schildpad als huisdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sparrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:53

Ik wilde zelf ook eens schildpadje en heb allerlei dierenwinkels afgespeurd en kwam tenslotte op.. Twee luipaardgekko's! Persoonlijk vind ik reptielen veel leuker, ze zijn aaibaarder en (na een paar maandjes wennen) echt gezellig! Een terrarium is wel erg duur (maar dat probleem heb je bij schildpadjes ook) en ze eten beestjes die erg veel geluid maken 's nachts.. :/ je moet er wat voor over hebben

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:52

dank je wel sjiempie Lachen

Maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:08

Sinds wanneer wil jij een schildpad????
Herinner je je nog hoe het met de goudvissen is afgelopen???
Tja je moet t zelf weten, hoor maar het lijkt me niks. Je kunt er alleen maar naar kijken en t geeft nog veel werk ook!
Wat vinden papa en mama trouwens van t idee?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:15

Niet doen!

Voor een levend schildpadje wat hier in de winkels ligt, gaan er een aantal andere dood.
Het is enorme dierenmishandeling.
Roodwangschildpadden zijn nu verboden, daarom zijn de handelaren / smokkelaren / stropers nu maar overgestapt op geelwangschildpadden. Absoluut niet doen, want als jij dit doet, blijven die stropers ed. doorgaan met het vangen van die dieren.

Sparrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:39

carola schreef:
Niet doen!

Voor een levend schildpadje wat hier in de winkels ligt, gaan er een aantal andere dood.
Het is enorme dierenmishandeling.
Roodwangschildpadden zijn nu verboden, daarom zijn de handelaren / smokkelaren / stropers nu maar overgestapt op geelwangschildpadden. Absoluut niet doen, want als jij dit doet, blijven die stropers ed. doorgaan met het vangen van die dieren.

Dit zeiden ze ook toen ik mijn gekko's ging halen, maar uiteindelijk kwam ik in een goede winkel terecht waar ze alleen maar eigen-kweek reptielen verkochten (heel soms haalden ze er eentje uit een ander land om de bloedlijnen vers te houden)

Je kunt dus gewoon een goede winkel zoeken om een schildpadje te kopen. Ook kun je een tweede-hands schildpad kopen (haha, dat klinkt echt niet) Op internet staat er vaak vanalles aangeboden, en vaak zit daar nog een terrarium/aquarium/whatever bij ook! Probeer http://www.vondst.nl eens! Succes!

Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:09

hoi, ik heb 5 jaar geleden een schildpadje gekocht (roodwang), ze was toen van kop tot staart 6 cm groot en had een bak van 60x30x30 cm. momenteel is mevrouw van kop tot staart 25 cm groot en heeft een bak van 150x50x50 cm met veel water (ze is echt een zwemmer) en een glasplaat om op te zonnen. het water is constant 22 graden, er staat een pomp onder die 1500 liter in een uur filtert (kost 150 euro) die moet elke drie maanden schoon gemaakt worden. verder heeft ze een halogeenlamp om onder te zonnen.
ikzelf vind het echt een geweldig mooi beest en iedereen die bij ons komt beaamd dat, maar het kost wel veel geld en ruimte. later als ik een huis heb (woon nu in een flatje) krijgt ze een nog groter verblijf. en groeit ze hopelijk nog tot 30 cm.
een keer per jaar legt ze een worp van ongeveer 25 eieren (onbevrucht uiteraard) dus volgens mij heeft ze het geweldig naar haar zin.
momenteel heeft ze alleen last van troebelige oogbollen vanwege een vitamine A-gebrek, die krijgt ze nu dus extra toegediend. verder bestaat haar hoofdvoeder uit gekookte mosselen (om de dag 3 stuks, ze is op dieet namelijk).
verder raad ik het niet af, maar je moet je wel voor 100% voor zo'n dier inzetten, niet denken:'als ik ze in een kleine bak doe, blijft ze klein en als ze te groot worden kunnen ze in de vijver'. dat is echt BULLSHIT als schildpadden in een onverwarmde vijver kunnen zouden ze ook wel in het wild voorkomen hier. in een verwamrde vijver is natuurlijk wel toppie!
een winterslaap is inderdaad niet nodig en kan zelfs schadelijk zijn (www.schildpad.nl).
en ja, ze kunnen bijten die van mij heeft twee keer gebeten, maar dat was mijn eigen fout. ik gaf haar te eten uit de hand (zoals altijd, anders hoeft mevrouw het niet), maar het mosseltje was te klein en ze nam dus een stukje vinger mee. AU!
verder kan je ze ook goed kattenvoer geven als ze dat willen, zitten de juiste voedingsstoffen in. alleen die van mij lust dat niet....pietje precies.
Afbeelding

dit is mijn schatje, net wakker GAAAAP!!! is ze niet schattig?
maar nogmaals denk er goed over na want het is echt een bijzonder dier.
en ga er niet mee fokken, is verboden en die kleintjes belanden toch in de sloot.

dusty01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:05

heeyy,

ik zal zeggen een waterschildpad is heel erg leuk hoor! mijn moeder heeft er 2 gekregen toen ze 32 was, en ze is nu 49 en heeft ze nog steeds!
je moet gewoon kijken welke je wilt hebben een geel wang of buik word meestal niet groter dan 40 cm, en iedereen zegt dat ze bijten!! nou echt niet
als je ze gewoon al vanaf kleins af aan neemt en ze GEEN vlees voert gaan ze ook neit bijten, gewoon gedroogde garnalen en meelwormen enzo.
en ook met die aquariums, mijn moeder heeft er bij elkaar 2 gekocht.. 1 toen ze nog neit zo groot waren en na 4 jaar waren ze een beetje te groot aan het worden voor het aquarium en toen heeft ze er een gekocht van 80cm x 1,00 meter en die hoeven niet duur te zijn.. ook het schoonmaken valt mee.. je leegt de bak je haalt de steentjes eruit legt ze in een emmer.. gooit er schoon water bij en schut het een beetje dan haal je het vuil er namenlijk tussenuit... dan gooi je ze over in een andere emmer en gooi je daar weer wat water bij.. dan schut je weer ff en dan laat je het water weglopen.. dan maak je de ruiten schoon met een spons.. de bodem met een spons.. dan laat je er een laagje water in lopen.. en gooit het leeg.. dan de pomp.. even leeghalen en klaar is kees.. je gooit de stenen en spullen er weer in en je hebt weer een schoon aquarium.. het klinkt moeilijk.. maar wij zijn meestal binnen een kwartiertje weer klaar.. en wat we ook doen is elke dag halen we ze even uit hun aquarium en lopen ze gezellig door het huis dan vinden ze helemaal geweldig haha en je kan ze ook op je schoot leggen:P en dan gaan ze lekker slapen haha maaar laat ze niet langer dan een half uurtje uit hun aquarium want anders word het te koud.. ik zou er gewoon 2 nemen want ze zijn onwijs leuk ze zijn nu alleen een beetje oud aan het worden:P

doeggg

Nell_

Re: schildpad als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:28

Wij hebben 3 schildpadden (2 geelwangen, en 1 roodwang), en ik ben ze na een jaar toch behoorlijk 'zat' :=
Leuke beestjes, alleen ze worden snel vies, en eigenlijk hebben we er in ons nieuwe huis geen plek voor.
Nu gaan ze dus naar mijn zus! :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:19

Dit is een topic uit 2003, de grote rode letters staan er niet voor niets. :)

Hier een slotje.