Mag dit zomaar? (douane vraag)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:52

Alja schreef:
jemig wat een raar verhaal en ook vreemd dat de douane zoiets kan doen..

Ik vind het helemaal niet vreemd. Invoerrechten beschermen de economie. En het is logisch dat er naar de productwaarde en niet naar het factuurbedrag wordt gekeken. Het voorbeeld van de Rembrandt is een goede.

Misschien is het wel vreemd in het geval van TS, maar daar kunnen we niet over oordelen omdat we geen info hebben. Zuur is het wel voor TS.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:11

Marieke_K schreef:
Femke schreef:
Het is wel "makkelijker" om op die manier fraude te plegen inderdaad :P 8)7

Op Schiphol wordt regelmatig ook op sieraden die je draagt gecontroleerd, je ziet het vaak bij vluchten uit Suriname of India gebeuren.

Maar hoe kunnen ze nou controleren dat je het niet al had en daar hebt gekocht?
Wat een gedoe zeg, zou er ook totaal niet bij stilstaan als ik iets in het buitenland zou kopen. Straks koop je ergens op een rommelmarkt een ring waar dan een echte steen in blijkt te zitten zonder dat jij of de verkoper dat wist. Kleine kans natuurlijk, maar je weet nooit, bij kunst & kitsch ontdekken mensen soms ook dat ze hele waardevolle spullen hebben ;).

Sjimmy

Re: Mag dit zomaar? (douane vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:13

Je moet aantonen dat je die spullen in NL gekocht hebt.
Daarom heb ik de facturen van de dure spullen die meeneem naar het buitenland (fotospul) ingescand en naar hotmail gemaild dan kun je dat altijd laten zien. Of een kopie van je facturen meenemen.