Aryana schreef:@ Joolien
Ik moest bij jouw moeder denken aan NPS (Narcistisch Persoonlijkheid Stoornis)...
Dat aan de hand van een beschrijving door iemand die vanuit haar eigen belevingswereld praat?

Vind ik wel erg ver gaan eerlijk gezegd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
cooper schreef:Aryana schreef:@ Joolien
Ik moest bij jouw moeder denken aan NPS (Narcistisch Persoonlijkheid Stoornis)...
Dat aan de hand van een beschrijving door iemand die vanuit haar eigen belevingswereld praat?
Vind ik wel erg ver gaan eerlijk gezegd
Aryana schreef:Het is niet alleen haar belevingswereld maar ook die van andere familieleden, dan zou het allemaal aan die anderen liggen?? je doet nu eigenlijk net als haar moeder.
Joolien schreef:Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik merk wel dat dit goede keuzes zijn die ik maak, maar ik merk ook dat het bij mij erg veel moeite kost om de verandering te accepteren, maar dat lijkt me niet zo gek.
cooper schreef:Aryana schreef:Het is niet alleen haar belevingswereld maar ook die van andere familieleden, dan zou het allemaal aan die anderen liggen?? je doet nu eigenlijk net als haar moeder.Grappig
Het feit blijft dan als jolien zich goed in haar vel wil voelen ze het probleem bij zichzelf aan moet pakken en niet bij de ander.
Als zij accepteert dat het haar beleving tegenover haar moeders beleving is, dan is het grootste probleem al van de baan.
(En ik heb hier enkel joliens beleving als voorbeeld, er is hier geen familielid dat zegt dezelfde beleving te hebben, Jolien zegt enkel dat haar moeder ook problemen heeft met familieleden en dit niet haar schuld lijkt te zijn...)
Aryana schreef:Jij gooit het maar op beleving, alsof Joolien niet weet hoe haar moeder in elkaar zit, dat heeft ze toch wel duidelijk gemaakt. Ze kan haar moeder accepteren zoals ze is, maar dat gaat 'm niet worden want Joolien trapt er niet meer in. Het enige wat je dan kan doen is afstand nemen ook al is het je eigen moeder.
"Ook vorig jaar zijn er een aantal dingen gebeurd binnen de familie die voor wrijving zorgen. In alle gevallen is mijn moeder daarbij betrokken, waarvan ik ook weet dat een aantal dingen aan haar lagen, maar wederom geeft ze alle andere personen de schuld. Nee aan haar ligt het niet, zij zitten fout. Daardoor wilde zij dit jaar geen kerst vieren met de familie, terwijl ze ook niet de moeite neemt om dat goed te maken. Dat wordt ook lastig gezien zij de discussie wel aan wilt gaan maar van te voren al zegt dat ze bij haar mening blijft en niet zal veranderen..."
Nanno_123 schreef:Vervelend is het!
ik herken het wel dat als je volwassen bent/word je dingen gaat zien van je moeder waar je normaal helemaal niet over nadenkt maar nu zelfs moeilijk mee om kan gaan!
Ik vind het vervelend dat er word gezegt dat jij je dan moet aanpassen en jij niet alles op je moeder moet afschuiven want dat is juist wat je moeder doet..
Zeker als ze jou zo beinvloed is het beter om tijdelijk wat afstand te nemen totdat je de dingen wat minder aantrekt en je zelf sterk genoeg bent om er naar te luisteren maar alleen de dingen in je op te nemen waar je daadwerkelijk wat mee kan.
het is inderdaad moeilijk je moeder te veranderen, maar zij heeft jou ook gevormd tot wie je bent en ik denk dat het nooit verkeerd is om iemand te vertellen hoe jij er over denkt, want ze zal er vast en zeker wel over na denken, of ze toe zal geven is een ander verhaal!
cooper schreef:Aryana schreef:Jij gooit het maar op beleving, alsof Joolien niet weet hoe haar moeder in elkaar zit, dat heeft ze toch wel duidelijk gemaakt. Ze kan haar moeder accepteren zoals ze is, maar dat gaat 'm niet worden want Joolien trapt er niet meer in. Het enige wat je dan kan doen is afstand nemen ook al is het je eigen moeder.
"Ook vorig jaar zijn er een aantal dingen gebeurd binnen de familie die voor wrijving zorgen. In alle gevallen is mijn moeder daarbij betrokken, waarvan ik ook weet dat een aantal dingen aan haar lagen, maar wederom geeft ze alle andere personen de schuld. Nee aan haar ligt het niet, zij zitten fout. Daardoor wilde zij dit jaar geen kerst vieren met de familie, terwijl ze ook niet de moeite neemt om dat goed te maken. Dat wordt ook lastig gezien zij de discussie wel aan wilt gaan maar van te voren al zegt dat ze bij haar mening blijft en niet zal veranderen..."
Jolien kan niet weten hoe haar moeder écht in elkaar zit, ze kan enkel weten hoe zijzelf in elkaar zit en een beeld hebben van hoe haar moeder in elkaar zit...Haar moeder beleeft dat duidelijk anders, dus het gaat inderdaad om joliens belevingswereld.
Ik zie nog steeds nergens een familielid dat zijn visie daarom geeft?
Ik lees enkel dat haar moeder bij alle gevallen betrokken is maar de fout niet bij zichzelf legt.. Wie zegt dat in alle gevallen de moeder in fout is? Kan makkelijk zijn dat ze in alle gevallen betrokken is, maar daardoor is ze nog niet meteen de "oorzaak" in die gevallen.
Nergens zeg ik dat de moeder gelijk heeft en Jolien niet..
Wat ik wel zeg is dat Jolien geen invloed heeft op haar moeder, en dat ze haar niet kan veranderen dus dat als ze problemen met haar moeder heeft ze enkel zichzelf kan veranderen. (Dat kan haar manier van kijken zijn, dat kan afstand nemen zijn, dat kan accepteren zijn..)
Aryana schreef:Je komt wel wat sceptisch over trouwens, ben je dan toch ook zo'n moeder
cooper schreef:Aryana schreef:Je komt wel wat sceptisch over trouwens, ben je dan toch ook zo'n moeder
Joh, ik ben pas 23
![]()
Ik weet gewoon uit ervaring (heb een dergelijk probleem een tijd geleden met mijn moeder gehad) dat het makkelijker is om bij jezelf te kijken en daar wat te veranderen, dan proberen je moeder iets te laten inzien en haar te veranderen.
Tenslotte is dat de enige manier om ervoor te zorgen dat je met de situatie kan omgaan, anders leg je de verantwoordelijkheid buiten jezelf en als je dat doet, ja..dan lijd je eronder, zeker als de ander weigert die verantwoordelijkheid te dragen.
Het is een stomme situatie, maar daarin kan je dan best proberen de slimste te zijn, ook al is die persoon ouder en bovenal je moeder (en dat maakt het dan extra moeilijk natuurlijk).
Naar jezelf kijken en daar wat mee doen is dan de slimste optie(en jezelf mss bewust worden van bepaalde verwachtingen of verwijten die je onbewust hebt )
Aryana schreef:Een jonge moeder misschien?![]()
De vraag is of je met zo'n situatie om moet willen gaan. Tenslotte die moeder verandert niet, dus dan blijf je tegen dingen aanlopen wat heel veel energie kost. Hoe heb jij dit dan gedaan? slik jij dan alles maar, ja en amen?
cooper schreef:Aryana schreef:Een jonge moeder misschien?![]()
De vraag is of je met zo'n situatie om moet willen gaan. Tenslotte die moeder verandert niet, dus dan blijf je tegen dingen aanlopen wat heel veel energie kost. Hoe heb jij dit dan gedaan? slik jij dan alles maar, ja en amen?
![]()
Je hoeft daar niet mee om te gaan als je dat niet wilMaar je wil natuurlijk ook niet zomaar het contact met je moeder aan de kant zetten, dus als het accepteren een mogelijkheid is, waarom zou je het niet doen?
Ik slik niet alles, zeer zeker niet. Heb ook naar mijn moeder uitgesproken dat het mijn gevoel is en dat ik het graag anders zou zien. Zij weigert pertinent dat te veranderen. Het enige wat ik dan kan doen is zelf verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die ik van haar verlang. Ik verwacht nu niet meer dat mijn moeder zal veranderen.
Het helpt me ook om mijn moeder als een mens te bekijken en niet enkel als moeder, dat creeërt een bepaalde afstand waardoor het makkelijker is om het los te laten. Ondertussen weet ik voor mezelf waar mijn moeder in fout gaat en waar niet, en door te erkennen aan mezelf dat ik het weet, wordt het verlangen om haar daar bewust van te maken al minder.
Joolien schreef:Dat klopt Sassol.
Ik heb vanmiddag een mail gekregen van mn moeder, ik ben begonnen het te lezen maar na een halve pagina merkte ik alweer dat het alleen maar over haar inzicht ging en hoe zij de dingen ziet. Dus ik ben afgehaakt, ik ga het nog wel lezen maar nu niet. Heb mn ogen even over de hele brief laten gaan en er stonden alleen maar voorbeelden in. Wel heel goed van haar dat ze wel wilt communiceren hierover, maar voor mij des de meer de bevestiging dat er echt niks gaat veranderen.
Dan maar afstand nemen en eens zien hoe ik er mee om ga. Ik heb toch het idee dat ik mn moeder een beetje kwijtraak hier...
maikeltje schreef:.
Maar ik beslis in het belang van mijn kinderen. Omdat ik van ze hou en het beste voor ze wil.
Joolien schreef:Dan maar afstand nemen en eens zien hoe ik er mee om ga. Ik heb toch het idee dat ik mn moeder een beetje kwijtraak hier...
KMF schreef:Joolien schreef:Dan maar afstand nemen en eens zien hoe ik er mee om ga. Ik heb toch het idee dat ik mn moeder een beetje kwijtraak hier...
Heel lastig hiermee om te gaan. Je weet dat er waarschijnlijk weinig zal veranderen, maar haar kwijt raken wil je ook niet. Weet hoe je je voelt. Als je de magische oplossing hebt hoor ik het graagSterkte!
Citaat:Probeer "agree in disagree" en laat het los. Als je moeder er wel een probleem mee heeft, of blijft "zeuren" dat de hele wereld gek is en zij niet, dan kun je 1 keer aangeven dat ze dan ook naar zichzelf moet blijven/gaan kijken. Weigert ze, dan duidelijk aangeven dat je over dit soort onderwerpen niet meer wilt praten, omdat het alleen energie kost. En dan ook duidelijk alleen nog de dingen doen en de gesprekken houden waar jij wel energie van krijgt of op zijn minst geen energie kosten. Die brief zul je dan moeten lezen met in je achterhoofd: "Oke, dit is jouw visie, mijn visie is anders. Oke..." en hem dan laten voor wat het is, steek er geen nutteloze energie in.