Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Pinda_Dipje schreef:Vroeger leek het mij heerlijk de naam van mijn toekomstige man aan te kunnen nemen, de traditionele rolpatronen in het achterhoofd houdende vind ik dit namelijk erg passend. Hij zorgt voor mij en de kinderen, ik ben afhankelijk(er) van hem dan hij van mij en dus klonk het in die situatie volkomen logisch ook zijn naam te dragen om familie-gezindheid uit te stralen.
Inmiddels getrouwd en zowel de naam van mijn man als mijn eigen naam gehouden. Maar ik gebruik alleen maar mijn eigen naam, en zal dat ook blijven doen. Achteraf gezien begrijp ik er ook geen bal van dat ik naam van mijn man uberhaupt heb aangenomen, daar er bij ons op geen enkele manier sprake is van een tradionele rolverdeling zoals ik die altijd in mijn hoofd heb gehad.
Rapperijder schreef:Hett lijkt me onpraktisch, helemaal veranderen. Hoe doen jullie dat met je diploma's? Daar staat dan toch ineens een andere naam op? Laten jullie dat allemaal wijzigen, samen met gegevens bij je bank, werkgever, overheid, sociale zekerheid, medische dossiers en noem verder maar op? Als je een zaak hebt kennen al je klanten en zakenrelaties je onder een andere naam, da's toch moeilijk? Het lijkt me ook jammer dat oude jeudgvrienden, die de naam van je man niet kennen, je nooit meer zullen kunnen terugvinden.
Kortom, stof voor héél wat brieven, telefoontjes en avonden lang formulieren invullen. Het sop lijkt mij de kool niet waard...
love_western schreef:Ik en mijn vriend willen waarscheinlijk niet eens trouwen. Maar ik vind zijn achternaam niet mooi. En zou absoluut niet trots zijn als ik zijn achternaam krijg. Vooral omdat zijn familie allemaal tokkies zijn.
En ik er van ben overtuigd dat hij omgewisseld is toen hij geboren is. Hij is de enigste die wel op een opleiding volgt en hij gaat wel verstandig om met zijn geld.
superpony schreef:Mensen doen dat heel snel tegenwoordig. Als je bijv school opbelt en je heet anders dan je kind, zal je wel gescheiden zijn van de vader.
Toen onze zoon op huidige school kwam, woonden we tijdelijk ergens anders en waren we nog niet getrouwd. Ik heb alles gewijzigd, maar krijg nu nog steeds alleen de post.
Het is ook zo als je ergens bent en met iemand praat en je zegt; mijn vriend. Ze twijfelen echt of mijn zoon dan niet van hem is, of dat ik met de zoon van mijn vriend op stap ben.
Als je mijn man zegt is dat weer anders voor veel mensen.
Maar goed, trek me er verder weinig van aan. Onze zoon is wel heel blij dat we uiteindelijk toch getrouwd zijn. Hij gaf er meer om dan ik bijvoorbeeld. En mijn man, gaf er nooit om, maar vanaf dat hij me vroeg vond hij het leuk en belangrijk. Ik vind het wle prima, maar er is voor mij niks verandert.
Als je de naam van je man alleen wil dragen, raadden ze wel aan om je paspoort en rijbewijs te veranderen, aangezien het buitenland het niet zou begrijpen. Zal wel meevallen als het allemaal goed in de computer staat, maar toch.........
Ik heb beide namen, dus kan alle kanten op.
Je man mag zelfs jouw naam gaan dragen en ook weer al die keuzes die de vrouw heeft. Dat ging mijn man dan net te ver, maar het kan wel en gebeurt ook.