Psychose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:05

Ik ga overigens wel tot een bepaalde hoogte mee met de psychose; heeft toch geen zin om ertegenin te gaan. Dus luister aandachtig als er weer blijkbaar chips in het hoofd zijn gestopt, maar ga er verder niet op in. Als ik word begroet door de koningin dan bedank ik hare majesteit dat ik op audiëntie mocht komen :j

Ik heb humor nodig om ermee om te kunnen gaan, dan kost het mij veel minder energie en heb ik er ook minder moeite mee.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:06

Miesjex schreef:
Ik kan er ondertussen niet zo om lachten meer. Als hij praat dan praat en praat en praat hij ook uren lang......
Op dat moment denk ik soms laat hem maar gewoon even lekker van zich afpraten, maar daarna merk je hoeveel energie het je wel niet kost als hij tegen je praat. Heel apart en eng. Vind het niet erg fijn.

zelf geeft hij ook aan dat hij door de hel is gegaan.

Mijn ervaring is gewoon mee praten. Doen alsof ze groot gelijk hebben en het ook echt zo is. Dan houden ze soms wel op maar soms blijven ze idd echt maar door en door praten dan ga ik gewoon weg. Het zuigt je compleet leeg, als ik daarvandaaan kom ben ik echt doodmoe ervan. Niet zelf eraan ondergaan hoor.

Cayenne: Ik vind het ook fascinerend. Vooral omdat ze bijna allemaal precies dezelfde gedachten hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:07

vuurneon schreef:
Ik ga overigens wel tot een bepaalde hoogte mee met de psychose; heeft toch geen zin om ertegenin te gaan. Dus luister aandachtig als er weer blijkbaar chips in het hoofd zijn gestopt, maar ga er verder niet op in. Als ik word begroet door de koningin dan bedank ik hare majesteit dat ik op audiëntie mocht komen :j

Ik heb humor nodig om ermee om te kunnen gaan, dan kost het mij veel minder energie en heb ik er ook minder moeite mee.

Jij hebt zelf last van psychoses?
Misschien vind je het een vervelende vraag, maar merk je met medicatie dat het te onderdrukken is? Of komt het sowieso wel op?
Sorry, ik ben een beetje benieuwd of je zoiets voelt aankomen en of je dan echt geestelijk niet meer aanspreekbaar bent voor anderen of dat nog wel een beetje kunt filteren?

Edit: oh sorry, lees het nu beter en blijkbaar heb je het niet zelf.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:08

:(:)
Moeilijk hoor.

Een vriendin van mij had Psychose ik heb der 1x in een psychose gevonden.
Helemaal van de wereld lag ze op de grond te kwijlen zo sneu.
Zij had een man in der hoofd waar ze een nare ervaring mee had dacht ik.

tante_trien

Met mee praten e.d. ben ik het niet eens.
Bij bepaalde bewoners op mijn stage zeg ik gerust:"Het verhaal dat je nu verteld lijken mij belevingen" en meestal zijn ze het daar mee eens en blijven ze weer even bij de realiteit.

kiki1983

vuurneon schreef:

Ik ga er altijd helemaal in mee. Zoals het voorbeeld wat ik net gaf.

Zijn je benen er nu afgezaagd?
Jaa
Oh wat erg voor je dat heeft de buurman zeker gedaan
Yep

en dan gaat ze denken...Waarom doet de buurman dat? Hoe kan ze nog gewoon lopen? Maar op andere dagen is ze veels te ver heen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:09

Cayenne schreef:
vuurneon schreef:

Jij hebt zelf last van psychoses?
Misschien vind je het een vervelende vraag, maar merk je met medicatie dat het te onderdrukken is? Of komt het sowieso wel op?
Sorry, ik ben een beetje benieuwd of je zoiets voelt aankomen en of je dan echt geestelijk niet meer aanspreekbaar bent voor anderen of dat nog wel een beetje kunt filteren?

Nee ik heb er zelf niet, maar ik ben er wel mee 'opgegroeid' omdat in mijn directe omgeving er iemand wel last van had en ik ben er veel mee in aanraking geweest, jarenlang. Diegene weet dus niets meer na een psychose. Dus het moment van de trigger is gewoon een waas. Er mist een hele episode zeg maar. Diegene is écht compleet een ander mens dan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-01-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:09

tante_trien schreef:
Bij bepaalde bewoners op mijn stage zeg ik gerust:"Het verhaal dat je nu verteld lijken mij belevingen" en meestal zijn ze het daar mee eens en blijven ze weer even bij de realiteit.

Hoezo niet? Dan houden ze of op, of gaan snappen dat wat ze vertellen nonsens is, of ze blijven doorgaan maar dat gebeurd niet zo vaak. Kun jij misschien uitleggen hoe het komt van de Godswaanzin bijvoorbeeld?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:11

:(:)

Zwaar. Voor jou, en voor hem. Twee keer een psychose van dichtbij meegemaakt, en dat gun je niemand. Wel met 'goede' uitkomst: de persoon in kwestie is inmiddels 11 jaar niet meer teruggevallen, heeft behoorlijk succesvol een kind opgevoed en heeft ook een goede, wederzijdse relatie. Heeft wel geleerd dat als er om wat voor reden dan ook slaapproblemen ontstaan onmiddellijk ingegrepen moet worden - als dat niet gebeurt slaat de instabiliteit onverbiddellijk toe. En verder een lage dosering medicijnen om erger te voorkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:12

tante_trien schreef:

Daarom luister ik alleen en zeg ik; 'ik vind het heel vervelend voor u dat u chips ervaart in uw hoofd' als het te ver doorslaat. Echter is iemand alleen de koningin en word ik vriendelijk onthaalt? Prima :j dan praat ik wel mee. Ik ga niet tegenwerken als iemand in een prettige bui is dus dan noem ik diegene echt hare majesteit. Tja, zo wordt er wel op mij gereageerd :j als ik haar normale naam zeg, kan ik net zo goed tegen een muur kletsen. Maar met hare majesteit neemt diegene wel de medicatie in.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-01-13 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:13

kiki1983 schreef:
tante_trien schreef:

Hoezo niet? Dan houden ze of op, of gaan snappen dat wat ze vertellen nonsens is, of ze blijven doorgaan maar dat gebeurd niet zo vaak. Kun jij misschien uitleggen hoe het komt van de Godswaanzin bijvoorbeeld?

Hoe het komt? Ik snap niet zo goed wat je bedoeld. Waarom ze precies die waan hebben? Dat weet ik niet, ik denk ook niet dat dat te verklaren is. Maar het is belangrijk ze zoveel mogelijk bij de realiteit te houden. Op mijn werk hebben wij een signalerende functie en we proberen zoveel mogelijk opnames te voorkomen, daar dit meestal geen fijne herinneringen zijn voor de bewoners. Dus wij benoemen echt gewoon wat wij zien, we vragen ook gerust of ze nog medicatietrouw zijn etc. Als je ook op internet even zoekt zal je ook vinden dat je nooit mee mag gaan in de beleving van de persoon met de psychose.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:13

Bij dat meisje wat ik ken moet je der echt ff terug halen. Zeggen dat ze rustig moet worden etc. (ik kan dat echt niet maar er was een vriend die haar kent en haar vaker zo had mee gemaakt)
Ze heeft ook meerdere zelfmoordpogingen gedaan. 1x in bad der polsen door gesneden en toen kwam ze weer ff bij en heeft ze die vriend gebeld en die heeft de ambulanse etc gebeld.

Rare vind ik toen ik der vond belde ik 112 maar ze kwamen niet. Moest ze zelf uit komen.

vuurneon

Re: Psychose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:18

Maar ts, er zijn ook als het goed is wel lotgenotengroepen voor en dat kan ook erg verhelderend zijn. Er zitten grote verschillen tussen psychoses: iemand die alleen denkt de koningin te zijn is een groot verschil met iemand die denkt vermoord te worden door de CIA, maar ook veel overlap.
Overigens kun je ook best een keer zelf met en psychiater/psycholoog praten voor meer informatie :)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:19

Tante_Trien. Ik snap het zoveel mogelijk bij de realiteit maar mijn stieftante is nu 58 sinds haar 23 is ze al schizofreen en heeft ze psychoses. In al die jaren is ze niet 1 keer helder geweest dus daarom praat ik altijd met haar mee en vooral bij haar blijf ik het doen. Het is immers HAAR realiteit. Medicatie heeft echt 0,0 invloed op haar ja of ze moet zo platgespoten worden dat ze alleen nog maar slaapt en volkomen apatisch is. Bij anderen zal ik het niet meer doen.

En wat ik met mijn vraag bedoelde is waarom de wanen zoveel hetzelfde zijn? Vooral godswaanzin en paranoia. Ligt dat aan een deel van de hersenen?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:22

kiki1983 schreef:
Tante_Trien. Ik snap het zoveel mogelijk bij de realiteit maar mijn stieftante is nu 58 sinds haar 23 is ze al schizofreen en heeft ze psychoses. In al die jaren is ze niet 1 keer helder geweest dus daarom praat ik altijd met haar mee en vooral bij haar blijf ik het doen. Het is immers HAAR realiteit. Medicatie heeft echt 0,0 invloed op haar ja of ze moet zo platgespoten worden dat ze alleen nog maar slaapt en volkomen apatisch is. Bij anderen zal ik het niet meer doen.

En wat ik met mijn vraag bedoelde is waarom de wanen zoveel hetzelfde zijn? Vooral godswaanzin en paranoia. Ligt dat aan een deel van de hersenen?

Ah ja.. chronisch psychotisch, die hebben wij maar heel weinig, en daar gaan we ook niet tegen in :n

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. wel een heel intressante vraag!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:23

Ja, als het goed is,is activiteit in de hersengebieden van mensen die godswaanzin hebben aardig overeenkomstig :)

Moet ik even voor de boeken in duiken eerlijk gezegd... Maar ik kan mij wel herinneren dat (ongeveer) dezelfde vlakken geactiveerd worden en ook anders worden geactiveerd dan bij de controle groep.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-01-13 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:25

Maar hebben wij dan allemaal een gebied in onze hersenen die voor "God"is bestemd? Via google kom ik niet zo heel ver met antwoorden op mijn vragen. Er rijst miij nu van alles te boven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:26

Ik kom dit wel tegen op internet:

Citaat:
Sommige mensen zien in hun psychose een 'boodschap' en worden bijvoorbeeld 'Godsdienst waanzinnig', omdat je vaak in een psychose een soort van 'Gods-kontakt' schijnt te ervaren. Sommige mensen slaan hier dus in door en gaan 'Het woord' verkondigen, zij verkeren in een soort van manie of euforische stemming, waarin je het gevoel hebt door 'God' geroepen te zijn om 'Zijn woord' te verkondigen van deur tot deur.

Vind het weinig verklarend eigenlijk.

Een andere website heeft als verklaring dat mensen die in God geloven sowieso psychotisch zijn en daarom gevoeliger voor psychoses met godswaanzin 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:30

In het boek van Dick Swaab 'Wij zijn ons brein' staat dit stuk wel nader uitgelegd (godwaanzin) met mogelijke verklaringen.
Heb het boek nu alleen niet bij de hand, probeer het vanavond op te zoeken.
(Of iemand moet er even op willen googlen)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:31

Ik vind het idd ook weinig verklarend. Als ik even heel gek denk dan is het dus ook mogelijk dat wij een deel van de hersenen hebben die God heeft verzonnen en dat alle geloven dus een storing in dat deel van de hersenen hebben? Hele wilde gedachte van mij hoor maar wil duidelijk ;)

Ik ga er even op googlen Kannely dank je wel.

pleiada

Bah wat een nare situatie!Mijn oma was manisch depressief en die schoot ook regelmatig in een psychose en moest dan opgenomen worden met alle nare bijkomstigheden erbij..Ik snap dat het je vriend is maar jeetje ik gun echt niemend een leven samen met iemand die psychotisch an worden,mijn opa heeft het er zo zwaar mee gehad vroeger en zo ook mijn moeder en haar broers en zussen..Er was altijd die spanning,hoe zou ze nu weer zijn en we moeten uitkijken dat ze zichzelf niet van kant maakt ect ect..Ik weet niet hoe de medicijnen tegenwoordig zijn,maar het lijkt me moeilijk 100% onder controle te houden..Toen ik nog veel jonger vond ik het eng als we er toevallig waren en het was weer eens bijna zover,zo apart dat iemand zich totaal niet meer onder controle heeft.

Nu ik erover na denk..Mijn moeder heeft een tante waarvan haar man dit ook heeft icm met godsdienst waanzin,dat is ook echt erg moeilijk voor haar om met hem te leven..Maarja wat moet je dan he,iemand in de steek laten waar je van houdt is ook echt niet wat je wil..

In elk geval veel sterkte :(:)

vuurneon

Kanelly schreef:
In het boek van Dick Swaab 'Wij zijn ons brein' staat dit stuk wel nader uitgelegd (godwaanzin) met mogelijke verklaringen.
Heb het boek nu alleen niet bij de hand, probeer het vanavond op te zoeken.
(Of iemand moet er even op willen googlen)

Ik vind dit ook wel een goed boek om de ts aan te raden :j

Twaalf

Die Godswaanzin zie je toch ook vaak bij een bipolaire stemmingsstoornis (manisch-depressief)?
Ik kan me nog een programma herinneren dat een man vertelde over die Godswaanzin, hij dacht in zo'n manische periode écht dat hij God was en dat het best lastig was als je dan met meerdere Goden aan tafel zat :+

Overigens is Stichting Ypsilon voor familie en naasten van mensen die bekend zijn met psychoses, misschien heb je daar wat aan TS :)
Ik wil je vooral veel sterkte wensen en zoals mijn voorgangers, denk ook aan jezelf!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:32

Zijn de mensen met godswaanzin misschien in het "gewone leven" ook gelovig? Misschien dat het in een psychose versterkt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:33

Bij schizofrenie komt het ook vaak voor als positief symptoom.

Studies naar hersenactiviteiten hebben bij schizofreniepatiënten een aantal afwijkingen in hersenfunctie en structuur vastgesteld. De resultaten van het onderzoek van Modinas tonen aan dat er ook verschillen zijn in hersenactiviteit en hersenstructuur tussen mensen met de minder ernstige klachten en gezonde mensen. Deze bevindingen ondersteunen de veronderstelling dat er een verband is tussen de minder ernstige vormen van psychose en de daadwerkelijk ontwikkelde psychose.

(Hippocampus speelt een grote rol bij schizofrenie)