Lucide dromen aanleren, wie doet er mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Lucide dromen aanleren, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:28

Sushine, dat is semi-lucide. Je beseft wel dat je jezelf en/of de omgeving kan sturen en veranderen, maar niet waarom dat zo is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:28

galley schreef:
Ik rust niet als ik mijn dromen zelf bepaal, dus doe ik het ook niet in de regel.
Dit heeft wel het effect dat ik als ik droom ook bijna altijd een nachtmerrie heb..

Voor mij is lucide dromen vooral een manier om van repetitieve dromen (en vooral repetitieve nachtmerries) af te komen. Ik droom heel thematisch dus als ik al 20 keer gedroomd heb over een bepaalde situatie (alleen de setting anders, maar de gebeurtenissen in principe hetzelfde) dan gebruik ik lucide dromen om de afloop van die dromen te beïnvloeden en het "hoofdstuk" zodoende af te sluiten. Echt uitgerust wakker worden doe ik in dat geval niet, maar het gevolg is wel dat ik in de nachten/weken/maanden daarna aanzienlijk beter slaap.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:36

DaniBanani schreef:
Bij nachtmerries heb ik er veel profijt van. Als het écht eng wordt word ik steevast lucide en bedenk ik me dat 't maar een droom is en ik het anders kan laten lopen of wakker kan worden. Dat is wel heel prettig.

Dat heb ik dus ook, best handig. Mijn favoriet is trouwens veranderen in een hele grote (roof)vogel en een eind gaan vliegen :D of een soort draakachtige slang die ook kan zwemmen, dat is zo'n gaaf gevoel door het water glijden en dat het zo langs je schubben stroomt :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:37

Dat heb ik nog nooit gedaan, haha. Wel door een spiegel lopen, was best grappig. En 'luchtzwemmen', en normaal vliegen, en naar de lucht kijken, en cadeautjes krijgen. Dat laatste is wel 't meest bijzonder trouwens, ik zal nooit in mijn leven zó'n mooie Winnie-de-Pooh-bal zien als in een droom van jaren terug. :P

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:38

Klinkt gaaf.
Ga me er vanavond even in verdiepen (voor het slapen gaan)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:39

Ik ga mee doen. Ik droom heel vaak dat ik achterna gezeten word of dat ik een soort 'hongerspelen' droom heb waarin ik mee moet doen. Dat zou ik heel graag stoppen omdat dat niet bepaald prettig is.
Soms lukt het omdat ik heel erg m'n best doe om mijn armen te bewegen en mijn ogen uit te gaan wrijven, dan word ik wakker en is de droom voorbij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:39

Cadeautjes krijgen, haha dat is ook wel een leuke. :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:41

Ik heb ze af en toe, vroeger vaker dan nu helaas, en in verschillende mate. Ik ben me wel bijna altijd van bewust dat ik droom (als ik ze dan ook onthoud, want ik ben wel vergeetachtig.) Het is niet zwart/wit dat ik alles kan bepalen, vaak heb ik slechts een beperkte invloed op de omgeving en de mensen/schepsels om mij heen, maar heb ik wel invloed op mijn eigen acties en beweeg mij vrij in de omgeving. Soms lukt het dan om te vliegen, maar ik ben nog wat onhandig in de lucht :') Ik kan wel bijna altijd ademen onder water en heel snel zwemmen.

Kheb mp3tjes die lucid dreaming zouden moeten bevorderen, maar ik heb het nog niet geprobeerd. Lucid Dreaming Series van Hemi-Sync. Iemand daar ervaring mee?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:42

Ik droom tegenwoordig eigenlijk niet meer zo vaak ( of ik weet ze gewoon niet meer? )
In het begin heb ik dan misschien wel Lucide gedroomt omdat ik soms kon vliegen ( wat ik echt graag wil kunnen xD ) enzo, en over de jongens die ik leuk vind en dan gebeurde precies wat ik wilde <<)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:44

Oh heerlijk dit is echt een topic voor mij :D

Ik droom als ik hier alles lees semi-lucide of lucide, soms kan ik dingen besturen, soms niet. Echter weet de volgende dag exact was ik gedroomd heb, details, plekken, mensen (inclusief lichaamsbouw, haarkleur, kleding) := Ik ga me er vanavond even in verdiepen :D

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:46

Dromen van kort weet ik niet meer, maar nachtmerries wel _O-

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:47

Wel goed opletten hiermee, het word soms verward met slaapverlamming en dat is geen leuke ervaring :+ Op 9gag stond laatst ook een manier waarop je lucide dromen kon aanleren, maar dit was een manier om slaapverlamming aan te sturen. Veel mensen hadden dat niet door en dan kan het vervelende gevolgen hebben :P

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:49

Dat kan ik altijd al. :oo

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:49

Weetje wat echt heel eng was?
Mijn moeder had gedroomd toen ze kind was dat er een klein kindje op een rode bobslee onder hun auto door zou glijden en dat er dan politie enzo kwam ( het kind zou niet gewond zijn ) en exact één jaar later gebeurde dat ook echt.

Ik had ook zo iets ongeveer 1,5 jaar geleden. Dat er iemand werd vermoord in een park waar mijn nicht woonde. En nu hebben ze daar stoffelijke resten van een lijk gevonden :oo
Ik had echt iets van 'wattaaafacck!"

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:50

Ik wil ook mee doen *\o/* Hoewel ik de laatste tijd niet zo heel veel droom, maar lijkt me best handig om te kunnen :P

Anoniem

Marit schreef:
Wel goed opletten hiermee, het word soms verward met slaapverlamming en dat is geen leuke ervaring :+ Op 9gag stond laatst ook een manier waarop je lucide dromen kon aanleren, maar dit was een manier om slaapverlamming aan te sturen. Veel mensen hadden dat niet door en dan kan het vervelende gevolgen hebben :P

Heb je een linkje? Wel nieuwsgierig wat er precies gepredikt werd ;)

Fry

Marit schreef:

Oeh eng :oo

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:53

Ik lees ook mee, heb er laatst een presentatie over gehad op school en ben benieuwd hoe het sommigen afgaat.
dus, succes! :D

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:22

Ik ben ook wel benieuwd naar dat stukje van 9gag?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:47

Ik heb dat 1x gehad en dat was idd niet chill.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:16

Fiffill schreef:
Ik lees even mee, ik kan echter al lucide dromen maar vind het wel leuk om ontwikkelingen van anderen te volgen.

Same here! :) ik wist niet eens dat er een naam voor was! :D

Het is bij mij zelfs zo apart dat ik droom, wakker word, naar de wc ga, mijn bed weer in en gewoon verder ga waar ik gebleven was..

En nee, ik droom niet dat ik mijn bed uit ga, ben weldegelijk wakker.. :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:24

Oh ik lees ook mee. Ik droom heel veel en vaak, maar heb dan totaal geen invloed op mezelf op m'n omgeving. Kan wel altijd alles goed onthouden, vaak tot in kleine details :) Maar niet lucide dus.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:25

DaniBanani schreef:
Sushine, dat is semi-lucide. Je beseft wel dat je jezelf en/of de omgeving kan sturen en veranderen, maar niet waarom dat zo is. :)

Wat apart ! Maar dan is de stap naar echt lucide dromen niet groot of eigenlijk net zo groot als ieder ander?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:37

Ik onthoud mijn dromen ook erg vaak! Lijkt me wel leuk om hier mee te beginnen.
Ik heb wel een aantal keren gehad dat ik wist dat ik droomde. Ik weet nog heel goed dat ons dorp ooit een keer geteisterd werd door dinosauriërs ( :+ ) en dat ik toen totaal niet bang was om dood te gaan want ik wist dat ik aan het dromen was en zo wel een keer wakker zou worden.
Ook vraag ik mezelf in dromen wel eens af of ik aan het dromen ben, jammer genoeg denk ik dan altijd dat ik wakker ben :+

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:43

Undefined schreef:
Ook vraag ik mezelf in dromen wel eens af of ik aan het dromen ben, jammer genoeg denk ik dan altijd dat ik wakker ben :+

Gosh ik heb echt precies hetzelfde _/-\o_