Modem, Router, NAS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:54

Een nas moet je niet zien als een 100% veilige backup methode.
Blijf voor je belangrijke data ook altijd een losse schijf er naast gebruiken.

Bij synology en qnap(en mogelijk ook andere merken) kan je wel een externe usb schijf aansluiten aan de nas. Op de nas kan je een backup opdracht instellen van belangrijke mappen , instellingen enz die naar de externe schijf moeten.

Het voordeel van een nas is dat je op 1 plek altijd de data hebt staan ipv op meerdere apparaten.
De duurdere modellen kennen ook weer extra apps die je kan installeren

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/app_packages

magda_90

Re: Modem, Router, NAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:00

Ik heb inderdaad nog 2 externe harde schijven en een USB-stick voor puur tekst documenten. Maar aangezien mijn andere eh onherstelbaar beschadigd is, ben ik panisch geworden voor herhaling. Nu ben ik al een tijd aan het kijken voor online opslag, maar ik schrik van de prijzen daarvan. Vandaar mijn oog op de NAS voor er naast.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:03

Ik heb straks de data en op PC staan op HDD en op de NAS dus heb het iig dubbel. Het is alleen op fysiek dezelfde geolocatie. Ik zou ook eens om de zoveel tijd een backup moeten maken en die bij mijn ouders neer leggen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:06

Dat wil ik inderdaad ook nog doen, een backup op een andere locatie. :j

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:07

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:10

Bagheera_206 schreef:
Ik heb straks de data en op PC staan op HDD en op de NAS dus heb het iig dubbel. Het is alleen op fysiek dezelfde geolocatie. Ik zou ook eens om de zoveel tijd een backup moeten maken en die bij mijn ouders neer leggen.

Ik weet van synology dat je ook 2 nassen via internet kan laten synchroniseren met elkaar.
Wat duurdere oplossing dat wel :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:14

Maar dan is de beperkende factor je up/download, toch? Ik heb Ziggo met 90/9, maar ouders en broer hebben Ziggo met 40/4. Zij hebben ook een Synology staan, maar geloof dat ze er niet zo happy mee worden als ik ze ga lopen spammen met een load aan nullen en eenen. :=

Kun je die Synology Sync ook schedulen in de nacht? :=

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:18

Eerst zorgen dat je de data handmatig op de andere machine zet en dan pas de backup functie starten.
Als beide machines het snappen hoeft alleen nog maar het verschil gesynchroniseerd te worden.
Doe dit eventueel in de nachtelijke uren. je kan met de synology scheduled tasks aanmaken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:25

Laat ik eerst maar eens zorgen dat mijn Synology up-and-running is. := Dan moet ik het idd maar eens verder gaan uitzoeken. :)

Weet ook niet of ouders/broer genoeg ruimte hebben op hun Synologies... Ik zou in een later stadium natuurlijk ook bij 1 van hen een DS11xx met maar 1 schijf neer kunnen zetten zodat ik niet hun ruimte inpik. :+

@Magda: Ik heb zelf het vermoeden dat je gebruik kunt maken van webserver, FTP server om foto's aan klanten te leveren en te laten zien zonder dat de foto's kwaliteitsverlies hebben als bij een groot aantal websites. De uitdaging zit het hem dan wel in jouw internetsnelheid die je thuis hebt. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:51

Richard, voor klanten gebruik ik WeTransfer, daar heb ik geen problemen mee. Bij meetings dan webpagina's op mijn hosting en evenementen dan op Oypo. Ik vat alleen niet wat je strekking is mbt de NAS?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:52

@Magda: Die Synology kan je ook inzetten als een webserver waar je dus foto's/blog/website kunt draaien. Mits je internetverbinding dat trekt als je veel verkeer krijgt. :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:08

Ik snap! :)*
Dat kan ik nu ook via Hosting2Go inderdaad. Wie weet voor de toekomst. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:52

Jeeeej! Hij is binnen! Gisteren even een RAID1 volume aangemaakt met wat shared folders erin en gestart met het kopieren van de eerste paar honderd GB's. :') Deze week de andere paar honderd GB's even kopieren en dan eens gaan uitvogelen wat ik er nog meer mee wil gaan doen en hoe ik alles moet instellen mbt o.a. email notificaties, daily SMART test, weekly deep SMART test en hoe ik maandelijks een data scrub kan doen. := Data scrub kan ik zeker alleen handmatig starten via storage manager bij disk groups? := Ik heb dus geen disk group, omdat ik mijn 2 schijven in RAID1 heb gezet met 1 volume. Klopt dat?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:31

Daar zijn scripts voor die dat automatisch op gezette tijden voor je kunnen doen :)

Tip: niet poort 5001 naar het internet openzetten, hoe handig het ook lijkt. Altijd via een VPN verbinding (kan je Syno ook) verbinding maken en dan lokaal inloggen op de Syno. Dan blijf je bespaard van de Synolockers.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:37

Ik heb nog geen enkele poort bewust open gezet. De security test laat iig nu allemaal groene vinkjes zien. Ik heb ook nog geen packages geinstalleerd. Nu alleen heel dom als bestandsopslag. :') De rest komt dan later wel. Ik durf nu weer met een gerust hart te slapen nu ik van het grootste deel van mijn foto's een kopie heb. :Z

Ah ik kan gewoon via SSH/Telnet inloggen of kun op de DS ook gewoon een prompt openen? Brings back memory... :')

Ik moet dan even uitzoeken hoe dat precies zit met VPN verbindingen. Ik moet wss dan ook ergens een poort openzetten op mijn wifi-modem van Ziggo denk ik. Op mijn Ziggo modem staat iig alles aangevinkt in het Firewall menu.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:09

Mocht je nas naar buitenwereld open te zetten. Vergeet in firewall niet de Oostbloklanden,China enz op de altijd weigeren lijst te zetten. En de optie automatisch blokkeren aan te zetten na x mislukte inlog pogingen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:38

Autoblock heb ik idd al aangezet, want dat was ook 1 van de oranje vinkjes bij de security check.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:01

Gisteren ook nog even mijn mail ingesteld. Nu kan hij met mijn Ziggo e-mail versturen. :) Anders gebruik ik dat e-mail adres toch niet. :P Bij welke tasks kan je hem eigenlijk laten mailen? Zie alleen bij errors en maandelijkse schijfcheck. :=

Voor 172 euro heb je al een NAS met 1 TB thuis staan die je ook in kunt zetten als webserver met bijvoorbeeld Joomla of WordPress. :) Ik geloof dat er maximaal 6 TB in past.

www.nascenter.nl/product/505162/synology-ds115j.html

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:11

Ik heb twee Synology's draaien thuis. Beiden in een RAID configuratie met goede backups, UPS met piekstroom beveiliging. En alles aangesloten op Monster Cable stekkerblokken. We hebben hier een blikseminslag gehad en een aantal apparaten, die op een normaal stopcontact waren aangesloten, waren stuk maar de server draaiden prima. Vorig jaar is er een schijf kapot gegaan van de hoofdserver. Die hebben we kunnen vervangen door, al draaiend, de kapotte schijf eruit te trekken en een nieuwe erin te stoppen. Geen data verlies gehad. De backups draaien op beide servers, dus server 1 backupt op 2 en andersom. Op die manier is de boel vrij veilig.

Hij draait hier ook als webserver, e-mail server. Ze worden gebruikt voor opslag van data (niets op mijn laptop meer), er worden films en muziek vanaf gestreamd. Ideaal dus. Ik heb er totaal 18TB in zitten en daar komt aankomende maand misschien nog 10TB bij. Ruimte zat dus :D (jammer alleen dat Full HD 3D films zo groot zijn)

Ze zijn gewoon van buitenaf te benaderen. Vorig jaar een aantal maanden in een revalidatie centrum gelegen en daar op mijn laptop films gekeken die ik vanaf mijn Synology afspeelde.

Dit zijn wel losse NAS-sen ik weet eigenlijk niet of er een 3in1 apparaat te koop is. Ik zou dat persoonlijk ook niet willen.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:38

Kom ik in mijn zoektocht naar NAS informatie dit topic tegen, da's nog eens handig op bokt!

Na 3 jaar verlangen naar een NAS moet het er toch echt maar van komen. De simpele schijfjes stapelen zich op en zoeken naar de juiste schijf is niet bepaald handig.

Ik lees hier al nuttige tips en info, maar wat een kosten...

Tazzey, wow wat een super systeem heb jij draaien! Dat is toch wel een uiteindelijk doel hier, web- en e-mail server plus data opslag en dan voornamelijk het buitenaf benaderen is ideaal, enig advies in aanschaf hiervoor?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:41

De Synology's vind ik zelf heel erg fijn hiervoor.

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:46

En dan nog specifieke modellen? Ben zo lang uit de 'tech-wereld' dat ik termen en dingen voorbij zie komen waar ik heel veel vraagtekens bij krijg :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:49

Ze zijn allemaal prima voor wat jij wil denk ik. Ik heb de DS 412+ en de DS413J

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:51

@Tess: Je hebt ze in allerlei soorten/maten in diverse prijsklassen. Met 1 schijf kosten ze vanaf 100 euro. Met 2 schijven kosten ze vanaf 150 euro. En met 4 of meer schijven zijn ze duurder. Synology wordt verkocht zonder schijven dus die moet je er los bij kopen en kun je eventueel in RAID1 of andere opstelling laten draaien zodat er een schijf kan crashen. De fijnste schijven voor in een Synology zijn de Western Digital RED. Die heb je in varianten tussen de 1 en 6 TB.

En ja, Synology kan ook om gaan met allerlei appelmeuk zoals de appelmanier van delen en bonjouren.

Die van mij draait nu als simpele backup en moet alles nog verder uitvogelen en tweaken en tunen. :=

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:03

Hier wordt ik vrolijk van :D M'n budget wat minder maar hey, al die losse schijfjes bij elkaar waren ook niet goedkoop _O-

Alleen jammer dat en Synology het fijnste werkt met die WD RED schijven := Heb ik niet zulke beste ervaringen mee :+ Maar dat is onderzoekbaar.
Leuk voor de vakantie, volgende week :P