gezin en beide ouders werken hoe doen jullie dat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:21

Wij hadden eerst een gastouder, ik werkte toen parttime en ook vooral op de tijden dat mijn man thuis was.

Nu is mijn schoonvader met pensioen en mijn schoonmoeder werkt nu ook niet meer, dus gaat ze naar naar mijn schoonouders, Inmiddels zit mijn dochtertje ook al een tijd op de kleuterschool, dus ook dat scheelt enorm.. Daarbij werk ik 5 ploegendienst, zodat ik ook regelmatig door de week thuis ben..
Vanmorgen was ik om 6 uur klaar met werken en heb haar naar schoon gebracht, van 9 uur tot half 12 geslapen en haar van school gehaald.. enige nadeel daarvan is wat slaap te kort haha :P

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:21

Boras schreef:
simongek schreef:
Dat heb ik dus ook. Bij een kinderdagverblijf kunnen ook vreselijke dingen gebeuren.

Ik heb wel een gastouder via Berend Botje. (hebben ook kdv)

En als je kijkt naar veiligheid vond ik het bij mijn gastouder veel veiliger. Als ik zag hoeveel kinderen er op een groep zaten en dan ook nog grotere kindjes. regelmatig donderde er 1 ergens vanaf of ouders kindjes stonden op de vingers van mijn kleintje. :j

babies in een wippertje die even een zetje kregen van een ouder kindje. nee kreeg er de rillingen van. :D

Dat is ook weer waar. Maar van kindermisbruik krijg ik nog erger de rillingen |(

Ja en dat gaat jouw kindje straks ergens te spelen en dan ? Weet je ook nooit wat daar gebeurt. zo blijft het helaas.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:24

Opa's en oma's zijn voor mijn geen optie. Ik vind dat die vooral opa of oma moeten blijven en niet een ouderrol op zich moeten gaan nemen, wat je toch in veel gevallen dan wel gaat zien. Ik ben gelukkig tot nog toe thuis kunnen blijven. Mijn zoontje is net 4 en mijn dochtertje is net 2. Ik wil wel graag weer aan de slag, maar het regelen van opvang heeft mij tot nog toe hiervan weerhouden. Als hete cht zou moeten dan zou ik gaan voor een gastouder aan huis. indien mogelijk. Zodat de kids in hun eigen veilige omgeving kunnen blijven en ze gewoon naar psz en school gebracht kunnen worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:32

LCharlotte schreef:
Opa's en oma's zijn voor mijn geen optie. Ik vind dat die vooral opa of oma moeten blijven en niet een ouderrol op zich moeten gaan nemen, wat je toch in veel gevallen dan wel gaat zien.

Daar moet je idd mee uitkijken :j
Bij ons ging de kleine man 1 dag naar Opa en Oma van vaders kant en 1 dag kwam mijn moeder bij ons.
Vanaf 1 april wordt het 3 dagen kdv en 1 dag Oma bij ons. Je betaalt je scheel aan kinderopvang! :P

TS: ik hoop dat je een passende oplossing kunt vinden!

Vanessa24

Re: gezin en beide ouders werken hoe doen jullie dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:04

Ik werk 4 dagen, mijn man is om de week op een vrijdag vrij. Wij hebben gekozen voor een gastouder. Op maandag, dinsdag en om de vrijdag is zijn bij de gastouder. Op donderdag gaat ze naar oma. Op woensdag en om de vrijdag is ze thuis met een van ons.
De gastouder die ik heb, staat geregistreerd bij zo'n landelijk registratiepunt. Dat betekend dat zij alle papieren in huis heeft die ieder ander leidster op het KVD ook heeft. Mijn gastouder krijgt 1x per jaar (of was het 2x) een bezoek van het GGD, die loopt het huis na, kijkt of alle papieren en het huis in orde is. Ze komen overigens zonder waarschuwing vooraf.

Mijn dochter vind het hartstikke leuk om naar haar te gaan. Zij heeft maximaal 4 kinderen per dag (zij mag er 6 hebben, waarvan er maximaal maar 2 kinderen mogen zijn die nog niet lopen). Als ik daar voor de deur sta, en zij doet open, dan begint mijn dochter te zwaaien en te kraaien. Als de andere kinderen er nog zijn en mijn man haalt haar op, dan begint ze te huilen want ze wil nog helemaal niet weg.

Wij kregen ook telefoontjes van ander gastouders die nog een plekje voor haar hadden. De een is meer gericht op de pedagogische kant, en de ander is vooral een oma die het gewoon gezellig wil maken.
Dus je kunt zelf een keus maken wat voor soort gastouder jij voor je kind wenst. De mijne is wel op een pedagogische manier bezig, maar niet continue en altijd. Dat vind ik prima.. ze komt met suggesties als zij denkt dat mijn dochter ergens aan toe is, zoals een boterhammetje eten, en daar zijn wij heel blij mee.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:11

Ik dacht het daarstraks helemaal gevonden te hebben.
Maar nu ik zo aan het rekenen ben met toeslagen en wat ik straks eventueel ga verdienen en wat het uurgeld is van de gastouderopvang. Hou ik gewoon helemaal niks over }:0 :n
Het kan toch niet zo zijn dat je niks overhoudt.
En volgens mij heb ik toch echt niet mis gerekent

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:29

Wij hebben een dochtertje van 6,5 maand.
Manlief werkt fulltime, ik 3 dagen op een kdv. Fay gaat dan mee, maar op een andere groep. Geen korting oid, betalen net als alle andere ouders.
Het is erg duur, maar wij verdienen meer dan we moeten betalen. En zo komen we de maand nog prima rond. Ik kan mijn kleine dus ook onder werktijd eens even knuffelen en blijf ik wel goed genoeg op de hoogte van wat ze doet en hoe het gaat :D

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:37

Mijn ouders werkten allebei 36 uur, dus 4 dagen en een halve dag thuis werken.
Bleven er nog 3 doordeweekse dagen over en voor die dagen hadden ze een oppas gevonden die ze volgens mij gewoon zwart betaalden maar ik weet niet of dat vandaag de dag nog zo makkelijk gaat..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:03

Wij werken ook allebei, mijn man op dit moment 32 uur (vier dagen) en ik fulltime (4,5 dag). Onze dochter zit al weer op de kleuterschool. Omdat ik 800 meter van ons huis werk, breng ik haar zelf naar school. Mijn man is woensdag vrij en ik vrijdagmiddag. In totaal hebben wij ongeveer 6 uur opvang nodig in de week. Ik werk ontzettend veel over, maar dat is gelukkig altijd 's avonds. Ik kan haar zelf op bed leggen en dan weer terug naar kantoor. Mijn man moet regelmatig naar het buitenland voor zijn werk, dan neem ik de woensdagmiddag vrij. Wij hebben allebei een werkgever gezocht die open staat voor de combi werk en gezin. Wij hebben allebei flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken.

Toen ze nog niet naar school ging, ging ze naar de kdv. Afhankelijk van de banen/studie die we op dat moment hadden 2, 3 of 4 dagen in de week. Ze is er altijd met veel plezier naar toe gegaan. Wij hebben bewust gekozen voor de kdv, omdat gastouders tot augustus 2010 niet gecontroleerd werden door de inspectie. Ik had meer vertrouwen in de kwaliteit en veiligheid op de kdv. Bovendien in mijn omgeving helaas ook een paar keer meegemaakt dat gastouders opeens wilden stoppen of minder dagen wilden opvangen, dat was voor ons allemaal te onzeker. Ondertussen is er m.b.t. gastouders gelukkig ook meer controle. Voor ons kwam dat 'te laat', onze dochter was al zo op haar plaats op de kdv dat we niet meer wilden switchen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:27

jelledaantje schreef:
Ik dacht het daarstraks helemaal gevonden te hebben.
Maar nu ik zo aan het rekenen ben met toeslagen en wat ik straks eventueel ga verdienen en wat het uurgeld is van de gastouderopvang. Hou ik gewoon helemaal niks over }:0 :n
Het kan toch niet zo zijn dat je niks overhoudt.
En volgens mij heb ik toch echt niet mis gerekent

Ik heb even gekeken naar wat wij betalen:

In januari is ze 49,5 uur geweest. Ik moest aan de gastouder (en het bureau) totaal 242,25 betalen en heb ca 160 euro toeslag terug gekregen. Wat inhoudt dat ik zelf maar rond de 82 euro heb moeten betalen. Ik vind dat niet duur.

En ja je bent altijd bang dat dat soort dingen jouw kind kunnen gebeuren. Je moet er niet aan denken dat je kind misbruikt wordt. Maar je moet toch ook een beetje op je medemens durven vertrouwen anders kan je helemaal niks meer... Ik heb wel het vertouwen in mijn gastouder.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:38

Nee, je kan ze ook al niet zomaar meer mee geven op schoolreisje :n

Met die toeslag is het inderdaad te doen..

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 07:59

kaygee ik kom op een hele andere berekening uit wat doe ik dan fout.
Heb alle stappen nagelopen maar kom toch steeds op hetzelfde uit.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:28

Om die redenen ben ik dus 's avonds gaan werken als mijn vriend thuis is. Behalve op de maandag, dan is mijn vriend vrij, en de donderdag, dan wil mijn schoonmoeder oppassen. Ik ben dus niks kwijt aan kinderopvang, wat echt een zegen is dadelijk met 3 kinderen.
Het is wel zwaar, want je ziet elkaar nauwelijks, maar ik vind het het wel waard. Ik kan de kinderen zien opgroeien en verdien een leuk bedrag bij. Neemt niet weg dat als de kinderen dadelijk allemaal op school zitten, ik overdag ga werken.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 09:47

Dan is het indd een stuk makkelijker als ze op de basisschool zitten.
Aanvankelijk wilde ik dus eerst wachten tot mijn oudste aan het eind van het jaar naar school ging en dan kon mijn jongste naar het kdv.
Maar wil het financieel gewoon goed blijven hebben zeker met 2 kinderen dus begin nu eerder.
Stel dat mijn man opeens geen overuren meer kan draaien dan krijgen we gewoon een probleem en wil dat voorblijven.
Want meestal als dat het geval is ben je gewoon te laat.
En ben je niet zeker dat je binnen zoveel tijd een baan hebt gevonden en zeker niet die past in je gezinsituatie.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:38

jelledaantje schreef:
kaygee ik kom op een hele andere berekening uit wat doe ik dan fout.
Heb alle stappen nagelopen maar kom toch steeds op hetzelfde uit.

De kindertoeslag die je krijgt is inkomensafhankelijk. Als het gezamelijk inkomen van je man en jij ( relatief) hoog is, krijg je (relatief) weinig kindertoeslag.

Een voorbeeld:

http://www.kinderopvangwalcheren.nl/nl/ ... len%3F.htm

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:53

Wij zitten qua inkomen vrij hoog hoor en krijgen toch veel terug.

Misschien dat jullie dan nog meer verdienen dan wij. Dat kan natuurlijk.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 14:45

Dat denk ik niet weet haast wel zeker haha.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:51

Ik ben op de taxi gaan rijden. Hierdoor kan ik mijn eigen rooster maken. Mijn man werkt onregelmatig en in de uren dat hij vrij is, werk ik. Dit is heel wisselend, maar hierdoor is er altijd iemand thuis...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:09

Ik werk ook in de middag en avonduren, en draai slaap en weekenddiensten. Wij hebben 1 dochtertje van 2. Er is alleen opvang nodig als ik vergadering heb (1 ochtend in de maand) of incidenteel en dat is tot nu toe altijd te regelen met familie. We hebben in de beginperiode ook een tijdje gebruik gemaakt van een gastouder maar omdat ik geen dagdiensten meer draai is dit niet meer nodig. Ik vond het wel heel fijn, gewoon bij iemand thuis en erg flexibel.

Met al die verhalen van tegenwoordig ben ik niet bang om mijn kind ergens anders achter te laten, hoort m.i. bij het proces van loslaten en een stukje vertrouwen geven aan je medemens. Als je uitgaat van de angst dat er iets zou kunnen gebeuren dan kom je nergens meer.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:27

ik werkte toen mijn dochter klein was 5 dagen in de week in een fabriek in de dagdienst . Mijn schoonmoeder kwam dan als ik en mijn man allebei dagdienst hadden om 7 uur bij ons thuis . Mijn man werkt in 3 ploegendienst , als hij om 3 uur moest beginnen dan kwam ze om half drie en bleef dan bij ons thuis tot ik om 5 uur thuis kwam , dan at ze bij ons en ging ze weer naar huis . En als mijn man nachtdienst had dan kwam hij om 7 uur thuis , bleef hij wakker tot 10 uur tot zijn moeder kwam en dan ging hij naar bed en bleef zij bij ons tot ik weer klaar was met werken . Nu is mijn dochter 14 jaar en heeft ze geen oppas nodig en heeft ze gewoon de sleutel van huis en kan ze er gewoon erin . Maar dat was voor ons toen der tijd een ideale oplossing , onze dochter kon gewoon in haar eigen vertrouwde omgeving blijven en toen ze naar school ging dan bracht oma haar naar school en kon ze in de tussentijd gewoon lekker haar eigen ding doen .

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:22

jelledaantje schreef:
Dat denk ik niet weet haast wel zeker haha.

Das knap ;)

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 08:09

kaygee bedoelde het niet zo maar bedoelde dat jullie zeker te weten meer verdienen.
Ik bedoel dus dat ik zeker weet dat wij niet meer verdienen.
Dus kwam een beetje verkeerd over haha sorry daarvoor.
Jij zal ook wel denken ;)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:31

=> LZP

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:53

Ik werk 2 dagen in de week en hou er idd niks aan over als ik het moest betalen. Nou is het geld wat ik verdien 'mijn geld' en betaalt mijn vriend de opvang maar voor het geld kon ik dus beter thuis blijven :j
Ik moet wel zeggen: ik zit in 2 verschillende leeftijdsgroepen, dus verschillende opvangadressen, 1x 0-3 jaar en 1x 3-12 jaar. Straks als het alleen de naschoolse opvang is, ishet toch een stuk eenvoudiger.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 07:41

Even een UPDATE
Beide kindjes gaan nu 2 dagen naar kdv.
Wat bleek nu de fout lag toch bij mij. Omdat ik er telkens niet uitkwam heb ik de belastingdienst gebeld en gevraagd of hun het voor mij wilde berekenen.
Hij vroeg zich ook af waar dan de fout lag waardoor ik maar elke keer zo'n laag bedrag kreeg.
Nu blijkt achteraf waar je de opvanguren moet invullen had ik per week ingevuld maar dat moet dus per maand.
Oeps foutje.

Dus toen kreeg ik natuurlijk bij het invullen van de juiste uren per maand een heel ander bedrag terug.
Maar gelukkkig is alles goedgekomen en kan ik nu met een gerust hart gaan werken.

gr danielle