Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:18

Blue_Eyes schreef:
Hier is een hoogbegaafde moeder van een hoogbegaafd kind :Y)

Ellewies schreef:
Tegenwoordig worden de kinderen "met labeltje" op een speciale school of klas geplaatst die meer aan hun uitdaging en niveau kan voldoen. Geweldig voor de ontwikkeling en de prestaties, maar naar mijn idee ook enigzins funest voor hun sociale kunnen.

Ik zou mijn kind ook niet graag op een Leonardoschool plaatsen, maar ik denk wel dat ze erg geholpen zijn met zoiets als een plusklas. Al is het maar een paar dagdelen in de week. Heeft niks te maken met prestaties, maar wel met het leren leren. Ik kan dat dus niet, ik kan niet ergens voor gaan zitten en studeren. Heb ik nooit gehoeven. Je wordt ontieglijk lui van hoogbegaafd zijn.

Yup, herkenbaar.

Plusklassen zijn geweldig: een feest der herkenning en even wat meer jezelf kunnen zijn.
NU leren leren is essentieel: ik bak er ook niets van en ga het met mij 40+ ook niet meer echt leren.
Heb dus een mega lui hoofd, vreselijk vergeetachtig.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:02

Bij mij heeft hoogbegaafd ook een negatieve connotatie..
Zeker bij kinderen die naar een Leonardoschool gaan. Die kinderen worden te vaak verteld dat ze slim zijn en dat werkt niet bepaald goed voor je sociale ontwikkeling (lijkt mij dan)

Ik zie ook wel vaak dat slechte eigenschappen -die op zich niets met hoogbegaafd zijn te maken hebben- worden toegeschreven aan het hoogbegaafd zijn. Dingen als: niet willen delen, spullen afpakken.
Ik zal echter eerlijk bekennen dat ik niet heel veel jonge hoogbegaafde kinderen ken, dus misschien is het geen afgewogen mening die ik gevormd heb. Wel heb ik op een school gezeten waar ze naast het VWO het IB aanboden (tvwo) en dat heeft ook een beetje de reputatie om voor slimme kinderen te zijn. Ik vond dat mensen in mijn klas daar soms al wel arrogant over konden doen, op Leonardoscholen lijkt het me dus ook zo werken.

Zo, om nog even af te sluiten: Heb niks tegen slimme mensen uiteraard.. Vind alleen mensen (vooral ouders) die maar door blijven praten over hun 'speciale hoogbegaafde kinderen' een beetje ergerlijk. Ik vind mijn eigen ouders soms zelfs een beetje te trots op mij. :P Al snap ik wel dat je als ouder trots bent hoor.

FirebirdM

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:21

Veel eerlijke reacties, top! :)

Moet zeggen dat ik wel schrik van alle mensen die hier aangeven het moeilijk vinden om ergens voor te werken omdat ze het nooit hebben geleerd. Die kant ken ik zelf niet, ik ben wel extreem perfectionistisch zoals hier vaker naar voren komt. Daardoor heb ik ook een ijzeren zelfdiscipline, want als ik iets beloofd heb of iemand heeft iets van me gevraagd dan moet ik dat volledig perfect uitvoeren. Anders vergaat de wereld. :') Het maakt me dan niet meer uit dat ik geen tijd heb om te eten of te slapen en dat doe ik vaak ook daadwerkelijk niet meer. Vanzelfsprekend kom ik die drukke periodes dus ook als een half lijk door, haha. Ben ongelofelijk jaloers op mensen die dingen naast zich neer kunnen leggen, maar te veel van iets is nooit goed.

En inderdaad, ouders die graag zoeken naar hoogbegaafde kinderen. Omdat ze dat als statusverhogend ervaren (zit weer in die benaming, denk ik), of juist omdat ze 'dat soort kinderen' heel graag willen helpen maar ze daarvoor wel eerst aan moeten wijzen.

Leonardoscholen ken ik trouwens niet, ga ik eens even googlen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:35

Voor hoogbegaafden geldt eigenlijk hetzelfde als voor normale mensen, je moet zelf (!) leren omgaan met je IQ en alles wat er bij komt kijken.
Hier trouwens ook een eidetisch geheugen, daardoor denk ik in plaatjes en kan ik dingen terug vinden omdat ik een plaatje heb van waar het staat. Soms, maar niet altijd kan ik ook bijvoorbeeld pagina's in mijn geheugen scannen om iets terug te vinden. Handigst is het voor het terugvinden van stukken in grote dossiers, ik wist bijvoorbeeld nog hoe en bepaald stuk eruit zag. Toen ik klein was (tussen 7 en 10) kon ik in het buitenland foutloos kaartlezen en wist ik bovendien de hele weg terug stap voor stap te vertellen omdat ik die onderweg opsloeg. Dat was dus echt de weg heen onthouden en dan in spiegelbeeld oplepelen. De motivatie was trouwens dat ik leed aan verlatingsangst en altijd wilde weten hoe ik ergens weer kwam. Inmiddels ben ik die gewoonte wel kwijt, maar de weg vinden kan ik nog steeds erg goed. Ook als ik ooit een kaart van een gebied heb gezien, dan kan ik redelijk accuraat de weg wijzen. Licht geschift? Waarschijnlijk wel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:55

Ik ben slecht in klusteropdrachten. Als iemand zegt "eerste links, tweede rechts, rotonde links en dan meteen naar rechts" dan raak ik de kluts kwijt :+ Maar zodra ik een kaart zie heb ik geen probleem meer en onthoud ik het prima :j

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:08

Ik denk dat zowel de kinderen die onder het gemiddelde zitten als erboven de nodige aandacht nodig hebben. Helaas ontbreekt het veelal op school aan tijd en middelen om de 'meerkunners' echt goed te kunnen begeleiden (wat eigenlijk ook geldt voor de echt zwakkere leerling). Natuurlijk wordt er wel iets gedaan, maar dat is naar mijn idee niet altijd voldoende en het is maar de vraag of datgene wat aangeboden wel interessant genoeg voor het kind is. Voor meerkunners op de basisschool is het belangrijk dat zij ook leren leren als wel het ontwikkelen van sociale vaardigheden en vergeet ook niet het gevaar op onderpresteren om maar niet op te vallen... Het is niet niks om een zwakke leerling te zijn, maar zeker ook niet een super slimme.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:28

Hier nog een moeder van een hoogbegaaft kind.
Of het makkelijk is? Nee. Eigenlijk liep mijn zoontje op de peuterspeelzaal al tegen een muur aan. Hij zat veel liever te puzzelen dan dat hij met de andere kinderen speelde. Wanneer er gevraagd werdt waarom hij niet mee deed, gaf hij als antwoord "die kinderen praten zo raar" Mijn zoon sprak met 2 jaar al zeer goed en snapte het gebrabbel van zijn klasgenoten niet.
In groep 1 ging het goed, al was hij wel teleurgesteld dat hij nog niet leerde lezen, dus heeft hij zich dat maar zelf geleerd op 4 jarige leeftijd. Opeens zat hij zijn babybroertje een boekje van nijntje voor te lezen...
In groep 2 kreeg hij daarom al wat werkjes. Er was sprake van groep 2 overslaan, maar mijn man en ik vonden het belangrijk dat hij ook nog een jaartje leerde spelen, dat was en is iets wat hij slecht kan.
In groep 3 ging het verbazend goed. Tegen alle verwachtingen in vond hij het erg leuk op school en verveelde zich niet. Eenmaal in groep 4 bleek waarom. Hij zat in groep 3 in een gemengde groep 3/4 en het spook heeft dus gewoon ook de stof van groep 4 in zich opgenomen. Groep 4 was dus een rampen jaar, want meneer verveelde zich kapot. Groep 5 maar overgeslagen. In groep 6,7 en 8 kwam het hem allemaal aanwaaien. Bij bv een toets over topografie had hij werkelijk genoeg aan 1 keer doorlezen.
Het was dus zeker niet vreemd dat hij naar het gymnasium ging (met extra cambridge engels).... Maar toen begonnen de problemen, ten eerste was hij net 11 dat hij naar de middelbare school ging en was hij gewend niet veel te hoeven doen om toch hoge cijfers te halen. Het eerste jaar heeft hij volledig verknald. Normaal mag een kind niet doubleren in 1 gymnasium, maar gezien zijn jonge leeftijd en het feit dat hij sociaal echt achter liep op zijn klasgenoten, heeft hij het jaar over mogen doen. Dit jaar is hij netjes over naar de 2de. En zoals verwacht op zijn sloffen. We houden ons hart dan ook vast voor volgend jaar.

Dat was het leer gedeelte.

Ik gaf al aan dat hij sociaal echt niet bepaald onderlegt is, hij heeft eigenlijk nooit echt vrienden gehad. Als hier 10x een kindje heeft gespeeld is het veel. Meneer zit altijd op zijn kamer achter de pc. Daarbij is zijn grove motoriek ook drama. Wat krijg je dus...... een stijve hark, die het liefst alleen is. (rot om te zeggen, maar een nerd dus) Dat gaat je als moeder erorm aan het hart. Iedere ouder ziet zijn kind toch het liefst lol hebben met vriendjes. Hij is nu op de leeftijd dat hij meisjes en het uitgaan zou moeten gaan ontdekken.
Toch heb ik me erbij neer kunnen leggen, hij is zelf echt gelukkig. We zijn dus gestopt met hem achter zijn pc vandaan halen en "leuke"dingen op te dragen. Om je kind zich op straat te zien vervelen of op een sportclub aan de kant te hangen omdat het zo leuk moet zijn, maakt een ouder ook niet gelukkiger en het kind al helemaal niet.

Zo het is een heel verhaal geworden op een paar simpele vragen (die ik niet eens beantwoord heb haha)
Maar ik ben mijn verhaal even lekker kwijt haha

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:39

Ik ben zelf hoogbegaafd en heb daar als kind niet zo heel veel ellende mee ondervonden.

Veel vriendjes en vriendinnetjes had ik niet omdat ik klassen overgeslagen heb en er dan toch een leeftijdsverschil zit of het "jij bent nieuw dus jij bent stooooom" gedoe.
Nu kon ik heel erg goed alleen spelen, was ik erg blij met mijn bibliotheek kaart en vond ik het leuk om zelf dingen te leren (vooral talen leren) en het vele alleen zijn vond ik eigenlijk wel prettig want ik had vaak het gevoel dat kinderen mij niet zo goed begrepen of geloofden.
Maar dat had ik ook omgekeerd, toen ik een jaar of 7 was ging ik op hockey en alles werd zo simpel uitgelegd dat ik dacht dat het een grapje was.

Nu ben ik 25 en heb ik een vriend die ook hoogbegaafd is en ik moet heel eerlijk zeggen,
we zijn allebei ontzettende loners en hebben niet veel mensen die om ons heen willen zijn omdat we toch een beetje in ons eigen wereldje leven en we het sociale vermogen van een natte krant hebben.

Wat zou ik graag willen dat het internet toen al bestond, dan had mijn moeder misschien online een clubje kunnen vinden met andere slimmeriken van mijn leeftijd om in de zomervakantie samen iets te doen. Ik denk dat zoiets me minder eenzaam zou hebben gemaakt al heb ik mijn jeugd absoluut niet als onprettig ervaren.
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 12-07-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:40

Sidera schreef:
Bij mij heeft hoogbegaafd ook een negatieve connotatie..
Zeker bij kinderen die naar een Leonardoschool gaan. Die kinderen worden te vaak verteld dat ze slim zijn en dat werkt niet bepaald goed voor je sociale ontwikkeling (lijkt mij dan)

Ik zie ook wel vaak dat slechte eigenschappen -die op zich niets met hoogbegaafd zijn te maken hebben- worden toegeschreven aan het hoogbegaafd zijn. Dingen als: niet willen delen, spullen afpakken.
Ik zal echter eerlijk bekennen dat ik niet heel veel jonge hoogbegaafde kinderen ken, dus misschien is het geen afgewogen mening die ik gevormd heb. Wel heb ik op een school gezeten waar ze naast het VWO het IB aanboden (tvwo) en dat heeft ook een beetje de reputatie om voor slimme kinderen te zijn. Ik vond dat mensen in mijn klas daar soms al wel arrogant over konden doen, op Leonardoscholen lijkt het me dus ook zo werken.
Zo, om nog even af te sluiten: Heb niks tegen slimme mensen uiteraard.. Vind alleen mensen (vooral ouders) die maar door blijven praten over hun 'speciale hoogbegaafde kinderen' een beetje ergerlijk. Ik vind mijn eigen ouders soms zelfs een beetje te trots op mij. :P Al snap ik wel dat je als ouder trots bent hoor.

Dit ben ik niet met je eens, hoogbegaafte kinderen komen er niet snel vooruit hoor dat je dat zijn. Ze kunnen zich zelfs dom voordoen om erbij te moegen horen. Het zijn juist de kinderen die slimmer zijn dan het gemiddelde kind die vaak arrogant hierover kunnen zijn. Hoogbegaafdheid is toch wel wat anders dan gewoon slimmer.

Uiteraard ben je als ouder trots op je kind, maar diep in mijn hart ben ik trotser op mijn jongste zoon (gewoon lekker gemiddeld IQ) die echt moet leren om mooie cijfers te halen. Daarin tegen is de jongste motorisch heel sterk en ben ik juist trots op de oudste wanneer deze plotseling een bal hard en recht kan schoppen :-)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:44

Essie73 schreef:
Uiteraard ben je als ouder trots op je kind, maar diep in mijn hart ben ik trotser op mijn jongste zoon (gewoon lekker gemiddeld IQ) die echt moet leren om mooie cijfers te halen. Daarin tegen is de jongste motorisch heel sterk en ben ik juist trots op de oudste wanneer deze plotseling een bal hard en recht kan schoppen

Dat vind ik dan weer een moeilijke. Ik ben op allebei mijn kinderen even trots, de oudste die hoogbegaafd is en de jongste die bijdehand is (en ja, dat is een heel verschil). Heel bewust even trots trouwens, want ik wil dat ze allebei blij zijn met wie ze zijn. Ik weet dat mijn zusje vroeger jaloers was op mij omdat ik 'zo slim' was/ben, en zij 'gewoon', en ik weet ook nog hoe jaloers ik op haar was omdat zij zoveel vriendinnen had en zo goed in de groep lag. Ik vind dat echt lastig. Ieder kind zijn eigen kwaliteiten en dan mag je denk ik ook best aan je kind laten weten dat je er trots op bent dat hij zo slim is. Dat is voor hem/haar al moeilijk genoeg.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:47

Dat bedoelde ik ook eigenlijk te zeggen, ik ben trots op beide, maar op andere vlakken. Wanneer de oudste thuis komt met een mooi cijfer, krijgt hij een net zo groot compliment als de jongste hoor.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:50

Dat jaloers zijn wat jouw zus had herken ik wel. Ik heb een hoogbegaafde nicht, ik werdt ook altijd met haar vergeleken. Heb letterlijk te horen gekregen..... kun je niet net zo zijn als. Nou nee dacht ik dan, ik leef liever. Ik vond mijn nichtje nl echt heel suf en keurig. Nu op volwassen leeftijd ben ik wel jaloers hoor. Zij heeft als ingenieur een heel leuk inkomen ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:09

Ik ben halverwege de kleuterklas naar groep 3 gegaan. Ik had mezelf inmiddels leren lezen en verveelde me dood, aldus mijn ouders. Ze hadden me liever gewoon in de kleuterklas gehouden, maar ik gaf zo duidelijk aan behoefte te hebben aan meer uitdaging dat ze me toch maar hebben overgeplaatst. In de onderbouw van de middelbare merkte ik wel duidelijk dat ik een jaar jonger was, en ook op sociaal vlak heb ik een enorme inhaalslag moeten doen.

Ik had me trouwens nooit gerealiseerd dat snel afgeleid zijn erbij kan horen, ik heb daar wel onwijs last van. Of 't nu om een film gaat of huiswerk, als het me niet 100% boeit dan ben ik elke 5 minuten iets anders aan het doen. Als ik iets moet lezen ga ik ook heel vaak iets 'extra's' doen; eten, drinken, friemelen met iets, wat dan ook. Echt geconcentreerd stilzitten kan ik niet.

Ik heb ook nooit hard mijn best gedaan op de basisschool en middelbare. Was ook niet nodig; waar anderen een uur moesten leren op franse woordjes, had ik aan 15 minuten genoeg. Bij een uitgebreide IQ-test scoorde ik ook foutloos op het leren/toepassen van nieuwe informatie. En zelfs nu op de universiteit werk ik niet vreselijk hard..ik besteed wel veel zorg aan essays en presentaties, wil zo'n goed mogelijk cijfer halen, maar écht hard leren heb ik nog nooit hoeven doen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:57

Ik zou met het kind en/of ouders overleggen wat het plezierigst is voor het kind en daar wat mee doen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:37

Essie73 schreef:
Of het makkelijk is? Nee. Eigenlijk liep mijn zoontje op de peuterspeelzaal al tegen een muur aan. Hij zat veel liever te puzzelen dan dat hij met de andere kinderen speelde. Wanneer er gevraagd werdt waarom hij niet mee deed, gaf hij als antwoord "die kinderen praten zo raar" Mijn zoon sprak met 2 jaar al zeer goed en snapte het gebrabbel van zijn klasgenoten niet.
In groep 1 ging het goed, al was hij wel teleurgesteld dat hij nog niet leerde lezen, dus heeft hij zich dat maar zelf geleerd op 4 jarige leeftijd. Opeens zat hij zijn babybroertje een boekje van nijntje voor te lezen...
In groep 2 kreeg hij daarom al wat werkjes. Er was sprake van groep 2 overslaan, maar mijn man en ik vonden het belangrijk dat hij ook nog een jaartje leerde spelen, dat was en is iets wat hij slecht kan.
In groep 3 ging het verbazend goed. Tegen alle verwachtingen in vond hij het erg leuk op school en verveelde zich niet. Eenmaal in groep 4 bleek waarom. Hij zat in groep 3 in een gemengde groep 3/4 en het spook heeft dus gewoon ook de stof van groep 4 in zich opgenomen. Groep 4 was dus een rampen jaar, want meneer verveelde zich kapot. Groep 5 maar overgeslagen. In groep 6,7 en 8 kwam het hem allemaal aanwaaien. Bij bv een toets over topografie had hij werkelijk genoeg aan 1 keer doorlezen.
Het was dus zeker niet vreemd dat hij naar het gymnasium ging (met extra cambridge engels).... Maar toen begonnen de problemen, ten eerste was hij net 11 dat hij naar de middelbare school ging en was hij gewend niet veel te hoeven doen om toch hoge cijfers te halen. Het eerste jaar heeft hij volledig verknald. Normaal mag een kind niet doubleren in 1 gymnasium, maar gezien zijn jonge leeftijd en het feit dat hij sociaal echt achter liep op zijn klasgenoten, heeft hij het jaar over mogen doen. Dit jaar is hij netjes over naar de 2de. En zoals verwacht op zijn sloffen. We houden ons hart dan ook vast voor volgend jaar.

Ik gaf al aan dat hij sociaal echt niet bepaald onderlegt is, hij heeft eigenlijk nooit echt vrienden gehad. Als hier 10x een kindje heeft gespeeld is het veel. Meneer zit altijd op zijn kamer achter de pc. Daarbij is zijn grove motoriek ook drama. Wat krijg je dus...... een stijve hark, die het liefst alleen is. (rot om te zeggen, maar een nerd dus) Dat gaat je als moeder erorm aan het hart. Iedere ouder ziet zijn kind toch het liefst lol hebben met vriendjes. Hij is nu op de leeftijd dat hij meisjes en het uitgaan zou moeten gaan ontdekken.
Toch heb ik me erbij neer kunnen leggen, hij is zelf echt gelukkig. We zijn dus gestopt met hem achter zijn pc vandaan halen en "leuke"dingen op te dragen. Om je kind zich op straat te zien vervelen of op een sportclub aan de kant te hangen omdat het zo leuk moet zijn, maakt een ouder ook niet gelukkiger en het kind al helemaal niet.

Zo het is een heel verhaal geworden op een paar simpele vragen (die ik niet eens beantwoord heb haha)

Maak je maar geen zorgen hoor.
Achter de pc zitten is misschien niet het bèste, maar zo is mijn vriend wel socialer geworden, door internationaal met z'n 'guild' af te spreken en daar alleen naartoe te reizen.
Wel typisch hem, hij wou dat doen en dat lukt hem dan ook!
Het jaar later moest hij naar Polen oid, dus meneer haalt z'n rijbewijs en rijdt met z'n (nu ex-)vriendin naar daar.
Zo kan het dus ook ;)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:42

Ik zit zelf in een gymnasium klas, dus daar zitten aardig wat hoogbegaafde kinderen bij elkaar
Ik merk ook wel dat die kinderen een stuk minder sociaal zijn
En ze leven ook meer in hun eigen wereldje
Ik zie bijvoorbeeld dat kinderen in zichzelf praten, of dat ze hele verhalen schrijven...
Is natuurlijk niet verkeerd, maar vind het wel een beetje apart

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:22

Optiwolk schreef:

Haha, dit is echt heel herkenbaar.. (ik ben niet hoogbegaafd alleen, nooit getoetst ook)
Bij mij precies hetzelfde verhaal, alleen dan op de basisschool de helft van groep 2 en de helft van groep 3 over geslagen, toen naar het tvwo en heb extra vakken genomen, maar in de 2e klas blijven zitten.
Maar misschien goede hoop voor je zoon: Ik ben een maand geleden geslaagd met een goede lijst. :P Het is best wel een goede manier om weer down to earth te komen, zo'n jaartje blijven zitten. Ik kon ook meteen wat meer meekomen in de groep.

Het is gewoon vooral zo dat je helemaal niet gewend bent om echt op te moeten letten of ergens tijd in te steken, daarom loop je op een gegeven moment vast. Dat in combinatie met je vervelen nekt je :P

En @ essie73, ik had het trouwens niet over ouders specifiek in dit topic, die vind ik juist wel met een open blik naar alles kijken. Misschien heb je gelijk dat hoogbegaafde kinderen daar anders tegen over staan dan 'gewoon slimme' kinderen.. Nu ik er over nadenk zijn zelfs alle echt heel erg slimme kinderen/mensen die ik ken daar heel bescheiden over en zijn de arrogantere gewoon wat slimmer dan gemiddeld. Hmm, misschien herzie ik mijn mening daar wel over.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:48

Even een schopje.. ben wel benieuwd naar de mensen hier die getest zijn en de diagnose 'hoogbegaafd' hebben gekregen: heeft het je iets opgeleverd?

Ik herken mezelf wel in het verhaal van DaniBanani: op de basisschool altijd eerder klaar dan de rest, snel verveeld (uiteindelijk groep overslagen), VWO ging me gemakkelijk af en ik doe nu een universitaire opleiding + een programma voor 'excellente studenten'. Ik doe zeker wel wat voor m'n studie, maar echt moeilijk vind ik het nog steeds niet. Mijn ouders hebben me nooit laten testen, ik had (en heb) gelukkig ook nooit problemen op sociaal gebied. Ik kom nu in mijn studie (orthopedagogiek) wel informatie tegen over hoogbegaafden en herken mezelf in vrij veel dingen. Maar ik vraag me af of ik er iets aan heb om nu nog te testen of ik wel of niet in die categorie val? Heb zelf het idee dat het me weinig oplevert omdat ik eigenlijk geen problemen ervaar, maar ben benieuwd of hier mensen zijn die wél een meerwaarde zien van een diagnose?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:36

De diagnose heeft mijns inziens alleen nut als je het nodig hebt om een doel te bereiken. Wat dat doel dan ook mag zijn. Het kan zijn dat het noodzakelijk is te weten om de extra handvatten te krijgen binnen het onderwijssysteem, of omdat je met jezelf of je omgeving in de knoop ligt en duidelijkheid wil hebben of jij nu anders denkt of dat er wat anders is. Natuurlijk heeft hoogbegaafdheid alles met intelligentie te maken, maar de meeste ' last' ondervind je ervan omdat je anders denkt....je hersenen maken nu eenmaal sneller en anders verbindingen dan bij normaal intelligente personen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:43

Jet, op de leeftijd en de fase waarop je nu bent, heb je er niet zoveel meer aan. Het enige kan zijn - en dat merk ik zelf - als je kinderen krijgt, die hetzelfde zijn als jij. Ik heb moeten knokken om de juiste plek voor mijn dochter te pakken te krijgen. Pas toen ik aangaf 'ik ben zelf hoogbegaafd, ik weet waar ik het over heb' kwam er iets van de grond.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:28

En dan nog.....om maar op de vraag van de TS terug te komen: de vooroordelen zijn enorm!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:37

Dat is ook zo, maar als je het labeltje eenmaal hebt, dan is het wel 'bewezen' - en dan ben je wel verlost van het 'daar heb je weer zo'n moeder die wil dat haar kind slimmer is dan de rest'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:53

Dan krijg je erbij 'dat je daar weer zo'n moeder hebt die zelf ook graag slim gevonden wordt'. Het is een beetje lood om oud ijzer.

Jettie, als je geen problemen hebt die veroorzaakt worden door je denktalent, dan zou ik mezelf geen sticker opplakken en dat bekend maken aan jan en alleman. Als je het wel doet dan verandert er van alles en dat hoeft niet positief te zijn.Als je eenmaal weet wat je wilt bereiken en hoe je je intelligentie daarvoor kan gebruiken, dan kun je heel gericht mensen uitzoeken die je daarbij van dienst kunnen zijn. HD denkers herkennen elkaar meestal wel en dan kun je verder.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:57

Raponsje schreef:
Ik ben zelf hoogbegaafd en heb daar als kind niet zo heel veel ellende mee ondervonden.

Veel vriendjes en vriendinnetjes had ik niet omdat ik klassen overgeslagen heb en er dan toch een leeftijdsverschil zit of het "jij bent nieuw dus jij bent stooooom" gedoe.
Nu kon ik heel erg goed alleen spelen, was ik erg blij met mijn bibliotheek kaart en vond ik het leuk om zelf dingen te leren (vooral talen leren) en het vele alleen zijn vond ik eigenlijk wel prettig want ik had vaak het gevoel dat kinderen mij niet zo goed begrepen of geloofden.
Maar dat had ik ook omgekeerd, toen ik een jaar of 7 was ging ik op hockey en alles werd zo simpel uitgelegd dat ik dacht dat het een grapje was.

Nu ben ik 25 en heb ik een vriend die ook hoogbegaafd is en ik moet heel eerlijk zeggen,
we zijn allebei ontzettende loners en hebben niet veel mensen die om ons heen willen zijn omdat we toch een beetje in ons eigen wereldje leven en we het sociale vermogen van een natte krant hebben.

Wat zou ik graag willen dat het internet toen al bestond, dan had mijn moeder misschien online een clubje kunnen vinden met andere slimmeriken van mijn leeftijd om in de zomervakantie samen iets te doen. Ik denk dat zoiets me minder eenzaam zou hebben gemaakt al heb ik mijn jeugd absoluut niet als onprettig ervaren.

Dit had ik kunnen typen. Daar wil ik nog aan toevoegen: ik heb nooit leren leren. Mede hier door kwam ik op het HBO wel in de problemen, dat is natuurlijk niet stof die je met algemene kennis op kunt doen. Ik had graag gewild dat hier meer aandacht aan was besteed toen ik jonger was.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:59

Blue_Eyes schreef:
Ik kan dat dus niet, ik kan niet ergens voor gaan zitten en studeren. Heb ik nooit gehoeven. Je wordt ontieglijk lui van hoogbegaafd zijn.

Hier heb ik dus ook last van.
Ik voelde me nooit uitgedaagd, ben inderdaad geregeld schoolziek geweest want "Wat deed ik daar nou überhaupt?" en ook van de sociale nadelen heb ik mogen "genieten"; onbegrip en vooral ook afgunst vielen me ten dele.

Als ik had mogen kiezen was ik veel liever normaal geweest, dat had me een hoop ellende bespaard.