Theoretische rijbewijs.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:41

Zo te lezen leer je inderdaad de vragen en niet de regelgeving.

Als je bv weet wanneer iemand wel of geen voorrang heeft dan kan je elke vraag draaien zoals je hem wilt, zolang je de regels toepast heb je het altijd goed.

Dus geen vragen leren maar regels. Dat is het enigste wat helpt. Regels snappen= examen halen, vragen weten= zakken.

Noeka

Re: Theoretische rijbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 13:47

Hulp krijg ik niet, allesinds niet van thuis uit want mijn mama snapt zelf nog amper de verkeersregels. Mijn voorrang ken ik heel goed zelf's, zo uit m'n duim als het moet. De verkeersborden ook, maar het loopt altijd fout met strikvragen... Daarstraks had ik een vraag, of ik mij zou mogen parkeren voor een garagepoort. Hier mag dat niet, dus ik duid aan '' nee ''. Mocht het blijkbaar wel? Dan was er een vraag waar op er een linkse pijl op het rijvak links getekend staat en of ik hier links af mocht slaan. Waarop ik antwoord ja, ook die was fout. Terwijl de pijl er effectief stond en het geen doorstreepte lijn was...

Het zijn voornamelijk strik vragen, en ik laat mij daar heel vaak aan vangen helaas. Ik leer op gratisrijbewijsonline.be of .nl (bestaat ook in Nederland) waar je van alles kan leren en lezen. Maar blijkbaar is het niet genoeg...

De eerste keer had ik 36 op 50 gisteren 40 op 50 en vandaag opnieuw 36 op 50. Ik had geen enkele fout op voorrang ofzo... Gewoon echte strikvragen waar ik me op laten vangen heb. Soms lijkt het wel dat ik alles vergeet eens ik in de rijschool toekom. Ik krijg zweterige handen... En ik ga beginnen twijfelen aanmezelf.

Ik ga het nog eens proberen met een boek van de rijschool... Maar pas volgende week, nu zit het me even te hoog. Heb heel de dag zitten leren voor niks.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:51

Doe je de oefentesten van het CBR zelf? Dat zijn namelijk dezelfde vragen als die op het examen kunnen komen, en je krijgt daarna ook vraag per vraag uitleg waarom dat ene antwoord juist is. De oefentesten zijn wel duur, je betaalt per oefentest, maar zakken voor een examen is ook duur.. Bij mij hebben die oefentesten van het CBR wel ontzettend geholpen, als je die kunt, kun je het examen ook.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:51

Ts: Huur of leen dan ergens een boek. Alleen d.m.v. de vragen leren red je het vaak ook niet.
Je zult echt het boek er bij moet hebben. Die van binnen en van buiten leren en dan pas weer vragen maken.
En met het examen krijg je echt niet de vragen die je gehad hebt met oefentoetsen. Veel lijken er ook (en ook veel niet), maar exact zul je ze niet tegen komen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 13:54

CBR? Wat is het CBR Suzanne? Ik doe nu die testen op die website dat ik hier net had vermeld. Iemand had mij die aangeraden omdat dat bijna dezelfde vragen zijn als op de examens. Ik betaalde er 3 euro voor en kan dan twee dagen leren... Misschien dat ik wel wat in de war ben, ben nu al drie dagen veranderd van website... Dat ik het op den duur helemaal niet meer weet blijkbaar. Ik heb gezien dat ze ook lessen geven, maar dat is pas na 5 keer proberen. Ik probeer het met een boek, en inderdaad zoals je zegt annepaardoes helemaal van binnen en van buiten leren...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:55

Ik mag hopen dat je het CBR kent :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:59

patatkraam schreef:
Ik mag hopen dat je het CBR kent :')

Je weet nu iig waarom ze niet door is. *haalt schouders op*
sommige mensen kunnen ook maar beter geen rijbewijs halen. :o

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:02

Ik was even vergeten dat jij in Belgie woont, dan ken je het CBR natuurlijk niet. Het CBR is bij ons het centraal bureau voor alle theorie examens en praktijk examens. Op de site kun je van hun dan oefentesten maken. Maar de regels verschillen wel iets in Belgie, dus dan zul je aan die testen niet veel hebben...

patatkraam

Hebben ze in belgie geen CBR dan? :')

patatkraam

waar rijden ze dan af?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:06

Dat dacht ik al... Lachen ze mij even gezellig uit omdat ik geen CBR ken :') Ik denk wel dat ik op de rijschool zelf ook wel oefeningen en zo kan doen en lessen nemen. Maar of er effectief zo iets bestaat als bij jullie... dat weet ik niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:07

Hier een Belg en ik ken het CBR wel. Is vrij bekent... In België doen we onze examens in Centrums voor het rijbewijs, die noemen "GOCA" meen ik.

Belgisch theorie examen hoef je echt geen universitaire voor te zijn dus ik snap eerlijk gezegd niet dat je daar zo vaak op kan buizen als je er voor leert :o
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-04-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:08

Ayasha schreef:
Hier een Belg en ik ken het CBR wel. Is vrij bekent...

Belgisch theorie examen hoef je echt geen universitaire voor te zijn dus ik snap eerlijk gezegd niet dat je daar zo vaak op kan buizen als je er voor leert :o

Kan met van alles te maken hebben he. Zenuwen, moeite hebben met lezen, etc

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:10

Worden er trouwens met school geen theorielessen geregeld? Ik heb namelijk middelbare school in Belgie gedaan, en in mijn 6de jaar kon iedereen gezamelijk het theorie examen doen. Op voorhand waren er dan theorielessen georganiseerd op school. Bij ons had ook echt bijna iedereen het meteen van de eerste keer. Ik dacht persoonlijk altijd dat het theorie examen in Belgie heel wat gemakkelijker was dan in Nederland :o
Maar het goed leren van het boek is echt wel belangrijk om te kunnen slagen, met alleen oefentesten haalt nagenoeg niemand het.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:12

Suzanne_J schreef:
Worden er trouwens met school geen theorielessen geregeld? Ik heb namelijk middelbare school in Belgie gedaan, en in mijn 6de jaar kon iedereen gezamelijk het theorie examen doen. Op voorhand waren er dan theorielessen georganiseerd op school. Bij ons had ook echt bijna iedereen het meteen van de eerste keer. Ik dacht persoonlijk altijd dat het theorie examen in Belgie heel wat gemakkelijker was dan in Nederland :o
Maar het goed leren van het boek is echt wel belangrijk om te kunnen slagen, met alleen oefentesten haalt nagenoeg niemand het.

Het zijn europese rijbewijzen dus waarom zou je dat denken? :?

Sommige scholen doen dat. De school waar ik zat doet dat bv pas sinds 2 jaar.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:14

Ayasha schreef:
Suzanne_J schreef:

Het zijn europese rijbewijzen dus waarom zou je dat denken? :?

Sommige scholen doen dat. De school waar ik zat doet dat bv pas sinds 2 jaar.

Ik dacht dat omdat ik meerdere vriendinnen heb die zonder te leren, en alleen wat door het boekje te bladeren, het examen hadden gehaald. En toen ik ze een CRB test had laten maken, ze bijna niks haalden :+ Maar bij het theorie examen moet je ook wel iets geluk hebben hoor, ik heb er 2 keer overgedaan, en mijn tweede examen was echt wel veel gemakkelijker dan het eerste examen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne_J op 25-04-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:19

Arabiertje* schreef:
Dat dacht ik al... Lachen ze mij even gezellig uit omdat ik geen CBR ken :') Ik denk wel dat ik op de rijschool zelf ook wel oefeningen en zo kan doen en lessen nemen. Maar of er effectief zo iets bestaat als bij jullie... dat weet ik niet.

Dan zou ik daar wel achteraan gaan als ik jou was.

Ik vond de theorielessen erg nuttig. Ben ook geslaagd met 0 fouten in de gevaarherkenning en 1 fout in de inzichtvragen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:21

Dan hebben die twee misschien net geluk gehad oid. Nu zijn er een paar dingen in Nederland ook nét effe wat anders dan in België. ik vermoed dat een Nederlander zal het ook vooral van geluk moeten hebben om zonder leren door een Belgisch examen te komen omdat een paar dingen toch nét anders zijn.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:31

Klopt wat je zegt Suzanne, als je 17 bent kan je via school inderdaad je theorie behalen. Ik kon dat ook, ik deed leercontract en die theorie zou na de examens plaats vinden. Het spijtige ervan is dat ik op mijn leercontract ontslagen ben voor mijn examens en dus binnen de 30 een andere plek zou moeten gevonden hebben, ik deed administratieve sector en niet alle bedrijven staan te springen voor een leercontracter aan te nemen dus ben ik moeten stoppen. Maar hier doen inderdaad alle scholen dat, ik zit alleen niet meer op school. :P Hier thuis op de testen haal ik genoeg, en ben ik er door maar op de examen zelf ga ik twijfelen en dan maak ik fouten. Soms lijkt het wel of ik alles vergeet, ik krijg zweet handen en voel me ongemakkelijk.

sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:45

Heb je een theorieboek in huis? Anders zou ik eens naar een bibliotheek gaan. Sommige hebben dat in hun assortiment zitten.
Waar ik woon hebben ze dat in rekken staan.

En de moed niet opgeven hé. Dat gaat wel lukken.
En anders moet je vanavond maar naar vt4 kijken: uit de weg.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:48

Haha ja, kan daar binnenkort nog aan gaan mee doen hé Sunday als het niet lukt. :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:51

Uit de weg is wel een geweldig programma :') Kijk maar naar Orkean, die zit al aan de 4de keer :D

Ach, ooit moet je het halen hoor :D

Ken je iemand die enorm goed is met zijn rijbewijs?
Dan moet je anders eens met 2 leren? Die persoon stelt jouw vragen en situaties,
jij antwoord en de andere persoon corrigeert?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:54

Tgoh niet zo derekt, kan het wel eens vragen aan m'n vriendje. Maar of dat effectief veel gaat helpen... Het zijn echt de kleine strikvragen die mij de das om doen. Want mijn voorrang's regels en verkeersborden ken ik echt goed. Heb ik goed voor geleerd, ik weet zelf's de profiel diepte en vanaf hoe ver je de mistlichten moet ontsteken of bij welke weeromstandigheden. Maar ik zeg het, eens ik daar zit dan lijkt het wel of ik alles kwijt ben.

Ik kan het eens vragen aan m'n vriendje, die komt in het weekend. En ik ga proberen om zo een boek te gaan kopen...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:10

Ga naar een deftige boekenwinkel oid, daar hebben ze meestal meerdere boeken.
Kies een boek waar er ook 'strik'vragen instaan.

Leren zonder boek, dat haal ik zelfs niet.
Ik heb m'n theorieboek 2 keer goed doorlezen, haalde op de KBCinternettest 18/50 ( :o ) maar was er wel direct door.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:15

Oh handige tip dankje!