Autoverzekering en gips, wat is nou waar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:28

moonfish13 schreef:
Puppetje schreef:
Er staat nergens in de polisvoorwaarden dat je niet met gips mag rijden. Je bent dus gewoon verzekerd als je een ongeval krijgt. De vraag is alleen is het verstandig om met gips te gaan rijden, omdat je toch minder snel kan reageren. Mensen zeggen dus al snel dat je niet verzekerd bent als er wat gebeurd.

In de bovenstaande link staat ook zoiets.
Iets met dat je met gips een ''handicap'' hebt, en gehandicapte mensen mogen gewoon rijden.
Dus dan zou je gewoon verzekerd de weg op kunnen.

Maar inderdaad, als het niet in de voorwaarden staat dat het niet mag..
Enige is, áls er wat gebeurd en ze doen toch moeilijk..

Het is dus niet zo dat gehandicapte mensen "gewoon" mogen rijden.
Je moet je laten keuren en dan wordt er bepaald of je wel of niet mag rijden.

Ts ik zou maar uitgaan van wat je verzekering zegt, zij moeten tenslotte betalen als je een ongeluk krijgt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:30

Ik had vorig jaar mijn been gebroken, had geen gips wel zo'n brace. Kon mijn been ook niet buigen etc. Eerste periode zelfs nog in rolstoel gezeten (zelfstandig auto in en uit kon ik echt niet, had er echt krukken en hulp bij nodig). De periode daarna liep ik continu op krukken en kon ik mijn been nog altijd niet buigen.

Mijn ouders hebben een automaat en mijn vader kwam met het idee dat ik misschien best auto kon rijden (eerst reden ze mij overal heen, maar het zou voor mij ook prettig zijn als ik zelf gewoon weg kon). Immers hebben wij een automaat en hoefde ik mijn linkerbeen (die dus gebroken was) niet te gebruiken. Mijn moeder heeft toen contact met de verzekering gehad hoe dit zat en of ik mocht auto rijden. Dit mocht gewoon, zolang ik maar niet in een schakel ging rijden. :) Ze deden er ook absoluut niet moeilijk over, 1 telefoontje en ik had toestemming. Dit was trouwens bij Menzis meen ik. :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:32

Breghje schreef:
Omdat jou verzekering dat aangaf als voorwaarde, tenminste, dat haal ik hieruit:

Katja schreef:
Gips is volgens mijn verzekering het probleem niet maar ik zou zonder krukken moeten bewegen. Hierboven worden dus al dingen genoemd die niet kloppen. Mijn orthopeed wil best verklaren dat ik in een automaat kan rijden maar daar neemt de verzekering dus geen genoegen mee.

Dan denk ik ergens, als jou ha je een beetje tegemoet zou kunnen komen dat het probleem opgelost zou kunnen zijn. Maar de enigen die dat kunnen doen zijn jou ha en je verzekering.
Ik hang niet vast aan mijn eigen verzekering. Die is maandelijks opzegbaar dus ik stap met alle liefde over naar een ander. Wat mijn eigen verzekering zegt doet er voor dus niet zoveel toe door de manier waarop ze zich opstellen heb ik daar weinig binding mee.

vibabu schreef:
Hand in het gips = niet mogen rijden (bron fysio/revalidatietherapeut, poortarts en gipskamer en politie)
Arm in mitella = niet mogen rijden (idem)
Gelukkig mankeer ik niets aan mijn handjes ;)

Amaryllis schreef:
Als het voor langere tijd is kun je ook een Eigen Verklaring bij het CBR indienen. Dan beoordelen zij of je rijgeschikt ben en is dit ook het ultieme bewijs voor de verzekering.
Je zegt dat je automaat rijdt, heb je hier ook in afgereden of is dit een persoonlijke voorkeur?
Heb je hier ervaring mee? Ik heb begrepen dat dit soort aanvragen bij het CBR zomaar een half jaar blijven liggen. Tegen die tijd hoeft het niet meer.
Ik heb in een gewone auto afgereden maar doordat de functie in mijn linkerbeen minder goed was na een ongeluk en ik veel pijn kreeg met schakelen ben ik overgestapt naar een automaat.

AnnaR schreef:
Ts ik zou maar uitgaan van wat je verzekering zegt, zij moeten tenslotte betalen als je een ongeluk krijgt.
Daarom ben ik ook aan het uitzoeken of er een mogelijkheid is dat een andere verzekeraar wat makkelijker in de omgang is zodat ik daar wel verzekerd ben.

_Marinke_ schreef:
Ik had vorig jaar mijn been gebroken, had geen gips wel zo'n brace. Kon mijn been ook niet buigen etc. Eerste periode zelfs nog in rolstoel gezeten (zelfstandig auto in en uit kon ik echt niet, had er echt krukken en hulp bij nodig). De periode daarna liep ik continu op krukken en kon ik mijn been nog altijd niet buigen.

Mijn ouders hebben een automaat en mijn vader kwam met het idee dat ik misschien best auto kon rijden (eerst reden ze mij overal heen, maar het zou voor mij ook prettig zijn als ik zelf gewoon weg kon). Immers hebben wij een automaat en hoefde ik mijn linkerbeen (die dus gebroken was) niet te gebruiken. Mijn moeder heeft toen contact met de verzekering gehad hoe dit zat en of ik mocht auto rijden. Dit mocht gewoon, zolang ik maar niet in een schakel ging rijden. :) Ze deden er ook absoluut niet moeilijk over, 1 telefoontje en ik had toestemming. Dit was trouwens bij Menzis meen ik. :j
Super bedankt voor je reactie. Ik ga morgen even contact opnemen bij Menzis of ze daar nog zo makkelijk mee zijn. Heb daar al mijn ziektekostenverzekering lopen en daar ook goede ervaringen mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:38

Wegen en verkeers wet artikel 130
Citaat:
In Artikel 130 staat:

1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid , vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan Onze Minister onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 11-02-13 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:39

Artsenverklaring is leidend. Dus als een arts accoord geeft en aangeeft dat het geen belemmering oplevert om een motorvoertuig te besturen ben je gewoon verzekerd.

100% zeker!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:40

kiki1976 schreef:
Wegen en verkeers wet artikel 130
Citaat:
In Artikel 130 staat:

1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid , vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan Onze Minister onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.
Dus dat zou betekenen dat ik wel zou mogen rijden als mijn rijbewijs alleen voor automaat is maar nu niet. Ook een kromme regel.

Anne_GTI schreef:
Artsenverklaring is leidend. Dus als een arts accoord geeft en aangeeft dat het geen belemmering oplevert om een motorvoertuig te besturen ben je gewoon verzekerd.

100% zeker!
Dat zou fijn zijn. Ga morgen met het ziekenhuis bellen en eventueel met mijn huisarts als dat makkelijker gaat.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:41

Katja schreef:
Ik vind het super aardig dat iedereen zo fanatiek reageert maar ik wil toch vragen om meer info dan "ik heb geleerd" of "ik heb gehoord" ik ben op zoek naar echte feiten.

De feiten verschillen per verzekeraar. De enige oplossing is dus inderdaad rondbellen en kijken welke verzekeraar je wel verzekerd in het gips..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:42

Kleine toevoeging; die artsenverklaring geldt ook als leidend als er een negatief reisadvies ivm medische klachten wordt aangevoerd om te claimen vanuit de annuleringsverzekering.

Daar kan en mag een verzekeraar niet aan twijfelen of tornen. De arts beslist!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:35

Katja schreef:
Breghje schreef:
Omdat jou verzekering dat aangaf als voorwaarde, tenminste, dat haal ik hieruit:

Gips is volgens mijn verzekering het probleem niet maar ik zou zonder krukken moeten bewegen. Hierboven worden dus al dingen genoemd die niet kloppen. Mijn orthopeed wil best verklaren dat ik in een automaat kan rijden maar daar neemt de verzekering dus geen genoegen mee.

Dan denk ik ergens, als jou ha je een beetje tegemoet zou kunnen komen dat het probleem opgelost zou kunnen zijn. Maar de enigen die dat kunnen doen zijn jou ha en je verzekering.

Ik hang niet vast aan mijn eigen verzekering. Die is maandelijks opzegbaar dus ik stap met alle liefde over naar een ander. Wat mijn eigen verzekering zegt doet er voor dus niet zoveel toe door de manier waarop ze zich opstellen heb ik daar weinig binding mee.

Uiteraard, maar je bent nu nog bij je oude, wat zou betekenen als het makkelijk opgelost zou kunnen worden door een of ander, je nu al geholpen zou zijn. Zeker is rondkijken een optie en zou ik ook zeker doen.

Maar als Anne-GTI gelijk heeft, dan zou het al opgelost moeten zijn, en zo niet zou ik zeeeer zeker naar een andere verzekering gaan.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:38

Maar je bent toch wel lichamelijk in staat om een auto te besturen? in dit geval een automaat. (volgens pa mag je wel auto rijden in automaat omdat je je linkerbeen niet nodig heb) Pa is trouwens politie :)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:40

>;) Ik weet zeker dat ik gelijk heb; da's m'n werk om gelijk te hebben over zulk soort zaken :+
En als ik niet zo 100% zeker wist dat het klopt wat ik hier nu schrijf zou ik het anders bewoorden.

Kipje39

Re: Autoverzekering en gips, wat is nou waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:43

Ik heb vorig jaar m'n pols gebroken gehad, en kreeg na m'n spalk m'n m'n gips zo gegipst dat mijn vingers vrij in beweging waren en toen heb ik wel vrijstelling gekregen om te auto rijden..

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:44

Ik ben verder niet op de hoogte van de wettelijke regelgeving.

Ik heb toen ik mijn enkel gebroken had en inmiddels loopgips had tot halverwege de knie gewoon mijn verzekeringsagent gebeld. Die heeft het nagevraagd en ik mocht gewoon auto rijden in een automaat. Trouwens geen flauw idee of dit te maken heeft met je autoverzekering of je ziektekostenverzekering? Ik zou eerder zeggen je autoverzekering??

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:36

Johnnydepony schreef:
Ik ben verder niet op de hoogte van de wettelijke regelgeving.

Ik heb toen ik mijn enkel gebroken had en inmiddels loopgips had tot halverwege de knie gewoon mijn verzekeringsagent gebeld. Die heeft het nagevraagd en ik mocht gewoon auto rijden in een automaat. Trouwens geen flauw idee of dit te maken heeft met je autoverzekering of je ziektekostenverzekering? Ik zou eerder zeggen je autoverzekering??

Dit heeft te maken met je autoverzekering. Ziektekostenverzekering maakt het geen moer uit hoe je je eigen poot breekt. Pas als er een tegenpartij is waar op te claimen valt willen ze nog weleens gaan verhalen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:03

Dat leek mij ook, maar ik zag ergens menzis voorbij komen namelijk.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:58

Na jouw verhaal over je verzekering, heb ik even met de mijne (Interpolis) gebeld.
Zeker omdat ik ook wil weten of ik nu wel of niet verzekerd ben als ik met mijn krukken de auto in stap.

Met gips is het inderdaad niet toegestaan, maar verder is de uitspraak van de arts bindend.
Die heeft er verstand van wat wel en niet kan, werd me verteld.
In mijn geval heeft mijn arts gezegd dat ik zelf wel aanvoel wanneer en hoeveel ik mijn voet kan belasten. Hij zei ook dat ik ook zelf wel kan inschatten wanneer ik weer auto kan rijden.

Voor de verzekering maakt het niet uit als ik dan nog met krukken zou lopen. Ik vroeg haar of het een probleem was als ik bij een eventuele aanrijding krukken in mijn auto heb liggen als ik voor een langere afstand lopen nog krukken wil ter ondersteuning. Dat is het dus niet omdat mijn arts heeft gezegd dat ik mag auto rijden als ik mezelf daartoe in staat acht.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:15

Een artsenverklaring is NIET bindend, ook al is dat nog zo onlogisch. Het CBR bepaalt uiteindelijk naar áánleiding van een artsenverklaring. Nog niet zo lang geleden stond er een heel artikel in de krant over een persoon die door de arts goedgekeurd werd en door het CBR niet, misschien is dat nog ergens op te duikelen.

Helemaal officieel zo je gekeurd moeten worden omdat je een gewoon rijbewijs B hebt, ipv een 'automatenrijbewijs', zie het genoemde wetsartikel. Dat duurt zo'n 4 maanden, maar mijn laatste keer zelfs 5 maanden wegens achterstand van het CBR en afhankelijk van de wachttijd bij de arts.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:19

Zover was ik inderdaad ook gekomen Gwen. Het komt er dus op neer dat tegen de tijd dat ik zonder krukken aan de slag kan ik terecht kan bij het CBR en dus door deze bureaucratie de komende 4 maanden niet mag rijden waardoor ik ruim 2 maanden inkomsten ga missen.

Iedereen super bedankt voor alle adviezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:27

Kun je niet een buurjongen aan z'n haren trekken om je chauffeur te worden? Een 18-jarige die net z'n rijbewijs heeft en graag ervaring op wil doen ofzo? Kost ook geld maar mogelijk minder dan 2 maanden inkomsten (en niet te vergeten de continuiteit!) te missen.

Maar volgens mij lopen er nu twee dingen door elkaar: je juridische geschiktheid (dat waar de politie je op aan mag houden zeg maar), die uiteindelijk door het CBR bepaald wordt (maar waarvan het niet zeker is of die keuring ook nodig is in deze situatie.) En je aansprakelijkheid, waar de verzekering over gaat - die daarover eigen aanvullende regels kan stellen maar daar ook soepel mee om kan gaan.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:33

Zou idd bij het cbr navragen of in dit geval een keuring verplicht is :j .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:34

Of beter nog, geen 18 jarige maar een 17 jarige die alleen onder toezicht van een volwassene mag autorijden :D. Twee vliegen in 1 klap, die 17 jarige doet rijervaring op en jij komt overal waar je zijn moet :-)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:39

Mijn verzekering vertelde me dat ik de volledige functionaliteit over mijn ledematen moest hebben.
Daardoor heb ik ook een half jaar geen auto mogen rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 15:19

Bedankt voor alle tips. Iemand inhuren had ik nog niet bedacht maar kan best een optie zijn.
CBR bellen had ik ook niet bedacht maar dat is ook zeker een optie.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:46

Gwen schreef:
Een artsenverklaring is NIET bindend, ook al is dat nog zo onlogisch. Het CBR bepaalt uiteindelijk naar áánleiding van een artsenverklaring. Nog niet zo lang geleden stond er een heel artikel in de krant over een persoon die door de arts goedgekeurd werd en door het CBR niet, misschien is dat nog ergens op te duikelen.

Helemaal officieel zo je gekeurd moeten worden omdat je een gewoon rijbewijs B hebt, ipv een 'automatenrijbewijs', zie het genoemde wetsartikel. Dat duurt zo'n 4 maanden, maar mijn laatste keer zelfs 5 maanden wegens achterstand van het CBR en afhankelijk van de wachttijd bij de arts.

Je haalt nu twee dingen door elkaar. De autoverzekering en het rijbewijs. Om je rijbewijs te kunnen verlengen zul je in staat moeten zijn om een voertuig te besturen maar wordt de keuring uitgevoerd door een keuringsarts van het CBR als het gaat om invaliditeit bijvoorbeeld. Dat is heel wat anders als de dekking van de verzekering. Om verzekerd te zijn heeft TS wel een geldig rijbewijs nodig maar die hoeft niet verlengt te worden. Dus CBR verhaal met haar eisen speelt hier geen rol in. De arts ziet ook geen reden om tot twijfel om een keuring door een arts van het CBR nodig te achten. De arts geeft aan dat met een beperking van haar linkerbeen zij prima in staat is om haar eigen automaat te besturen en dat dit geen invloed op haar functioneren en de rijvaardigheid heeft. De autoverzekeraar neemt hier genoegen mee en in het geval van schade is er gewoon dekking. De artsenverklaring is hierin gewoon leidend.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 08:13

Niet helemaal waar, want wanneer TS blijvend letsel had opgelopen had zij wel een tussentijdse melding moeten maken bij het C.b.r. Dit omdat de politie ook ten alle tijden een melding op basis van artikel 130 kan doen dat zij niet meer de geestelijke/lichamelijke geschiktheid zou bezitten, en wanneer dit wél gemeldt is en op het rijbewijs staat niet niet aan de orde zou zijn.

Maar inderdaad: als het slechts een tijdelijk probleem is kan dit enkel via de verzekering gedaan worden :j