Dagen zonder vlees - jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:01

Ik heb wel dagen dat ik geen vlees eet, maar dat is eerder door nalatigheid of geen zin hebben om naar de winkel te gaan, dan dat ik erbij stil sta. Vind het eerlijk gezegd ook een beetje onzinnig, want de dieren blijven toch wel geslacht worden, hoeveel mensen er ook besluiten om geen vlees meer te gaan eten.
Daarbij vind ik een heerlijk mals biefstukje op mn bord veels te lekker om het niet te eten.

Maar voor de mensen die er wel aan meedoen: succes!

Sabini

Re: Dagen zonder vlees - jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:42

Ik at vorige week 3 dagen geen vlees :) Gewoon omdat ik dan iets anders kook. Verder eet ik alleen biologisch vlees.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:42

Er worden echt minder dieren geslacht als er minder vlees gekocht wordt. Niet per direct, uiteraard niet. Maar een dier heeft een levensloop van 9 weken (3+6 weken vleeskuiken), tot 3 jaar (1+2 jaar vleesrund). En alles wat daartussenin zit. Een varken heeft een levensloop van 10 maand (4+6 maanden vleesvarken).

Een melkkoe heeft ook een 3-jarig ritme (1 jaar dracht, 2 jaar opfok). En een legkip een krap half jaar (3+20 weken).

Als iedereen dus minder vlees zou gaan eten per direct duurt het 3 jaar voordat de volledige vleesindustrie daar op ingespeeld is. Maar aangezien het geleidelijker gaat, en er op dit moment in de opkomende landen steeds meer vlees gegeten gaat worden, zorgt minder vlees eten er voornamelijk voor dat er minder uitgebreid wordt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:48

Sja, het klinkt heel aannemelijk wat je zegt in theorie, maar in de praktijk geloof ik er toch niet in.
De fokkers/slagers moeten toch hun salaris binnenkrijgen en die krijgen het alleen door een x-aantal beesten uiteindelijk naar de slacht te brengen.
Minder dieren daarheen, is minder salaris., heel zwartwit gezien.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:54

Ik ben net sinds 2 weken weer vlees aanu het eten. Nadat ik 8 jaar vegetariër ben geweest :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:10

En dan stoppen dus een aantal bedrijven. Want op het moment dat er een overschot is aan vlees, wordt er minder voor betaald, is het niet langer rendabel en gaan er bedrijven failliet. Even heel duidelijk, de varkenscyclus.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:16

Of het gaat naar het buitenland :).

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:48

Als mensen zelf hun voedsel moesten slachten hadden we veel meer vegetariërs gehad! *\%/*

Ik word wel erg ontoepasselijk als ik zie hoeveel vlees er weggegooid word zeg bah ... al die dieren een miserabel leven leven volgepropt met hormonen en vaccinaties en dan geslacht voor jan lol....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:00

Ik eet wel vlees, maar ben het laatste half jaar veel bewuster over wat ik meepak in de supermarkt. Ik kies nu zoveel mogelijk biologisch of scharrel (hoewel dat ook niet echt goed is).
Ook eten we weinig vlees, mijn vriend en ik delen bijvoorbeeld 1 kipfilet en eten we vaak twee a drie dagen in de week geen vlees. Vleesvervangers vind ik niet lekker, dus zoek ik het meer in paddestoelen, ei of meer groente.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:00

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:06

Ik eet tegenwoordig alleen bio vlees waarvan duidelijk is dat het ECHT bio is, en geen hokdiertje.
Maar mijn aardappels groente, zonder vlees of vis?
nee...

Lasange zonder gehakt? Nee...

Het is niet, dat ik niet zonder kan ivm vitamintjes en rataplan. Maar ik wil niet zonder vlees.
Zolang ik biovlees eet, en daarmee de biodieren en biologische boerderijen steun, dan eet ik het. En als meer mensen dat zouden gaan doen, ipv de PRIJZENKNALLER, van de varken of de PLOFkip, die binnen een paar maanden zijn gewicht als volwassen kip heeft, wat de boer een hoop voer en centen uitbespaard, zou het veel sneller gaan. Of de genetisch gemanipuleerde supercow. En de mensen die dan vlees eten, ook in mijn ogen gezonder vlees eten.
Geen stressige dieren.

Met andere woorden. Geen vlees eten? Niet voor ons.
Kan prima 1 dag overslaan, ook wel 2 dagen.
Maar ik vind wel.
Geen vlees, als biologisch vlees?
Dan ook geen melk, want melkkoeien staan ook in de winter binnen, op roosters, met ligboxen, worden 2maal daags gemolken.
Geen andere eieren meer dan vrije uitloop eieren (doe ik nu al)
Geen kaas meer, want kaas is een melkproduct.

Ik ben voor biologisch vlees.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:13

Veganistisch leven gaat me te ver, al vind ik het een héél goed initiatief; ik denk niet dat het geschikt is voor mij.
Ik ben jaren vegetariër geweest, door gezondheidsproblemen een poos meer vlees gegeten, op dit moment weer sterk aan het minderen. Eet een paar dagen per week vega en probeer verder gewoon bewust te leven :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:56

Ik eet 4 dagen een stukje vlees en 3 dagen vegetarisch.
Uiteindelijk wil ik proberen helemaal vegetarisch te eten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:14

Ben nu 8 dagen vlees vrij. Zag de biologische rundervinken bij de AH in de aanbieding dus miss dat ik die van de week eet en dan weer een week vega ga.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 21:26

Super!! Ik ben het afgelopen weekend op shortski in Frankrijk geweest. 3 dagen gezondigd -O-
Die buffetten zagen er gewoon veel te :~ uit.