dilemma, naar de kerkdiensten gaan met allerzielen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:15

stitchlover schreef:
Ik zou gewoon gaan als ik jou was om je moeder te steunen. Een potje janken is niet erg hoor, en al het gezwets wat je niet gelooft (ik ook niet trouwens) gewoon links laten liggen. Je komt er voor jezelf en om de overleden persoon te herdenken ;)

even niet op ts gericht, maar dat is nu iets waar je als principieel persoon nogal moeite mee kan hebben, ik kom niet voor mezelf in een kerk...ik kom er voor me zelf juist niet :)
ik geloof niet in god en ben helemaal niet zo voor monotheïstische of polytheïstische religies , dan kan een kerkbezoek echt killing zijn ;)

(ik ben trouwens braaf christelijk light opgevoed, inclusief enigszins regelmatige kerkgang , christelijke basisschool etc , maar wle in een wat zwaarder christelijke omgeving)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 02-11-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:18

Ik snap je twijfel!
Als je moeder het enorm zou waarderen dat ik mee zou gaan, puur om er voor de nabestaanden te zijn, zou ik inderdaad gaan!
Is de reden dat ze eigenlijk niet wil dat je de kerk de rug toe keerd, zou ik niet gaan.

(en ja, ik weet wel een rustgevend druppeltje!
http://www.avogel.nl/webwinkel/producte ... uaties.php

Sterkte in het ieder geval!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:21

Ik heb ook een soort weerzin tegen de kerk, maar vind het idee dat het andere mensen troost biedt al genoeg om me voor een enkele keer er toch toe te zetten om te gaan. Dan ben ik daar ook druk bezig me niet te ergeren hoor, maar als die, in jouw ogen ''onzin'' anderen toch troost biedt... mijn oma wil ook graag dat er een paar familieleden meegaan naar Allerzielen omdat mijn opa dit jaar is overleden en ik heb zonder twijfelen ja gezegd, omdat ik het zo mooi zou vinden dat ik dat voor mijn oma zou kunnen doen :-) je voelt je al zo machteloos als anderen verdriet hebben... veel sterkte TS, doe wat goed voelt!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:24

PocoGaucha schreef:
ja, maar ik vind het rot voor mijn moeder. mijn moeder is zo lief, ze hoeft zowieso niet alleen, want mijn vader gaat ook wel mee.

Reden genoeg lijkt mij...Doe het dan voor je moeder en niet voor jezelf :)

LadyMadonna

Re: dilemma, naar de kerkdiensten gaan met allerzielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:28

Ik doe al jaren iets waar ik niet achter sta, puur en alleen voor mijn ouders. Is soms best lastig en frustrerend, maar ik ga er niet dood van.
So be it. (Ik ga er openbaar trouwens niet verder over uitweiden)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:42

Mijn moeder durfde t me niet eens te vragen, dus die gaat met een vriendin. :D

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:57

eenitraM schreef:
De kerk zit vol schijnheiligheid. Als jij gaat tegen je zin en overtuigingen in ben je ook een schijnheilig.

Ben ik nu te eerlijk?

Ben het helemaal met je eens :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:00

cooper schreef:
eenitraM schreef:
De kerk zit vol schijnheiligheid. Als jij gaat tegen je zin en overtuigingen in ben je ook een schijnheilig.

Ben ik nu te eerlijk?

Want? Ik kan, zeker in het buitenland, genieten van kerken. En dan heb ik het puur over de architectuur... Wat is daar schijnheilig aan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:00

Ik vind het gewoon horen bij volwassen worden: als je ouders goed voor jou zijn geweest en dit betekend zoveel voor moederlief dan vind ik het heel normaal om het verzoek in te willigen (zo absurd is het verzoek immers niet vind ik; als ze vroeg om mee te gaan de bank te beroven dan zou ik ook nee hebben gezegd :') ) Die 2 uur betekenen vreselijk veel voor moeder en dan vind ik het zelf een kleine moeite om mee te gaan. Het is maar 1 keer per jaar immers en je hoeft je echt niet te bekeren. Maar goed, ik ben daar redelijk makkelijk in :) ik heb gewoon super ouders, dus daar doe ik ook graag wat voor :)

Ts; ik denk dat jij er meer mee zit dat het voor jou zo vreselijk emotioneel gaat worden, dan naar de kerk gaan an sich. Dat je tegen de tranen op gaat zien, niet zozeer tegen de kerk voor de ene keer.
Ik vind het echt heel erg lief van je dat je met je moeder mee wil gaan :) echt super tof van je!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:23

Ik zou niet gaan. Ze maakt er bij je broers ook geen drama van. Ik ben gek op mijn moeder, maar mijn moeder zou niet boos op mij zijn als ik niet met haar naar de kerk zou gaan. En zou er zeker om denken dat ze mij geen schuld gevoel geeft.
Ik snap de mensen die zeggen: "Doe het voor je moeder" heel goed. Maar eerlijk gezegd doet ze dat andersom niet. TS geeft aan zich er niet prettig bij te voelen. Als moeder kun je dat ook respecteren.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:30

stef schreef:
Want? Ik kan, zeker in het buitenland, genieten van kerken. En dan heb ik het puur over de architectuur... Wat is daar schijnheilig aan?

Omdat je dan gaat vanuit je eigen nieuwsgierigheid, omdat je er toch een bepaalde interesse in hebt, anders zou je niet die kerk binnengaan. Je schrijft daarbij dat je gaat puur voor de architectuur, en niet naar een lezing , dus het is imo niet vergelijkbaar.

Als zij niet in god gelooft en zich de hele dienst zit af te vragen waarom ze naar deze leugens luistert, dan is het scheinheilig om toch te gaan, al is het voor haar moeder. Dan kan ze beter tegen haar moeder zeggen dat ze na de dienst klaar is om samen naar het kerkhof te gaan en elkaar daar wat te steunen.
Want wat voor zin heeft het om moeders te steunen als je in je hoofd gek wordt van de leugens?
Is meer een sociale verplichting , dan overtuigd de nabestaanden te herdenken , en dat is waar het in die dienst omgaat,en wat ik dus met die scheinheiligheid bedoel :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:33

Is kan je eigen principes opzij zetten voor iemand anders toch echt niet als schijnheiligheid zien :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:35

Nou nou nou cooper, 'leugens' 'schijnheilig'? Wat is er mis met gewoon in de kerk zitten je luisteren en je familieleden te overdenken die ontvallen zijn ter steun aan moeder; op dat moment haar hand kunnen vasthouden als het nodig is. Er is niet schijnhieligs aan om op die manier naar die dienst te gaan. Daar is die dienst ook voor, iedereen is welkom. Je kerk eet je heus niet op :')
Ik vind het juist super dat de ts het over heeft voor haar moeder +:)+ erg volwassen en ook liefdevol :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:39

stef schreef:
Is kan je eigen principes opzij zetten voor iemand anders toch echt niet als schijnheiligheid zien :n

Het gaat erom dat je tégen de kerk bent en niet in die leugens geloofd, maar je toch daar gaat zitten en doen alsof je het wel geloofd, om een ander te plezieren :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:41

vuurneon schreef:
Nou nou nou cooper, 'leugens' 'schijnheilig'? Wat is er mis met gewoon in de kerk zitten je luisteren en je familieleden te overdenken die ontvallen zijn ter steun aan moeder; op dat moment haar hand kunnen vasthouden als het nodig is. Er is niet schijnhieligs aan om op die manier naar die dienst te gaan. Daar is die dienst ook voor, iedereen is welkom. Je kerk eet je heus niet op :')
Ik vind het juist super dat de ts het over heeft voor haar moeder +:)+ erg volwassen en ook liefdevol :)

Ze verteld zelf dat ze het leugens vind, ik gebruik enkel haar woorden :)
Het is inderdaad lief dat ze dat voor haar moeder over heeft, maar eigenlijk diep vanbinnen wil ze het niet en doet ze het enkel uit schuldgevoel omdat moeders zo verdrietig/sip keek :)
Dat vind ik persoonlijk scheinheilig, dan zijn er betere manieren om elkaar te steunen vind ik, waarbij beide personen zich goed kunnen voelen en niet de één zichzelf aan de kant zet voor de ander :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:42

cooper schreef:
stef schreef:

Het gaat erom dat je tégen de kerk bent en niet in die leugens geloofd, maar je toch daar gaat zitten en doen alsof je het wel geloofd, om een ander te plezieren :)

Wat een onzin, ik zit in de kerk maar doe echt niet alsof ik geloof hoor. Iedereen in mijn directe omgeving weet ook dat ik eigenlijk niet geloof maar wel af en toe naar de kerk ga VOOR mijn familie. Voor mij hoeven die missen ook niet, heb ik al eens aangegeven maar toch blijven ze het doen. Ik ga al lang niet meer elke keer, maar ga toch soms omdat ik het belangrijk vind om ze te herdenken en hiermee mijn familie happy maak.

En tegen de kerk? Waarom ben je zo fel tegen de kerk? Ik snap dat nooit. De kerk bied troost aan veel mensen. En leugens vertellen, het is al lang niet meer zo als 50 jaar geleden.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:53

Yonker schreef:
En tegen de kerk? Waarom ben je zo fel tegen de kerk? Ik snap dat nooit. De kerk bied troost aan veel mensen. En leugens vertellen, het is al lang niet meer zo als 50 jaar geleden.

Die vraag moet je aan Ts stellen denk ik. Ik heb nergens gezegd of ik voor of tegen de kerk ben :)

Ik zeg alleen dat ik het ook schijnheilig vind, ook al doen ze dat voor anderen (wel naar de kerk gaan).
Dan gaat de hele essentie van wat de kerk eigenlijk wil zeggen toch verloren? Als jij niet geloofd in een God, en je gaat daar wel heen omdat je familie in God geloofd... dan kan je dat eren van overleden dierbaren toch beter ergens anders doen? Want nu doe je dat op een plaats waar God centraal staat, en jij geloofd er dan niks van....

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:57

Dacht even dat je ook tegen de kerk was. :)

Waarom ik erheen gaan? Omdat ik het wel respecteer dat mensen in God geloven, ik ben zo opgevoed en dat zal ook niet anders zijn. Als er iemand overleden is die ik ken en ik mag niet op de begrafenis komen zal ik ook altijd naar de avondwake gaan. Jij niet dus? De laatste eer aan iemand bewijzen vind ik belangrijker dan dat ik niet in god geloof. Ik snap dat mensen het schijnheilig vinden, maar ik kijk er duidelijk anders tegenaan.
Mijn familie heeft er voor gekozen om dit te doen cooper, ik kan moeilijk in mn eentje ergens anders gaan eren toch? Daarbij heeft mijn overleden tante het altijd zo gewild. Die is vrij recentelijk overleden (1,5 jaar ofzo) en die heeft alles vastgelegd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:58

Omdat het geloof ook voor liefde staat en nu is naastenliefde 1 van de grootste pijlers. Wat is er nou een groter gebaar dan je eigen principe aan de kant zetten en je onbaatzuchtig opstellen voor naastenliefde.
Je hoeft niet mee te bidden of mee te zingen. Respect hebben voor mensen die wel geloven is meer dan voldoende. Deze dag is juist voor iedereen toegankelijk; uit respect en eerbied voor diegene die ontvallen zijn en als je dat doet om je moeder te ondersteunen, is dat echt mooi :)
Ik vind er ook niets geks aan moet ik zeggen :) maar goed, ik kom ook uit een gelovig nest, terwijl ik ook allang afvallige ben maar het wel normaal vind om mee te gaan met een dienst die voor hun belangrijk is. Voor die ene keer per jaar ga ik niet mopperen :) en niemand vindt het gek, maar logisch om dat voor de ouders te doen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:08

vuurneon schreef:
Omdat het geloof ook voor liefde staat en nu is naastenliefde 1 van de grootste pijlers. Wat is er nou een groter gebaar dan je eigen principe aan de kant zetten en je onbaatzuchtig opstellen voor naastenliefde.
Je hoeft niet mee te bidden of mee te zingen. Respect hebben voor mensen die wel geloven is meer dan voldoende. Deze dag is juist voor iedereen toegankelijk; uit respect en eerbied voor diegene die ontvallen zijn en als je dat doet om je moeder te ondersteunen, is dat echt mooi :)
Ik vind er ook niets geks aan moet ik zeggen :)

Natuurlijk is het een mooi gebaar om je eigen principes aan de kant te zetten, maar dat hoeft niet ten koste van jezelf te gaan, jij bent namelijk minstens even belangrijk.
Als naar de kerk gaan dan voor jou zo'n opoffering is, dan is het schijnheilig om jezelf op te offeren voor je naasten. Want daarbij vergeet je jezelf , en respect hebben voor andermans geloof kan je makkelijk hebben, daarvoor hoef je niet "mee in dat geloof te stappen".
Je kan ook respect en eerbied hebben voor de mensen die je moet missen zonder daarvoor naar de kerk te gaan, waar ze geloven in een God, in iets waar jij niet in geloofd.
Het is Mooi als je je eigen principes aan de kant wil zetten , natuurlijk. Maar niet vanuit een schuldgevoel. Want dan doe je het niet omdat je met volle overtuiging de ander wil steunen, maar enkel en alleen omdat je jezelf slecht voelt dat je de ander een slecht gevoel bezorgd hebt, en om dan toch met zijn allen iemand te eren op een manier die je niet verkiest, dat is imo schijnheilig :)

Pas op, ik begrijp jullie. Maar er is voor mij een verschilletje :)
Maar mijn punt is duidelijk, en zal dus verder niet meer reageren :)

Hopelijk heeft iedereen zijn nabestaanden kunnen eren op de manier waarbij ieder zichzelf het prettigst voelt, of dat nu in de kerk of ergens anders is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:56

Als je naar de kerk wilt (!) gaan om een ander daar te steunen, dan denk ik dat dat prima is.

Maar als je in de kerk vooral zit te balen en je zit te ergeren, dan denk ik dat je daar niet moet willen zijn.
IK vind het al niet leuk als ik bezoek krijg die bv mijn verjaardag als 'moetje' ziet.
Hoe moet God (als 'ie bestaat) het dan vinden als je dat in de kerk doet?

Ik denk dat je mensen ook op een manier kunt steunen zonder jezelf te verloochenen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 17:39

ik ben dus gewoon mee geweest, het was best te doen, ik heb gewoon aandachtig de kerk aan de binnenkant bestudeerd(voordeel van een katholieke kerk, daar valt wat te zien). en weinig van het hele verhaal meegekregen. alleen bij de namen moest ik even slikken.

kaarsjes op het kerkhof gezet, en daarna naar huis gegaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:43

Fijn dat het is meegevallen :) en goed dat je gegaan bent :j

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:19

cooper schreef:
eenitraM schreef:

Ben ik nu te eerlijk?

Triest. :n Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

TS, ik vind het knap van je dat je gegaan bent. Ik denk dat je moeder wel steun aan je gehad heeft. Daar doe je het tenslotte voor. :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:49

hannahaapje schreef:
Triest. :n Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

TS, ik vind het knap van je dat je gegaan bent. Ik denk dat je moeder wel steun aan je gehad heeft. Daar doe je het tenslotte voor. :)

Zal er geen seconde van wakker liggen of je dat triest vind of niet hoor :)
Ik heb tenminste een onderbouwing gegeven. Jij daarentegen..