creatief met cakejes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:21

merenque botercreme ....?

is dat geen drank :D
Don't shoot me if i'm wrong :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:22

Wat een ontzettend leuk idee! :D
GE-WEL-DIG! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:57

Dat heb je echt ontzettend leuk gedaan zeg!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 14:34

Thanks allemaal,
De cakejes waren zeer geslaagd, heb erg leuke reacties gehad van de kindjes, mama's en juffen *\o/*

Anne_mieke88 schreef:

nee, schat komt geen druppel alcohol aan te pas :')

Ga zo even proberen de werkwijze neer te zetten ;)

Anne_mieke88

Re: creatief met cakejes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:14

Ok ik dacht al whahaha, dat zou een mooie wezen voor de kindjes :P

Heb ook een keer cupcakes gemaakt met Liquer 43 er in maar dat was op 18 cupcakes topping maar 2 eetlepels dus dat id natuurlijk pinuts :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:16

Wat ontzettend leuk gedaan zeg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:20

Wat gaaf! Ziet er prachtig uit. :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:24

Mooi dat het een succes was!
Kan ook haast niet anders.. :D
Ben zeer benieuwd naar het recept!
Mijn zus is een cupcakejes fan dus die moet dit maar eens gaan maken als ze terug is uit Turkije :j
En in de tussentijd probeer ik het ook wel even haha.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 15:34

De werkwijze.

Dit heb je nodig ;)

Afbeelding

cupcakemix, fondant, uitstekers, smaakmaker, kleurstoffen, look o look lollies, tylose, kleine zilverkleurige eetbare pareltjes, spuitzak en spuitmondje, leuke vrolijke vaasjes en zaadjes,

Dit zijn de vlinderuitstekers, ik heb alleen de kleinste gebruikt
Afbeelding

en deze heb ik voor de bloem onder de lollie gebruikt ook de kleinste van de twee, maar je kunt ook een andere bloemuitsteker gebruiken, wat jezelf leuk vind ;)
Afbeelding

Je begint eerst een dag van te voren met het mengen van de tylose in de fondant. Dit is om de fondant steviger te maken zodat de bloemblaadjes wat harder worden waardoor ze netjes aan de lollie vastgeplakt kunnen worden.
Dit is Tylose, je hebt 1 volle theelepel nodig op 250 gram fondant.
Afbeelding
Ik kleur de fondant ook meestal gelijk dan kan de kleur nog mooi intrekken. Ik heb gekozen voor blauw, roze, geel en natuurlijk gewoon wit voor de vlinders.
Dit laat je dan een nacht rusten ;)

Dag 2

Nadat de fondant een nacht gerust heeft begin je met de vlinders. Eerst vouw je zilverfolie in de vorm van een "w" daar leg je de uitgestoken vlinders in zodat ze kunne drogen met hun vleugeltjes omhoog zoals hier
Afbeelding

Daarna ga je de bloemen uitsteken uit de gekleurde fondant, ook deze leg je te drogen op de zilverfolie. Ik heb grote bloemen uitgestoken en hele kleintjes. de grote zijn voor onder de lollie dat worden de bloembladeren, de kleintjes voor onder op de botercreme (het gras)
In de grote bloemen prik je in het midden een gaatje in tergrote van het lolliestokje(er moet inmiddels de lollie doorheen
Afbeelding

Dag 3
Begin ik met het maken van de botercreme. Hiervoor heb je nodig eieren, fijne suiker en goeie boter.
Afbeelding

De uitleg heb ik even gekopieerd van een site is wat makkelijker :+

140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram roomboter* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding) op kamer temperatuur en in stukjes.
* op erg warme dagen is het verstandig een gedeelte van de roomboter door margarine of kokosvet te vervangen (maximaal de helft). Dit zorgt voor meer stabiliteit van je crème.

Werkwijze:
Neem een kom die op een pan heet water past. Handig is de kom van je mixer als die hittebestendig is. Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar. Zet de kom boven de pan met kokend water; dit wordt ook wel au bain marie genoemd. Blijf nu voortdurend kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom uit de pan en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt. Dit duurt zo'n 10 minuten. Zet nu de mixer op een lage stand en doe de boter er stukje voor stukje erbij, terwijl je blijft mixen.

Als alle boter opgenomen is, zet je de mixer op een hogere stand en klop je de crème totdat hij er luchtig uitziet. Voeg eventuele smaakmakers toe, meng goed met een spatel en schraap langs de randen van de kom. Mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit en voelt zijdezacht aan. De meringue botercrème is een week te bewaren in de koelkast. In de vriezer 3 maanden houdbaar.

Als de botercreme in de koelkast staat begin je met het bakken van de cupcakes. Ondertussen als de cupcakes staan af te koelen begin je met de voorbereidingen van de bloemen.
Nu heb je de lollies nodig en wat lijm deze maak je doormiddel van wat poedersuiker te vermengen met een druppeltje water.
De lollie strijk je aan de onderkant in met de poedersuikerlijm en vervolgens pak je een van de grote uitgestoken bloemen en schuift deze voorzichtig tegen de onderkant van de lollie, even voorzichtig een beetje aandrukken (wel niet te hard anders breken de bloemblaadjes) en op de kop laten drogen, zo lijm je vervolgens alle lollies.
Dan pak je de kleine zilveren pareltjes dit word het kerntje van het kleine bloemetje. Ook hier voorzichtig een piepklein druppeltje lijm in het midden van het kleine bloemetje en dan vervolgens het pareltje erin leggen.
Als dit alles gebeurd is kan dit weer mooi drogen.

Ondertussen zijn de cupcakes afgekoeld en beginnen we met het maken van het gras. Haal de botercreme uit de koelkast en maak de spuitzak ondertussen klaar.
Ik gebruik wegwerpspuitzakken vind ik makkelijker. Je hebt dit spuitmondje nodig met allemaal kleine gaatjes voor het gras te spuiten
Afbeelding

Vul vervolgens de spuitzak en spuit het gras op de cupcakes en druk voorzichtig de kleine bloemetjes in de botercreme.
de basis van de cupcakejes zijn klaar. Zet de cupcakes in de koelkast zodat de botercreme weer kan opstijven.
Ondertussen doe je in elk vaasje de zaadjes en eventueel de beschrijving van de pootwijze.
(Ik heb bloemetjeszaad gekocht en de zaadjes verdeeld in kleine kralenzakjes, de verpakking van de bloemzaadjes heb ik onder de scanner gelegd en zo in het klein uitgeprint en eromheen gevouwt.

Dan haal je de cupcakes uit de koelkast en pakt de lollies en steekt ze voorzichtig in de cupcake. Doe dan een druppeltje poedersuikerlijm op de bovenkant van de lollie en plakt de vlinder erbovenop.
Het resultaat
Afbeelding

succes en ik ben benieuwd naar jullie cakejes :D

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:52

Wat zijn ze onwijs leuk geworden Melanie..
Erg crea gedaan !
Vooral de vaasjes vind ik erg leuk.

Even gauw weer in je profiel gespiekt en wat is ze gegroeid zeg, knap meiske !!
En nu op naar de basisschool, wat gaat het toch rap zeg..
Lijkt als de dag van gisteren dat we met zijn allen in spanning zaten in het zwangerschapstopic..
:*

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:44

Echt super leuk zeg! Ben je al langs geweest in het taarten topic? Denk dat ze het daar ook wel leuk zullen vinden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:46

Ik ga het zeker onthouden, het ziet er zo vrolijk uit. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:54

melanie_h schreef:
Sonja schreef:
Ik lach me eerlijk gezegd krom om al die moeders die elkaar af proberen te troeven met de mooiste tractaties. Soort vrouwelijke piemelnijd :))

Ik vind het gewoon leuk om te doen en dat ik nou iemand wil overtreffen nee, maar ik vond nadat ze van de week weer thuiskwam met een bellenblaas de 5de op rij dat is toch niet meer leuk.

Dat ze elkaar willen overtreffen krijg ik hier ook altijd het idee.
Dat waren dan van die snoepzakjes met marshmallows in naamvorm en hele creatie's eraan.
Het een nog mooier dan het ander en dan is het toch sneu als je eigen kind alleen een snoepzakje uitdeelt.
Maar zonder dollen 2,50 per creatie x 20 kinderen = :oo
Ik vind het erg duur voor een simpele kindertraktatie.

Maar je hebt het prachtig gemaakt hoor, erg mooi. Zoiets zou ik eerder doen voor het kinderfeestje thuis.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:13

Erg gaaf gemaakt...Daar mag je dochter trots op zijn.

Het verhaal van de 1 mooier dan de ander vind ik bij ons op school wel mee vallen moet ik zeggen.Wat je bij mijn dochter in de klas veel terug ziet komen zijn de (te veel) gevulde snoepzakjes,soms zelf gemaakt maar vaak zo gekocht een dat was het wel.
Persoonlijk wil ik niet beter zijn dan een ander of het mooier hebben dan een ander maar vind het wel leuk om met iets "aparts"te komen.
Eerste jaar ijsjes gemaakt van zo'n koekijsbakje.Smarties erin 2 half ronde spekken erop en licht breekstaafjes als lepel zijnde.
Tweede jaar schatkistjes gemaakt van rechthoekcakejes.Fondant erom,pepernoot verkleed als juweel,zilverpoeder en 2 chocomunten erin gestoken.
Kost een hoop moeite wat ik niet doe om een ander te overtreffen.
.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:37

idd loontje, ik vind het gewoon leuk om te doen. Het kost veel werk en je bent misschien iets meer kwijt maar gewoon het plezier wat de kinderen erin hebben is gewoonweg erg leuk.
Ik wil gewoon dat mijn kind wat leuks kan trakteren wat niet zo standaard is.
Ik heb het idee voor volgend jaar ook al klaar :D

loontje, hartstikke leuk je kindertattoowebsite, je zit net wat te ver weg voor ons maar een erg leuk idee :j

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:39

maartje_h schreef:
Wat zijn ze onwijs leuk geworden Melanie..
Erg crea gedaan !
Vooral de vaasjes vind ik erg leuk.

Even gauw weer in je profiel gespiekt en wat is ze gegroeid zeg, knap meiske !!
En nu op naar de basisschool, wat gaat het toch rap zeg..
Lijkt als de dag van gisteren dat we met zijn allen in spanning zaten in het zwangerschapstopic..
:*

Dank je. Het gaat idd erg snel, ze word al zo'n grote meid.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:45

Nou, heel erg bedankt voor de werkwijze!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:40

-> VT

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:31

Maar hoe heb je zo'n bloempotje gevonden die precies de grootte van een cake'je heeft?

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:36

Anne_mieke88 schreef:

Google maar eens op meringue :')

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:19

anneliesdj schreef:
Maar hoe heb je zo'n bloempotje gevonden die precies de grootte van een cake'je heeft?

gewoon goed zoeken :') nee, ik heb gekeken voor leuke kleine vaasjes en deze paste toevallig precies :D

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:15

Wat ontzettend gaaf zeg! Die ga ik onthouden :D

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:48

melanie_h schreef:
idd loontje, ik vind het gewoon leuk om te doen. Het kost veel werk en je bent misschien iets meer kwijt maar gewoon het plezier wat de kinderen erin hebben is gewoonweg erg leuk.
Ik wil gewoon dat mijn kind wat leuks kan trakteren wat niet zo standaard is.
Ik heb het idee voor volgend jaar ook al klaar :D

loontje, hartstikke leuk je kindertattoowebsite, je zit net wat te ver weg voor ons maar een erg leuk idee :j

In verhouding kost het inderdaad meer werk maar goed zolang de kids het leuk vinden hahaha.Zou ben ik ook altijd uren bezig met huis versieren.Gewoon omdat het leuk is en de reactie van een kind is goud waard.
Herkenbaar hoor dat alvast vooruit denken.Heb ik ook last van haha.

Dank je wel.Vind het ook erg leuk om te doen die tattoo's.Het is maar net wat iets te ver is;) Heb een auto maar ben van mening dat iets extra's op een feestje ook betaalbaar moet zijn en blijven.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:26

Wat ontzettend leuk !! Ziet er super uit :D
Heb even in je profiel gespiekt, wat een ontzettend mooi meisje is je dochter zeg! :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:16

suuuuper leuk!!

Niet om het een of ander hoor maar je Tylose ( al heb ik geen enkel idee wat het is ) lijkt me een klein beetje over de datum heen :P of zit er iets anders in haha :D