Wij ridders moeten toch ook leren zwaardvechten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:19

Ik ben bekend met het Japanse zwaard (katana) en beoefen ook ryu kyu kobujutsu, telt dat ook :P

Ziet er wel gaaf uit dat filmpje :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:21

anneliesdj schreef:
Hmm, Nee, ik snap niet wat je bedoeld :+
Paarden zijn langer in gebruik als trek/pakdier dan als ridderpaard.
Dus als je het zo wilt stellen, zouden we allemaal moeten mennen en allemaal vee moeten drijven, of op z'n minst zo af en toe een trektocht maken.
Maar het lijkt me wel een uitdaging, nu nog te paard :j

Paarden in het algemeen zijn inderdaad langer in gebruik als trekpaard, daarom heb ik ook gezegd: de paarden die de meeste mensen hier hebben. De meerderheid heeft een slank, snel en wendbaar paard, ideaal voor de strijd, maar niet ideaal om bijvoorbeeld mee te ploegen :D

Riddershow schreef:
Als je het al over harnasvechten hebt, dan gaat het over een discipline op zich. Blossvechten (letter vertaalt = naakt of te wel zonder bescherming) is datgene wat arno8 traint en dat wordt gedaan met verschillende wapens. Uiteraard wordt er wel getraind en gespard met bescherming.

Met harnasvechten sla je elkaar niet, heeft weinig zin want het harnas houdt het toch wel tegen. Je bent veel meer bezig met openingen zoeken in het harnas van de ander, denk hierbij aan hals, oksel, kruis, binnenkant van ellebogen en knieën, achterkanten van benen en tussen de beplating door... (en het bestaat ook uit veel worstelen want je kunt nog steeds lichaamsdelen breken in je harnas).

We krijgen tussen neus en lippen door ook een beetje training in wat je zoal kunt doen tegen iemand in harnas. Met een pole-axe hebben we bijvoorbeeld geoefend in pootje haken. Toen ik vroeg of je niet net zo goed iemand voet er af kunt hakken als je toch al met je bijl daar zit, legde de leraar dus uit dat het handig is tegen iemand in harnas.

Iemand met harnas is topzwaar en valt sneller om, en als iemand eenmaal ligt is het gemakkelijker een zwakke plek te vinden. De zwakke plekken die jij noemt spelen ook mee in toernooien. Heb nog niet aan een toernooi meegedaan, maar al wel een en ander erover gehoord. Als je iemand op de handen raakt is het bijvoorbeeld een punt, maar op het hoofd of in de oksel is dan meer punten. Dit om te voorkomen dat iedereen alleen maar naar elkaars handen gaat slaan (die zijn het gemakkelijkst te raken).

Interessant wat je zegt over riddervechten te paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:53

dwaallicht schreef:
VivaLaVida schreef:
Nee sorry de mijne is gefokt om cowboytje mee te spelen :+

Waaaaaarom moet ik dit nu juist lezen ;(

Omdat je bij mij cowboytje wil komen spelen? }:0

Zamora

Re: Wij ridders moeten toch ook leren zwaardvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:56

Ik doe ook mee cowboytje spelen!! :D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:05

De video van de afgelopen les is online, hopelijk met deze muziek ook in Duitsland te bekijken:

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:02

Het ziet er leuk uit, zoals ik het hoor train je bij Merlyn? Wie ben jij in het filmpje?

De zwakke plekken bij harnasvechten zijn wel iets anders dan bij toernooien. Je zoekt bij harnasvechten namelijk de niet beschermde lichaamsdelen. Bij toernooien gaat het over de lichaamsdelen waar je bij raken meer schade doet (zonder harnas). Als je bij een geharnaste ridder op het hoofd raakt doet het hem niks, terwijl zonder helm het toch best vervelend is. Daarnaast houdt je bijvoorbeeld het langzwaard anders vast; slaan heeft toch weinig zin, dus zorg je ervoor dat je beter kunt mikken, steken en winden... Je kunt je instructeur een keer vragen om het halbschwert-vechten.

Wij doen verder weinig met toernooien omdat wij vinden dat het op den duur geen positief effect heeft op de sport. Veel mensen die naar toernooien toe trainen gaan zich meer richten op het raken (snelheid en mikken), dan het gebruik van technieken. Waarbij het raken vaak niet over "dodelijke" wonden gaat. Om technieken met succes tegen iedereen te kunnen gebruiken moet je ze zeer goed beheersen en dat kost meer tijd om te leren dan snelheid en mikken.

Uiteraard heeft elke school zijn eigen methode om de sport te leren. Wij sparren wel en hebben ook wel eens interne wedstrijden. Maar werken niet met een punten systeem, maar een zeer (jury en meningsgevoelig) techniekgericht systeem. Dubbelhits/afterblow en tikjes telt niet. En kunnen zelfs bij te vaak voorkomen tot verlies leiden. Alleen duidelijke en clean hits tellen. Hiermee dwingen we om de juiste slagen en technieken te gebruiken die op den duur het beste werken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 07:46

Ik train inderdaad bij Merlyn. Bevalt heel goed!

Dubbelhits leiden hier ook tot diskwalificatie, maar dat verschilt nogal eens per toernooi. Ons gaat het meer om de sport (en dan vooral de bijbehorende lol) dan om het neerzetten van een historisch zo correct mogelijk beeld (zoals al aan de schermmaskers en de ijshockeyhandschoenen is te zien). Natuurlijk is er ook interesse in de middeleeuwen zelf. Binnenkort is het Zwaardkring trainingskamp en daar staat onder meer harnasvechten op het programma.

Een volledig realistische oefening kun je nooit maken. Iemand op de handen raken is niet direct dodelijk, maar zonder vingers je zwaard vasthouden is toch heel lastig en in een gevecht uiteindelijk dodelijk. Een enkele vinger eraf? Tja, dat verschilt per persoon hoe die daarop zou reageren.

Zelfs een schrammetje op het voorhoofd kan fataal zijn omdat het gezicht enorm snel en veel bloedt. Als dat in je ogen loopt vecht je ook niet optimaal meer. Daarom kan ik me er wel in vinden dat we trainen om niet geraakt te worden.

Ik denk dat het nuttig is om van beide vormen wat mee te krijgen, op het slagveld liep ook niet iedereen in harnas en het is een beetje zonde als je jezelf bij een groep boeren met hooivorken helemaal gaat uitsloven om ze in de oksel te raken :P

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 08:50

Ik zit trouwens op 3:58, 4:11 en het gevecht daarna. Ik delf dus 2 keer het onderspit. Merlyn zei donderdag trouwens nog dat het soms eigenlijk jammer is dat een harnas op evenementen zo veel aandacht trekt. Mensen zouden vaak alleen nog maar het harnas zien en 'Een ridder! Een ridder!' roepen en helemaal niets meer van de zwaardvechttechnieken zien.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:35

Dat ik zeg dat de sport aan het historische plaatje moet voldoen, houdt niet de kleding in maar de sport zelf. Wij trainen ook in moderne sportuitrusting... Met harnasvechten bedoel ik ook geen reenactment oid, maar puur de sportvariant op zich.

Wat wij beoefenen (en jij grotendeels ook) is duel-vechten. Ik heb het dan ook over deze situatie. Ga je het projecteren op het slachtveld dan krijg je een hele andere situatie.

Natuurlijk is handen raken handig en kan een hoofdwond flink afleiden. Maar ik neem aan dat de sport met al zijn technieken wilt kunnen beoefenen en niet alleen vingertikken, ook in sparsituatie. Dus probeer je het gebruik van technieken en correcte slagen te belonen en de handen raken mag, want daar heb je ook technieken voor, maar dan telt dat maar 1x mee.

Mensen die naar evenementen gaan, gaan er niet heen voor de sport helaas, maar voor het plaatje en entertainment. Dus ze zullen niet naar de technieken kijken, maar naar het vechtgeweld. Alhoewel wij vaak toch ook reacties uit het publiek krijgen dat ons vechten toch ergens op gebaseerd is en duidelijk een systeem achter zit. En dat zijn vaak de fijnste complimenten!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:57

Ik sta er zelf denk ik toch anders in. Ik wil de technieken goed onder de knie krijgen, maar niet met het doel het precies als toen te doen, maar gewoon omdat ze effectief zijn. Het precies zoals toen doen is ook helemaal niet leuk, dan zou je bijvoorbeeld voor iedere les eerst een hele tijd moeten bidden om god uit te leggen dat je weliswaar oefent in het doden van mensen, maar dat het met een goed doel is.

Als beginneling doe je het vaak slechter dan iemand die zomaar wat doet, gewoon omdat je dingen probeert die je nog niet kunt en de ander zijn natuur volgt. In het begin zal die ander winnen, maar uiteindelijk, als je de techniek beheerst, niet meer (denk ik).

Ik oefen bijvoorbeeld af en toe met de wildebras die je in het filmpje met twee zwaarden te keer ziet gaan (en ook ziet vallen). Nu wint hij nog vaak en hij zegt ook weleens dat hij de geleerde technieken in de praktijk nooit gebruikt. Dat vind ik ook prima want dat houdt je wel scherp, hij reageert vaak niet zoals je zou verwachten.

En ik heb nog geen evenementen bezocht, wil dat uiteindelijk wel doen, maar de insteek zal dan vooral zijn om vermaak te bieden. Wel denk ik dat dat het beste kan met goede techniek.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:14

Ja, hier nog iemand die aan zwaardvechten doet :)) toch grappig dat paardrijden + zwaardvechten twee hobbies zijn die veel samengaan bij mensen :D

En boogschieten, pfft, dat is voor die watjes die niet dichterbij durven komen ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:15

Toch is een zwaard niet het ideale wapen voor een ruiter naar mijn bescheiden mening, ik zou liever een lans/speer type wapen hebben te paard.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:17

Denk dat die combinatie ook meer te maken heeft met de voorliefde voor middeleeuwen dan omdat een zwaard zo'n effectief wapen is op de paardenrug :D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:18

Roane schreef:
Ja, hier nog iemand die aan zwaardvechten doet :)) toch grappig dat paardrijden + zwaardvechten twee hobbies zijn die veel samengaan bij mensen :D

En boogschieten, pfft, dat is voor die watjes die niet dichterbij durven komen ;)

Over de Hunnen en Mongolen (en andere volkeren die te paard hun bogen afschoten) zeiden ze helemaal dat het watjes waren. Die vielen aan, schoten hun pijlen af en galoppeerden weer weg. Maar ondertussen wonnen ze wel met minimale verliezen. Maar ik snap wat je bedoelt. Eigenlijk is er niet veel veranderd. Nu zijn de Amerikanen de baas op oorlogsgebied, maar van hen zou je ook kunnen zeggen dat het watjes zijn omdat ze met hun drones op veilige afstand blijven.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:24

Precies, je moet toch wat schreeuwen om ze dichterbij te lokken om zelf het voordeel te krijgen :=

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:16

Da's wel een hele slimme tactiek eigenlijk! Ik kan me nog best voorstellen dat het ooit gewerkt heeft!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:52

"I fart in your general direction! Your mother was a hamster, and your father smelled of elderberries!"

Best taunt ever.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 07:27

Heb 1,5 jaar schermles gehad in Frankrijk. Te voet én te paard. Was artistiek zwaardvechten, dus iets anders dan dat ik hier zie op het filmpje. Maar ook een mooie ervaring.

Veel plezier en succes!

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 07:57

Ik train met echte zwaarden, mag dat ook :))

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 08:47

Echte scherpe zwaarden?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:31

Jazeker :D

Heet iaido en is een oude Japanse Vechtkunst afgeleid van de Samurai scholing. Als we eens tegenover iemand staan dan gebruiken we wel houten zwaarden maar het doel van iaido is leren omgaan met een echt zwaard.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:55

Ik vind "echte" zwaarden altijd zo'n grappige term. Want een metalen zwaard is altijd echt lijkt. Als je het voor trainingsreden een botte gebruikt maakt het hem denk ik niet minder echt ;) De echtheid zit hem, vind ik, in de juiste balans en gewicht.

Iaido is een mooie vechtkunst, ik vind het alleen jammer dat het maar een klein gedeelte van het japanse zwaardvechten omvat. Wij hebben ooit workshops gegeven bij een japanse school en deze deden Katori Shinto Ryu. Uiteraard werden ook de overeenkomsten en verschillen tussen de beide vechtsporten (in dat geval het langzwaard) besproken. De verschillen komen voornamelijk doordat de zwaarden in beide vechtsporten verschillen; de balans, gewicht, één of tweesnijdend, de vorm ect. Voor de rest zijn de basis van de technieken allemaal aardig gelijk alleen met een andere insteek ingzet :)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:24

Riddershow schreef:
Ik vind "echte" zwaarden altijd zo'n grappige term. Want een metalen zwaard is altijd echt lijkt. Als je het voor trainingsreden een botte gebruikt maakt het hem denk ik niet minder echt ;) De echtheid zit hem, vind ik, in de juiste balans en gewicht.

Een bot zwaard is echt wel anders hoor, maar dat realiseer je je pas als je vingertop er af snijdt :D

Riddershow schreef:
Iaido is een mooie vechtkunst, ik vind het alleen jammer dat het maar een klein gedeelte van het japanse zwaardvechten omvat. Wij hebben ooit workshops gegeven bij een japanse school en deze deden Katori Shinto Ryu. Uiteraard werden ook de overeenkomsten en verschillen tussen de beide vechtsporten (in dat geval het langzwaard) besproken. De verschillen komen voornamelijk doordat de zwaarden in beide vechtsporten verschillen; de balans, gewicht, één of tweesnijdend, de vorm ect. Voor de rest zijn de basis van de technieken allemaal aardig gelijk alleen met een andere insteek ingzet :)

Er zijn idd wel overeenkomsten maar ook veel verschillen. De technieken zijn mi toch echt anders. Met een Japans zwaard dien je subtiel te snijden waardoor je korte, snelle bewegingen maakt, iets wat mij met een langzwaard niet zou lukken :D . Alleen al door het gewicht :P

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:40

Annienke schreef:
Riddershow schreef:

Een bot zwaard is echt wel anders hoor, maar dat realiseer je je pas als je vingertop er af snijdt :D

Maar als je een bot zwaard scherp zou snijden dan wordt het dus een 'echt' zwaard zeg jij? Want daar ben ik het niet mee eens. Een botte schaar is ook niet ineens geen schaar meer :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:42

Annienke schreef:
Riddershow schreef:
Ik vind "echte" zwaarden altijd zo'n grappige term. Want een metalen zwaard is altijd echt. Als je het voor trainings reden een botte gebruikt maakt het hem denk ik niet minder echt ;) De echtheid zit hem, vind ik, in de juiste balans en gewicht.

Dat heeft voornamelijk te maken met de mindset. Er worden hier ook wel eens scherpe zwaarden gebruikt voor testcutting. Hierdoor krijg je meer respect voor het wapen. Als je namelijk alleen maar met botte wapens traint dan raak je daaraan gewent, dat klopt.

Alleen kun je bij onze sport bijna geen scherpe zwaarden gebruiken tijdens training omdat er veel met een tegenstander wordt getraind. Je past technieken toe door eerst te voelen (tijdens het binden) wat de intentie is van de tegenstander, daar bepaal je je tactiek/techniek op. En gelukkig hebben de meeste mensen ook wel respect voor metalen botte zwaarden, want zelfs met dit botte zwaard kan men een hoop schade aanrichten.

Annienke schreef:
Riddershow schreef:

Er zijn idd wel overeenkomsten maar ook veel verschillen. De technieken zijn mi toch echt anders. Met een Japans zwaard dien je subtiel te snijden waardoor je korte, snelle bewegingen maakt, iets wat mij met een langzwaard niet zou lukken :D . Alleen al door het gewicht :P

Dat laatste is een algemeen vooroordeel van de historische langzwaarden/japanse zwaarden. Als ik even een collega van mij quote:
Citaat:
Een lichte katana weegt gemiddeld één kilogram, maar heeft daarbij een lengte van ongeveer 90cm.
Een licht middeleeuws langzwaard weegt dit echter ook!.
Een opmerkelijk feit is dus het gewicht van een langzwaard, met een aanzienlijke lengte van gemiddeld 1,20m net zoveel weegt als een Japanse Katana.

De reden van dit verschil ligt onder andere in ertskwaliteit in de landen van oorsprong, maar ook het feit dat de kling van een langzwaard taps toeloopt, een langzwaard 2 snijkanten heeft en een geul in het midden voor (je raad het al) gewichtsbesparing.

Over je eerste opmerking, zoals aangegeven hebben we na de workshops, nog nagepraat met de Katori Shinto Ryu docenten en zijn we tot de conclusie gekomen dat veel technieken toch aardig overeenkwamen. Simpelweg omdat het lichaam van een japanner motorisch helemaal niet zo verschilt van een europeaan. De meeste verschillen komen door de eigenschappen die de wapens hebben.