De "Straatnieuws"-verkoper op Utrecht Centraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:30

Awh, zal der eens aan denken als ik ooit nog op utrecht kom :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:33

Volgens mij ken ik hem niet. Als ik iemand op Hoog Catharijne zie is het vaak een man met een hond - dat is volgens mij niet deze man.
Maar de straatnieuwsverkopers bij onze supermarkten zijn ook heel aardig :j

Leuk blog in ieder geval :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:42

Ik kom te weinig in Utrecht, maar ken er wel twee in Hilversum, die ik regelmatig wat geld geef. Zo blij als ze dan zijn, maar ik zie het verdriet in hun ogen en weet dat ze het niet makkelijk hebben in ons land, waar vrijgwel niemand ze aankijkt en ze zoveel mogelijk probeert te negeren. Lijkt me echt afschuwelijk, dat je huis en haard hebt moeten verlaten om dan zo behandeld te worden en het zo zwaar te hebben.........

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:41

Shadow0 schreef:
Volgens mij ken ik hem niet. Als ik iemand op Hoog Catharijne zie is het vaak een man met een hond - dat is volgens mij niet deze man.
Maar de straatnieuwsverkopers bij onze supermarkten zijn ook heel aardig :j

Leuk blog in ieder geval :j

De man met de hond heb ik eens geinterviewd. Hij had een bijzondere woonkamer, de muren waren beplakt met muntjes uit allerlei landen en tussendoor liepen van die plastic lichtjesslingers. :D

Verder had ie allerlei dieren, waaronder (meen ik mee te herinneren) een fret. Hij ving dieren op die niemand wilde. Het gesprek ging voornamelijk over de buurt waar hij woonde... ik zou die video eigenlijk eens op moeten zoeken en editen. Het was zo grappig, we voelden ons erg "man bijt hond"... hahaha.

OT:
De mooie mensen, mooie mensen-meneer is inderdaad altijd vrolijk.

En wie kent er niet de man met zijn gitaar die maar 1 akkoord kan.... hoewel hij zijn gitaar nu alweer een tijdje kwijt is volgens mij. Hij stond vaak bij de roltrap..

MissAnnemijn

Re: De "Straatnieuws"-verkoper op Utrecht Centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:47

Misschien toch maar eens een krantje kopen ja, zie hem ook heel vaak inderdaad!

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:49

Jep, ik ken hem ook! Mijn vader koopt altijd een krantje als ie langsloopt :j We hebben wel eens lang met hem staan praten haha. Hele verhalen heeft ie, altijd vrolijk. Lieve man :j

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:52

Leuk om zijn verhaal nu een beetje te kennen door dat blog-bericht. Ik heb hem heel vaak gezien op UCS en me wel vaker afgevraagd hoe hij in hemelsnaam zo vrolijk kan blijven, de hele dag door en iedere dag weer, terwijl er toch zoveel mensen langs hem heen lopen. De volgende keer koop ik een krantje van hem en zal ik hem ook meteen wat extra geld geven.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:54

wow wat een pracht verhaal zeg.

ik hoop dat ie man ooit een huis in nederland kan krijgen, zijn gok ik maar weinig mensen zoals hij.

wat een inspiratiebron zeg

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:59

Jeetje ik loop een paar keer week langs hem en vond het altijd al knap hoe hij daar zo positief kan blijven staan, terwijl de helft van mensen hem negeert en niet eens aankijkt... Volgende keer ga ik zeker een krantje bij hem kopen en misschien neem ik nog wat lekkers voor hem mee ook. Mooie mensen zijn er toch op deze wereld :D

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:10

Wat een bijzonder verhaal! Ik zie 'm ook altijd staan als ik daar langs loop. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:11

Goh voel me schuldig dat ik hem nooit een krantje heb gekocht bij hem ;(

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:12

dwaallicht schreef:
En wie kent er niet de man met zijn gitaar die maar 1 akkoord kan.... hoewel hij zijn gitaar nu alweer een tijdje kwijt is volgens mij. Hij stond vaak bij de roltrap..

En die vent zong ook wel eens en dan verstond ik er niks van hhii.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:18

Wij hebben ook zo'n übervrolijke krantenverkoper hier in Almere die bij verscheidene supermarkten staat :) Is een tijdje terug nog oproer over geweest omdat ze hem zijn hond hadden afgenomen, zo sneu.. Als er iemand goed voor zijn hond zorgt is hij het wel...

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:26

Mooi verhaal! Ik kom ook regelmatig op Utrecht CS en zie hem ook elke keer staan, maar sta er eigenlijk nooit bij stil om hem iets te geven, best stom eigenlijk. Volgende keer dat ik er weer kom en ik denk eraan ga ik een krantje bij hem kopen. :j

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:41

Ha, de mooiemensenman!

Ik heb inderdaad ook wel eens over hem geschreven, toen de Utrechtse Straatnieuws op het punt stond te verdwijnen door een faillisement. Fijn dat z'n verhaal opgetekend wordt. :j

Dit jaar heeft hij m'n kerstpakket gekregen, m'n krantje koop ik bij een andere verkoper.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:43

Wat een bijzonder verhaal :j
Ik ken hem ook maar het verhaal kende ik natuurlijk niet, maar ik vind het erg bijzonder!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:47

Ben ik de enige die dit behalve een mooi, ook een triest verhaal vind?
Man heeft geen huis, geen familie.

Ontzettend bewonderingswaardig hoe positief hij blijft, toch. Ongelofelijk.
Zou het niet zo werken dat.. Hoe meer je hebt, hoe meer je wilt, hoe ongelukkiger je eigenlijk bent?

Als ik hem zie koop ik alle krantjes die hij voor die dag heeft. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:48

Smee__ schreef:
Wij hebben ook zo'n übervrolijke krantenverkoper hier in Almere die bij verscheidene supermarkten staat :) Is een tijdje terug nog oproer over geweest omdat ze hem zijn hond hadden afgenomen, zo sneu.. Als er iemand goed voor zijn hond zorgt is hij het wel...

Ik hoop eigenlijk nooit iets bij deze man. Hoewel ik hem wel altijd gedag zeg. Misschien toch eens geld doneren. Hij lacht altijd vriendelijk.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:55

mooi verhaal idd, kom zelf nooit in utrecht maar kocht regelmatig een krantje bij de supermarkt hier, ook een aardige man en altijd behulpzaam (als mijn peuter liep te klooien om zijn voeten door het zitje van het karretje te steken was hij altijd even behulpzaam om te helpen).
zit me nu te bedenken dat sinds de supermarkt hier verhuist is ik hem dus helemaal niet meer gezien heb....

laten de mensen die wel in utrecht komen en ook echt een krantje bij hem hebben gekocht of wat extra hebben gegeven het hier even weten?
vind het wel erg leuk om te horen en ben benieuwd hoe die beste man reageert.... :D

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:56

Liesje1611 schreef:
Ben ik de enige die dit behalve een mooi, ook een triest verhaal vind?
Man heeft geen huis, geen familie.

Ontzettend bewonderingswaardig hoe positief hij blijft, toch. Ongelofelijk.
Zou het niet zo werken dat.. Hoe meer je hebt, hoe meer je wilt, hoe ongelukkiger je eigenlijk bent?

Als ik hem zie koop ik alle krantjes die hij voor die dag heeft. :)

Natuurlijk is het triest! Maar ik vind het erg bijzonder hoe positief hij blijft. Daar zouden veel mensen wat van kunnen leren :j

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:11

malih schreef:
Smee__ schreef:

Ik hoop eigenlijk nooit iets bij deze man. Hoewel ik hem wel altijd gedag zeg. Misschien toch eens geld doneren. Hij lacht altijd vriendelijk.

Dat is wel iets hè, geld doneren hebben ze uiteindelijk weinig aan.

Straatnieuws is afgelopen Augustus bijna failliet gegaan doordat de oplage te ver terugliep. Reden: mensen die geld geven en zeggen 'laat dat krantje maar zitten' of die alleen maar extraatjes toestoppen. Lief bedoeld, maar erg dom! Op de korte termijn is het leuk dat de verkopers iets extra's hebben, maar zo worden die kranten niet verkocht. En als de kranten niet verkocht worden, kan Straatnieuws niet bestaan en hebben de verkopers helemaal niks meer.

Doordat de Amsterdamse Z! is bijgesprongen heeft Straatnieuws een doorstart kunnen maken en het gaat nu weer redelijk, maar het probleem blijft op de loer liggen. Desnoods gooi je het ding 20 meter verderop in de prullenbak, dat maakt niet uit, maar je helpt ze echt het meest door gewoon een krant mee te nemen. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:26

Maar Firebird: da's wel lastig. Want ik vind het zo zonde, en ook raar, om een krantje te kopen dat ik weer ongelezen weggooi. En ik heb bovendien al zoveel papierwerk dat ik weg moet gooien (en dat is al zo'n gedoe.)
Daar ga ik eens over nadenken, wat de beste keuze is.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:38

Shadow0 schreef:
Maar Firebird: da's wel lastig. Want ik vind het zo zonde, en ook raar, om een krantje te kopen dat ik weer ongelezen weggooi. En ik heb bovendien al zoveel papierwerk dat ik weg moet gooien (en dat is al zo'n gedoe.)
Daar ga ik eens over nadenken, wat de beste keuze is.

Raar is het niet hoor, zonde al helemáál niet. :)

Zie ook dit stukje op de website van Z!: http://www.zetkrant.nl/zetwebsite/krant/straatkranten/

Zoals gezegd heeft het maar een haar gescheeld of het Utrechtse Straatnieuws was failliet gegaan. Hun (wat toen gedacht werd) laatste nummer stond vol spijtbetuigingen van gulle gevers die het krantje lieten liggen - wel een sterke manier om een punt te maken. Overigens was de voorkant van dat nummer een tekening van de man waarover dit topic gaat, waarbij grote tranen over z'n wangen biggelden. (Deze cover dus: http://www.duic.nl/wp-content/uploads/2 ... nieuws.png)

Toen ik hem ernaar vroeg moest hij ook echt huilen, dat was ongelofelijk sneu. -O-

Edit: er zit trouwens ook een stukje eigenwaarde achter. Voor de verkopers is het een baan, iets om trots op te kunnen zijn, en dat is iets heel anders dan bedelen. Geld krijgen zonder daar iets voor terug te doen (dus een krantje te verkopen) draagt niet echt bij aan hun sense of purpose en geeft bovendien aan dat mensen ze zielig vinden. Nou is helpen natuurlijk nooit slecht, maar het meenemen van zo'n krant betekent echt veel meer dan mensen denken - zowel voor het toekomstperspectief als voor de maatschappelijke plaats van de verkopers. Niet voor niks staat op de nieuwe hesjes 'Ik ben aan het werk' gedrukt...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:03

Als ik eens 2 euro's heb ga ik denk ik een krantje kopen, wat een verhaal voor die man zeg! Ik dacht ook altijd dat het zo'n drugsgeval was.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:22

Wat een triest verhaal van zo'n altijd vrolijke man! Ik zie hem ook heel vaak op cs en heb nog nooit een krantje gekocht, ga ik binnenkort zeer zeker wel een keer doen nadat ik dit heb gelezen!