Kinderen alleen op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:23

Miryamk schreef:
Ik vraag ook altijd eerst een verklaring van goed gedrag van ouders van vriendjes en vriendinnetjes voor mijn kinderen ergens mogen spelen :Y)

ow echt?
Ik ga ook altijd eerst een gesprek aan met de leerkracht van het kind........en de sportverenigingen waar het lid van is......
sja....je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

maar even zonder dollen.
Je kan een kind tot aan het 14de jaar aan een riempje houden als je wilt, maar is het leven voor dat kind dan nog zo leuk?
Voorzichtigheid is niet verkeerd maar je moet er ook geen gevangenis van maken.
En dat is precies wat opvoeden zo lastig maakt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:24

lesilla schreef:
Miryamk schreef:
Ik vraag ook altijd eerst een verklaring van goed gedrag van ouders van vriendjes en vriendinnetjes voor mijn kinderen ergens mogen spelen :Y)

Je lacht ermee maar eigenlijk is dat niet zo een slecht plan, denk dat daar veel trauma's mee vermeden kunnen worden.
Want soms is die lieve buur niet de lieve buur die je denkt.

Juist :+
Er lopen meer gekken rond dan vast, betekend dat veel mensen niet eens in aanraking gekomen zijn met de politie en dus... Een verklaring van goed gedrag hebben. Terwijl het geen zuivere koffie is.
Nou ja, meeste enge dingen gebeuren binnen een familie... Helaas!
Te beschermend opvoeden en alles maar controleren lijkt mij ongezond voor de ontwikkeling voor een
kind.
Balans moet goed zijn.

Miryamk

Re: Kinderen alleen op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:25

Je kan helaas niet alle gevaren uit sluiten....Maar je kind moet ook lekker kind kunnen zijn, dan neem je een risico hoe vreselijk ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:26

ik sluit mijn blonde dochters gewoon op tot ze een huwbare leeftijd hebben en dan zoek ik een geschikte echtgenoot voor ze die dan op ze kan passen :D

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:27

Miryamk schreef:

Zo erg is het gelukkig niet bij mij :') mijn 7 jarige mag ook zelf buiten spelen met vriendjes, maar hij moet wel netjes komen melden waar hij naar binnen gaat. En hij kent de ''grezen'' van het buitenspelen, alleen op het woonerf! Hij houdt zich er nog netjes aan moet ik zeggen. Ik ben hem nog maar 1x kwijt geweest, toen was had hij niet gemeld waar hij was spelen en ik was de hele buurt af gaan zoeken. Uiteindelijk belde de buurvrouw dat hij bij hun zat, want ik was niet thuis, duh }:0 Maar ik was toen al in staat om de politie te bellen :+

Overigens zegt die verklaring van goed gedrag lang niet alles. Ik geloof dat je die verplicht moet hebben als je in de kinderopvang wilt werken en hoe heet die ene van het hofnarretje had hem vast ook...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:28

Juval; je doet ze toch wel een kuisheidsgordel om hè? :j
En natuurlijk de hele familie van de toekomstige echtgenoot na laten trekken :D

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:29

juval schreef:
ik sluit mijn blonde dochters gewoon op tot ze een huwbare leeftijd hebben en dan zoek ik een geschikte echtgenoot voor ze die dan op ze kan passen :D

oww gelukkig dacht dat ik de enige was :Y)

denk dat iedere leeftijd wel een bepaalde zorg met zich mee brengt
en als ouder doen we ons best ze de juiste weg te wijzen, maar ze nemen zelf die ene
afslag, en leren hierdoor. Groot worden doe je door vallen en opstaan. En soms val je net iets harder...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:35

Miryamk schreef:
Je kan helaas niet alle gevaren uit sluiten....Maar je kind moet ook lekker kind kunnen zijn, dan neem je een risico hoe vreselijk ook.

Nee, maar voor bepaalde gevaren kun je je kind wel behouden vind ik! Wij wonen op een akkerbouwbedrijf. Hier mag onze 4 jarige dochter dus niet alleen voor en achter op het erf lopen. Hier komen soms onaangekondigd vrachtwagen oprijden om te laden. Of een vrachtauto om diesel, meststof of plantspul te brengen. En mijn man of zijn broer (die meewerkt in het bedrijf) kan met de trekker of heftruck aan het rijden zijn. En dan heb ik het nog niet over als we aan het rooien zijn en de trekkers op en af rijden en we met opvoerbanden e.d. werken.
Hier zie ik gewoon te veel gevaren in! In de tuin kan ze dan lekker kind zijn.

Ook mijn man is er erg voorzichtig mee. Helemaal nadat hij 2 jaar terug getuige was van een jongetje van 6 dat met zijn jas tussen de opvoerband kwam. Dat jongetje is daarbij zijn arm kwijt geraakt.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:40

Mijn dochter is 4 jaar maar ik wil toch echt niet hebben dat zij alleen naar school gaat dan maar overbezorgd maar ze ziet nog helemaal alle gevaren niet in.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:43

ik zie op mn werk kinderen van 2 jaar oud met een zus van 9 op straat, zus moet dan oppassen.
Of ze zijn nog tot 9uur savonds buiten terwijl ze 5 jaar oud zijn, ook zo goed...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:44

@Delphi: in jullie geval is een eigen erf dan idd niet veilig.

Ik lees hier wel, niet met bekenden mee gaan..., helaas zijn het veelal bekenden zoals bv ook iemand opperde die niet zo aardige buurman (ookal is hij bij de politie :x ), hier is het met niemand, ookal ken je die.
Net als binnen laten, ook niemand, oma heeft een sleutel als het moet en als ik er even niet ben, hoeft er niemand binnen, komen ze maar aan andere keer terug.
Heeft mijn dochter dus ook al bij familie gedaan toen ik ff een stukje met de hond was +:)+ .
Niemand is niemand, is wel zo duidelijk, vind ik zelf :D

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:29

blijft een lastig iets dit...

bij mij gaan ze niet alleen naar school, ik heb 3 jongens van 9, 7 en 5 maar ik breng en haal ze
ook al is het maar 6 minuten lopen en zit er geen weg tussen alleen een fietspad.

maar buiten spelen doen ze wel zonder toezicht, ze weten wel dat ze in de buurt moeten blijven
en dat ze moeten melden als ze ergens binnen willen spelen, ik moet zeggen dat ze dat goed doen.

mijn oudste (word in augustus 10) is wel al 2 keer met een groepje naar het zwembad geweest,
dat is een minuut of 10 fietsen en hij is de jongste dan, de anderen zijn 10 en 11.
hij heeft dan wel een mobiel mee, belt als ie daar is en belt ook weer als hij weggaat, dit heeft hij keurig gedaan!

maar goed ieder kind is anders, ik denk dat je dat als moeder wel aanvoelt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:18

Ik was 7 toen ik alleen naar school fietste. 3km. Mijn moeder fietste mij dan wel tegemoet of ik fietste met buurtkinderen mee. Vanaf dat ik in groep 8 zat fietste mijn moeder mij overdag niet meer tegemoet. 's Avonds een ander verhaal.

En deze straat was een gewone straat zonder fietspad. Woonde trouwens wel op een boerenbedrijf, maar vanaf mijn 6de kwamen de vrachtwagens alleen voor het huis ipv achter. Had daar dus ook vrijwel alle vrijheid. Oh, en liep ook rustig tussen de shetlandpony's.

Heb nog nooit wat gebroken, ben nooit met iemand mee naar huis gegaan etc. En mijn ouders zijn echt de slechtste niet ;)

barb70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:27

Mijn dochtertje van 8 breng en haal ik zo lang het kan ! Tuurlijk kan ze spelen en het liefste bij ons thuis maar ik ben erg bezorgd. Moet ook wel, zoveel nare dingen die gebeuren, je leest dit, dan dat, je kan het zelf niet verzinnen. Ik speelde vroeger wel veel meer buiten, maar tijden zijn ook veranderd. We kunnen ze niet alles verbieden maar dan spelen we maar mee., toch?! ik heb nog een zoon van 18, heb je ook weer zorgen over, andere weliswaar maar toch. Zijn we moeders voor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:35

Mijn jongste van net 4 is van mening dat hij zelf naar school kan lopen :')

Ik vind toch echt nog van niet, hij kijkt namelijk totaal niet uit. Mijn oudste dochter mag wel zelf. Zij is zeven en ze hoeft hier alleen een doodlopende straat over te steken.

Mijn oudste en middelste (5) mogen ook samen buitenspelen. Oudste mag ook alleen met vriendinnetjes, middelste vind ik daar nog een beetje te jong voor. Jongste mag van mij niet. Hoogstens bij het speeltuintje aan het einde van de flat, maar dan nog...

De oudste twee wilden vandaag de 50-kilometer weg oversteken om naar de andere speeltuin te gaan. Dat wil ik sowieso niet hebben en al helemáál niet met deze sneeuw en glijdende auto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:37

Ik liep al van mijn 4de/5de alleen naar school. Woon aan dezelfde straat.
Dus mams bleef op de oprit staan en wachtte net zolang totdat ik bij school was.
En dan ging ze weer naar binnen.

En buitenspelen deed ze ook niet moeilijk over. Gewoon niet verder als de grote weg klaar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:39

Nu ik er aan denk, had ik eigenlijk juist best wel veel medelijden met die jongen bij mij op de basis die tè lang aan het handje werd vastgehouden...terwijl wij allemaal gewoon alleen naar huis fietsten, moest hij zelfs op zijn laatste jaar nog afgehaald worden door zijn moeder die hem daarna als een agent instructies gaf hoe hij moest fietsen ("x, rij eens door! X, niet zo veel naar de binnenkant!, X, pas p er komt een auto aan!") Gevolg was dat die jongen helemaal afhankelijk was en dus ook vreselijk gepest werd...
..maar het was nog altijd niet zo erg als enkele jaren later, toen hij een jaar of 14 was en we op de bus stonden te wachten met een grote groep. Hij stond ergens als enige in zijn eentje en zijn moeder kwam terug op haar brommertje om zijn boterhammen achterna te brengen. Begon ze luid en duidelijk zodat iédereen het kon horen tegen hem te zeggen: "Maar X, wat sta je daar zo alleen? Heb je geen vrienden? Maar ga toch gewoon ergens bijstaan! Daar staat een groepje jongens, ga daar maar bijstaan!" . Ik kon zelfs door de grond zinken van schaamte op dat moment :x . Je kan ook té hard betuttelen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:54

vroeger bij ons in de straat was er altijd wel een ouder die erbij stond/zat
Dan stonden de ouders gezellig te kletsen, en wij als koters speelde er op los.

Woonde in een rustige straat, en het meest gevaarlijke stuk naar school was recht voor de deur ongeveer := En dat in een woon-speel gebied. Dan liepen we een stukje door de straat (doodlopend) en naar groep 1-2 was dan over het voetpad, rustig fietspad oversteken en dan waren we bij het hek van school
De hogere klassen miesten we niet over het voetpad, maar schuin over het grasveld, fietspad over en dan over de stoep naar school (geen "auto weg" waar we rekening mee moesten houden.
Hoe oud ik was toen ik alleen ging? geen idee. Weet nog wel dat je geacht werd de kinderen tot de deur van het lokaal te brengen als ouder in groep 1 en 2, en volgens mij ook nog de eerste maanden van groep 3.

Wij speelden ook op straat, genoeg kinderen van dezelfde leeftijd, en we mochten van de bult tot de boom
Aan de andere kant van de bult woonde geen vriendjes/vriendinnetjes
en de boom was het "centrale punt" tot waar iedereen mocht komen ongeveer. T was daar altijd gezellig, altijd was er wel iemand aan het spelen.

http://desmond.imageshack.us/Himg848/sc ... res=medium

En wij hadden inderdaad ook iemand in de klas die tot en met groep 8 aan het handje van mama naar school ging en weer werd op gehaald...
Ze had geluk dat ze ene jonger broertje had, want tja, ze kon niet de ene naar de middelbare school brengen en de ander naar de basisschool.
Haar broertje is tot en met de 2e door mama naar school gebracht (mama fietse mee)
Best sneu :(:)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:57

Nou woonde ik vrij ver van mijn basisschool, maar ik mocht pas rond mijn 10e alleen naar school fietsen... En de eerste keren fietse mijn moeder dan achter me aan :+ Het had wel eerder gekund hoor, maar ik snapte het ook wel. Qua buitenspelen, dat mocht ik wel al vrij jong, maar we wisten dan wel heel goed tot waar we mochten komen en aangezien ik altijd braaf was hield ik me daar ook aan :P

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:35

De kindjes van de scouting, in de leeftijd van 6 tot 9, zijn ook allemaal zo verschillend dat je bij het ene kind wel kan zeggen, die kan alleen over straat, maar een ander weer totaal niet. Sommige kinderen rennen zo de straat op zonder te kijken en anderen blijven netjes staan bij de stoep en wachten op je. Maar dat moet dus per kind bepaald worden vind ik. Als een kind het prima aan kan en zelf goed oplet, waarom niet? Maar als ze nog gewoon zonder te kijken over straat rennen zou ik het niet aandurven ze alleen te laten gaan...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:39

Toen ik 6 was mocht ik ook alleen naar school fietsen, moest daarbij 1 drukke weg over maar wist goed hoe 'uitkijken' werkte... Het was 1km zie ik nu net op google.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:45

Mijn dochter mag alleen naar school, al sinds ze naar de kleuterschool gaat, maar ze wil graag dat ik even meeloop. Of dat ze alvast gaat en ik nog even later gedag zeg, voor ik naar mijn werk vertrek.
Welgeteld is de afstand naar school 20 meter ofzo. Er zit 1 huis tussen ons huis en het schoolplein in. Ze speelt dus ook al langere tijd buiten en loopt ook wel eens naar de bakker voor broodjes op zaterdagochtend. Maar het is hier ook echt een gehucht, 600 inwoners ofzo. Sociale controle is absoluut enorm groot.
Overigens is ze nu 6, wordt ze in mei 7.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:51

Miryamk schreef:

Voor mij houdt dat niet in dat een kind van 6 maar alleen over straat moet kunnen. Omdat ie dat toevallig 'wil'.
Een kind op die leeftijd heeft niet zoveel te willen, maar zal gewoon moeten luisteren.

Er hoeft maar 1 keer wat goed fout te gaan he, zal gelijk de laatste keer zijn.

En nee, mijn kind gaat straks als ie wat groter is, ook niet bij onbekenden spelen. Simpel.
Als ik de ouders ken, prima. Maar niet bij zomaar de eerste de beste.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:56

Hahaha, ik vind de ouders zó betuttelend tegenwoordig :P.
vanaf mijn 5e ging ik alleen naar school, nooit wat gebeurd hoor!
Afspreken bij vriendinnetjes, naar de manege, ik ging overal alleen heen en terug.
Wanneer kan je een kind dan loslaten? Las zelfs ergens ouders die een kind van 10 (!!) nog naar school toe brachten, en ze mochten alleen ergens spelen als ze de ouders kenden.
Er kan altijd wat gebeuren, als een kind 16 is even goed als 6.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:00

Trouwens de ouders kennen zegt écht niet alles, en zeg eens eerlijk hoeveel ouders ken je nu 'écht'? Dat je je kinderen nergens aan een huis dropt zonder dat je de ouders uberhaupt gezien hebt kan ik me voorstellen, maar vanaf wanneer zeg je dat je iemand genoeg kent om er zeker van te zijn dat ze niets mis zouden doen? Dan zou je zoals eerder gezegd het hele strafblad moeten kennen, en zelfs dan nog heb je absoluut geen zekerheid, al was het je eigen vader of een oom :n .