JodieR schreef:Hoe komen we aan kleding?
Tja dat is even een puntje om goed over na te denken. Tip: Ga eens kijken hoe andere tweedehandsinstanties dit regelen.
JodieR schreef:Sturen we de kleding op of halen de mensen het op?
Dit ligt aan het gemeente stukje in mijn bovenste post. Als je al een webshop mag starten vanuit huis van de gemeente dan is dit vaak niet publieksgericht. Dit getekend dat jullie geen mensen mogen ontvangen. Gaan jullie wel voor een publieksgericht bedrijf en doen jullie dit vanuit huis (even uitgaande dat het mag van de gemeente) dan heb je weer te maken met heel wat regels. Er moet bijvoorbeeld ruimte zijn voor je klanten om te kunnen parkeren. De exacte regels moet je via de (website van) de gemeente nagaan.
JodieR schreef:Welke kleding doen we?
Hiervoor ga je dus marktonderzoek doen om te kijken waar er vraag naar is.
JodieR schreef:Welke maten?
Zie bovenstaand antwoord.
JodieR schreef:Alleen bovenkleding of alles?
Zie bovenstaand antwoord plus dat alles betekend dat het jullie meer werk gaat kosten. En kun je dan wel een goede voorraad bieden aan je klanten? Als je bijvoorbeeld ook broeken aanbiedt, maar de klant kan maar uit 5 broeken kiezen waarvan 3 heren en 2 dames dan komt dit niet professioneel over.
JodieR schreef:Hoeveel willen we investeren?
Dat is inderdaad de vraag die jullie jezelf moeten gaan stellen.
Denk eraan dat geld gaat zitten in: de inkoop, bouw/onderhoud website, verzekeringen, marketing (leg hier echt een budget voor aan de kant), belastingen, jaarlijkse kosten voor het KvK nummer en branchelidmaatschap, huur opslagruimte enz.
JodieR schreef:Waar slaan we alles op?
Tja met een beetje voorraad is dit, denk ik, moeilijk op te slaan in huis. Dan zul je een opslagruimte moeten huren.
JodieR schreef:Hoe beoordelen we kleding?
Daar zul je voor moeten gaan brainstormen. Denk eraan dat het duidelijk moet zijn voor de klant. Je kunt het ook meenemen in je marketingonderzoek om te kijken wat mensen handig vinden.
JodieR schreef:Wat doen we met de fotograaf?
Als je, zoals je zegt, bekenden hebt die dit voor je willen doen dan zou ik daar, als ik jullie was, zeker gebruik van maken. Als je de fotograaf gaat betalen kijk dan hoe jullie dit gaan opnemen in de administratie. (Voor vragen kun je terecht bij de belastingdienst.)
JodieR schreef:welke site gaan we gebruiken?
Je kunt gebruik maken van een huursite zoals mijnwebwinkel.nl, 123webshop.nl of voor een open source website met eventueel hosting door een bedrijf.
Een voordeel van een huurwebsite is dat je al de basis voor de webwinkel hebt en deze nog wat naar eigen smaak kunt aanpassen. Het is vaak makkelijk in gebruik. Een nadeel is dat je beperkt wordt door de mogelijkheden die de huurshop je biedt. Je kan niet alles naar eigen smaak inrichten.
Een voordeel van een open source website is dat je alles naar eigen smaak kan inrichten. Een nadeel is dat je wel verstand moet hebben van het bouwen van webshops.
JodieR schreef:Hoe maken we reclame?
Dat kan door iedereen vertellen over je webwinkel, visitekaartjes, brochures, folders, adverteren op internet en papieren media, gebruik maken van social media, netwerken enz. Vindbaarheid via zoekmachine is ook belangrijk. (SEO)