Stilstaan op de snelweg, wie is aansprakelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:17

De meeste mensen die beweren genoeg afstand te houden, doen dat in praktijk niet.
Wanneer je in een oudere wagen rijdt met minder technieken moet je meer afstand houden. Je pas je aan aan de weersomstandigheden, dat vind iedereen normaal, dus waarom niet aan de auto waar je me rijdt?

En dat die BMW van een jaar oud korter kan rijden... Tja, ^) Ook eentje kopen. Kan je dat ook.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:19

Mag ik vragen welke snel weg het was? dat het überhaupt mogelijk is op de middelste weg eendjes te helpen oversteken?
dat is toch onmogelijk op een snelweg of ben ik nou gek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:26

Hoho wacht even, er worden hier mbt mijn verhaal conclusies getrokken die niet kloppen. Ik rij wel degelijk een jonge auto met ABS en nog een paar van die dingetjes waar ik de namen niet van weet :o . Reactievermogen even buitenbeschouwing gelaten blijft er dan nog een enorm verschil tussen een grote volvo en een klein daihatsu boodschappenautotje. En ja de banden waren perfect (continental) en er lag net voor een nieuwe set bosch schijven en blokken op.

En als we allemaal een afstand moeten houden afgestemd op onze auto en idioten die dingen uitvreten die echt niet mogen (stilstaan op snelweg, keren op 80km weg, stoppen voor een groen licht) dan gaan we in nederland helemaal nergens meer heen :+ .

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:32

Ik denk dat je dit beter kunt laten uitzoeken.
Normaal zou je broer fout zijn, maar het gebeurde op de snelweg waardoor het weer anders kan zijn..
Ik dacht gelijk aan artikel 5 van de wegenverkeerswet..

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:33

Tja daar is thans zelfs een naam voor bedacht.... Defensief rijden...

Dat het busje er op zou klappen kan ik me nog voorstellen. Maar als jouw broer op het remmende busje klapt dan had ie dus niet genoeg afstand van het busje. stilstaan op een snelweg kan je niet of moeilijk voor zien, of zou ik iig nog begrijpen dat je dat "mist" of "te laat ziet" zeker als er geen file voor staat. Maar remmen. Tja, daar moet je op kunnen reageren. Anders heb je niet genoeg afstand.

Jozaa

Re: Stilstaan op de snelweg, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:45

Contact opnemen met slachtofferhulp ;) 0900-0101 wij kunnen je alles uitleggen en ook nog ns hulp bieden bij die dingen regelen.

Hahaaa

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:52

Ayasha schreef:
Tja daar is thans zelfs een naam voor bedacht.... Defensief rijden...

Dat het busje er op zou klappen kan ik me nog voorstellen. Maar als jouw broer op het remmende busje klapt dan had ie dus niet genoeg afstand van het busje. stilstaan op een snelweg kan je niet of moeilijk voor zien, of zou ik iig nog begrijpen dat je dat "mist" of "te laat ziet" zeker als er geen file voor staat. Maar remmen. Tja, daar moet je op kunnen reageren. Anders heb je niet genoeg afstand.

Precies, dat is wat ik bedoel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:55

Bij een kop-staart botsing speelt ook mee of het binnen of buiten de bebouwde kom gebeurd is. Binnen de bebouwde kom behoor je te moeten kunnen anticiperen op onverwachte situaties waardoor er geremd wordt. (inderdaad defensief rijden) Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat een voorste partij groot op het schadeformulier gezet had: "Ik ben schuldig, trapte op de rem ipv het gas" en onze partij die achterop reed moest alsnog de schade betalen. We kregen het niet verhaald. Die regels zijn zo strikt.

Buiten de bebouwde kom is het niet toegestaan om zonder verkeersnoodzaak hard af te remmen en mocht dat wel gebeuren dan kan het inderdaad zo zijn dat dat gebruikt wordt om de schade te verhalen bij de tegenpartij. Wel fijn dat er in ieder geval getuigen zijn en politie.

Niet al te veel luisteren naar iedereen in het topic want aan eigen meningen van mensen heb je niet zo veel. Iedereen kan wel zeggen wat zij vinden, maar meestal wijst de wet anders uit.

Edit: Op de snelweg hoef je niet te kunnen verwachten dat er opeens iemand zonder dat er een file is, stil staat op de rijbaan. Ook dat is overigens defensief rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:02

Maar wel dat de persoon voor je af remt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:03

True, maar dan wel op een normale manier of er moet een verkeersnoodzaak zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:08

Iris82 schreef:
True, maar dan wel op een normale manier of er moet een verkeersnoodzaak zijn.

die was er, er stond een debiel stil op de snelweg := Die auto was in zijn recht.. en had blijkbaar wel kunnen anticiperen.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 12:36

Iris82 schreef:
Niet al te veel luisteren naar iedereen in het topic want aan eigen meningen van mensen heb je niet zo veel. Iedereen kan wel zeggen wat zij vinden, maar meestal wijst de wet anders uit.

Nee dat doe ik ook inderdaad niet, vraag ook in mijn openingspost naar mensen met bronnen. Persoonlijke verhalen kan ik niet zoveel mee.

Ayasha: jij hebt blijkbaar de openingspost niet goed gelezen.
Mijn broer is op een andere auto gebotst, die auto stopte voor het busje.

Iedereen heeft het hier over de 2 seconde regel, maar ik denk dat deze niet geld op een auto die vól op zijn rem gaat omdat er iemand op de snelweg staat. Als je dan nog een seconde reactie tijd hebt dan lukt dat met 100 km/p gewoon niet. Helemaal niet als mijn broers auto geen ABS heeft en slechtere remmen.

Bedankt voor alle reactie en persoonlijke reacties, maar eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar bronnen waar een beetje duidelijk kan worden hoe de aansprakelijkheid er straks uit gaat zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:44

Jep, dus die auto waar hij op botste maakte terecht een noodstop: er stond nl iemand stil op de snelweg en dat vind ik wel een redelijk goede reden om ook vlot te remmen. :+ Jouw broer reed achter die auto en blijkbaar niet met genoeg afstand want anders had ie wel kunnen stoppen. Afremmende auto's moet je op kunnen anticiperen, kan je dat niet, zit je te kort. En de auto die stopte voor het busje is niet op het busje gereden toch?

Je houdt rekening met je voertuig bij het afstand houden, ofja, dat zou moeten. Doe je dat niet, moet je niet zeuren als er ongevallen gebeuren. Toen ik nog met mijn mazda'tje rond reed had ik geen f*ck aan die 2 seconden regel want dan solliciteerde ik hoe dan ook voor spoiler. Dus hield ik meer afstand.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:57

Ayasha, nou overdrijf je wel hoor. Als je met die snelheden NIET ergens op wilt knallen dan moet er minstens 10 seconden tussen zitten. Nou veel succes op de Nederlandse snelwegen om dat voor elkaar te krijgen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:32

Wat een kul, ik kan op snelwegen perfect genoeg afstand houden dat ik genoeg ruimte heb om te reageren zonder te botsen als de persoon voor me af remt met en noodstop. Als je dat niet kan, blijf dan aub in de bebouwde kom tegen 50 tuffen want dan heb je niks te zoeken op de snelweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:42

Stilstaan op de snelweg is dus niet toegestaan, daar is de vluchtstrook voor...als iemand niet zijn remlichten in heeft getrapt dan zie je dat van een afstand niet eens......om daar op te anticiperen met 100 km per uur, moet je er al van te voren van uit mogen gaan dat men op de snelweg gaat stilstaan om wat voor reden dan ook....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:48

russel schreef:
Stilstaan op de snelweg is dus niet toegestaan, daar is de vluchtstrook voor...als iemand niet zijn remlichten in heeft getrapt dan zie je dat van een afstand niet eens......om daar op te anticiperen met 100 km per uur, moet je er al van te voren van uit mogen gaan dat men op de snelweg gaat stilstaan om wat voor reden dan ook....

De auto voor haar broer heeft ook afgeremd, dáár had ie op moeten anticiperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:00

Het gaat allemaal erg snel, causaal verband. Je mag overige bestuurders niet gevaar brengen en dat heeft de automobilist gedaan door stil te gaan staan zonder waarschuwingslichten en zonder reden.

Het is veelal het ongelukken senario, op je voorganger klappen...afremmen of volledig tot stilstand komen is een wezenlijk verschil en dat is een remvertraging die erg kan verschillen per auto, anticiperen op het kunnen invoegen van nog een auto, je remafstand vanaf een rijdende auto die remt, maar remcertraging op eeen stilstaand object midden op de snelweg is wat anders, dat verreist nog meer remweg...neem je zoveel afstand, dan zal er altijd een auto voor je gaan invoegen...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:19

Maar is het niet zo dat in normale omstandigheden (dus zonder file want dat is normaal aangegeven), er een minimale snelheid geldt op de snelweg en dat als je te traag rijdt (of in dit geval stilstaat) je dan een gevaar bent voor andere?
Als je auto 'pech' heeft moet je op de pechstrook staan, gevarendriehoek plaatsen en 4 pinkers opzetten.
Kan dat je de pechstrook niet red maar dan geldt nog altijd het feit dat de gevaredriehoek geplaatst moet worden en pinkers op moeten staan.

Of ben ik nu mis?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:24

russel schreef:
Het gaat allemaal erg snel, causaal verband. Je mag overige bestuurders niet gevaar brengen en dat heeft de automobilist gedaan door stil te gaan staan zonder waarschuwingslichten en zonder reden.

Het is veelal het ongelukken senario, op je voorganger klappen...afremmen of volledig tot stilstand komen is een wezenlijk verschil en dat is een remvertraging die erg kan verschillen per auto, anticiperen op het kunnen invoegen van nog een auto, je remafstand vanaf een rijdende auto die remt, maar remcertraging op eeen stilstaand object midden op de snelweg is wat anders, dat verreist nog meer remweg...neem je zoveel afstand, dan zal er altijd een auto voor je gaan invoegen...

volgens mij praten wij finaal langs elkaar door.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:27

En hoe is het met de eendjes?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:27

Limanade schreef:
En hoe is het met de eendjes?

*spuugt koffie uit* _O- _O- _O-

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:35

Tja de auto waar je broer opreedt is dus niet de auto die stilstond. Je broer is dus achterop gereden en is fout. Echter die auto die stil stond was ook zwaar fout!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:40

Ts jij hebt het erover dat stilstaan of zo hard remmen belachelijk was.
Eens.
Maar stel het was een koe of een paard. Dan rem je graag want die in je voorruit is misschien je dood.

Opzich moet je gewoon genoeg afstand hebben om die noodstop te kunnen maken als je voorganger remt.
Zoniet zat je er te dicht op.

In de spits valt voldoende afstand houden erg tegen.
Heb je een mooi gaatje zet een ander hem er weer tussen.

Buiten de spits is het goed te doen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:44

Achterop inrijden is fout.
Maaaar stilstaan op de snelweg zonder een goeie reden is ook fout.

De VOA is geweest? Die geven jou de werkelijke uitslag van wie ''fout'' is.
Kunnen zoveel omstandigheden de uitslag doen veranderen,die mensen hebben ervoor geleerd.

Gelukkig is het relatief goed afgelopen.