Ziet er wel gaaf uit dat filmpje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anneliesdj schreef:Hmm, Nee, ik snap niet wat je bedoeld
Paarden zijn langer in gebruik als trek/pakdier dan als ridderpaard.
Dus als je het zo wilt stellen, zouden we allemaal moeten mennen en allemaal vee moeten drijven, of op z'n minst zo af en toe een trektocht maken.
Maar het lijkt me wel een uitdaging, nu nog te paard
Riddershow schreef:Als je het al over harnasvechten hebt, dan gaat het over een discipline op zich. Blossvechten (letter vertaalt = naakt of te wel zonder bescherming) is datgene wat arno8 traint en dat wordt gedaan met verschillende wapens. Uiteraard wordt er wel getraind en gespard met bescherming.
Met harnasvechten sla je elkaar niet, heeft weinig zin want het harnas houdt het toch wel tegen. Je bent veel meer bezig met openingen zoeken in het harnas van de ander, denk hierbij aan hals, oksel, kruis, binnenkant van ellebogen en knieën, achterkanten van benen en tussen de beplating door... (en het bestaat ook uit veel worstelen want je kunt nog steeds lichaamsdelen breken in je harnas).
Roane schreef:Ja, hier nog iemand die aan zwaardvechten doettoch grappig dat paardrijden + zwaardvechten twee hobbies zijn die veel samengaan bij mensen
En boogschieten, pfft, dat is voor die watjes die niet dichterbij durven komen
Riddershow schreef:Ik vind "echte" zwaarden altijd zo'n grappige term. Want een metalen zwaard is altijd echt lijkt. Als je het voor trainingsreden een botte gebruikt maakt het hem denk ik niet minder echtDe echtheid zit hem, vind ik, in de juiste balans en gewicht.
Riddershow schreef:Iaido is een mooie vechtkunst, ik vind het alleen jammer dat het maar een klein gedeelte van het japanse zwaardvechten omvat. Wij hebben ooit workshops gegeven bij een japanse school en deze deden Katori Shinto Ryu. Uiteraard werden ook de overeenkomsten en verschillen tussen de beide vechtsporten (in dat geval het langzwaard) besproken. De verschillen komen voornamelijk doordat de zwaarden in beide vechtsporten verschillen; de balans, gewicht, één of tweesnijdend, de vorm ect. Voor de rest zijn de basis van de technieken allemaal aardig gelijk alleen met een andere insteek ingzet
Annienke schreef:Riddershow schreef:Ik vind "echte" zwaarden altijd zo'n grappige term. Want een metalen zwaard is altijd echt lijkt. Als je het voor trainingsreden een botte gebruikt maakt het hem denk ik niet minder echtDe echtheid zit hem, vind ik, in de juiste balans en gewicht.
Een bot zwaard is echt wel anders hoor, maar dat realiseer je je pas als je vingertop er af snijdt![]()
Annienke schreef:Riddershow schreef:Ik vind "echte" zwaarden altijd zo'n grappige term. Want een metalen zwaard is altijd echt. Als je het voor trainings reden een botte gebruikt maakt het hem denk ik niet minder echtDe echtheid zit hem, vind ik, in de juiste balans en gewicht.
Een bot zwaard is echt wel anders hoor, maar dat realiseer je je pas als je vingertop er af snijdt![]()
Annienke schreef:Riddershow schreef:Iaido is een mooie vechtkunst, ik vind het alleen jammer dat het maar een klein gedeelte van het japanse zwaardvechten omvat. Wij hebben ooit workshops gegeven bij een japanse school en deze deden Katori Shinto Ryu. Uiteraard werden ook de overeenkomsten en verschillen tussen de beide vechtsporten (in dat geval het langzwaard) besproken. De verschillen komen voornamelijk doordat de zwaarden in beide vechtsporten verschillen; de balans, gewicht, één of tweesnijdend, de vorm ect. Voor de rest zijn de basis van de technieken allemaal aardig gelijk alleen met een andere insteek ingzet
Er zijn idd wel overeenkomsten maar ook veel verschillen. De technieken zijn mi toch echt anders. Met een Japans zwaard dien je subtiel te snijden waardoor je korte, snelle bewegingen maakt, iets wat mij met een langzwaard niet zou lukken. Alleen al door het gewicht
Citaat:Een lichte katana weegt gemiddeld één kilogram, maar heeft daarbij een lengte van ongeveer 90cm.
Een licht middeleeuws langzwaard weegt dit echter ook!.
Een opmerkelijk feit is dus het gewicht van een langzwaard, met een aanzienlijke lengte van gemiddeld 1,20m net zoveel weegt als een Japanse Katana.