christelijk gereformeerd wat houd het in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nanna

Re: christelijk gereformeerd wat houd het in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:21

Om welke gemeente gaat het ts? Ik heb zelf 11 jaar in Hengelo gewoond en ken de kerken in Enschede/Hengelo wel redelijk aangezien ik toen ook gereformeerd was.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:02

Je hebt gereformeerd, christelijk gereformeerd, Nederlands gereformeerd, gereformeerd-vrijgemaakt, gereformeerde bond, gereformeerde gemeente, oud-gereformeerd, zal ik nog doorgaan? ;) Het is dus niet een op een hetzelfde.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:53

Verschild inderdaad zoals gezegd heel erg per gemeenten.
In Zwolle waar ik woon zijn ze vrij groot en heel modern.
Weet nog wel dat ik en mijn vrienden op vakantie naar de kerk wouden.
Konden kiezen uit Christelijk gereformeerd en een andere kerk.
Onze ervaringen waren dat de cg kerk altijd heel hip is, dus wij in onze korte broekjes naar de kerk daar.
Aangekomen in de kerk werden we wel even aan gekeken. Toen pas had ik door hoe groot de verschillen waren van deze twee kerken. Ik ben zelf gereformeerd vrijgemaakt vind ik zelf een hele fijne open kerk.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:33

dank voor de vele uitleg.

ik zelf kom uit oldenzaal en ben katholiek, men vriendin der ouders zijn streng christelijk gereformeerd en gaan zondags 2 keer naar de kerk rokken aan en zondag verder niet echt iets doen. zelf is ze hier niet echt zo mee bezig maar ze wil wel trouwen voor de kerk en dan iets meer aandacht aan besteden.

ik vroeg me af of er meerdere mensen zijn die bijv met iemand van ander geloof getrouwd zijn?
en of je eerst moet trouwen en dan samen wonen? wie heeft er ervaring of zo mee

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:41

Mijn vriend is katholiek opgevoed. Deed er niet zo veel meer mee tot hij mij leerde kenen. Aangezien hij wel erg geïnteresseerd was in het geloof pakt hij dat nu weer intensiever op. Mijn ouders verwachten wel van mij dat we eerst trouwens voor we gaan samen wonen. Mijn vriend is niet met die gedachten opgevoed en dat is soms wel lastig. Ik wil graag mijn ouders + kerk volgen en deze niet teleurstellen. Maar mijn vriend vind samenwonen de normaalste zaak van de wereld, iets wat zijn ouders ook aanmoedigen. Dan moet je samen wel goed in gesprek. Voorlopig vinden we het allebei wel fijn om nog ons eigen plekje te hebben en voor de toekomst zien we wel. We zijn nu al 1,5 jaar samen en we blijven nog steeds bij deze mening. Wel wil mijn vriend meer leren over mijn manier van geloven. In deze kan hij zich meer vinden dan in de katholieke invulling van geloven. Wel wisselen we nu per week van kerk soms de Engelse evangelische kerk (we wonen nu in Parijs) en soms de katholieke kerk. Zodat wanneer mijn vriend een keuze maakt, deze wel gebaseerd is op kennis van beiden kerken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:42

tietse438 schreef:
dank voor de vele uitleg.

ik zelf kom uit oldenzaal en ben katholiek, men vriendin der ouders zijn streng christelijk gereformeerd en gaan zondags 2 keer naar de kerk rokken aan en zondag verder niet echt iets doen. zelf is ze hier niet echt zo mee bezig maar ze wil wel trouwen voor de kerk en dan iets meer aandacht aan besteden.

ik vroeg me af of er meerdere mensen zijn die bijv met iemand van ander geloof getrouwd zijn?
en of je eerst moet trouwen en dan samen wonen? wie heeft er ervaring of zo mee

Best lastig, hoor.
Dat hangt ook weer van de gemeente af.
Een vriendin van mij hoorde bij een Nederlands gereformeerde kerk. (een redelijk zware kerk, dat verschilt ook weer.)
Zij ging samenwonen, en daarna trouwen met haar vriend. Die vriend geloofde niet, hoorde ook niet bij een kerk.
Zij konden wel in de kerk trouwen, maar onder andere vanwege het samenwonen, kregen ze wel de zegen van God mee.
Maar op een andere manier dan dat het normaal zou gaan.
Daaraan kon je dus wel zien dat er een verschil was, met mensen die trouwen en die volgens de regels geleefd hadden.

Om daar precies achter te komen, hoe dat zit, bij de kerk waar jullie je eventueel bij aan willen sluiten.
Dan zou je een keer een gesprek kunnen aanvragen met de dominee of ouderling.
Het is namelijk niet overal hetzelfde.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:45

Okee, dan hebben ze toch daar in de buurt ergens een redelijk strenge CG-kerk gevonden. Of vullen ze het zelf redelijk strikt in, dat kan natuurlijk ook.

Ik ben zelf dus getrouwd als vroeger katholiek, daarna evangelisch meisje (maar mijn ouders geloven helemaal niet) met een Nederlands gereformeerde man. Dat is even wennen geweest, maar best goed gekomen :) Wij zijn inderdaad eerst getrouwd en daarna ben ik pas bij hem ingetrokken, maar dat was ook onze eigen keus en daar hadden zijn ouders verder weinig mee te maken. Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar er komt natuurlijk ook een moment dat je ouders niet zoveel meer over dat soort keuzes in te brengen hebben.
Katholiek t.o. gereformeerd kan wat wrijving in de familie teweegbrengen, maar misschien zijn ze überhaupt al blij dat hun dochter een gelovige man heeft gevonden.

Veel geluk samen!

@Mika, een zware Nederlands Gereformeerde kerk? Die zijn er niet zoveel! Wel een goede tip trouwens van een keer een gesprek aangaan met de (wijk)ouderling - die zijn veel meer thuis in de betreffende kerk en kunnen er veel meer over vertellen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:49

Blue Eyes, dat was wel zo ( in mijn ogen dan).
Geen rokken, hoeden en zulke dingen.
Maar wel conservatief in levensstijl.
Er was zo'n 10 a 15 jaar geleden een scheuring geweest in die Ned. gereformeerde kerk in die plaats.
Dus die gemeente heeft dus 2 Ned. Ger. kerken, de ene conservatief en de andere 'moderner'.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:51

Welke plaats is dat dan (als ik vragen mag)? :)

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:10

dank u voor alle informatie