Narcisme, voor je het weet zit je in het web...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 12:38

@ Sophie_midas Dankjewel ! heb nog een lange weg te gaan en hoop zometeen met steun en en begeleiding ook alles een plekje te gaan geven...

@meikemarieke & Linnke Dankjewel, doet me goed dat iedereen zo hier achter staat voor mij soms nog moeilijk om te bevatten dat het zo id niet hoort en andere kansen id niet mogelijk zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:41

Borderliners kunnen zich ook zo gedragen, de motivatie is onzekerheid tot in het extreme.

Ik heb vooral te maken met

Citaat:
Voor diegenen die al rattenvoer zijn is de aanval een directe aanval, vooral op jou als persoon en wie je bent,
niet eens wat je doet.
De rat denkt voor jou, de rat bepaalt je motivaties en de aanvallen hebben altijd tot doel de rat zelf tot jouw ‘slachtoffer’ te maken
want jij hebt er schuld aan, jij ‘maakt’ dat de rat ‘gedwongen’ wordt bepaalde acties te ondernemen, of om je gewoon dood te zwijgen, te negeren.

Maargoed, hoe dan ook sterkte.

skysari

Re: Narcisme, voor je het weet zit je in het web...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 12:47

@ nicolletje deels herkenbaar! Jij ook veel sterkte! Als ik het zo lees heb jij ook een heftige ervaring achter de rug of zit je er ook nog midden in?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:25

Ik heb vroeger samengewoond met iemand met bipolaire stoornis/ borderline.
En later een nep-vriendin gehad, die grote gevolgen heeft gehad, vooral voor mijn vriend en zijn vriendengroep.

Dat laatste vind ik nog steeds héél erg omdat ik er nog steeds gevolgen van merk, elke dag, en het doet mijn vriend zeer.

Ze spelen op je schuldgevoel, ze maken dat ánderen denken dat zij slachtoffer van jou zijn (ipv andersom),
ze projecteren hun eigen gedrag of onzekerheid op jou, zijn stikjaloers op mensen die je aardig vinden of je vrienden,
beschuldigen jou van iets wat ze zelf doen (maakt jou dus bij voorbaat schuldig bij andere mensen want alles wat je dan zegt om je te verdedigen maakt het alleen maar erger)
ze pakken jouw karakter en vergroten dat in negatieve zin (als je bijv. een eerlijk persoon bent dan ben je extreem kwetsend naar mensen en hou je geen rekening met andermans gevoelens)
en zoeken vervolgens medestanders (meestal aardige en empathische mensen) om zich te helpen verdedigen tegen jou.

Maar vooral: alles is altijd jouw schuld en zij zijn alleen maar slachtoffer van jou, want hun bedoeling is goed.

Terwijl je jezelf op je hoofd staat te krabben van: ik? ....maar wat deed ik dan precies fout?
Zelfs als je precies deed wat zo'n persoon wou dan nog deed je het fout.

Als mijn ex bijvoorbeeld zei, jij zit altijd bij die paarden met etenstijd en ik vind dat irritant want ik heb honger om 18u, nou dan zorg je dat je eten om 18u hebt klaar staan en spreek je dat af.
Volgende dag 18.00u:
Geen vriend.
Vervolgens bel je hem op, zo van, ik sta nu met eten klaar, maar waar ben jij dan.
Neemt hij niet op.
Nog een keer bellen. Neemt weer niet op. En je denkt, jezus, straks is er wat gebeurd??
En vervolgens blijkt hij bij vrienden te zitten en gekweld te roepen: "Moet je zien, ik kan nog geen minuut naar m'n vrienden of ze hangt al aan de telefoon, ze is echt extreem control freak en jaloers, ik word er gek van!"

Jij zit er midden in en ook nog eens met fysiek geweld, dat is veel erger, ik wens je sterkte.
Pas heel veel later kom je er écht achter hoe bizar gemanipuleerd je bent.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:43

Wat goed dat je van hem weg gegaan bent, ik wil je veel sterkte wensen :(:) .

*mijn beste vriendin heeft trouwens NPS en enkele jaren geleden heb ik na 30 jaar vriendschap voor mezelf/mijn eigen gezin gekozen, iets wat mij nog dagelijks zwaar valt...*

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:33

Goed dat je voor jezelf kiest!!!
Ik wil je veel sterkte wensen... Er komt vast nog wel een staartje!!
Hou vol, je komt er zoveel sterker uit!!

Groetjes

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:58

Wat goed dat je voor jezelf kiest. :)
Het is een zeer lastige situatie, maar wees sterk!

Helaas ben ik ook bekend met narcisme is familiare sferen...

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 21:06

@nicolletje Het blijft op een aantal punten inderdaad heel herkenbaar vooral dat schuldgevoel aanpraten... Ik denk inderdaad ook dat over een tijd pas echt bij doordringt hoe en wat... nu heb ik om de zoveel tijd langzaam dingen die naar boven komen van ohja dat is ook nog gebeurd en ohja dat ook :x alhoewel ik gelukkig voor mezelf het idee heb nog enigszins positief in het leven te staan

@BiHB ik ben er ook id bang voor dat dit nog een staartje krijgt en wel op het moment dat ie zal moeten vertrekken uit Belgie... ben bang id dat hij dat niet vrijwillig zal willen doen en dat het inderdaad nog wat voeten in aarde gaat hebben... Ik hoop het zo inderdaad dat ik er sterker uitkom maar aan de ene kant blijf ik op het punt hangen dat ik het stiekem wel dood eng vind om zometeen er alleen voor te staan snap je... alles zelf te zullen moeten betalen en ook gewoon savond als thuis bent gewoon daar alleen zijn... nu heb ik wel dan me hondjes en me paardjes maar stiekem is dat toch anders dan een arm om je heen krijgen en een knuffel.... Eerst maar even proberen me leven weer helemaal op de rails te krijgen [ en dat blijven herhalen tegen mezelf ]

@ Milatje voor jullie is het ook niet makkelijk... familie zal familie blijven en is moeilijk uit je leven te strepen... Bedankt voor je steun!

@avaluna dankjewel voor je positieve feedback!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:20

@TS: ik begrijp dat je nu alleen naar hem kunt kijken hoor, maar ben je zelf ook wel eens door een psych getest of alleen hij?

Omdat je in het begin van het verhaal ook schetst dat je op het 'foute' type man valt en te zwaar bent geweest, beide kunnen ook een gevolg zijn van hechtingsproblemen.

Hechtingsproblemen+hechtingsproblemen trekt elkaar vaak aan maar kan ook gigantisch fout gaan... maar voor de toekomst is het wel handig om ook je eigen aandeel (bijv. waarom val ik op foute mannen) te bekijken, voordat het je weer overkomt.

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 21:25

@sallandval zelf heb ik voor deze relatie 7 jaar iets gehad met een jongen waarvan 5 jaar samengewoond, hij was totaal anders als deze het typje saai,laks en lui gewoon een simpele jongen en doen en denken maar hij heeft me nooit zo slecht behandeld als de laatste... Ik denk dat ik veel spanning gemist heb het echte feesten en jong zijn en daarom wellicht op het type spannend en beetje fout val... Nog steeds als zo een type voorbij komt denk ik wel jummy maar ondertussen weet ik beter... they only bring you trouble... Zoiezo gaat binnenkort alles opgestart worden mbt psyg hulp ;) ik weet dat ik dat nodig heb om een aantal dingen een plekje te geven. tnxs voor de tip!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:38

skysari schreef:
@sallandval zelf heb ik voor deze relatie 7 jaar iets gehad met een jongen waarvan 5 jaar samengewoond, hij was totaal anders als deze het typje saai,laks en lui gewoon een simpele jongen en doen en denken maar hij heeft me nooit zo slecht behandeld als de laatste... Ik denk dat ik veel spanning gemist heb het echte feesten en jong zijn en daarom wellicht op het type spannend en beetje fout val... Nog steeds als zo een type voorbij komt denk ik wel jummy maar ondertussen weet ik beter... they only bring you trouble... Zoiezo gaat binnenkort alles opgestart worden mbt psyg hulp ;) ik weet dat ik dat nodig heb om een aantal dingen een plekje te geven. tnxs voor de tip!

succes meisje, eerst maar eens lekker in balans komen dan kom je vanzelf een jongen tegen die tussen deze twee uitersten in zit :(:)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:47

Je gaat hier gegarandeerd nog een tijd gedoe van krijgen; maar houd vol! Je hebt helemaal gelijk dat je vertrokken bent! :oo
Dat de politie toen niets met die staaf door de autoruit deed... Sterkte!

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 22:30

@sallandval dankjewel! ik weet ook wel dat goed gaat komen ;) momenteel lekker genieten van het leven. althans proberen he.

@juut omdat wat er NL gebeurd niet geld voor wat er belgie gebeurd = een ander land zien ze dat als 1ste incident... Anders had ie voor poging tot doodslag gegaan... damn realiseer ik me dan nog een keer wat had ik die dag een engeltje op me schouder zitten...

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 11:02

Crap! heb het er moeilijkmee... loop al sinds gisteren nacht van wil hem berichtje sturen.... mis hem ontdanks alles... maar ik weet dat als ik contact opneem dat het nooit niet opgaat lossen... pfff voel me een verslaafde die aan het afkicken is. Wat een enorm K gevoel... Het rare is bij mijn eerste ex waarmee ik 7 jaar ben geweest heb ik me nooit zo gevoelt, die kon ik zo laten lopen... zucht. Zou het soms makkelijker zijn om man te zijn? heb het idee dat wij vrouwen te veel met gevoel denken...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:39

Kom op Skysari, doorzetten!!!

Je zegt gisteren zelf nog, als alles was blijven lopen was ie veroordeeld/aangeklaagd voor poging tot doodslag. Dat moet je niet willen. En natuurlijk, dit is ook een soort verslaving maar ook automatisme: als er iets is (positief of negatief) val je terug op je liefste. Dat WAS in jouw geval je vriend.
Typ anders het bericht en stuur het naar een vriendin (bijv. Robijntjah) zodat je toch even kwijt bent wat je wilt zeggen!

Ik vind het superknap van je dat je voor jezelf hebt gekozen. Dit gaat vast nog een staart(je) krijgen, maar je gaat hier sterker uitkomen, dat weet ik zeker!

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 12:08

Ik weet het! daarom gooi ik liever op dat soort momenten hier een post om even te luchten ipv richting hem... het zijn gewoon dit soort momenten dat ik het moeilijk heb... Stiekem wetende dat er belangrijke post ligt en rekeningen die betaald moeten worden maar ik weet dat het gewoon niet verstandig is om daar nu heen te gaan om die op te halen... Tja hoofd en hartje werken niet samen. Het is gewoon raar dat je van iemand kan houden terwijl die toch dat soort dingen geflikt heeft... laten we hopen dat tijd een hoop slijt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:11

Weet je welke instanties het zijn? Anders zou je ze nog kunnen bellen of er wat openstaat en hoe te betalen? :)
Ik kan me voorstellen dat je een heel dubbel gevoel hebt, geef niet op en inderdaad post hier ipv een sms naar hem te sturen. ;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:20

Hoi, wat een heftige verhalen kom ik hier tegen zeg...TS, heb je wel gevolgd, niet echt gereageerd, maar ga dat nu toch even doen, dan kan ik je een beetje blijven volgen (en misschien af en toe moed in praten wanneer nodig, alhoewel ik je natuurlijk helemaal niet ken) Houd vol heh...je leven gaat uiteindelijk er echt beter van worden hoor! Collega van mij was ook jaren met een narcist getrouwd (wel 36 jaar volgehouden) en die heeft het soms nog steeds moeilijk, maar niet meer met hem...meer met wat ze allemaal al die tijd over zich heen heeft laten komen...

Succes in je strijd, ik vind Somebitch d'r advies wel een goeie, van het opbellen...dan weten ze ook meteen dat het adres nu niet helemaal goed is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:52

Je mag mij altijd een berichtje sturen hè meis!
Het is toch niet alsof ik het druk heb op het moment :')
Ik ben heeeeel erg trots op je!

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 20:58

pfff gelukkig hebben we facebook waar om de zoveel tijd geweldige quote's voorbij komen waar we aan vast kunnen houden! <3

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:05

Waar is de vind ik leuk knop voor die quote. Hij is goed

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 14:03

Ja ik vond hem ook helemaal geweldig! Dat soort dingen en The ville op facebook houden mij even bezig als ik thuis niks te doen heb.

Als je dat soort dingen leuk vind moet je op FB maar eens opzoeken Hplyrikztumblr of naar http://www.facebook.com/i.love.you.till ook geweldige quotes :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:03

Hoe gaat 't met je?
Houd maar vol, hoe moeilijk het ook is, je kunt het :j

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 23:05

Ik heb het echt moeilijk ermee momenteel, word weer behoorlijk over de sms overspoeld met berichtjes dat ie me terug wil er alles aan wil doen dat ie van me houd en dat ie niet snapt dat ik hem geen kans wil geven, ook meerdere voicemail van hem het maakt het stiekem wel lastig want hij weet behoorlijk op mijn gevoel in te spelen...

Moet toegeven gisteren een zwak moment maar was het ook ff klaar met ze gestalk dat ik hem nogmaals gestuurd heb dat het niet alleen hem maar ook mij pijn doet want ik ben niet alleen me ventje kwijt maar doordat hij me niet los kan laten en door blijft gaan dat ik me maatje ook kwijt ben en dat ik er letterlijk aan onderdoor ga aan de situatie momenteel, dat het nooit meer gaat lukken ons ongeacht wat hij er ook aan denkt te kunnen doen, en dat het gewoon beter is om geen contact te hebben....

En zoals de narcist dan weer eer aan doet komt er een nog grotere stort vloed van berichtjes aan binnen.... Achteraf dan weer spijt van. Heb normaal gezien ook de 18 de een shoot op loonse en drunense duinen maar denk echt dat het verstandig is die af te zeggen ik denk dat de situatie zich alleen maar gaat escaleren, en ik wil daar niet onnodig anderen in betrekken of meer stress van paard weer op de trailer of dat ie er achter komt waar ze dan staan...

Nog iets meer dan 1,5 week en dan loopt mijn ultimatum af, en ik vrees dat het echt niet op de gewone manier gaat, daarbij heb ik een werkgeven althans nu ex werkgever die extreem moeilijk doet over uitbetaling van salaris en overige kosten dus ook daar het gesteggel met advocaat gehad afgelopen dagen... Alles in werking zetten bij UWV dus aan de ene kant genoeg andere dingen om mij bezig te houden.

Hoop aan de ene kant dat de tijd snel gaat maar aan de andere kant als het moment aanbreekt stiekem toch wel angst en stress voor de gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:11

:(:)
Komt wel goed schatje!
Hij was gisteren bij ons ook weer bezig...