Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:55

Ergenissen;
- Niet opletten of je nog drinken hebt en dus een tijd droog staan
- Lang moeten wachten als je wilt bestellen, serveersters die zo voorbij lopen zonder of zeggen dat ze zo komen en dat je alnog lang moet wachten
- Lang moeten wachten tussen de gangen
- Minder erg; als de gangen elkaar direct opvolgen.

Maar vooral vind ik het "negeren" van klanten vervelend. Dus dat je het idee hebt dat je er voor jandoeldel zit.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:57

Klopt, is ook na onderzoek gebleken dat dat de grootste ergernis is. Daarom werd er tijdens de cursus ook ingeramd: Ik kom zo bij u, dan weten de mensen dat ze gezien zijn en dat willen ze. Maar dan moet je natuurlijk ook echt gaan, geen loze woorden. En zeggen mijn collega komt zo bij u, dan ook zorgen dat die collega gaat..

xJasmijn

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:59

Mensen die heel erg hard praten. In het buitenland merk je dat wel heel erg, al die Nederlanders kweken overal boven uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:07

Grote ergernis: gereserveerd hebben en er dan niet op de afgesproken tijd terecht kunnen.... Tijdje geleden eens gehad met een Bokt-meeting. Stonden we daar te wachten. Waren met een man of 8, dus best een grote groep natuurlijk, maar als je dan pas een uur later een tafel kunt krijgen terwijl ze ondertussen al minimaal 8 stelletjes en gezinnetjes hebben voorgelaten, is dat niet erg grappig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:11

Je glas vastpakken aan de bovenkant bij het uitserveren. Snap best dat dat misschien handiger is als je blad heel erg vol staat, maar 't hoort niet en ik vind het smerig. Sowieso vieze glazen trouwens, bah.
Doodgeslagen bier, dat hoor je als laatste op je blad te zetten en gelijk uit te serveren.
Vieze tafels is ook niet prettig, ik wacht liever een paar minuutjes aan de bar dan dat ik in de rotzooi van een ander ga zitten.
Niet opgevangen worden bij binnenkomst, hangt natuurlijk een beetje van de gelegenheid af, maar zo om je heen staan kijken en voorbij gelopen worden is niet prettig.
Nu met het rookverbod een minder groot issue: vieze asbakken
En het is er in 6 jaar horeca-ervaring in m'n studententijd bijna in geslagen: nooit met lege handen lopen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:19

Margreet schreef:
Je glas vastpakken aan de bovenkant bij het uitserveren. Snap best dat dat misschien handiger is als je blad heel erg vol staat, maar 't hoort niet en ik vind het smerig. Sowieso vieze glazen trouwens, bah.
Doodgeslagen bier, dat hoor je als laatste op je blad te zetten en gelijk uit te serveren.
Vieze tafels is ook niet prettig, ik wacht liever een paar minuutjes aan de bar dan dat ik in de rotzooi van een ander ga zitten.
Niet opgevangen worden bij binnenkomst, hangt natuurlijk een beetje van de gelegenheid af, maar zo om je heen staan kijken en voorbij gelopen worden is niet prettig.
Nu met het rookverbod een minder groot issue: vieze asbakken
En het is er in 6 jaar horeca-ervaring in m'n studententijd bijna in geslagen: nooit met lege handen lopen.

Klopt. Bij ons glippen vieze glazen er wel eens tussendoor als het echt heel erg druk is. Zulke vetplekken dat het er na fatsoenlijk spoelen niet meteen uit is. Meestal zie ik dat pas als ik al bijna bij de gast ben, dan leg ik het verhaal uit, geef in ieder geval de rest al en ga als de wiederweer een schoon glas halen. Meestal begrijpen mensen het dan wel en zijn ze allang blij dat ik ze niet het vieze glas heb gegeven.

Ik moet meestal opnemen, dan loop ik geregeld met lege handen (tel de terminal even niet mee) maar moet het inderdaad niet wagen om zonder vuil goed oid naar binnen te lopen.

titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:24

reserveren voor 8 personen bij een pizzaria (ruim 2 weken van te voren al) daar angekomen worden we naast een grote drukke groep neergezet (er werdt daar nog net niet met het eten gegooid aan tafel, voetbal uitje ofzo was het) Deze groep had overigens niet gereserveerd.
Wij drinken bestellen en gelijk maar het eten want we hadden wel honger gekregen, komt de serveerster na 20 minuten bij ons terug dat het pizza deeg op was en dat we maar een pasta moesten bestellen...!?(dat weet je dan toch al als wij binnenkomen en niet een halfuur later?)

Het was ondertussen al 10 uur dus wij zijn met volle vaart vertrokken op zoek naar iets anders.. was de serveerster nog beledigd dat we niet voor ons drankje wilde betalen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:26

Ergens snap ik de serveerster natuurljk ook wel. Zij krijgt waarschijnlijk op haar #*$*# van de baas, terwijl zij waarschijnlijk niet eens de inkoop en of reserveringen regelt.

titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:29

tsjah, snap wel dat ze wilt dat we betalen. was vooral frustrerend dat de andere groep t wel allemaal had terwijl wij gereserveerd hadden ruim van te voren. en in een pizzaria kom ik toch het liefst voor de pizza:p

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:34

Ja ik snap jullie ook wel hoor! Het woord pizzeria zegt het hem namelijk al en zo moeilijk is pizzadeeg toch niet om te maken? Wij lenen als iets op is, desnoods nog van restaurants uit de buurt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:36

Als je je eten niet tegelijk krijgt. En dan snap ik natuurlijk dat iedereen maar 2 handen heeft, bedoel dan echt met veel tijd ertussen. Dat 2 mensen al hebben en 2 niet of zo.

Pas een keer gehad dat we met onze kinderen gingen eten. Ze kennen dat, dus weten dat ze dan moeten blijven zitten etc etc. Maar als alleen onze grechten komen en hun eten nog niet, dan wordt het als ouders knap lastig om rustig te blijven zitten. We hebben toen nog 15 (!) minuten op hun eten moeten wachten...

En als er niet geluisterd wordt naar wat je besteld. Afgelopen week bestelden 2 vriendinnen en ik een nagerecht. Ik en een vriendin expliciet zonder slagroom... We krijgen ons nagerecht, willen het bovenkantje eraf en jawel, flinke dot slagroom. Erg jammer.

Haren mogen van mij ook vast. Vind dat er zo onsmakelijk uitzien altijd, die lange haren die zo boven je eten bungelen :)

Verder vind ik uiteten vooral echt genieten. Lekker zitten en je lekkere eten komt vanzelf :D Dan mogen ze best een bord verkeerd neerzetten, of een deel van het bestek in eerste instantie vergeten of zoiets.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:40

Wat ik ook als vervelend ervaar, is als een ober/serveerster iets vraagt terwijl je middenin in een zin zit in een gesprek met je tafelgenoot. Ontzettend lomp vind ik dat. Wacht dan even tot de zin af is. Ook inderdaad lang wachten op drinken of de rekening, en wat ik vaak mee maak is norse bediening. Gelukkig ken ik genoeg restaurantjes waar de bediening helemaal top is en die krijgen dan ook een dikke fooi!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:48

bij een pizzeria hier in de buurt maken ze je bestelling pas als je er al bent om het op te halen! :? dus zit je daar nog ongeveer een half uur te wachten....

en in dat zelfde restaurant waren we een keer met zn 8en uit eten, en alles ging goed, tot de hoofdgerechten.... we moesten 3 UUR (!!!!!!!) wachten op ons eten, en toen we het kregen was het koud, het vlees of te rauw of te gaar en mn moeder en broer hadden hééél duidelijk gezegd GEEN KAAS OP DE PIZZA en raad eens.... een dikke laag kaas, dus toen zijn we maar weggegaan...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:53

Ik vind het heel vervelend als de gerechten niet gelijk (of snel na elkaar) worden geserveerd.

Tijdje terug bestelde ik iets wat extra bereidingstijd vergt.
Mijn man kreeg wel zijn hoofdgerecht en (na enkele keren vragen) kreeg ik na 30 minuten de mijne.
Hij was ondertussen al bijna klaar. Toen ik daar wat van zei, was het antwoord... tja dat krijg je als je iets besteld wat langer duurt.
Ik, ondertussen natuurlijk flink geïrriteerd, dan moeten ze in de keuken wachten met het andere gerecht.
Maar dat was niet de gewoonte, zei ze. En dat deden ze "nergens"...

Was dus ook de eerste en laatste x dat wij er gingen eten.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:57

Ergernissen vanuit het oogpunt van de gastvrouw..

Ten eerste lees ik hier in het topic ook al dat er gesproken word over klanten/klantvriendelijkheid?
Ik heb altijd geleerd, een prutsmuts heeft klanten, een gastheer/vrouw heeft gasten ;).

Waar ik me het meest aan erger zijn mensen die niet eens de moeite nemen om eerst netjes wat terug te zeggen, als in: 'Goedemiddag', 'Ja een koffie'
:n
Mensen die uitbundig naar je gaan zitten zwaaien als ze net 1 seconde op hun reet zitten en er nog iemand naar ze toe gekomen is. (vooral vervelend op een vol terras als je wel meer te doen hebt als in de startblokken staan voor nieuwe tafels) Inderdaad oogcontact maken, laten merken dat je ze gezien hebt, en dan gewoon doen waar je al mee bezig was. En nog erger, mensen die fluiten. Die laat ik expres lang wachten, ben toch zeker geen fikkie!

En gasten die doen alsof je dom bent omdat je ze op dat moment even niet begrijpt.
We hebben 1 keer in de zoveel tijd een week met een vast menu, en extra gerechten waar gasten mee kunnen uitbreiden. Was er een gast die het hele menu wou omgooien voor dezelfde prijs, en ik herhaalde dus precies wat die man wilde hebben, om fouten te voorkomen. Word ik afgesnauwd met 'ja, jij moet nog veel leren'. :x
Ik denk dat die man zelf nog het een en ander te leren had over fatsoenlijk reageren, aangezien ik geleerd heb een bestelling te herhalen ;). Deze mensen komen overigens vaker en ik bedien ze nooit meer, klikt dan blijkbaar gewoon niet.

Wij zijn ook gewoon om het gerecht van top tot teen uit te leggen aan tafel, dit omdat we (naast dat het netjes is) ook veel werken met arrangementen en daardoor niet alles op papier hebben staan. Wat dan vervelend is zijn mensen die er dan maar doorheen blijven tetteren. Ik wacht altijd de reacties af van de gasten, maar sommige zien duidelijk dat je aan tafel staat en gewoon hun gesprek uitgebreid doorzetten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:02

- Bediening die je negeert of consequent strak naar beneden kijkt waardoor je geen oogcontact kunt maken.
- Eten wat duidelijk al even heeft gestaan (lauw, slap, te ver doorgegaard, etc.).
- Slechte productkennis bij bediening (niets weten van ingrediënten, bij biefstuk niet doorvragen, niemand in huis met enige wijnkennis).
- Eigenaar/werknemer die in het restaurant zelf gaat eten (aan een tafeltje tussen de gasten).
- Na het dessert nooit meer langskomen zodat je niet naar de rekening kan vragen.
- Of juist direct na 't dessert ongevraagd met de rekening langskomen.
- Maaltijden niet tegelijkertijd uitserveren.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:07

Ik had het over klantvriendelijkheid ja, mijn mobiel kent het woord gastvriendelijkheid namelijk niet, omdat het niet bestaat. Want in de horeca zijn het inderdaad gasten. Al gaf mijn baas me wel gelijk toen ik zei dat mijn gasten thuis toch echt niet hoefden te betalen :+ maar dat was uiteraard een flauw grapje.

@ barocco dat is nu een dilemma. Ik wil sowieso niet meeluisteren en als het rustig is/alleen het restaurant open is heb ik nog wel de tijd om vanaf een afstand te kijken wanneer monden dicht zijn ( om het grof te zeggen ) maar als heel het terras vol zit dan lukt me dat echt totaal niet..

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:13

Wat we laatst toch hadden, we waren uit eten bij een pannenkoekenrestaurant voor de 50e verjaardag van mijn schoonmoeder. Waren met 7 mensen. De serveerster, een griet van een jaar of 20 denk ik, stond continu aan de kopkant van de tafel en serveerde ook alles uit vanaf de kopkant, dus ze gaf steeds van alles wat doorgegeven moest worden naar achter, zelfs de koffie >;) Ik zat me er wel aan t ergeren, want het is gewoon niet netjes, gaat sneller iets mis met doorgeven en het komt gewoon ontzettend lui over. Ik zei al (want ik zat aan het einde bij de kopkant) ik ga echt niet die hete borden met pannenkoeken zo doorgeven hoor, dan zeg ik er echt wat van! Maar met uitserveren van de pannenkoeken kwam er nog een meisje mee die netjes uitserveerde en de goede voorbeeld gaf. Bij het toetje hebben we allemaal onze handen onder tafel gehouden zeg maar en toen deed het eerste grietjes het zelf maar voor ons neerzetten (hint was duidelijk :+ )

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:15

ik doe zelf de opleiding zelfstandig werkend kok niveau 3 en ik merk heel erg dat als ik zelf uiteten ben dat ik heel kritisch ben op want de chef op tafel zet.
dit is natuurlijk niet eerlijk want iedereen kookt op zijn eigen manier.
maar onverwachts doe je het tog ;)

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:15

Ik vraag het persoonlijk altijd aan gasten of ik iets mag aangeven of via de andere kant mag uitserveren.
Zeker bij hoekjes enzo dat je er soms echt niet op een normale manier langs kunt :+
Heb er op die manier nog nooit problemen mee gehad :).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:17

Nee precies heb ik ook. Ons restaurant is nogal onhandig ingedeeld. Maar zoals het net beschreven wordt, dan moet het wel heel onhandig ingedeeld zijn, moet je dat zo moeten doen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:20

@ douce, kan ik me voorstellen, is ook lastig. Zou zelf ook echt geen serveerster kunnen zijn. Denk dat je het beste even geduldig kan wachten, als het te lang duurt misschien vragen "Sorry als ik u stoor, maar...". Het gaat me ook gewoon om de manier waarop. Als iemand aangelopen komt n direct een vraag op je afvuurt, komt dat onprettig over.

Idd is het ook erg storend als de een zijn eten pas 10 minuten later krijgt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:23

_Marjon_ schreef:
Ik heb altijd geleerd, een prutsmuts heeft klanten, een gastheer/vrouw heeft gasten ;).

Zo heb ik 't ook geleerd. En een hond heeft een baas!

Ik vind sowieso hygiene belangrijk. Ik heb er alle begrip voor dat je na een paar uur op 't terras sjouwen in de volle zon niet geheel okselfris meer bent, maar een schoon shirtje en wat deo doen wonderen, voel je jezelf ook lekkerder bij. Wij snuffelden als collega's regelmatig bij elkaar om onfrisse toestanden te voorkomen (zelf ruik je het niet).
En handen wassen! Ik moest na een toiletbezoek (tja, ook 't personeel moet soms) altijd zichtbaar (open keuken) m'n handen wassen, boeit niet dat je dat op 't toilet ook al gedaan had.

Ook vervelend als 't wisselgeld op tafel gesmeten wordt. Geef dat even netjes aan en niet met de muntjes los op 't briefgeld waardoor 't alsnog valt.

Je kunt je regelmatige gasten ook prima africhten trouwens. Ik herinner me een groepje Duitsers, en Duitsers willen altijd apart afrekenen, maar wel rondjes aan elkaar geven. Na een paar keer weet je dat wel en ben je dat gedoe bij 't afrekenen ook wel eens zat. Ik hield dus 2 bonnetjes bij en ze zeiden zelf of dit rondje "auf Heinz" of "auf Rudi" was. Stukken makkelijker en veel sympathieker dan botweg weigeren om apart af te rekenen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:29

@barroco Ja dat geloof ik. Wij hebben ook wel eens dat er een gerecht per ongeluk fout is. Dan hoeven mensen vaak nog maar 5 minuten te wachten op een nieuw, goed gerecht en daar krijg ik als serveerster al de zenuwen van haha.

Ik geloof dat ik zelf even wacht met opnemen tot ik oogcontact heb. Meestal stoppen mensen dan zelf met praten of als de zin af is inderdaad. Dan vraag ik altijd of alles nog naar wens is. Dus niet direct of iemand nog iets te drinken wil. Vaak hebben mensen niet meteen dorst, dus kan het opdringerig overkomen als ik meteen weer vraag of ze nieuw drinken willen. Wat ik doe als ik geen oogcontact krig weet ik eigenlijk zo gauw niet. Zal er eens op letten.

Ik noem mijn baas overigens baasje als ik iets vertel tegen vrienden. Hij zegt namelijk zelf ook dat de tijd dat we braaf naar hem luisterden als honden al ver achter ons ligt. Onderling gewoon met de voornaam. Maar tegenover gasten heb ik het wel over mijn baas, geen idee hoe ik dat anders zou moeten zeggen?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:32

Grootste ergenis is toch wel dat de bestelling van mij als eerste opgenomen werd, iedereen kreeg geserveerd ...... behalve ik. Ik naar de serveerster die bij de bar stond en gevraagd waar mijn bestelling bleef. Ik moest niet zeuren ze had alles geserveerd wat bestelt was. Ik van, nee wat ik bestelt heb heeft een ander ook bestelt en die heeft het wel. Dan had ik volgens haar niet bestelt. De manager kwam er bij met wat het probleem was. Mijn verhaal gedaan, haar lijst beken, aantal personen aan onze tafel geteld en ja 1 bestelling te kort. Ik kreeg mijn bestelling als nog, gratis. Maar toen ik zat te eten was de rest al klaar. Kon wel janken.
Vaak heb ik ook dat ik niet krijg wat ik bestel, ik zit met allergieën en zoek al wat uit waar niet veel aan verandert hoeft te worden en nog krijg ik het. Ik lijk het wel aan te trekken. Ga het liefst ergens eten waar een lopend buffet is.