Gezamelijke rekening (samenwonen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:17

suvan schreef:
Ik vind dat altijd zo raar, dat je gaat verdelen wie wat betaalt. Maar dat zal wel aan mij liggen. Wij hebben beiden een rekening die tevens en/of is. Rekeningen worden gewoon betaald van waar het uitkomt. Sparen gaat op één spaarrekening. Waar het spaargeld vandaan komt, maakt ook niks uit. Als er maar gespaard wordt. Wij wonen nou eenmaal samen dus we delen ook alles samen. Maar misschien zijn wij wel erg simpele zielen :)

Als je het over mijn berichtje hebt: Tja, mijn vriend koopt nou eenmaal erg graag boeken en ik koop graag spullen voor mijn paard. We hebben er allebei niks aan wat de ander koopt en aangezien het bij ons nog geen vetpot is, houden we dat nog apart. Natuurlijk gaan we als het allemaal wat ruimer wordt alles wel op een rekening zetten, maar om nu te voorkomen dat het (zuurverdiende/gespaarde) geld van de een in de spullen van de ander gaat zitten, doen we het zo.
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 29-01-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:19

suvan schreef:
Ik vind dat altijd zo raar, dat je gaat verdelen wie wat betaalt. Maar dat zal wel aan mij liggen. Wij hebben beiden een rekening die tevens en/of is. Rekeningen worden gewoon betaald van waar het uitkomt. Sparen gaat op één spaarrekening. Waar het spaargeld vandaan komt, maakt ook niks uit. Als er maar gespaard wordt. Wij wonen nou eenmaal samen dus we delen ook alles samen. Maar misschien zijn wij wel erg simpele zielen :)

ik denk dat het ook wat scheelt welke relatie je hebt en hoe lang je al samen bent.
ikzelf ben pas 2.5 jaar samen met mijn vriend, en wonen pas samen sinds deze maand. we hebben al veel ups en downs gehad in onze relatie (door externe omstandigheden), maar weten dus nog absoluut niet zeker of we wel samen blijven (uiteraard gaan we er wel vanuit, maar je weet nooit wat er kan gebeuren)
daarnaast zit er een groot verschil in spaargeld (hij heeft véééél meer dan dat ik heb, ook door omstandigheden helaas), dus lijkt het ons nog niet eerlijk om alles samen te gooien, ik wil nog een beetje zelfstandigheid behouden, en zit nu met veel meer kosten dan hij. ik wil niet voor alles mijn handje gaan ophouden.
Eenmaal we een huis gekocht hebben (nu huren we nog), dan is alle zelfstandigheid toch min of meer weg, samen met al het spaargeld dat we hebben, dus dan gaat alles wss op een pot (en de paarden aan huis, dus ook al een kost die wegvalt, en hopelijk zijn onze auto's dan afbetaald) en is het gewoon alles van ons samen.
over het algemeen als je een huis koopt ben je ook al iets zekerder van je relatie, en is het ook niet de bedoeling om nadien nog dingen te moeten verdelen :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:19

Wat voor het ene stel werkt, hoeft voor het andere niet te werken natuurlijk. Wij hebben ook een verdeling naar rato. Hier voelen we ons beiden prettig bij. :)
Ik betaal dus niet direct mee aan zijn hobby's, hij niet aan mijn schoenen en nagellaktic. :P

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:21

Hier gaat alles op de grote hoop, meteen vanaf de eerste dag (we woonden na twee weken verkering samen ;) ). We hebben geen aparte rekeningen. We hebben tijden gehad dat mijn man meer verdiende dan ik (en ik nog hoge kosten ook had met een paard) en er zijn tijden geweest dat ik een stuk meer verdiende. Nu is het wel aardig in balans, maar we hebben er samen voor gekozen dat mijn man een dag minder gaat werken om voor onze dochter te zorgen. Zou een beetje flauw zijn om dat te verrekenen.

Ik moet wel zeggen dat wij nooit echt financiële problemen hebben, en de meeste aankopen ook gewoon kunnen. We hebben allebei geen hele gekke wensen en als er een keer een wens is, dan krijgen we dat altijd wel uitgesproken. Wat dat betreft gunnen we elkaar ook gewoon veel. Gaat al 12 jaar goed bij ons, maar ik weet dat het niet voor iedereen zo kan.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:23

Hier gaat het ook naar mogelijkheden.
Mijn vriend werkt fulltime, en ik doe een voltijds-studie (krijg dus ook stufi) en werk daarnaast nog een paar uurtjes per week op kantoor.
Hij betaald dus de huur (we wonen inclusief, dus geen aparte gas-, water- en elektriciteitsrekening), de verzekeringen en zijn auto, en ik betaal de boodschappen, mijn auto en de kosten van onze huisdieren.

Mocht ik op vrije dagen/in de vakantie extra kunnen gaan werken, dan gaat dat deel van m'n salaris ook naar onze gezamenlijke rekening. En naast die gezamenlijke rekening, hebben wij ook nog ieder een eigen spaarrekening, voor noodgevallen en dergelijke.

suvan

Re: Gezamelijke rekening (samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:28

@Pippaa nee hoor, was niet op jou bedoeld maar gewoon algemeen. Ik heb in beiden relaties gelijk vanaf het begin alles gezamelijk gedaan. Maar ik denk dat ik dit zo gewend ben. Ik ben ook al een "oudje" hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:29

Vjestagirl schreef:
Sonja schreef:
Gewoon naar rato verdelen, is het eerlijkst.

Waarom is dat het eerlijkst? Je verbruikt toch alle 2 even veel (plusminusongeveer)?

Waarom steeds zo drammen als iemand iets anders vindt dan jij :?
Zeker ook tegenstander van het progressieve belastingsysteem dan?
IK VIND ;) dat wie het meest verdient, ook het meest kan bijdragen. Niet iedereen heeft dezelfde kansen gehad, of kan hetzelfde aan. Ik vind het naar rato bijdragen horen bij 'zorgen voor elkaar'. Prima systeem.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:33

suvan schreef:
@Pippaa nee hoor, was niet op jou bedoeld maar gewoon algemeen. Ik heb in beiden relaties gelijk vanaf het begin alles gezamelijk gedaan. Maar ik denk dat ik dit zo gewend ben. Ik ben ook al een "oudje" hoor :)

O, van mij was niet aanvallend bedoeld hoor ;) Tja, ik ben het nu zo gewend en vind het heerlijk.
Ieder zijn eigen hè :)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:35

Eerst allebei een percentage van het inkomen en na een tijd denk ik dat alles in één pot komt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:51

Ik vind naar rato ook het eerlijkst en makkelijkst. We betalen nu beide evenveel, omdat we ook ongeveer evenveel verdienen (scheelt misschien 2 tientjes). Als de een meer kan sparen (wat bij ons door mijn paard wel zo is) gaat dan misschien later bij een koophuis toch op een hoop de hypotheek in, en betaalt degene die minder kon sparen dankzij dat spaargeld weer minder hypotheek. Bij ons wil ik graag scharrelvlees, mijn vriend wil graag een werkster en twee slaapkamer ipv 1, en ik wilde weer perse een balkon of tuin. Hij laat vaak het licht aan, ik douche lang etc. etc. Allemaal dingen die de vaste lasten omhoog brengen en die we samen betalen.
Helemaal eerlijk verdelen gaat toch niet, je moet elkaar gewoon wat gunnen en het zo verdelen dat je beide een leuk leven kunt hebben en de dingen kunt doen die je heel graag wil/ belangrijk vind.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:54

Fleurtje100 schreef:
Helemaal eerlijk verdelen gaat toch niet, je moet elkaar gewoon wat gunnen en het zo verdelen dat je beide een leuk leven kunt hebben en de dingen kunt doen die je heel graag wil/ belangrijk vind.

Precies de spijker op zijn kop imo, ik kan echt niet gaan neuzelen over twee tientjes. Laat lekker, als hij er plezier aan beleefd (en dat moet dan natuurlijk ook andersom). Maar ja, het lijkt me wel een heel ander verhaal als je financiële situatie zo is, dat je wel moet neuzelen over twee tientjes. Gelukkig heb ik dat binnen onze relatie nog nooit hoeven meemaken.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:55

suvan schreef:

Haha nou, dat dacht ik ook bij het lezen van alle posts. Ik vind het maar raar inderdaad.

'Ik wil wel met je samenwonen, maar oh wee als ik maar iets voor jou hoeft te betalen.' :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:01

Thirty schreef:
suvan schreef:

Haha nou, dat dacht ik ook bij het lezen van alle posts. Ik vind het maar raar inderdaad.

'Ik wil wel met je samenwonen, maar oh wee als ik maar iets voor jou hoeft te betalen.' :')

Mijn partner hoeft niet te betalen voor mijn paarden, het is immers mijn keuze om mijn ouwetje met pensioen te houden én een nieuwe rijpony te hebben.
Daarentegen hebik nu een partner die veel en vaak reist. Daar draag ik dan weer niet aan bij.

Je hebt een gezamenlijk leven én een privéleven. Als dat privéleven behoorlijk anders ingevuld wordt, vind ik het wel fair als administraties ook apart zijn.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je alles gewoon op een grote hoop gooit hoor, zéker als de relatie bewezen duurzaam is etc...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:03

Ik woon nog niet samen, maar we gaan ws wel een gezamenlijke rekening maken. Gewoon voor de gezamenlijke dingen, is wel handig. Dan kan er nooit verwarring ontstaan over wie het internet vorige maand heeft betaald ofzo. Zodat je allebei je eigen dingetjes kan blijven kopen enzo :) Da's ook wel handig voor de boodschappen. Al zouden we ws ook wel gewoon kleine boodschappen doen op onze eigen rekening, dus ja.

Als je problemen hebt met het gelijk verdelen van de rekening (wat lastig is als je niet hetzelfde verdient) kan een gezamenlijke rekening een oplossing zijn :) Werkt het niet, dan hef je hem gewoon weer op. Zo duur is het op zich niet.

Succes! :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:05

Sonja: helemaal mee eens over die hobby's.
Verder hou ik me vanaf nu lekker buiten de discussie over 'wel alles samen/niet alles samen'. Voor mij werkt dit prima, voor een ander iets anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:11

suvan schreef:

Zo doen wij het ook. Zou ook helemaal in de war raken van 3 rekeningen. Wij hebben er maar een , en een spaarrekening. Alles wat binnen komt op een hoop en daar wordt alles van betaald. Wij zijn en wonen samen en niet ieder voor zich :) ik vind dat er geen geneuzel moet zijn over wie wat betaald. Wij betalen gewoon alles samen in overleg van ONS geld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:16

verootjoo schreef:
suvan schreef:

Zo doen wij het ook. Zou ook helemaal in de war raken van 3 rekeningen. Wij hebben er maar een , en een spaarrekening. Alles wat binnen komt op een hoop en daar wordt alles van betaald. Wij zijn en wonen samen en niet ieder voor zich :) ik vind dat er geen geneuzel moet zijn over wie wat betaald. Wij betalen gewoon alles samen in overleg van ONS geld.

Dat is handig als je niet allebei (een) hobby('s) hebt wat de ander geldverspilling vind :+ mijn vriend mag lekker alles van zichzelf betalen later, van zijn eigen rekening. Ook handig als hij een keer een kadootje voor mij koopt :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:20

Haha ja cadeautjes moet je niet pinnen in de winkel :+

Waarom staat dit eigenlijk bij TAO?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:34

Vinden jullie het dan niet raar om van je partner te profiteren wanneer die meer verdient dan jij maar minder voor zichzelf uitgeeft dan jij? Als alles op 1 hoop wordt gegooid? Dan brengt hij/zij het meeste in, waar jij dan het meeste van op maakt. Dát vind ik nl. raar en dus dragen wij hier bij naar rato en is de rest van het geld voor degene die het krijgt. En mag daar dus - zonder overleg, heerlijk! ;) - mee doen wat hij of zij wil.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:36

sflj schreef:
Vinden jullie het dan niet raar om van je partner te profiteren wanneer die meer verdient dan jij maar minder voor zichzelf uitgeeft dan jij? Als alles op 1 hoop wordt gegooid? Dan brengt hij/zij het meeste in, waar jij dan het meeste van op maakt. Dát vind ik nl. raar en dus dragen wij hier bij naar rato en is de rest van het geld voor degene die het krijgt. En mag daar dus - zonder overleg, heerlijk! ;) - mee doen wat hij of zij wil.

Profiteren? :') Je woont samen, hallo.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:41

Ja en? Ik wil niet het zuurverdiende geld van mijn partner opmaken aan iets dat zij onzin vindt. Daarnaast wil ik haar niet hoeven vragen (of overleggen, zoals jullie dat noemen ;) ) wanneer ik iets van mijn eigen geld, voor mezelf wil kopen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:45

sflj schreef:

Dat hangt er vanaf. Als mijn partner minder zou verdienen, maar evenveel (of vergelijkbaar) aantal uren zou werken, zou ik daar echt geen enkel probleem mee hebben. Je investeert allebei in je gezamenlijke huishouding, dat de ene investering wat meer oplevert dan de andere, that's life. Of wanneer je samen hebt afgesproken dat de één minder gaat werken (of werkt) i.v.m. studie/ziekte/huishouden/overbelasting/kinderen/mantelzorg etc. Geen probleem toch, ieder draagt zijn steentje bij. Zo hebben wij het altijd bekeken, en die situaties doen zich nu eenmaal voor als je langer bij elkaar bent.

Ik moet zeggen dat als mijn partner besluit minder te gaan werken, gewoon om het lekker rustig aan te doen, en dan op mijn centen zou gaan teren, dat het dan wel snel gedaan zou zijn met onze relatie :o En zelf zou ik daar ook nooit voor kiezen, ik wil mijn eigen broek kunnen ophouden (en niet mijn hand ;) ).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:46

sflj schreef:

Euhm.... Wij wonen samen, wij zijn samen en wij leven samen. Ik heb hem niet gekozen voor zn geld ofzo :? (had ik beter iemand anders kunnen kiezen :P) momenteel verdienen we ook ong gelijk. Hij iets meer, ik werk iets minder,maar doe weer meer in huis. Als er straks misschen wel kinderen komen zal ik ook iets minder gaan werken maar doe ik meer andere dingen. Ik voel me ook niet bepaald een profiteur. Wij runnen samen ons huishouden :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:48

DAt bedoel ik precies! (maar vergat ik te zeggen ;) )
Stel dat je partner of jij bewust minder wil werken omdat je dan nog wel de helft van de kosten kan bijdragen maar geen geld meer hebt/heeft voor extra dingen, is het dan nog steeds eerlijk om alles op 1 hoop te gooien?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:53

TAO -> LZP