Radeloos.. Levenskeuzes.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Radeloos.. Levenskeuzes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:08

Kan je geen opleiding tot mantelzorgmakelaar doen? Dat heeft mijn beste vriendin gedaan.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:22

Tja, iedereen was zo hard aan het meedenken over je toekomst - terwijl ik het idee kreeg dat je veel minder radeloos bent als je titel zegt. Wou er daarom even een anders getinte post doorheen gooien :D .
Er zijn tal van banen die veel uitdaging bieden waarvoor je geen hoge opleiding nodig hebt, dus voel je niet bezwaard als je niet verder in de boeken wilt duiken.
Er is geen druk/dwang om je iets te laten doen wat je niet wilt, dat is toch superfijn? Er komt heus wel weer wat op je pad waarvan je zegt: verrek, dat is het!
Dat wil niet zeggen dat je maar bij de pakken moet neerzitten en al vingertrommelend moet afwachten, maar je hoeft dus ook geen gekke sprongen te maken waar je eigenlijk niet achterstaat.
En dat is inderdaad "luxe"...

Je vader klinkt als een bijzonder mens. Ik hoop dat jullie nog van vele mooie momenten samen kunnen genieten!

Oh, edit: dat idee van Imre is misschien niet eens zo gek?

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:44

Als ik ook even mag inhaken: je schrijft inderdaad erg goed (heb je blog al eens eerder voorbij zien komen, erg leuk).

Is het geen idee om, naast de eventuele studie die je straks gaat doen, lekker actief mee te doen aan schrijfwedstrijden en dergelijke? Een studie met taal zou ik niet zo snel kiezen, de vooruitzichten op de arbeidsmarkt zijn daar niet al te best voor. Bovendien is het iets waar je zelf in je vrije tijd in kan groeien en waar je met flinke aanleg (zoals jij dus hebt) best een eind mee kan komen! :j En het is natuurlijk ook gewoon leuk om te doen.

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:59

ElineS schreef:
Werk/leren is inderdaad meer mijn ding denk ik, dan alleen leren. Maar dat is dus vaak MBO niveau en, ik wil niet iemand voor het hoofd stoten, MBo is een prima opleiding, maar ik weet dat ik qua denkniveau HBO kan en dan vind ik het zo zonde.

Ik denk dat je hier iets heel belangrijks over het hoofd ziet. HBO of uni aankunnen heeft niets te maken met heel slim zijn of een hoog IQ hebben (al zou het er wel makkelijker op maken natuurlijk.) Het heeft alles te maken met de motivatie en inzet. je moet nieuwsgierig zijn, gemotiveerd en veel inzet tonen en als het moet van s'ochtends vroeg tot sávonds laat doorstuderen. Als je dat niet hebt en je niet eens gemotiveerd bent om je bed uit te komen of een stukje ervoor wilt reizen dan kan ik rustig zeggen dat je het niet gaat redden. Je hoeft helemaal niet zo slim te zijn als je maar heel graag wilt en je er alles voor over hebt kan je het bereiken (en niet voor 1 jaar maar 4 of 6 jaar lang gemotiveerd blijven). En andersom geldt ook je kan wel onwijs slim zijn maar zonder enige motivatie en inzet red je het daar niet mee. Immers je bent daar juist om te leren en je te ontwikkelen.
Je moet niet denken omdat je havo hebt gedaan dat je nu ook hbo zal moeten doen omdat mbo te min voor je is om zo maar te zeggen. Zo te lezen heb jij juist een mbo- instelling. Waar ook niets mis mee is! Zijn zat mensen die vwo hebben gedaan maar vervolgens kappersopleiding doen omdat ze niet zo van het studeren zijn en juist bezig willen zijn.
Ik zal me niet zo blindstaren op hbo- opleidingen als ik jou was maar kijk ook juist naar mbo-opleidingen zodat je iets kiest waar je later ook gemotiveerd in blijft en niet op den duur niet meer aan komt waaien omdat het niet meer bevalt.
Ik denk dat het bij jou helemaal gaat om die motivatie en inzet of je nu gaat leren of werken, je geeft heel makkelijk toe aan je luiheid maar probeer die knop voor jezelf om te draaien en er bij alles wat je doet er vol voor te gaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:15

:D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:13

ElineS schreef:
Oké.. Ik heb wel een klein beetje een idee.

In ieder geval geen kantoorbaan. Ik wil afwisseling. Papierwerk, geen probleem, maar niet elke dag. Ik wil iets waarbij ik misschien soms buiten ben, bezig met mijn handen, of in ieder geval iets aan het doen ben, iets waar ik in contact kom met veel verschillende mensen.. Een actieve wisselende baan. Tijden maken me niet uit. Kantoortijden of juist heel wisselend, nachtdiensten etc. Ik vind alles prima.

Ik wilde daarom bij de politie. Dat is iets wat toch al een tijdje in mijn hoofd zit.

Maar ik moet eerst mijn rijbewijs halen, anders kom je heel moeilijk in de HBO opleiding van Politiekundige. Mja, die opleiding is niet in het Noorden.. De MBO variant wel. Die is ook in Drachten. Hoofdagent. En blijkbaar, veel mensen die de HBO opleiding doen, worden vaak alsnog hoofdagent (meer praktijk) en je kan, als je op MBO begint, in de politie jezelf nog altijd omhoog werken.

Dat is dus een optie. Eén die ik graag wil.. Maar één waar ik ook bang voor ben. Ik kan die knoop niet doorhakken. Ik moet dan echt beginnen met 'leven'. Met volwassen worden, met verantwoordelijk zijn. Het is werken en leren en je kan in die opleiding zeker niet op je luie reet zitten. Dus ik moet het echt zeker zijn en er ook echt klaar voor zijn.

Maar ik twijfel.

Mijn coach vind het ook wel een optie, maar hij geeft ook aan dat ik misschien iets met schrijven moet doen. Telkens wanneer ik over schrijven praat, dan lichten mijn ogen op, dan ratel ik er zo over weg. Schrijven is toch echt mijn passie. Mja, passie brengt je maar zover.

Ik herken je verhaal heel goed.
Ik begon in 2004 op HAVO/VWO, vervolgens het atheneum gedaan, maar in 2009 uiteindelijk mijn HAVO diploma gehaald.
Toen heb ik 3 maanden logopedie gestudeerd in Eindhoven, maar dit vond ik echt verschrikkelijk. Was helemaal niks voor mij.
Toen heb ik een paar maanden gewerkt en in 2010 begonnen aan de lerarenopleiding Engels in Tilburg.
Deze opleiding was echt super moeilijk en 3 kwart van de studenten is na een paar maanden gestopt, waaronder ik.
Begin 2011 heb ik gesolliciteerd voor Politiekundige (HBO), maar helaas was mijn overwicht niet goed genoeg.
Maar dit was wel wat ik wilde! Ik wilde uitdaging, afwisseling, contact met mensen, etc.
Vervolgens ben ik anderhalf jaar gaan werken op een verzekeringskantoor en in een verzorgingstehuis en ben ik op mezelf gaan wonen.
In februari 2012 heb ik opnieuw gesolliciteerd, dit keer voor niveau 4 (hoofdagent) en ik werd goed gekeurd!
Ik ben ik oktober 2012 begonnen met de opleiding en ik vind het geweldig!
Ik heb al een maand mogen werken op het korps en heb al heel erg veel geleerd.
En als ik over een paar jaar het werk op straat zat ben, zijn er nog zoveel doorgroei mogelijkheden dat ik altijd wel weer iets kan vinden binnen de politie wat bij me past.

Wat je zegt over je rijbewijs halen, omdat je anders moeilijk bij Politiekundige komt is niet waar.
Politiekundige is sowieso heel moeilijk om bij te komen. Vaak nemen ze daar mensen voor aan die al een afgeronde HBO opleiding hebben en ouder zijn dan 23 oid. Mensen met meer levenservaring.
Officieel zou je als politiekundige meer achter je bureau zitten om plannen uit te werken, maar uiteindelijk zit er bijna geen verschil in het werk van een hoofdagent of politiekundige (brigadier) en kun je altijd doorgroeien. :)

Succes ermee!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 18:39

Imre schreef:
Kan je geen opleiding tot mantelzorgmakelaar doen? Dat heeft mijn beste vriendin gedaan.

Ik wist niet wat het was, dus ik heb even gegoogeld.. Maar nee, dat is niet mijn ding. Ik wil wel zorgen voor mijn vader, maar niet voor andermans vaders en moeders :+

@FirebirdM: Bedankt voor het compliment :) Ik ben inderdaad van plan ermee bezig te blijven. Al zou ik mijn opleiding/werk niet in het schrijven vinden, ik wil er wel mee bezig (blijven). Ik wilde ook lange tijd Nederlandse Taal en Cultuur studeren.. Een poos daarna Engelse Taal en Cultuur.. Maar ook omdat je hierin niet zo heel veel toekomst hebt met werk, heb ik dat laten varen. Plus het zijn uni opleidingen en dat is toch wat te hoog gegrepen voor me.

He, Storm_.. Ik zie nu pas dat jij het bent die deze reactie geeft. Ben even overrompeld dat jij reageert ;) .

Citaat:
Als je dat niet hebt en je niet eens gemotiveerd bent om je bed uit te komen of een stukje ervoor wilt reizen dan kan ik rustig zeggen dat je het niet gaat redden

Daar heb je zeker gelijk in, daarom ben ik met de andere twee studies gekapt, want die motivatie was er niet. Alleen dat lag niet aan het niveau, maar aan dat het mijn ding niet was. Niet wat ik wilde doen. Dan raak ik ongemotiveerd, of het nou MBO of HBO is. Ik denk zeker niet te min over MBO, vind het prima gedegen opleidingen, alleen denk ik dat ik zelfs MBO niet red als ik daarin niet weet wat ik wil doen en maar een MBO opleiding kies. Het ligt niet zozeer aan het niveau, de reden dat ik niet verder kom, maar aan dat ik niet weet welke kant ik op moet en daarom maar een beetje doelloos wat dingen doe.

@YouthReiner: Ik had inderdaad ook gehoord dat er niet zoveel verschil tussen de twee functies zat. Het mooie is ook nog, als ik wel als Hoofdagent begin, kan ik altijd nog opwerken, mocht ik dat willen. Binnen de politie zijn er veel mogelijkheden, wat ideaal is voor me, want ik kan alle kanten op, mocht ik dat willen. Waar volg je op dit moment de opleiding als ik vragen mag?

@Robin_S: Ik zit inderdaad in die vicieuze cirkel, dat ik een keuze maak, maar daar snel weer mee stop.. En daarom vind ik het nu zo moeilijk om echt een keuze te maken, omdat ik bang ben dat het weer niets gaat worden.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:45

Oh echt, de tekst uit de openingspost had goed door mijzelf geschreven kunnen zijn.. Ik ben ook 22, zonder vaste baan, zonder echte opleiding en thuiswonend in een dorp met paard en hond. Hier moet echt verandering inkomen, want hoe heerlijk ik het ook vind hier, ik moet (en wil!) serieus aan mijn toekomst gaan denken. Echter heb ik geen idee wat ik wil, net als jij heb ik vlagen van 'oh, dit is leuk!' en 'dit wil ik gaan doen!', maar uiteindelijk komt er dan niks van terecht en ik ben mezelf onderhand een beetje beu. Dus ik blijf hier meelezen, in de hoop er wat motivatie uit te halen :D

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:25

ElineS schreef:
@YouthReiner: Ik had inderdaad ook gehoord dat er niet zoveel verschil tussen de twee functies zat. Het mooie is ook nog, als ik wel als Hoofdagent begin, kan ik altijd nog opwerken, mocht ik dat willen. Binnen de politie zijn er veel mogelijkheden, wat ideaal is voor me, want ik kan alle kanten op, mocht ik dat willen. Waar volg je op dit moment de opleiding als ik vragen mag?

Ik volg de opleiding in Eindhoven. :) En ik ken genoeg mensen die na een paar jaar agent of hoofdagent zijn, zijn doorgegroeid naar hogere of andere functies. Het is inderdaad ideaal dat er zoveel mogelijkheden zijn!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 00:35

@Daenerys: Dan zijn we in ieder geval niet alleen :D

YouthReiner: Inderdaad.. Ik denk dus dat ik toch maar weer naar die opleiding moet gaan kijken/rond vragen hoe of wat en even goed moet uitzoeken of ik toch die richting op wil of niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:53

Knoffer schreef:
Charaz schreef:
Is het geen idee om qua studie eens een mbo opleiding te proberen, misschien past dit veel beter bij je dan hbo?

Dit zou ik absoluut afraden. Als je denkniveau hbo of hoger is, is mbo echt enorm frustrerend. Iig een 4-jarige, je hebt natuurlijk ook 1- en 2-jarige, maar de vraag is wat je daar aan hebt.

Nee een 4-jarige lijkt me niks, ik bedoel idd een 1/2 jarige niveau 4 deeltijd opleiding die zijn best pittig en schieten toch lekker op.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:13

Kan dat? Ik dacht dat je bij niveau 4 altijd vast zat aan 4 jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:27

Helaas zijn er op dit moment nergens vacatures bij de politie, behalve wanneer je aan de slag wilt als politievrijwilliger, ook in de regio Groningen zoeken ze nog mensen dus misschien kun je daarmee beginnen want dan kun je de zorg voor pa combineren met een semi-vrijwilligersbaan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 15:15

@bigone: Nee, klopt. Maar stel dat ik er wel voor kies, hoeft het voor mij ook niet op stel en sprong. Dan zal ik gewoon moeten afwachten tot er wel vacatures zijn. Of inderdaad politievrijwilliger. Dat is wel een goed idee, want dat is iets wat je naast ander werk gewoon kan doen. Alleen staan er op de website geen vacatures voor regio Groningen..

Charaz en Knoffer: Inderdaad, kan dat? Ben ik niet bekend mee, die korte niveau 4 opleidingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:21

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:02

Knoffer schreef:
Kan dat? Ik dacht dat je bij niveau 4 altijd vast zat aan 4 jaar.

Dat kan, ik heb zelf de opleiding doktersassistente in 2 jaar gedaan (officieel is het 1,5 jaar maar ik liep iets uit) en dat is niveau 4. Ik ging 2 avonden in de week naar school toe.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:47

Oke, cool. Dan zal het per opleiding verschillen, ik had er nog nooit van gehoord. Bij grafisch vomrgeven boden ze die mogelijkheid iig niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:12

Nee het zijn ook maar een paar opleiding geloof ik in ieder geval dokters-, tandarts- en apothekersassistente

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:30

als je meer een doener bent dan iemand met een kantoorbaan, ga dan niet voor politiekundige maar voor nivo 4.
hoe hoger in de politieboom hoe meer papierwerk.

bijkomend voordeel van de politieschool is dat je gelijk al iets van een inkomen hebt.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:38

Ts jou verhaal is echt herkenbaar. Niet zozeer dat het stukje over je motvatie maar wel de twijfel en hoe die je in de weg zit.
Ikzelf heb nu twee universitaire master opleidingen bijna afgerond en ik twijfel nog steeds. Enerzijds omdat err nauwelijks banen zijn te vinden met mijn opleidingen maar anderzijds ook omdat ik denk dat heel ander soort werk veel beter bij me past. Ik ben nu 24 en overweeg zelfs nog om geneeskunde te gaan studeren

Wat ik wel heb geleerd, is dat je echt moet kijken in welke baan je aan de slag zou willen. Loop dagen mee met mensen die banen hebben die je overweegt of praat met ze. als je ervoor kiest om te gaan studeren, kies dan een opleiding die duidelijk voor een functie/baan opleidt en niet een te algemene brede opleiding want dan is t moeilijk om je doel voor ogen t houden. Dan zit je na je studie weer in t zelfde schuitje. Is verpleegkundige misschien niet ook wat voor je? werk genoeg en zeker op bijvoorbeeld een spoedeisende hulp veel actie..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:27

Ik heb eindelijk een beslissing gemaakt, wat ik ga doen. Er zijn nog wel een beetje twijfels, maar die blijven bij elke keuze die ik maak.

Ik wil heel graag bij de politie, maar ten eerste, ik merk aan mezelf dat ik eigenlijk nog 'te jong' ben om aan zoiets te beginnen. Ik ben iets teveel een levensgenieter. Vrienden, feestjes, uitslapen etc en etc... Als ik bij de politie zou gaan nu of al snel in de toekomst, dan betekend dat ik er echt 100% achter moet staan. Een 40-uurige werkweek en volledige inzet. Ik weet dat ik die verantwoordelijkheid eigenlijk nog niet aan kan en ook nog niet helemaal wil. Klinkt misschien heel laks en lui... Maar ik wil mijn 'studenten' leven nog niet opgeven. Ik heb de rest van mijn leven nog om te werken... Ten tweede, er zijn toch geen functies op dit moment en vanwege bezuinigingen zullen die er ook niet snel komen.

Daarom heb ik besloten toch weer een HBO opleiding te starten, één die wel in het 'werkveld' past van de politie, maar ook één die, als ik besluit na de opleiding, toch niet voor de politie te gaan, heel veelzijdig is. Namelijk de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Ik heb me er via studielink voor ingeschreven. Er is geen loting, dus ben zo goed als zeker dat ik erin kom, zeker met de vroege inschrijving en dat ik dus in september die opleiding zal gaan starten.

Waarom precies die opleiding? Zoals ik al zei, het heeft raakvlakken met de politie (recht en het sociale).. Je kan bijvoorbeeld aan het werk in een gevangenis of werken met jeugd delinquenten.. Of wel tig andere dingen; mensen die in de schulden zitten helpen, mensen die een uitkering aanvragen helpen, mensen die begeleid moeten worden om terug aan het werk te gaan, scholieren die teveel verzuimen aanpakken, werken bij een advocatenbureau, het Juridisch Loket etc..

Genoeg mogelijkheden dus. En bevalt het me na het eerste jaar toch niet, dan zorg ik ervoor dat ik in ieder geval mijn P haal en vanaf daar weer verder kijk.

En in mijn vrije tijd blijf ik lekker schrijven en bloggen.. Een echte toekomst daarvan maken is niet aan mij besteed nog.. Maar dat hoeft ook niet. Ik haal mijn plezier daaruit wel in mijn vrije tijd :).

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 01:10

Leuke keuze! Ik heb de opleiding zelf net deze zomer afgerond dus als je vragen hebt mag je me altijd pben. Er waren bij mij veel klasgenoten die graag bij de politie wilde en daarom SJD deden. Mijn studievriendin heeft ook stage gelopen bij de politie. Na de eerste twee jaar heb je ook veel mogelijkheden om de studie meer naar je eigen wens in te vullen (vb meer of minder juridisch). Zo ben ik een half jaar op stage geweest in zuid-afrika, heb ik een half jaar uni gedaan (dat traject bestaat alleen niet meer) en ben ik wezen afstuderen in Amsterdam. Andere hebben die tijd weer volledig anders ingevuld (vb half jaar een minor psychologie). Maar genoeg propeganda :p als je meer weel weten hoor ik het wel (ik zal eerlijk antwoord geven).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:26

Tsja, heb je ook geinformeerd naar de kans dat je daadwerkelijk aan het werk kunt met deze opleiding? Volgens mij liggen de banen op dat gebied namelijk niet voor het oprapen, zo begreep ik van een oud collega die dus sociaal juridisch dienstverlener was een jaar of 4 geleden. En gezien het feit dat al die instellingen waar SJD'ers werken behoorlijk onder druk staan vanwege bezuinigingen, denk ik maarzo dat dat niet echt beter is geworden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 20:01

Ik kwam toevallig dit topic van mezelf weer tegen en moest wel even lachen. Grappig dat in februari ik nog compleet in de stress zat over hoe en wat en dat het nu allemaal voor de wind gaat :D

Ik volg sinds september de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening en ik woon ook weer in Groningen. Mijn paardjes staan nog in Assen, maar reis veel op en neer en met een bijrijder erbij (vorige is gestopt ivm zwangerschap en ben nu weer op zoek) is dit prima te doen.

Ik ben heel blij dat ik voor deze opleiding heb gekozen. De opleiding past verbazingwekkend supergoed bij me en geniet er erg veel van om weer naar school te gaan. Om echt weer iets te doen en te leren. Die uitdaging weer terug te hebben. Uitdaging die ik in het onopgeleide werk nooit had.

En ik 'proef' van beide werelden. Mijn leven in Assen is niet verdwenen, ik ga nog gewoon met mijn vrienden om, doe mijn paarden, geniet van mijn hond en mijn katten, als ik thuis ben kook ik nog altijd voor mijn vader (en maak ik invriespakketjes) en maak ik het huis schoon.

Wanneer ik naar school moet of vroege dagen heb, zit ik in mijn kleine maar superfijne kamer in Groningen, geniet ik van de opleiding, de leuke klasgenoten en al het contact die ik weer heb met mijn vrienden in Groningen... En dat mistte ik toch wel behoorlijk. Het theater en de bijbehorende sociale contacten. Dus gelukkig heb ik wel weer die keuze gemaakt.

Ik was in het begin bang dat ik me aan de droom van Groningen vasthield. Hoe leuk ik het daar had... Misschien was dat ook wel zo.. Maar ik heb het nu nog leuker dan toen :D Dus dat is goed uitgevallen haha.

En de verdere toekomst? Geen idee. Heb besloten niet te ver te kijken. Ik ga eerst mijn P halen en dan zien we wel weer. Verder met SJD, naar de uni, toch de politie? Wie weet :) Daar denken we over een paar maanden wel weer over na.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:43

Fijn te horen!!