Cursus tegen spinnenfobie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Priscilla

Re: Cursus tegen spinnenfobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:15

Zoo herkenbaar! We moeten maar snel zo'n cursus vinden haha

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:18

Voor mijn studie moesten we voor een les per groepje een psychische stoornis uitwerken. Een ander groepje had het onderwerp 'fobieen'. Heel interessant!
Totdat ze de intro begonnen met een filmpje van een meisje die een spinnenfobie heeft en dus op zo'n confrontatie cursus gaat. Naar mate t filmpje vorderde hoe misselijker ik werd en ik kon er gewoon echt niet meer naar kijken, ik had gewoon helemaal klamme handen ed.
Dacht ik het daarna gehad te hebben: nee hoor! We gingen een quiz doen over fobieen. Iedereen staan, iedereen kreeg een mini nep spinnetje (zucht) en als je antwoord A dacht moest je m op je linkerhand leggen, antwoord B op je rechterhand., als je een antwoord fout had was je af en moest je gaan zitten. Ik vond t echt helemaal niets en heb de quiz nog gewonnen ook :s wat dus betekende dat ik het langst van de klas dat nep spinnetje van mn linker naar mn rechterhand heb zitten verplaatsen.
Maar godzijdank, ik had gewonnen, nu was het klaar. Ohnee, de groepsleider had nog een cadeautje voor de winnaar, en ze kwakt zo een MEGA nep spin (bruin en harig met dikke poten) op mn tafeltje.
Van schrik heb ik mn stoel zo hard naar achter geschoven dat ik bijna omviel terwijl ik panisch tegen mn vriendin zei 'haal m weg haal m weg'. Hele klas lachen omdat ze dachten dat ik een grapje maakte, totdat de tranen in mn ogen stonden, toen haalde ze eindelijk dat ding van mn tafel weg.

Mennnnn wat een nare les was dat! Maar sindsdien besef ik wel dat ik misschien niet zomaar meer 'bang' ben voor spinnen.. Vroeger was ik gewoon bang en vond ik ze eng en vies maar Sinds ik op mezelf woon (en dus zelf alle spinnen moet vermoorden hier) is het echt alleen maar erger en erger geworden :s totdat ik dus tijdens bovenstaande les besefte dat het misschien een beetje uit de hand loopt.
Maar zo'n cursus, ik moet er echt niet aan denken... :s

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:38

Ik heb er ook last van :(

Kijk eens op de website van een vriend van mij :)
Stuur hem gerust een mailtje of een sms bericht, hij helpt mensen graag van fobieen af met zijn eigen dieren
http://reptidanny.webs.com/

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:46

Hier nog 1 met angst voor spinnen :j

Maf eigenlijk want kakkerlakken enzo vind ik dan weer niet eng... :')

Vroeger als kind was ik bang voor werkelijk élke spin, nu tegenwoordig alleen nog voor de grotere spinnen of als ze zeer onverwacht, zéér dichtbij zijn. Dán schrik ik mij wezenloos en kan ik echt heel hard huilen en trillen over mn hele lichaam :')

Maar hoe vaak ik wel niet mn ouders roep omdat er een spin ergens zit :oo
1x ben ik op mn werk met mn broek op mn knieën het toilet uitgerent omdat er dus zo'n dikke grote spin zat... Godzijdank was er niemand die het zag :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:48

hazira schreef:

Stuur hem gerust een mailtje of een sms bericht, hij helpt mensen graag van fobieen af met zijn eigen dieren

Waar heb je ook last van? Toch niet van spinnen als een vriend van je mensen er mee helpt? :P

Ik heb overigens in alle keren dat ik in amerika ben geweest geen spinnen gezien of ze waren niet bijzonder genoeg om ze te onthouden. Ik ben ook echt bang voor spinnen, ik durf ze alleen van m'n arm te slaan als ze formaat mier zijn.

Op school heb ik de kans gehad om een vogelspin vast te houden, ik dacht dat helpt me misschien over mn angsten heen. Die spin zette vervolgens zijn haren af waardoor het voelde of ik 3e graads brandwonden op m'n hoofd en handen had. Sindsdien ben ik alleen maar nog banger. -O-

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:48

Zwitsal schreef:
Voor mijn studie moesten we voor een les per groepje een psychische stoornis uitwerken. Een ander groepje had het onderwerp 'fobieen'. Heel interessant!
Totdat ze de intro begonnen met een filmpje van een meisje die een spinnenfobie heeft en dus op zo'n confrontatie cursus gaat. Naar mate t filmpje vorderde hoe misselijker ik werd en ik kon er gewoon echt niet meer naar kijken, ik had gewoon helemaal klamme handen ed.
Dacht ik het daarna gehad te hebben: nee hoor! We gingen een quiz doen over fobieen. Iedereen staan, iedereen kreeg een mini nep spinnetje (zucht) en als je antwoord A dacht moest je m op je linkerhand leggen, antwoord B op je rechterhand., als je een antwoord fout had was je af en moest je gaan zitten. Ik vond t echt helemaal niets en heb de quiz nog gewonnen ook :s wat dus betekende dat ik het langst van de klas dat nep spinnetje van mn linker naar mn rechterhand heb zitten verplaatsen.
Maar godzijdank, ik had gewonnen, nu was het klaar. Ohnee, de groepsleider had nog een cadeautje voor de winnaar, en ze kwakt zo een MEGA nep spin (bruin en harig met dikke poten) op mn tafeltje.
Van schrik heb ik mn stoel zo hard naar achter geschoven dat ik bijna omviel terwijl ik panisch tegen mn vriendin zei 'haal m weg haal m weg'. Hele klas lachen omdat ze dachten dat ik een grapje maakte, totdat de tranen in mn ogen stonden, toen haalde ze eindelijk dat ding van mn tafel weg.

Mennnnn wat een nare les was dat! Maar sindsdien besef ik wel dat ik misschien niet zomaar meer 'bang' ben voor spinnen.. Vroeger was ik gewoon bang en vond ik ze eng en vies maar Sinds ik op mezelf woon (en dus zelf alle spinnen moet vermoorden hier) is het echt alleen maar erger en erger geworden :s totdat ik dus tijdens bovenstaande les besefte dat het misschien een beetje uit de hand loopt.
Maar zo'n cursus, ik moet er echt niet aan denken... :s

Ja dit soort dingen dus, met andere mensen. Ik vertel van te voren altijd dat ik écht geen grapjes wil maar mensen denken altijd 'het zal wel niet zo erg zijn'. Tot ik mezelf inderdaad voor schut heb gezet door bijna te gaan huilen..

hazira schreef:

Staan hier foto's op van spinnen? :P

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:51

Ik heb ook wat rond zitten kijken maar het lijkt alsof je er eerst mee naar een psycholoog moet en die verwijst je dan door oid. Ik weet niet zo goed hoe ik bij zo'n cursus terecht kan komen.

Dit vond ik wel maar ik vind het een beetje dubieus klinken, in 2 sessies van al je angsten af..
http://www.fobiedokter.nl/fobiedokter-methode.html

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:52

Ik ben er overheen gekomen toen er in Afrika een vogelspin over m'n buik liep.
Toen waren ze opeens een stuk minder eng :')

Nee, bijna niet. Op de voor pagina is een slang en bij de workshops onderdeel staat er 1 hele kleine foto van een meisje die een kleine vogelspin vast houdt.
En voor de rest niet gekeken :+

@Marit hang er denk ik vanaf hoe ze dat doen?
Als ze je op sluiten in een kooi met zo'n beest op je gezicht ben je na een paar uur wel klaar met gillen denk ik :')
Laatst bijgewerkt door Kaus op 23-08-12 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:54

@ moonsparkle: ja wij hadden ook spinnen op school, toen de leraar met een vogelspin in zn hand direct achter mij ging staan ben ik dus gaan huilen... Had al 3x gevraagd of hij aub door wilde lopen maar dat wilde hij niet, want "het beestje doet niks" :( Ja toen was het mis, want ik wist dat ie achter mij stond en kon de spin dus niet zien of van heeeel dichtbij en toen zat ik dus te brullen...

Andere keer tijdens een toets moest je een slang een hagedis en een spin oppakken, slang en hagedis heb ik gedaan spin geweigerd uitgelegd dat ik heel bang ben voor spinnen, en toch kreeg ik een onvoldoende. Want "deze toets is dan een mooi moment om even over die angst heen te komen"

Nee veel begrip heb ik nooit gekregen op school, en dat was dan de dierverzorging :oo

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:00

Nou inderdaad.. Ik ga waarschijnlijk dierenmanagement studueren en daar zit ook een les bij waarin je een vogelspin MOET vasthouden en ik maak me nu al druk over hoe ik dat ga doen. Ik wil namelijk niet eens in dezelfde ruimte zijn uit angst dat iemand een grap uithaalt of weetikveel. Zodra er in de klas een spin gevonden werd wilde ik ook het liefst WEG uit de ruimte want stel iemand douwt hem onder mijn neus..

Mensen denken vaak dat je ze gewoon 'een beetje eng' vind. Ze begrijpen niet dat je er gewoon doodsangsten voor kan hebben die echt niet meer grappig zijn. Ze schrikken ook altijd heel erg als ik uit angst ga schelden of huilen, dán pas snappen ze hoe serieus het is en dan is het altijd meteen over.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:07

Ik heb ook serieus een fobie voor spinnen, als ik eentje zie moet ik er zo gauw mogelijk uit de buurt en haal daarbij de gevaarlijkste stunten uit := Zo'n cursus of therapie durf ik dan ook echt niet, krijg al kippenvel en hartkloppingen bij het idee dat ik dichter dan 10 meter bij zo'n kreng in de buurt moet komen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:22

Ik heb gelukkig geen spinnenfobie, maar mijn collega heeft dat wel! Als je al het woord "spin" zegt krijgt ze al vlekken in haar nek. Heel bizar wat je eigen hoofd met je kan doen 8)7

Kan je ook voor jezelf bedenken WAT je nou zo eng vind? Is het dat ze zo harig zijn omdat ze zich nooit scheren, iets te veel pootjes hebben, snel kunnen lopen of dat ze naar je toe zouden komen? dat beestje kan er natuurlijk ook niks aan doen dat ie zo geboren is ;)

Zelf heb ik nu een projectje lopen:
Ik heb buiten bij het keukenraam een hele dikke kruisspin zitten. Het is een vrouwtje en ze heet Truus. Ze is volgens mij voor spinnen begrippen echt een lekker ding, want elke dag probeert er weer een ander mannetje haar te versieren, maar tot nu toe zonder succes :') We zijn aan het bijhouden hoeveel mannetjes ze al het web heeft uit gemept en tot nu toe zijn dat er een stuk of 6!

Misschien kunnen jullie wel groepskorting krijgen op zo'n cursus! :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:26

hebben jullie die aflevering van echte meisjes in de jungle gezien?
dat ze geblindoekt met hun hand in een bak met vogelspinnen moesten om (op aanwijzingen van andere groepsleden die geen blindoek om hadden) muntjes eruit te vissen...
pfff..

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:29

oh ik meld me ook maar...

Heb al heel lang last van echt een fobie voor spinnen. Heb een paar weken geleden nog met tranen in mijn ogen op de parkeerplaats bij de supermarkt gestaan, toen ik tas met lege flessen wilde pakken en erachter kwam dat daar een héle dikke zwarte (harige) spin in zat. Formaatje 'past nog net op je hand' -O-

Een 80 jarig opa'tje heeft me toen gered. :o
Laatst bijgewerkt door RZDLover op 23-08-12 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:30

Marit schreef:
Nou inderdaad.. Ik ga waarschijnlijk dierenmanagement studueren en daar zit ook een les bij waarin je een vogelspin MOET vasthouden en ik maak me nu al druk over hoe ik dat ga doen. Ik wil namelijk niet eens in dezelfde ruimte zijn uit angst dat iemand een grap uithaalt of weetikveel. Zodra er in de klas een spin gevonden werd wilde ik ook het liefst WEG uit de ruimte want stel iemand douwt hem onder mijn neus..

Mensen denken vaak dat je ze gewoon 'een beetje eng' vind. Ze begrijpen niet dat je er gewoon doodsangsten voor kan hebben die echt niet meer grappig zijn. Ze schrikken ook altijd heel erg als ik uit angst ga schelden of huilen, dán pas snappen ze hoe serieus het is en dan is het altijd meteen over.

NIKS MOET :n Laat je dat absoluut niet wijsmaken :n

Een angst is geen aanstellerij, je kan het niet verklaren, en mensen horen daar gewoon respect voor te hebben.
Misschien even voor de 1e les naar de desbetreffende leraar lopen en uitleggen dat je absoluut een spinnenfobie hebt.
Maar dat je hoopt dat hij hier volwassen mee om kan gaan en je ook serieus neemt in je angst.

Ik ben zelf altijd heel open in mijn angst en ja er zijn wel eens mensen die denken leuk te zijn. Totdat ze mij trillend en huilend tegen de muur op zien klimmen (als ik nergens anders heen kan) en dan beseffen ze het vaak wel. Leuk is anders voor jezelf, maar probeer het zoveel mogelijk uit te leggen aan mensen :j

Maar nogmaals, niks moet hoor, écht écht niet. Ik heb mijn diploma ook gehaald met het weigeren van het vasthouden van een spin :j

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:30

Oh nee, wat een topic. Ik heb ook echt doodsangsten voor spinnen :( .

Als er eentje in huis zit moet m'n vriend ze komen weghalen terwijl ik naar boven hol. Hij mag ze wel niet dood doen van mij, want dat vind ik zielig. Maar ze moeten gewoon uit mijn zicht zijn. Gelukkig heeft m'n vriend nooit grapjes gemaakt ermee, hij weet echt dat ik razend word als hij iets met spinnen uithaald.
Ik begin net als jij te huilen, te roepen, zet mezelf volledig voor schut als ik echt in paniek ben. Soms kan ik mezelf controleren als het over een klein spinnetje gaat dat ver weg zit, maar dan heb ik m'n aandacht totaal niet meer bij het gesprek of de persoon, dan houd ik gewoon de spin in de gaten. Ze MAG echt niet dichter komen. Ik probeer het heel onopvallend te doen dan.. Maar als het te erg word ga ik gillen en huilen. Spinnen op tv bezorgen me kippenvel.
Als ik thuis een spin 'vang' doe ik dat door er een doos over te zetten en een handdoek over: als ik ze niet zie zijn ze er niet. Dan wacht ik tot m'n vriend thuis is om nog in die ruimte te durven gaan. Laatst had ik een dikkere spin opgezogen met de stofzuiger, ik was zo trots op mezelf. Maar dat was snel gekeerd, ik durfde de pot niet leegmaken (hebben zo'n dyson geval zonder zak). Heb alles snel in de kast geduwd zonder er nog bij na te denken..

Ik ben 's nachts al schreeuwend wakker geworden door nachtmerries over spinnen, dat m'n vriend er zelf wakker van wordt van het verschieten door mijn geschreeuw. Dan zit ik op bed te huilen over m'n spinnendroom -O- .

Ooit had ik geen bang van deze dieren, maar toen een vriendje (was toen 8 jaar ofzo) een spin in m'n jas wierp kreeg ik er ontzettend veel bang van.

Eergisteren reed ik met de wagen naar m'n paard. Ik deed de ramen open omdat het zo warm was. Rolde daar toch wel een dikke rosse spin binnen zeker! Ik lette niet meer op de weg, had alleen oog voor de spin. Ik reed halvelings de baan af, gelukkig richting parking. Daar heb ik 10 min rond m'n auto gedraaid, want ja, die spin zat in mijn auto nu! Ik ben verder gereden maar kon het idee niet aan, daarom gestopt bij mijn ouders. Mijn moeder heeft dan m'n wagen doorzocht, maar geen spin gevonden. Ik ben niet meer naar m'n paard gegaan, was gewoon zo van slag dat ik gewoon terug naar huis ben gegaan en hoopte dat de spin in de hitte van de wagen zou stikken...

Therapie durf ik niet, dan moet je die dieren vastnemen. Dat kan ik ECHT niet aan hoor :)

Tips zijn zeer welkom :)

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:02

Ik ben voor zover ik weet ook altijd al doodsbang geweest van spinnen.
Nou heb ik een tijdje geleden via school een lesje over enge dieren gehad en je raadt het al, het onderwerp 'spinnen' kwam ook aan bod.
Het zweet brak me al uit toen ik het lokaal instapte en een bak met leuke vogelspinnetjes zag staan. :\ Dus ik had al bij het begin van de les gezworen dat ik echt nooit van mijn leven zo'n spin op mijn hand zou nemen! Nou werd er gelukkig niks geforceerd, dus dat was prima.
Toen de spinnen aan de beurt kwamen en iedereen dat enge beest al op zijn hand had gehad, vroeg de begeleider nog eens of ik het echt niet wilde proberen. Hij verzekerde dat ie bleef zitten (en ik had ook bij de rest gezien dat ie heel stil bleef zitten inderdaad) en dat als ie ging lopen, het toch heel langzaam ging en dat ie dat waarschijnlijk niet ging doen, omdat ie dood gaat als ie valt. (wat een breekbare beestjes eigenlijk ook)
Dus nou, vooruit, heel even dan. := Maar inderdaad, het was niet zo eng als dat het leek! Het viel reuze mee!
Ik had gewoon een vogelspin vast en dat voelde op de een of andere manier toch best stoer. :P

En sindsdien ben ik redelijk over mijn spinnenangst heen. Ik vind het nog steeds niet fijn om ze in de buurt te hebben, maar ik ren er niet meer gillend voor weg.

Ik denk dat zo'n cursus echt wel gaat helpen! Je moet jezelf er alleen even overheen zetten, verstand op nul en gewoon doen. :) Helemaal als je angst echt een belemmering is in je leven.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:17

klinkt net als mijn verhaal alleen was spin niet zo groot en m'n vriend zat in de eerste instantie me keihard uit te lachen voordat hij naar de vluchtstrook ging en ik gelijk als een gek de auto uit!
Pff ik neem baby steps hoor geen druk en kost niks!
Zoals baby kruisspinnetjes die zijn lang zo eng nog niet en daar kijk ik eerst gewoon naar en observeer en dan doe ik al m'n moed verzamelen en raak hem aan met een vinger.....verder dan dat ben ik nog niet, ja kijken doe ik veel ( naar spinnen op een veilige afstand) en dan de drang om weg te rennen of te gillen onderdrukken en dan steeds afstand verkorte of even blazen zodat ze gaan bewegen en dan indd stil blijven staan en gewoon kijken hoe het insect beweegt enz....... dat kun je thuis ook al kost je niks je hebt alleen wel veel moed en discipline nodig om het te doen vanuit jezelf maar zoek de confrontatie op en ga hem niet uit de weg!!! (geld eigenlijk voor iedere fobie of angst) en uhm ja ik praat dan ook hard op tegen mezelf dat ik niet bang hoef te zijn en dat ik elk gewenst moment weg kan lopen enz...(er zit dus geen druk achter vind ik wel fijn)!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:21

Ze gaan op zon cursus echt niet forceren hoor, je gaat daarheen om het te verhelpen, niet om het erger te laten worden. :+

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:26

Marit schreef:
Ja dat is ook zo, ze doen amper wat maar ik vind ze gewoon zó eng. Gewoon werkelijk alles aan ze vind ik eng. Ondertussen kan ik het wel hebben als er een spin ergens in een hoekje in m'n kamer zit, dat zijn van die kleine langpootjes. Als ze gewoon stil zitten ver weg gaat dat goed, dan denk ik er gewoon niet aan en ga ik slapen, anders ben ik elke avond bezig. Maar ik durf niet in de buurt te komen en ook niet weg te halen. Zelfs opzuigen durf ik niet want dan gaat hij onder mijn handen door :')
Mijn ouders worden gek van me omdat ik ze op de idiootste tijden wakker maak voor een spin.

Daar heb ik nooit aan gedacht.. Nu durf ik ook nooit meer een spin op te zuigen :')
Zelf heb ik ook een enorme fobie, een jaar of 7/8 geleden had mijn zus het vel van een vogelspin gekregen. Dood eng vond ik dat ding :') ik durfde nauwelijks in haar kamer te komen omdat ik wist dat er ergens het vel van zo'n beest lag. (Mijn fobie is trouwens erger geworden toen ze hem een keer naar me gooide :+ )

Zelf kan ik gelukkig wel naar plaatjes kijken (geen uren hoor maar een snelle blik vind ik niet heel erg eng)

Ik denk trouwens zeker dat zo'n cursus zou kunnen helpen. Je kan er natuurlijk altijd mee stoppen als je het echt eng vind. En ze zullen echt niet zomaar een vogelspin onder je neus duwen :D

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:36

Ik lees ook even mee.

Ik heb spinnen altijd vieze enge beestjes gevonden, maar de laatste jaren wordt het steeds erger. Als ik er een zie begin ik heel
hard te gillen dat iemand me moet komen redden en raak ik helemaal in paniek, zeker bij die vieze kruisspinnetjes en die zwarte
springspinnetjes die hier nu overal zitten. Die vind ik zo eng. Ik word al helemaal naar en krijg de kriebels als ik een foto zie of
als ik sommige verhalen van jullie lees.

Spinnen opzuigen durf ik ook niet, ben ook altijd bang dat ze er weer uit kruipen. Ik gil net zo lang tot er iemand is om te dood te maken :+

Ik heb trouwens een spinnenverjager op mijn kamer (zo'n apparaatjes wat je in het stopcontact doet) en heb al sinds 1,5 jaar geen
spinnen meer op mijn kamer! :D . Ik heb er een keer twee gehad, maar toen was het apparaatje een paar dagen uit het stopcontact geweest.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 20:06

Het scheelt wel dat er meerdere mensen zijn met dezelfde fobie, dan voel je je toch minder idioot. :+ Ik begin toch wel steeds zekerder te worden over het idee van zo'n cursus. Maar ik weet dus nu niet zo goed hoe ik bij zoiets kom.. Zou ik dan eerst naar mijn eigen dokter moeten en het hem dan voorleggen oid?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:09

Google marit?

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:10

Het probleem is dus juist ook dat ik ( en denk ik de rest hier) niet weet waarom ik bang ben voor spinnen. Ik weet ookwel dat ze je niks kunnen doen( op vogelspinnen na maar die zitten hier niet zomaar in huis) maar het is gewoon een onverklaarbare angst. Het is zo vervelend dat andere mensen dit niet kunnen begrijpen en dan gaan zeggen: ze doen toch niks. Dan denk ik bij mezelf , nee huh dat weet ik ook nog wel maar kan toch ook niks aan doen dat ik bang ben?

OMG wat voor apparaatje is dat dan !? die wil ik

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:11

Leedebee schreef:
Misschien kunnen jullie wel groepskorting krijgen op zo'n cursus! :D

Dat zou wel vet handig zijn !