Wat zou jij doen als je...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:46

Ik ben van mening dat je pas echt kunt zeggen wat je gaat doen als je het ook daadwerkelijk te horen hebt gekregen.

De meeste posts klinken allemaal erg mooi, filmisch en romantisch, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik zou doen als ik een dergelijk bericht zou krijgen.

Vind het eigenlijk ook een heel naar topic.

Hoe moet dit topic overkomen voor mensen zijn die ECHT een dodelijke ziekte hebben?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:50

[***] schreef:
Ik ben van mening dat je pas echt kunt zeggen wat je gaat doen als je het ook daadwerkelijk te horen hebt gekregen.

De meeste posts klinken allemaal erg mooi, filmisch en romantisch, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik zou doen als ik een dergelijk bericht zou krijgen.

Hoe moet deze vraag voor mensen zijn die ECHT een dodelijke ziekte hebben?

Geen idee, maar na een mams en paps die direct achter elkaar kanker kregen weet ik wel dat genieten het allerbelangrijkste is :j

Misschien geeft het deze mensen net dat extra zetje om toch die leuke dingen te doen voor dat ze dood gaan :j

En ja de dood is geen fijn onderwerp, maar het wel een onderwerp wat gewoon bespreekbaar moet zijn.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:51

Ik heb heel dichtbij twee personen gestaan die beiden te horen kregen nog maar even te leven hadden. Het is heel wonderlijk hoe ze daar mee om gaan.

De ene persoon ging inderdaad haar eigen begravenis regelen en nog zoveel mogelijk van haar kindertjes genieten. Veel dingen heeft ze niet gedaan, daar was ze op dat moment te ziek voor.

De andere persoon heeft eigenlijk altijd in een soort van ontkenning gezeten, totdat de
dag dat ze ons verliet. Ze genoot ontzettend van haar familie en de kleine dingetjes...

Het is allemaal heel verschillend, ik zou proberen nog meer van de kleine dingen te genieten van mijn leven. Zoals van mijn diertjes en mijn lieve familie. Nog veel meer laten zien aan mensen die ik lief heb dat ze belangrijk voor me waren. Ik zou proberen om er een waardig afscheid van te maken, een afsluiting.

Nee niks geen gekke dingen die ik zou willen doen, zolang ik mijn familie en vrienden maar goed na laat.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:52

[***] schreef:

Hoe moet dit topic overkomen voor mensen zijn die ECHT een dodelijke ziekte hebben?

Helaas zijn zulke dingen wel de keiharde realiteit. De dood hoort erbij, hoe je het ook went of keert, we moeten er uiteindelijk allemaal aan gaan geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:55

ilsse schreef:
[***] schreef:

Helaas zijn zulke dingen wel de keiharde realiteit. De dood hoort erbij, hoe je het ook went of keert, we moeten er uiteindelijk allemaal aan gaan geloven.

Sorry, maar je hebt werkelijk niets van de bedoeling van mijn post begrepen :n .

Ik heb ook verder weinig zin om het aan je uit te gaan leggen. Jammer....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:56

[***] schreef:
Sorry, maar je hebt werkelijk niets van de bedoeling van mijn post begrepen :n .

Ik heb ook verder weinig zin om het aan je uit te gaan leggen. Jammer....

Jammer dat je het niet wilt uitleggen, want misschien staan mensen daar wel juist voor open. :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 16:57

Ik zou eigenlijk wel graag de uitleg horen, ja...

ilsse

Re: Wat zou jij doen als je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:02

Ja ik bedoelde het niet beledigend hoor..... Het hoort erbij, voor mijn gevoel dan. Het is hard natuurlijk. Ziek zijn is nooit leuk, vooral niet als je weet dat het nog maar even duurt voordat je het leven moet verlaten. Maar ook dit.... Je kunt er niet omheen.

Jammer dat je niet wilt uitleggen, dan had ik het wellicht begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:03

Ok, daar hebben jullie ook wel gelijk in.

Ik bedoel dat iedereen er uiteraard aan moet geloven. Dat is nu eenmaal zo. Maar er is natuurlijk wel een groot verschil tussen uiteindelijk sterven en op je 20e te horen krijgen dat je een dodelijke vorm van kanker hebt. Natuurlijk is het zo dat alle voorbeelden die hier gegeven worden erg leuk en vooral romantisch klinken, maar ik ben van mening dat je pas kunt zeggen wat je op zo'n moment doet als het je ook daadwerkelijk overkomt.

Ik vind dat mensen hier erg makkelijk dingen zeggen, van wat "ze even zouden gaan doen". Ik ben bang (ik weet 100% zeker) dat de werkelijkheid totaal anders is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:06

Als je dit topic niet kan maken omdat je er mensen mee kunt kwetsen die een dodelijke ziekte hebben, dan kun je beter helemaal geen topics meer openen want iedereen heeft wel wat en je kunt aan heel veel dingen aanstoot nemen.
Het is toch helemaal niet kwetsend, als je een boek wil schrijven en je vraagt om ideeën..

Heb je mijn mening ook gelezen?
Dat is de mening van iemand die 43 is, daar zit denk ik een groot verschil in... :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:06

[***] schreef:

Ik bedoel dat iedereen er uiteraard aan moet geloven. Dat is nu eenmaal zo. Maar er is natuurlijk wel een groot verschil tussen uiteindelijk sterven en op je 20e te horen krijgen dat je een dodelijke vorm van kanker hebt. Natuurlijk is het zo dat alle voorbeelden die hier gegeven worden erg leuk en vooral romantisch klinken, maar ik ben van mening dat je pas kunt zeggen wat je op zo'n moment doet als het je ook daadwerkelijk overkomt.

Ik vind dat mensen hier erg makkelijk dingen zeggen, van wat "ze even zouden gaan doen". Ik ben bang (ik weet 100% zeker) dat de werkelijkheid totaal anders is.

Misschien is de waarheid wel anders ja, maar als mijn gezondheid het toe zou laten op dat moment zou ik die dingen wel proberen te gaan doen :j

Mijn beide ouders kregen achter elkaar kanker, en daardoor ben ik wel gaan beseffen dat je dromen waar moet maken en niet dromen moet laten zijn :j

Australië staat op de planning voor over 3 jaar (na studie) dus die kan ik dan al wegstrepen. Parachute springen zou ik alleen durven als ik toch al doodga :')

Maar idd je weet pas op dát moment of het wel kan wat je nog wilt :j

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:07

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Het heeft zoveel impact op je. Zoals mijn eerdere post heb ik het ook erg naast meegemaakt.
Ik ben ook van mening dat alles rooskleurig is omschreven, maar als je op dit moment daar zo naar toe kan kijken.... is dat wel iets moois. Het geeft aan dat je niet bang bent voor de dood. Op zo´n moment zal het wellicht heel anders zijn, maar ach.. het leven tot zo´n moment door een roze bril bekijken is ook zo slecht nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:08

Beste MirandaFuego, ik zeg nergens dat je dit topic niet kunt maken, zeg ook niet dat het kwetsend is. Zeg alleen dat IK het een naar topic vind. Dat mag toch?

Ik ga jouw mening nog even opzoeken, heb ik zo niet paraat.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:09

Ik heb het hier al over gehad met een vriendin, maar dan moest ik nog 1 of 2 dagen te leven hebben...

Ik snap wel dat sommigen zeggen; wat romantisch en blablabla dat gebeurt toch waarschijnlijk nooit...
Maar ik weet 100% zeker dat ik dat wel zou doen.
Ik zou het niet kunnen verdragen om dood te gaan zonder zoveel mogelijk ervaringen te hebben opgedaan en zoveel mogelijk te hebben geprobeerd.

En als je toch nog maar een korte tijd te leven zou hebben, dan maakt het ook niet zoveel uit als het ongezond is.

Ik zou :
- eerst naar verschillende landen reizen zoals Spanje, Italië, Frankrijk , Engeland, Ierland en Amerika
- zoveel mogelijk afspreken met vrienden
- zoveel mogelijk boeken lezen en films kijken
-stoppen met school! (redelijk logisch :P )
- acteurs, regisseurs, zangers en schrijvers opzoeken om vragen te stellen enzo..
- mij niks meer aantrekken van gezond eten

En dan de laatste week(en)
- 1 keer roken ( ben ik totaal geen voorstander van, maar als ik toch nog maar even te leven heb, wil ik het wel eens proberen)
- drugs gebruiken (idem zoals hierboven)
- seks hebben
- mij de laatste dag volledig zat drinken
- regels overtreden
- enkele boodschappen achterlaten van wat ik denk van deze wereld :+
- ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:09

ilsse schreef:
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Het heeft zoveel impact op je. Zoals mijn eerdere post heb ik het ook erg naast meegemaakt.
Ik ben ook van mening dat alles rooskleurig is omschreven, maar als je op dit moment daar zo naar toe kan kijken.... is dat wel iets moois. Het geeft aan dat je niet bang bent voor de dood. Op zo´n moment zal het wellicht heel anders zijn, maar ach.. het leven tot zo´n moment door een roze bril bekijken is ook zo slecht nog niet.

Ja, daar heb jij ook weer gelijk in :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:10

Als dat zou inhouden dat ik nog een jaar moet zoals nu, dan zou ik een euthanasie-verklaring regelen. Afscheid nemen van mijn naaste familie en het handjevol fijne en goede vrienden en dat jaar niet afwachten...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:10

Anoli schreef:
Parachute springen zou ik alleen durven als ik toch al doodga :')

:D :D
Daar zit wel wat in!
[***] schreef:
Beste MirandaFuego, ik zeg nergens dat je dit topic niet kunt maken, zeg ook niet dat het kwetsend is. Zeg alleen dat IK het een naar topic vind. Dat mag toch?

Ik ga jouw mening nog even opzoeken, heb ik zo niet paraat.

Nou, ik dacht dat je dat bedoelde, omdat je je afvroeg wat mensen ervan zouden vinden die op dit moment in deze situatie zaten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:11

MirandaFuego schreef:
Nou, ik hoop het niet mee te maken, maar een eerlijk antwoord zou alleen zijn dat ik het niet weet.
Het is een mooi idee om je bucket list af te werken, maar of je daar echt zin in hebt als je zoiets hoort weet ik niet.
En als je zoals ik een dochter van 10 hebt, wil je niet weg en je kind moet naar school en je man naar z'n werk en de paarden en andere dieren moeten verzorgt.
Je moet gewoon zorgen dat je nu leeft zodat die bucket list al klaar is! :D

Ja, deze heb ik gelezen. En dat is eigenlijk precies wat ik bedoel.

Ik kan me overigens voorstellen dat je dacht dat ik het zo bedoelde. Ik vind het altijd een beetje lastig om exact te omschrijven wat ik bedoel, zonder dat ik mijn discussiepartners "live" om mij heen heb.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:22

[***], het is ook zo dat er vaak misverrstanden ontstaan op zo'n forum, daarom hebben ze de gezichtsuitdrukkingen uitgevonden!
Die hebben ze proberen te vervangen door smileys...maar ik vind helmaal niet dat ik op zo'n geel rond dingetje lijk.
Wel een beetje op deze. :+ :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:29

MirandaFuego schreef:
[***], het is ook zo dat er vaak misverrstanden ontstaan op zo'n forum, daarom hebben ze de gezichtsuitdrukkingen uitgevonden! Die hebben ze proberen te vervangen door smileys...maar ik vind helmaal niet dat ik op zo'n geel rond dingetje lijk.Wel een beetje op deze.

Ja, maar vaak worden die smiley's ook nog verkeerd geïnterpreteerd. Ik denk dat wij hetzelfde bedoelen, alleen kwam mijn post verkeerd over. Ik lijk ook niet op zo'n geel dingetje hoor (misschien als ik dronken ben? :P )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:31

Ik zou het wel vertellen aan de mensen om me heen. Ik zou alles goed proberen te regelen voor de nabestaanden en met name mijn dochtertje. Zorgen dat alles goed geregeld is zodat ze veilig en goed verzorgd achterblijft.
En dan genieten in dat jaar, allerlei dingen doen die ik leuk vind en veel tijd doorbrengen met dierbaren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:32

[***] schreef:
MirandaFuego schreef:
[***], het is ook zo dat er vaak misverrstanden ontstaan op zo'n forum, daarom hebben ze de gezichtsuitdrukkingen uitgevonden! Die hebben ze proberen te vervangen door smileys...maar ik vind helmaal niet dat ik op zo'n geel rond dingetje lijk.Wel een beetje op deze.

Ja, maar vaak worden die smiley's ook nog verkeerd geïnterpreteerd. Ik denk dat wij hetzelfde bedoelen, alleen kwam mijn post verkeerd over.

Ach, dan creëren we een rel, weer eens wat anders, moet je ook nog gedaan hebben voordat...

Littera

Re: Wat zou jij doen als je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:44

Er zijn trouwens heel veel boeken over dit onderwerp. Ik weet niet wat je doelgroep is, maar Voor ik doodga van Jenny Downham (als ik me niet vergis) is ook heel erg mooi.

Zelf zou ik het niet weten, om heel eerlijk te zijn. Misschien zou ik heel veel willen doen, of misschien zou ik juist zo veel mogelijk bij de mensen om wie ik geef willen zijn. Misschien zou ik willen reizen, misschien thuis willen blijven. Ik hoop dat ik - en iedereen in dit topic, het liefst iedereen op de wereld - nooit voor die keuze kom te staan.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:56

[***] schreef:

Dit topic is gemaakt voornamelijk geinspireerd op een van mijn vriendinnetjes, nu 21 jaar, die op het moment een gevecht voert tegen een zeldzame vorm van leukemie. Ik ben me er totaal van bewust wat dit onderwerp allemaal omvat, helaas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:58

Damned schreef:
En dan de laatste week(en)
- 1 keer roken ( ben ik totaal geen voorstander van, maar als ik toch nog maar even te leven heb, wil ik het wel eens proberen)
- drugs gebruiken (idem zoals hierboven)
- seks hebben
- mij de laatste dag volledig zat drinken
- regels overtreden
- enkele boodschappen achterlaten van wat ik denk van deze wereld :+
- ....

Sorry dat ik het zeg, maar jij hebt wel echt een overgeromantiseerd beeld van je laatste weken als je lijdt aan een ernstige ziekte :o
Geloof me, hier heb je dan echt de kracht niet voor... Hoewel, drugs gebruiken lukt wel, maar die krijg je toch al zat van de artsen :)
Maar als je deze dingen wil doen, zou ik het nu doen :)

Als ik de vraag zou moeten beantwoorden zou ik vooral willen genieten van iedereen die me lief is en verder denk ik niks. Heb een heel leuk leven zo, heb niet echt een bucketlist.