hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Re: hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:05

Ik kreeg als 12 jarige, 3/4 euro per week maar daar moest ik alles van kopen, cadeautjes/deo/tandpasta alles :) behalve kleren enzo

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:06

Ik heb vroeger nooit kleedgeld gekregen.
Het viel me wel op dat dit geld vaak op ging aan andere zaken dan aan kleding.
Qua zakgeld betaalde mijn ouders mijn abonnement (omdat ik die nog niet kon afsluiten).
Dat was destijds ca. € 15,= in de maand en als ik meer bel/sms kosten had, dan moest ik deze zelf betalen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:10

Toen ik 12 was kreeg ik €70,- per maand, hierbij zat kleding, sport, beltegoed, schoolspullen, verjaardagscadeaus en
onderhoud/reparaties van mijn fiets ook allemaal bij in.

Toen ik 8 was kreeg ik 1 gulden zakgeld in de week + dat mijn ouders 2 gulden per week op mijn bankrekening (die zij toen beheerden)
stortten..

Edit: Euro in gulden veranderd op 8 jarige leeftijd

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:16

Ik kreeg in het begin mijn pinpas niet, deze was in beheer van mn ouders (ondanks dat ik ook heel zuinig was, zij vonden niet dat ik dat nodig had en als ik het wel nodig had enkel onder toezicht van hen). :)

Ik kreeg toen iets van 5 euro per week. :) Vind ik zelf wel een mooi bedrag om mee te beginnen. Uiteraard moest ik daarvoor wel af en toe de tafel dekken, hond uitlaten en dat soort klusjes. :)

Voor kleedgeld vind ik een 12 jarige nog wel wat jong hoor. Ik kreeg dit pas toen ik 15 was. :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:21

Onze kids (12 en bijna 16) krijgen zakgeld, maar niet veel.
Oudste heeft nu vakantie baantje en verdient nu dus ook zelf.
Zij heeft ook een jongerenrekening, maar tot nu toe heeft ze haar pasje nog niet (gaat binnenkort gebeuren).
Als je weinig zakgeld geeft, leren ze juist om met geld om te gaan.
Als ze veel hebben, leren ze niks, want hoeven ze niet te sparen om iets te willen kopen.
Ze krijgen dan bij ons zakgeld, en we betalen 10 euro beltegoed van hun telefoon.
Bovendien krijgen ze vaak voor hun verjaardag nog geld van ooms en tantes, dus zelfs nu krijgen ze het amper op.
Kleedgeld krijgt zelfs de oudste nog niet, zie vaak om me heen dat dat nauwelijks opgaat aan kleren, maar aan andere dingen.
En als dan de nieuwe winterjas bijv. moet komen het geld allang weer op is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:27

Op mijn 14e? kreeg ik 50 euro kleedgeld en 20 euro zakgeld per maand. Toen ik ging werken op mijn 15e/16e is dat stopgezet, omdat ik het zelf kon betalen. Mijn telefoon betaalden mijn ouders in het begin, prepaid, en ook met dat ik ging werken betaalde ik dat zelf..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:29

Ik kreeg kleedgeld toen ik naar de brugklas ging, toen was ik ook ongeveer 12. Eigenlijk was dit ook mijn zakgeld, dus ik moest zelf zien waar het aan op ging. 60 euro in de maand kreeg ik, werd automatisch afgeschreven. Beltegoed moest ervan betaald worden, kleding, spulletjes die ik zelf wilde kopen, OV, alles. Alleen mijn winterjas kocht mijn moeder nog voor me, en soms een paar goede schoenen die gelijk ook wat duurder waren. Ook paardrijkleding enzo kocht ze (meestal) voor me. Winterjas kocht ze omdat een goede winterjas vaak toch wel duur is en ze wilde niet dat ik toch een goedkope zou kopen en vervolgens longontsteking zou krijgen :=. Schooltas heb ik ook gekregen, een dure eastpak, maar die gebruik ik nu nog steeds. Onverwoestbaar die dingen, dus wel een goeie aankoop.
Ik had vriendinnen die alle bonnetjes moesten laten zien enzo, dat vind ik nogal onzin. Van je fouten leer je juist, als ik op een gegeven moment teveel gebeld had kon ik niks meer kopen die maand, ja dat was mijn eigen probleem dan. Heb ik wel veel geleerd.
En ik moest trouwens ook elke maand 5 euro sparen :j en daar mocht ik dan op het eind van het jaar iets moois voor mezelf van kopen.
En als ik het te weinig vond, wat ik kreeg, moest ik maar een baantje nemen. Dus dat deed ik. Op mijn 16e is het kleedgeld geloof ik stop gezet, toen verdiende ik genoeg om het zelf te kunnen betalen. Maar nog steeds mag ik mijn mama af en toe lief aankijken als ik een winterjas nodig heb :o

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:29

ik ben net 13 en krijg 5 euro per week, ik hoef mijn kleding niet zelf te betalen dus dat is genoeg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:31

www.nibud.nl daar staan richtlijnen voor zakgeld en kleedgeld.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:36

Nou, wat zijn mijn zusje en ik dan verwend geweest... Toen ik 15 werd kreeg ik zakgeld en kleedgeld in een en kreeg toen 165 euro daarnaast betaalde mijn vader nog de stalling van mijn paard á 145 p.m. En kreeg ik van mijn moeder 70 euro in de maand. op mijn 17e stopte dit omdat ik uit huis ging, wat had ik het eigenlijk goed :o Mijn zusje krijgt nu ook 165 van mijn vader en 70 van mijn moeder en word de stalling voor haar paard betaald + lessen. De rest van het paard moet ze zelf betalen. Mijn zusje is nu net zo oud als de zoon van ts. 12 dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:39

Ik kreeg toen ik twaalf was een tientje per maand. Moest ik ook cadeautjes van kopen etc. Mijn ouders kochten toen 1x per maand beltegoed voor mij (prepaid), en als hetop was moest ik nieuw beltegoed halen want zonder beltegoed mocht ik niet weg. Ik krijg nu (17jaar) €30,00 zakgeld, daar betaal ik ook mijn abbonement van €16,00 per maand van. Ik krijg €75 kleedgeld, daar hoef ik geen schoenen, jassen en lingerie van te betalen. Ik krijg elk seizoen een nieuwe jas, en een nieuw paar schoenen, lingerie krijg ik als mijn bhs niet lekker meer zitten/te klein zijn en mijn moeder haalt heel vaak noeiwe onderbroeken. :P Vanaf mijn vijftiende heb ik gewerkt, verdiende €220,00 in de maand. Helaas kan ik niet meer werken, ook geen idee of dat ooit nog wel gaat. Ik heb van mijn salaria alles voor het paard betaald, soms kreeg ik wel een rijbroek oid. Ik heb ook veel gespaart (alhoewel mijn spaarrekening aardig leeg is na 7maanden niet werken). Van min kleedgeld mocht ik alleen normale kleren kopen, geen rijbroeken etc, of eten/makeup. Ik had/heb een aparte bankpas daarvoor.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:36

Op de site van het NIBUD staan idd richtlijnen , gebaseerd op 2010 (alles is nu duurder) en dan geven ze aan tussen 2,30 en 5,00 per week , dat is nogal een marge imo.
Roken zie ik hem niet gaan doen , hij heeft er een bloedhekel aan dat ik weer ben gaan roken , en hij is absoluut geen "uitprobeer" kind.
Op zijn beltegoed is hij zuinig , belt alleen als het echt nodig is ,en kan thuis met zijn telefoon gebruik maken van de wifi , dus dan gebruikt hij whatts app. (hij doet nu al 3 maanden met 10 euro)
Tja ,wat moet hij zelf kopen met zijn geld....dan denk ik toch aan de boeken die hij graag leest , en aan dingetjes die wat meer "luxe" zijn , telefoonhoesje, slaapkamerdecoratie , eau de toilette/gel , "sieraden" , of computerspul.

Kleedgeld daar wacht ik dan idd mee , vond hem er ook nogal jong voor ,daarbij denk ik dat hij het geld oppot ,en doodleuk oude kleding aantrekt naar school , al vermoedt ik dat als hij volgend jaar naar de middelbare gaat ,hij wel meer kleding en uiterlijk bewust zal worden. :-)

Jongste van 8 is het tegenovergestelde , denkt dat ze alles kan kopen , wil ook alles kopen ,en vergelijkt zichzelf daarin doodleuk met een 15 jarige.
Heeft ook een mobiel met beltegoed gekregen , na 3 dagen was het beltegoed al op , en elke euro die ze in haar handen krijgt verdwijnt als sneeuw voor de zon.....
Heeft ook geen notie van de waarde van geld en schijnt te denken dat onze bankrekening oneindig is.....NOT.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:41

de 8 jarige zou ik geen zakgeld geven.
(de oudste krijgt pas vanaf 12 jaar zakgeld, dus de jongste ook vanaf 12 jaar)
en daarnaast hebben 8 jarige nog geen benul van geld.

Kleedgeld zou ik ook niet doen, vanaf een jaar of 14-15 mss (of op het moment dat gewone spulletjes niet goed meer zijn en het merkspul moet zijn. dan zou ik een budget geven en dat ze zelf kopen wat ze willen ermee)

ik kreeg ook zakgeld vanaf mijn 11-12 jaar dacht ik.
Ik kreeg (van moeder,oma en vader) in totaal een 60 euro per maand, MAAR daar moest ik mijn hobby (paardrijden op de manege aan 10 euro per uur) zelf van betalen, en ik werd 1 X per week gebracht.
kwam er dus op neer dat ik 20 euro zakgeld kreeg per maand.
Als je kind geen hobby's zelf moet betalen zou ik beginnen met 5 euro per week, en ieder jaar een euro (of 2) per week omhoog gaan.
telefoon zou ik een 10-15 euro beltegoed per maand geven, op is op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:47

Juist als je kind geen benul van geld heeft moet je haar zakgeld geven. En dan zeggen: dit krijg je en daar moet je het deze week/maand mee doen. Moet je eens opletten hoe snel ze besef van de waarde van geld krijgt.

Jongens zijn trouwens toch wel een stuk anders in (kleed)geld dan meisjes. Ik ken idd verhalen van jongens die computerspelletjes kochten van hun zakgeld want ze hadden geen nieuwe kleren nodig :') Al moet ik zeggen dat ik dan gewoon de oude kleren weg zou gooien haha.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:52

Ik kreeg van mijn ouders geen zakgeld en ook geen Kleedgeld.. Ik kreeg wat ik nodig had.
Wel werd ik betrokken bij wat alles koste zodat ik wel de waarde van geld zou inzien...

Ik ben nu inmiddels 23 jaar woon 2 jaar samen en heb het goed voor elkaar als zeg ik het zelf!

Kijk naar hoe je kind is en beslis vanuit je eigen gevoel wat je wil geven of niet.
Zolang jij zorgt dat je kind weet dat geld niet aan een boom groeit zal het niet spaak lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:14

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 16:06

ik vond de site van het nibud ook erg euh..onrustig...
wat betrefd de leeftijd van het zakgeld , daar zijn we bij de oudste met zijn 8 mee begonnen , alleen moeders (euh,ik dus) was daar nogal inconsequent mee.....(erg slecht , i know)
heb zojuist met de oudste afgesproken dat hij 3,50 per week krijgt , en als hij 13 wordt dat het dan 1 euro omhoog gaat , we moeten alleen nog overleggen wat hij dan zelf moet betalen.
Bankpas is zojuist opgehaald, dus hij is nu zijn pin uit zijn hoofd aan het leren ;-)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:17

Ra_chel schreef:
ik vond de site van het nibud ook erg euh..onrustig...
wat betrefd de leeftijd van het zakgeld , daar zijn we bij de oudste met zijn 8 mee begonnen , alleen moeders (euh,ik dus) was daar nogal inconsequent mee.....(erg slecht , i know)
heb zojuist met de oudste afgesproken dat hij 3,50 per week krijgt , en als hij 13 wordt dat het dan 1 euro omhoog gaat , we moeten alleen nog overleggen wat hij dan zelf moet betalen.
Bankpas is zojuist opgehaald, dus hij is nu zijn pin uit zijn hoofd aan het leren ;-)

Tip van mijn moeder vroeger: omcirkel in een agenda/op een kalender voor welke weken hij zakgeld heeft gehad. Kan hij het met terugwerkende kracht terugkrijgen als hij een paar weken gemist heeft :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:25

STW > LZP

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:03

Ik kreeg zakgeld vanaf het moment dat ik naar de brugklas ging. Ik kreeg (en krijg) 50 euro per maand. Daarvan hoefde ik geen kleren te kopen. alles wat ik per maand over had ging naar mijn spaarrekening. Daar kon (en kan) ik niet bij.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:09

Op mijn 12e kreeg ik 10.- euro zakgeld, vanaf 15 maart (toen ik 14 ben geworden) 15.- :)
Zonder kleedgeld, dat betaalde mijn ouders :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:16

ik kreeg nooit zakgeld :') ben dan pas 20 maar ouders hadden het niet , maar als ik 10 euro per maand zou krijgen is dat prima!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:42

Paardengek0 schreef:
Ik ben 11, over 3 dagen 12 en ik krijg 5 euro per week [dus 20 euro permaand xd]
kleding betaalt me moeder, beltegoed ook behalve als ik echt veel sms enzo.

Jij krijgt dus het dubbele van wat ik krijg, en ik ben 16!

Ts, wij kennen je kinderen niet dus wij kunnen daar moeilijk over oordelen vind ik!

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:59

Ik kreeg vanaf geloof ik mijn 13e 12,50 per maand. Kleedgeld kreeg ik geloof ik iets later en dat was 120 euro per 3 maanden (ivm kinderbijslag). Daarvan moest ik alles betalen behalve een goede (winter)jas en 1 paar echt goede schoenen.

Daarnaast vind ik dat een 8 jarige nog geen zakgeld nodig heeft.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:22

ik ben 16 en krijg 25 p/w zakgeld en 85 p/m kleedgeld.
als 12jarige zou ik geen kleedgeld geven en rond de 25 euro per Maand