Oh ik gebruik voor dat soort dingen (geen boeken maar wel bewijzenmappen en soms wat dingen voor school die geprint en ingebonden moeten) altijd InDesign.. Maar dat is een duur grapje en imo niet echt heel makkelijk te leren (ik heb er in ieder geval aardig moeite mee gehad)
_Jessie
Geplaatst: 27-03-12 15:36
Graag gedaan hoor ik hoop zelf ook dat ik mijn boek ooit tegen kom in de winkel haha
hier ook een InDesigner
Wilawander
Geplaatst: 27-03-12 15:36
Mijn boeken zijn hier te vinden http://www.grasparkieten-boeken.webs.com/ Heb ze in kleine oplage in A4 laten drukken. Was niet in de planning daar het een E-book zou worden maar er was zoveel vraag naar een gedrukte versie dat ik dat dan heb laten doen.
Ben nu zo goed als klaar met deel 4 en deel 5 is geheel geschreven en moet ik nog werken aan de layout. Doe alles zelf en heb iemand die corrigeert. Want sinds ik in het buitenland woon is mijn NL zeer verslechtert.
Mijn broeken zijn informatief. Dus ook veel voorbeeld foto's en tekeningen. Ben nog bezig met een leesboek. Daar heb ik wel een vraag want die wilde ik ooit eens laten drukken op denk A5? is denk ik het mooist? maar welk lettergroote kan ik het beste nemen? Ik gebruik verdana.
Ik gebruik word van 2010. Bevalt me goed. En zet deze dan om naar PDF als deze naar de printservice gaat.
Daantje
Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 15:37
Nou als dit topic tegen die tijd nog loopt moet je ons maar even op de hoogte houden als je wilt
Warbling InDesign is een soort programma als Word of dan net weer anders?
Geplaatst: 27-03-12 15:46
Joh, voor het typen kun je je verhaal toch lekker in Comic Sans laten staan, als jij dat fijn vind
Ik typ zelf eigenlijk alles direct in Indesign, direct met opmaak. Vind ik zelf fijn, maar voor puur typwerk voldoet word prima hoor. Denk ik althans, heb al in geen 5 jaar meer word gebruikt Webteksten schrijf ik in text edit (mac) en vroeger gewoon in kladblok haha Indesign is overigens een DTP programma, een stuk uitgebreider dan word.
Ik heb zelf overigens afgelopen jaar wel een poging gedaan tot NaNo, maar na een week brak ik mijn pols en toen ging het typen niet zo lekker meer hahahaha
@wilawander; ik ben zelf van mening dat bij gedrukte tekst een font met schreef lekkerder leest ivm meer onderscheidende tekens en daardoor dus sneller herkenbaar. Ook helpt een schreef de lezer wat makkelijker door de tekst heen imo. Verdana leest wel lekker qua webteksten en ook in een info-folder ofzo, maar voor echt lange teksten kies ik toch eerder voor een times, of, weer eens wat anders, book antiqua ofzo
_Jessie
Geplaatst: 27-03-12 15:48
InDesign is een, plat gezegd, tekstverwerkings programma. Misschien zegt Qwuark Expres je wat? InDesign is de opvolger daar van. Maar zoals Neej al aangeeft, een DTP programma Ik kan niet meer zonder
Voor een Leesboek is A5 inderdaad een beter formaat. Font grote 10, 11 of 12 zou ik aanhouden daarvoor. Maar voor een leesboek is een schreef lekkerder lezen. Zeker als het alleen maar tekst is. Dit vormt namelijk een onzichtbare lijn onder de tekst waardoor je je regel makkelijker kan volgen.
Neej: We antwoorden lekker tegelijk haha
wilaWander: mag ik vragen hoeveel je inmiddels hebt verkocht van die parkieten boeken? Kosten eruit kunnen halen? Hou er rekening mee dat leesboeken vaak minder goed verkopen (heb ik mij laten vertellen)
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 27-03-12 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Daantje
Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 15:50
Mag ik dan vragen wat je dan nog zoal meer doet als je een stuk typt waarvoor Indesign beter is? Het enige wat ik namelijk doe is gewoon weg typen, opslaan en soms het font en formaat veranderen en dat is het wel zo ongeveer...
Oh jeetje wat balen van je pols! Nou hopelijk ben je daar weer helemaal goed van genezen
Al dat DTP zegt me gewoon weg helemaal niets, ik ga google er is even bij pakken
Duidelijk dan pas ik het lettertype aan. Voor de informatieve boeken was ik met de leesbaarheid zeer tevreden maar was ook A4.
Ja heb de kosten er uit daar heb ik wel voor gezorgd. Heb mensen laten bestellen en betalen voor een bepaalde datum en deze dan eerst laten drukken. Door vele intresse nog een keer laten drukken. Heb van elk boek ca. 40 boeken verkocht en dan nog in CD vorm. Heb niet het geld erliggen om een grote oplage te laten drukken, best jammer want heb nog vele aanvragen binnen gekregen. Mensen hebben liever wat in d e hand dan een CD. Iets wat ik niet verwacht hadt ook mede omdat de prijs voor een boek door het zelf drukken best hoog lag. Toch kozen vele voor een gedrukte versie.
Hmm wat was je oplagen dan? 40 boeken per versie? Ik vind het zo lastig in schatten. Ik zou het zo ongelofelijk graag in eigen beheer uitgeven. Nu heb ik vrienden die een boekenwinkel hebben (Bruna), heb vrienden in de bibliotheek en een uitgebreid netwerk van fantasie liefhebbers (ik schrijf alleen maar fantasy ). Daarnaast mensen die standjes hebben op fantasie beurzen maar ja ga je het verkocht krijgen. Ik vind het wel knap! Misschien dat ik je nog wel eens PB
Als je echt een leesboek hebt is het natuurlijk wel goedkoper. Foto's en in kleur dan loopt de prijs al enorm op en bij was dan ook het formaat groter. Ik heb reclame gemaakt op parkieten forums, op mijn vrij druk bezochte kweeksite en inmiddels ook een eigen boeken site en via MP.
A dit is inderdaad een idee! Ga ik in gedachten houden
Neej
Geplaatst: 27-03-12 16:24
@wilawander, Voor infoboeken is schreefloos vaak ook prima hoor, ik heb zelf ook vorig jaar een infoboek gemaakt (was voor een schoolproject) met een schreefloze letter, maar dat is toch net ff anders lezen dan echt een 'leesboek' zeg maar
@_jessie hahaha ja we gaan lekker tegelijk hahaha Heb je trouwens al eens gekeken naar POD uitgevers? Ik ken vooral FreeMusketeers maar er zijn er nog wel meer, daar kun je het in semi - eigen beheer uitgeven maar zit je niet met oplages enzo.. geloof ik iig..
@daantje, Indesign is een opmaakprogramma. voor het schrijven van platte teksten heb je dat in principe niet nodig, ik zou me er ook niet al te veel in verdiepen (het is ook nogal een duur programma hahahhaa ) Het voordeel van indesign is dat je de opmaak veel uitgebreider kunt regisseren dan in word bijvoorbeeld, en dat vind ik fijn, dus zodoende werk ik graag in InDesign
Laatst bijgewerkt door Neej op 27-03-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 27-03-12 16:25
Ik heb in juni 2011 mijn eigen boek uitgegeven. Geen verhalen boek, maar een leerboek: "Paardenfotografie" ISBN: 978-90-816939-2-9
Dat was een hele reis, want ik heb alles helemaal zelf gedaan (op het drukken na uiteraard).
Alles zelf geschreven, zelf de foto's gemaakt, de opmaak helemaal zelf gedaan... En toen dat allemaal klaar was ben ik offertes gaan vragen bij drukkers.
Heb toen bij de drukker 1.000 exemplaren op A4 formaat hardcover fullcolor laten drukken (112 pagina's).
In eigen beheer verkocht. En daarnaast ook via mediaboekservice de overige distributie laten lopen (zij leggen 't weer in ruitersport zaken enzo).
En ze liggen ook in de bibliotheek (bij wijze van hooooooge uitzondering, want normaal doen ze dat niet met boeken due in eigen beheer uitgegeven zijn).
Ik ben nog geen jaar verder, en heb er al 700 van de 1.000 verkocht. Dus ik moet binnenkort de 2e druk laten drukken.
_Jessie
Geplaatst: 27-03-12 16:28
@ Neej: Ja dat kan inderdaad ook nog ja! Maar ik heb een bepaalde uitgever op het oog. Daar moet en zal mijn boek onder gebracht worden
Er melden hier zich steeds meer mensen die ervaring hebben met het uitgeven van boeken leuk!
Ik denk dat er best veel mensen zijn die als droom hebben om ooit nog 'ns een boek uit te geven, dus het verbaasd me niet dat er veel reactie op het onderwerp komt.
Ik had van jou al heel veel info gekregen wat betreft het uitgeven van een boek Femke. Daar noemde je een hoop punten die me nog steeds doen twijfelen of ik het wel zelf ga uitgeven. Maar lijkt me zo onwijs gaaf om het zelf te kunnen doen.
Topic ga ik ook eens doorlezen dank je voor de link!
Ik denk dat 't voor een groot deel komt omdat mensen denken dat het niet in hun bereik of in hun macht ligt om dat ook daadwerkelijk te doen.
Sterker nog, 3 maanden voordat m'n boek gedrukt werd, dacht ik dat zelf ook nog niet. Ik had verhalen gehoord van drukkosten van tienduizenden euro's. En dat kon ik echt niet ophoesten.
Maar met de komst van de digitale druk, hebben veel drukkers echt concurrerende prijzen moeten maken om te blijven bestaan. Dat heeft de prijzen enorm gedrukt.
Ik kon voor een paar duizend euro m'n boek laten drukken. Dat geld heb ik gespaard door het boek eerst digitaal te laten verschijnen (als pdf). Ik had niet verwacht dat het allemaal zo snel zou lopen, maar 3 maanden na het verschijnen van het digitale boek, kon ik plotseling naar de drukker om het toch te laten drukken.
Uiteraard had ik al wat aanbiedingen gekregen van uitgevers en andere partijen die ook wel wilde investeren. Maar het scheelt echt zó veel geld als je het door een uitgever laat doen. Vaak krijg je als schrijver dan maar zo'n 10 á 15% van de winst. Nu krijg ik 100%
Precies Femke zo dacht ik er ook over. Je hebt een hoop werk en krijgt er weinig voor terug. Mijn nadeel is dat het onderwerp niet zo intressant is voor een grote groep. Iets wat jij wel hebt wat ook te zien is aan je aantal verkochte boeken.
Ik vondt het overigens geweldig toen ik mijn eerste exemplaren in de hand hadt.
Ik heb dat probleem dus ook met mijn boeken denk ik. Zijn leesboeken, die zijn er al echt miljoenen. Onderwerp fantasy, daar zijn ook het duizenden boeken over dus verkoop dat zelf maar eens