeft dus eigenlijk aan dat een bedrijf niet kijkt naar datgene wat de klanten meer stoort, dus in principe zeg je dat ze hun richtlijnen volledig zelf opstellen zonder naar datgene te kijken wat klanten vinden? Dat is toch volledig onlogisch? Ze kijken juist naar datgene wat de gemiddelde klant (of dit nu een vrouwtje van 80 of een kerel van 30 is) als normaal beschouwt. En nee, blauwe haren etc. vallen daar in het algemeen niet onder. Dus daar stellen ze hun eigen richtlijnen op in, het maakt hun dus wel zeker uit wat de klanten meer stoort.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:19

Lara Silver hmm bij mij was het ook meer wat ze er zélf van vonden had ik het idee. Want er waren maar weinig klanten die me vreemd aankeken, of er wat van zeiden. degene díé er wat van zeiden: vonden het prima, zagen liever de piercing dan een dot pleister op mn gezicht :')

Ik vind dat ze het best kunnen maken hoor, het is tenslotte hún bedrijf. Ik kan ook richtlijnen stellen voor als ik mensen in dienst zal nemen. IK bepaald toch zeker wie ik aan neem :P
Feit is alleen dan wel: Wíl je daar dan werken als werknemer. Als je dit weet, en je toch liever blauw haar hebt... zou ik naar b.v. de appie gaan. daar doen ze minder moeilijk ;)