Essie73 schreef:Hier nog een moeder van een hoogbegaaft kind.
Of het makkelijk is? Nee. Eigenlijk liep mijn zoontje op de peuterspeelzaal al tegen een muur aan. Hij zat veel liever te puzzelen dan dat hij met de andere kinderen speelde. Wanneer er gevraagd werdt waarom hij niet mee deed, gaf hij als antwoord "die kinderen praten zo raar" Mijn zoon sprak met 2 jaar al zeer goed en snapte het gebrabbel van zijn klasgenoten niet.
In groep 1 ging het goed, al was hij wel teleurgesteld dat hij nog niet leerde lezen, dus heeft hij zich dat maar zelf geleerd op 4 jarige leeftijd. Opeens zat hij zijn babybroertje een boekje van nijntje voor te lezen...
In groep 2 kreeg hij daarom al wat werkjes. Er was sprake van groep 2 overslaan, maar mijn man en ik vonden het belangrijk dat hij ook nog een jaartje leerde spelen, dat was en is iets wat hij slecht kan.
In groep 3 ging het verbazend goed. Tegen alle verwachtingen in vond hij het erg leuk op school en verveelde zich niet. Eenmaal in groep 4 bleek waarom. Hij zat in groep 3 in een gemengde groep 3/4 en het spook heeft dus gewoon ook de stof van groep 4 in zich opgenomen. Groep 4 was dus een rampen jaar, want meneer verveelde zich kapot. Groep 5 maar overgeslagen. In groep 6,7 en 8 kwam het hem allemaal aanwaaien. Bij bv een toets over topografie had hij werkelijk genoeg aan 1 keer doorlezen.
Het was dus zeker niet vreemd dat hij naar het gymnasium ging (met extra cambridge engels).... Maar toen begonnen de problemen, ten eerste was hij net 11 dat hij naar de middelbare school ging en was hij gewend niet veel te hoeven doen om toch hoge cijfers te halen. Het eerste jaar heeft hij volledig verknald. Normaal mag een kind niet doubleren in 1 gymnasium, maar gezien zijn jonge leeftijd en het feit dat hij sociaal echt achter liep op zijn klasgenoten, heeft hij het jaar over mogen doen. Dit jaar is hij netjes over naar de 2de. En zoals verwacht op zijn sloffen. We houden ons hart dan ook vast voor volgend jaar.
Dat was het leer gedeelte.
Ik gaf al aan dat hij sociaal echt niet bepaald onderlegt is, hij heeft eigenlijk nooit echt vrienden gehad. Als hier 10x een kindje heeft gespeeld is het veel. Meneer zit altijd op zijn kamer achter de pc. Daarbij is zijn grove motoriek ook drama. Wat krijg je dus...... een stijve hark, die het liefst alleen is. (rot om te zeggen, maar een nerd dus) Dat gaat je als moeder erorm aan het hart. Iedere ouder ziet zijn kind toch het liefst lol hebben met vriendjes. Hij is nu op de leeftijd dat hij meisjes en het uitgaan zou moeten gaan ontdekken.
Toch heb ik me erbij neer kunnen leggen, hij is zelf echt gelukkig. We zijn dus gestopt met hem achter zijn pc vandaan halen en "leuke"dingen op te dragen. Om je kind zich op straat te zien vervelen of op een sportclub aan de kant te hangen omdat het zo leuk moet zijn, maakt een ouder ook niet gelukkiger en het kind al helemaal niet.
Zo het is een heel verhaal geworden op een paar simpele vragen (die ik niet eens beantwoord heb haha)
Maar ik ben mijn verhaal even lekker kwijt haha
Maak je maar geen zorgen hoor.
Achter de pc zitten is misschien niet het bèste, maar zo is mijn vriend wel socialer geworden, door internationaal met z'n 'guild' af te spreken en daar alleen naartoe te reizen.
Wel typisch hem, hij wou dat doen en dat lukt hem dan ook!
Het jaar later moest hij naar Polen oid, dus meneer haalt z'n rijbewijs en rijdt met z'n (nu ex-)vriendin naar daar.
Zo kan het dus ook