Tweedehandskleding webwinkel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Tweedehandskleding webwinkel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:44

Ik zou wel investeren in bekendheid. Tenzij je een enorm uitgebreide kennissenkring hebt, denk ik dat je daar niet teveel van kan verwachten. Zorg dat je iets hebt wat jullie winkel onderscheidt van anderen (ruime sortering merkkleding, supervoordelig, heel groot aanbod, dagelijks nieuwe kleding, gratis terugsturen, iéts opvallends) en ga op dát punt adverteren.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:54

Nieuwe producten moet je er eigenlijk direct opzetten.
Zou je het eens in de 14 dagen doen, heb je 14 dagen spullen liggen die je niet kan verkopen.

Hier wordt genoemd gratis terugsturen, dat is bijna onhaalbaar op 2e hands kleding.
Stel je verkoopt een shirtje voor 10 euro. As je het bedrijfsmatig doet moet er al 1,60 aan BTW vanaf.
De klant zal het retoursturen met PostNL a 6,75.
Hou je nog 1,65 over.

2x transactie kosten bij de bank. Kosten voor iDEAL als je dat gaat gebruiken,
Dat is gewoon bijna niet haalbaar voor een kleine webshop.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:55

Peerke_ schreef:
Nieuwe producten moet je er eigenlijk direct opzetten.
Zou je het eens in de 14 dagen doen, heb je 14 dagen spullen liggen die je niet kan verkopen.

Hier wordt genoemd gratis terugsturen, dat is bijna onhaalbaar op 2e hands kleding.
Stel je verkoopt een shirtje voor 10 euro. As je het bedrijfsmatig doet moet er al 1,60 aan BTW vanaf..

Idd direct en als extra kopje zoals je bijv bij de H&M ook hebt onder nieuwe artikelen.. Heel overzichtelijk :)

Gratis terugsturen is idd ook onhaalbaar hier.. ben ik het ook mee eens dat je dat niet moet doen.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:07

Hoe komen we aan kleding?
Sturen we de kleding op of halen de mensen het op?
Welke kleding doen we?
Welke maten?
Alleen bovenkleding of alles?
Hoeveel willen we investeren?
Waar slaan we alles op?
Hoe beoordelen we kleding?
Wat doen we met de fotograaf?
welke site gaan we gebruiken?
Hoe maken we reclame?

Hier heb ik al een aantal dingen neer gezet waar we over moeten nadenken, vergeet ik nu heel veel. Waarschijnlijk wel, jullie nog ideeën?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:10

Vooral hoe slaan we alles op :j
Het begint meestal klein, en dan kan het nog wel op een logeerkamer..
Na een half jaar heb je zoveel spullen bij elkaar gespaard dat het een heel huis vol is :+

Off-Topic : Mocht je een webshop zoeken, ik bouw kant en klaar pakketten, en maak je er zo in wegwijs dat je het daarna zelf helemaal kunt onderhouden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:54

Het bestaat al veel dus mogelijk is het zeker. Wat wel belangrijk is, is dat je weet wat je doelgroep is. Zelf koop ik erg veel tweedehands. Niet omdat ik het geld niet heb, maar omdat wat in de winkels hangt mijn stijl niet is (en wat wel mijn stijl is is stervensduur :+). Dus ga ik bijvoorbeeld naar winkeltjes als Laura Dols of de Episode. Beide ook webwinkels. Dit zijn tweedehands winkels die een bepaald soort kleding aanbieden wat een bepaald soort mensen aantrekt, en ik denk dat het zeer belangrijk is om je daarin te profileren als zijnde een winkel voor een bepaald soort stijl aan kleding :j

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:58

@ Killyenn : Dat is inderdaad ook een goed punt, wat voor doelgroep we willen hebben. Denk dat we richting jong volwassenen meiden willen :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:28

Ik zou er geen kleren kopen, maar wel inleveren. :)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:41

Oh zeker weten! Er zijn al een aantal website's met dit concept en dat zijn erg leuke site's waar ik ook wel eens wat koop :D

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:21

Heb je misschien een voorbeeld? Van de websites waar jij koopt horsii_mine?
Xaylie : dat is ook altijd fijn om te weten.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:33

Een tweedehands zaak lijkt me goed, maar ik pas toch liever kleding dus een winkel zou ik zelf fijner vinden dan een webshop. Ik zou zelf bij een webshop alleen inleveren.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:11

xAylie schreef:
Ik zou er geen kleren kopen, maar wel inleveren. :)

Hier hetzelfde, ik vind het een goed idee :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:19

Verder niet veel ervaring maar wel de tip om een goeie, overzichtelijke website te creëren. Ik haak direct af als het om zo'n overduidelijke amaturistische webshop gaat die vol met bugs zit en na drie keer klikken je weg al kwijt bent.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 09:04

@ Ratjelover : We hebben het nu meer uitgebreid uit gewerkt! En er komt zeker weten een webshop. We willen dan ook 1/2/3/4/5/6 dagen in de maand houden dat we 'open' zijn. Zodat mensen die willen passen het ook kunnen doen dan :)

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:38

Goed idee!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:05

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:39

En de site van Eknein bedoelde ik dus.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:51

Mij lijkt het wel iets! Op marktplaats moet je helemaal apart naar dingen zoeken en kost het best veel gedoe om een shirtje ofzo te kopen. communicatie gaat langzaam vaak en gedoe met betalingen.

Als je een snelle verzend tijd en lage prijzen hebt met je webshop kan het denk ik wel een succes worden! :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:11

JodieR schreef:
Hier heb ik al een aantal dingen neer gezet waar we over moeten nadenken, vergeet ik nu heel veel. Waarschijnlijk wel, jullie nog ideeën?

Ja je mist nog heel veel waar je over na moet denken.

Het eerste waar je rekening mee moet houden is de GEMEENTE! Het is namelijk zo dat je in veel gemeentes (en volgens mij is het zelfs een landelijke wet/regelgeving, maar dat weet ik niet zeker) een bedrijf met detailhandel (jou webwinkel zal daar ook onder vallen) niet mag uitvoeren vanuit je eigen woonhuis!
Dan moet je ook nog kijken of en nog bepaalde gemeentelijke heffing gelden.

Verder waar in ieder geval nog aan te denken:
- Marktonderzoek is in jullie geval ook belangrijk (komt ook terug bij het opstellen van een ondernemersplan.)
- Alles rondom de Kamer van koophandel: het kiezen van een rechtsvorm (waar gaan jullie voor: een eenmanszaak met de ander als personeelslid of een VOF en hoe regelen jullie dit alles onderling), het aanvragen van een KvK nummer en het opstellen van je ondernemers plan.
- Belastingen: Alle regels rondom belasting, BTW nummer, boekhouding, administratie en aangiften. Gaan jullie het zelf doen, laat je het doen enz.
- Rekening: Gaan jullie voor een zakelijke (courant) rekening of regelen jullie alles via een eigen persoonlijke rekening.
- Opstellen van goede algemene voorwaarden.
- Wetgeving rondom webwinkels.
- Lidmaatschap bij de brancheorganisatie (verplicht!)
- Verzekeringen: zorgverzekering, brandverzekering, opslagverzekering, aansprakelijkheidsverzekering (en rechtsbijstand als je dat ook handig vindt) en eventueel arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioenregeling. (En ik zal er ook nog wel een paar vergeten zijn)
- Bescherming persoonsgegevens.
- Betaalmogelijkheden voor je webshop.
- Marketingstrategieën: vb. visitekaartjes, brochures, folders, adverteren op internet en papieren media, social media, netwerken enz.
- Investeringskosten.
- De website en eventueel logo/huisstijl. Gaan jullie dit zelf doen, laat je dit doen. En ook op dit vlak komt er weer heel veel bij kijken. Ontwerp, uitstraling, duidelijkheid, teksten, lettertype, foto's, vindbaarheid via zoekmachines (SEO) enz.

Waarschijnlijk ben ik ook nog veel punten vergeten. Zo zie je maar dat er heel veel bij komt kijken. Je doet dit dus niet even zonder goede voorbereiding. Bedrijven met een slechte voorbereiding zijn vaak gedoemd om te mislukken.

Dus ga eerst kijken of alles rondom de gemeente wel haalbaar is. Anders gaat het hele feest niet eens door. Doe dan serieus marktonderzoek om te kijken of er wel animo voor is. Richt je dan op alle andere zaken die erbij komen kijken.
De Kamer van Koophandel biedt seminars en spreekuren aan. Heel erg aan te raden om beslagen ten ijs te kunnen komen. Ook bij de belastingdienst kun je een gesprek aanvragen om je vragen te stellen en je kunt ook de belastingtelefoon bellen voor je vragen.

Handige websites:
Kamer van Koophandel: http://www.kvk.nl/
Hallo ondernemersforum van de KvK: http://www.kvk.nl/hallo/
De belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/
Antwoord voor bedrijven: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/
MKB servicedesk: http://www.mkbservicedesk.nl/
Hoofdbedrijfschap detailhandel: http://www.hbd.nl/
College bescherming persoonsgegevens: http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx
Zakenzine (kunt je o.a. een handig zakenzakboekje downloaden: http://zakenzine.nl/

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:44

JodieR schreef:
Hoe komen we aan kleding?

Tja dat is even een puntje om goed over na te denken. Tip: Ga eens kijken hoe andere tweedehandsinstanties dit regelen.

JodieR schreef:
Sturen we de kleding op of halen de mensen het op?

Dit ligt aan het gemeente stukje in mijn bovenste post. Als je al een webshop mag starten vanuit huis van de gemeente dan is dit vaak niet publieksgericht. Dit getekend dat jullie geen mensen mogen ontvangen. Gaan jullie wel voor een publieksgericht bedrijf en doen jullie dit vanuit huis (even uitgaande dat het mag van de gemeente) dan heb je weer te maken met heel wat regels. Er moet bijvoorbeeld ruimte zijn voor je klanten om te kunnen parkeren. De exacte regels moet je via de (website van) de gemeente nagaan.

JodieR schreef:
Welke kleding doen we?

Hiervoor ga je dus marktonderzoek doen om te kijken waar er vraag naar is.

JodieR schreef:
Welke maten?

Zie bovenstaand antwoord.

JodieR schreef:
Alleen bovenkleding of alles?

Zie bovenstaand antwoord plus dat alles betekend dat het jullie meer werk gaat kosten. En kun je dan wel een goede voorraad bieden aan je klanten? Als je bijvoorbeeld ook broeken aanbiedt, maar de klant kan maar uit 5 broeken kiezen waarvan 3 heren en 2 dames dan komt dit niet professioneel over.

JodieR schreef:
Hoeveel willen we investeren?

Dat is inderdaad de vraag die jullie jezelf moeten gaan stellen.
Denk eraan dat geld gaat zitten in: de inkoop, bouw/onderhoud website, verzekeringen, marketing (leg hier echt een budget voor aan de kant), belastingen, jaarlijkse kosten voor het KvK nummer en branchelidmaatschap, huur opslagruimte enz.

JodieR schreef:
Waar slaan we alles op?

Tja met een beetje voorraad is dit, denk ik, moeilijk op te slaan in huis. Dan zul je een opslagruimte moeten huren.

JodieR schreef:
Hoe beoordelen we kleding?

Daar zul je voor moeten gaan brainstormen. Denk eraan dat het duidelijk moet zijn voor de klant. Je kunt het ook meenemen in je marketingonderzoek om te kijken wat mensen handig vinden.

JodieR schreef:
Wat doen we met de fotograaf?

Als je, zoals je zegt, bekenden hebt die dit voor je willen doen dan zou ik daar, als ik jullie was, zeker gebruik van maken. Als je de fotograaf gaat betalen kijk dan hoe jullie dit gaan opnemen in de administratie. (Voor vragen kun je terecht bij de belastingdienst.)

JodieR schreef:
welke site gaan we gebruiken?

Je kunt gebruik maken van een huursite zoals mijnwebwinkel.nl, 123webshop.nl of voor een open source website met eventueel hosting door een bedrijf.
Een voordeel van een huurwebsite is dat je al de basis voor de webwinkel hebt en deze nog wat naar eigen smaak kunt aanpassen. Het is vaak makkelijk in gebruik. Een nadeel is dat je beperkt wordt door de mogelijkheden die de huurshop je biedt. Je kan niet alles naar eigen smaak inrichten.
Een voordeel van een open source website is dat je alles naar eigen smaak kan inrichten. Een nadeel is dat je wel verstand moet hebben van het bouwen van webshops.

JodieR schreef:
Hoe maken we reclame?

Dat kan door iedereen vertellen over je webwinkel, visitekaartjes, brochures, folders, adverteren op internet en papieren media, gebruik maken van social media, netwerken enz. Vindbaarheid via zoekmachine is ook belangrijk. (SEO)