wie moest er geévacueerd worden door de storm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:27

eowyn04 schreef:
eenitraM schreef:
Het waait een keer in Nederland, en heel het land is van zijn padje. :')

Als je het nieuws in de gaten heb gehouden, dan kan je zien dat het richting groningen toch echt ernst is.

Ben blij dat ik daar niet zit, zeg ik heel eerlijk.

Misschien is het maar goed dat het hier gebeurt in Groningen. Zijn allemaal heel nuchtere mensen ;) .. Woon vlakbij dijken, en dijken die op knappen staan. Maar zit nog gewoon rustig op me werk, daarom bleven veel boeren in tolbert gister ook gewoon zitten. Zon vaart loop het vaak niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:33

Tja men mag niet zeuren, maar als er paarden van een eiland gered moeten worden (paarden van Marrum alweer vergeten?)spreekt iedereen er schande van dat ze niet eerder waren weggehaald.

Het is niet overtrokken om je in een land als Nederland zorgen te maken om het water en paarden op tijd op hogere grond te krijgen. Ik heb in mijn jonge jaren met mijn zwager nog eens shetlanders van een landje in uiterwaarden in Brabant gehaald dat onder liep. Eigenaar wilde niet eens komen omdat het zondag was.
Ik heb ook nog in de zenuwen gezeten over de paarden op een manege achter de Hondsbosche zeewering toen die nog niet opgehoogd was.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:38

[quote="Jumpie]
Misschien is het maar goed dat het hier gebeurt in Groningen. Zijn allemaal heel nuchtere mensen ;) .. Woon vlakbij dijken, en dijken die op knappen staan. Maar zit nog gewoon rustig op me werk, daarom bleven veel boeren in tolbert gister ook gewoon zitten. Zon vaart loop het vaak niet.[/quote]

Nou ben nuchter zat hoor, kom oorspronkelijk niet uit zuid-holland vandaan, maar uit topje van noord-holland. Kunnen we ook behoorlijk nuchter zijn. Maar begrijp wel dat ze vaker wat nijpendere situaties hebben gehad, waardoor ze wat langer afwachtend zijn.
Maar dan nog, ben ik blij dat ik hier zit, zonder bang te zijn dat de schie overstroomt en dat mijn paardjes moeten zwemmen.

marleen_88

Re: wie moest er geévacueerd worden door de storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:42

De broer van een goede vriend van ons gezin is geëvacueerd met zijn boerderij. Stuk of 150 melkkoeien en dan nog de rest van het jongvee etc..

Het lijkt mij afschuwelijk om zoiets mee te maken, vrezen voor je leven, je bedrijf én je dieren. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:44

wow,dat is wel heel heftig marleen_88 :oo

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:48

Citaat:
14.24 uur: Friesland stelt boerderijen open
De provincie Friesland biedt getroffen melkveehouders uit Woltersum onderdak aan voor hun vee. In een viertal boerderijen bij Buitenpost kunnen de boeren hun vee onderbrengen. Er is plaats voor 2000 dieren en is zijn melkinstallaties aanwezig. De boerderijen worden zo snel mogelijk bedrijfsklaar gemaakt.

Voor als er nog mensen zijn die moeten vertrekken met hun vee!!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:51

Hier scheelde het niet veel of het stroomde over de winterdijk, daarnaast hoefde het maar 25 centimeter hoger te komen of het eerste huis stond onderwater. En de boer met zijn honderden schapen die op een eiland woont? Eiland weg. De beste buren moesten in het holst van de nacht alle schapen het land af halen, de paarden, etc. Allemaal met een bootje, van vaste grond was op dat moment niets te bekennen. Belachelijk dat hier geen vinger naar uitgestoken werd.
Zandzakken? Nee hoor.
Dijkcontrole? Geen sprake van, terwijl dat ding lekt als wat, het water stroomde er aan de andere kant uit.
Het aanraden van evacuatie? Natuurlijk niet!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:55

Leonyr schreef:
Hier scheelde het niet veel of het stroomde over de winterdijk, daarnaast hoefde het maar 25 centimeter hoger te komen of het eerste huis stond onderwater. En de boer met zijn honderden schapen die op een eiland woont? Eiland weg. De beste buren moesten in het holst van de nacht alle schapen het land af halen, de paarden, etc. Belachelijk dat hier geen vinger naar uitgestoken werd.
Zandzakken? Nee hoor.
Dijkcontrole? Geen sprake van.
Het aanraden van evacuatie? Natuurlijk niet!

Tja. :')

Jemig, dat wil je toch ook niet meemaken! Wat een ellende allemaal.

Wel super dat er zoveel boeren in de omgeving hun boerderij ter beschikking stellen.

Helaas zit onze boerderij vol, anders kwamen hier ook wat logees heen.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:57

Leonyr waar kom jij vandaan dan?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:00

Jumpie schreef:
Leonyr waar kom jij vandaan dan?

Zuid-Holland, bij de nieuwe Merwede (Tegenover Brabant). We hebben tegen over ons huis een dijk die ze dit jaar willen verbreden en verhogen (Zegt wat over de staat van de dijk zelf, zoals eerder vernoemd), dat is de winterdijk. Dan een fietspad met uiterwaarde, nog een zomerdijk en vervolgens een stuk grond waarnaast de Merwede stroomt. Zomerdijk, uiterwaarde, stuk grond en het fietspad stonden onder water. Aan onze kan van de dijk stroomde straaltjes water uit de dijk en nog 2,5 meter en dan was het water over de dijk geslagen. ;(

Maar zoals eerder verteld: Er was geen hulp te bekennen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:07

Niet alles komt denk ik ook in het nieuws. Ik ben bang dat er nog veel meer leed is...

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:07

jumpie waar heb je gehoord dat het de kant van l'oog/zoutkamp op gaat?? ben al aan het zoeken maar kan het niet vinden :o?

Leonyr wat jij zegt is toch eigenlijk te gek voor woorden..nederland het ''waterland'' met slechte dijken waar eigenlijk te laat onderhoud aan word gedaan.

heb net de weersvooruitzichten gelezen, zaterdag en zondag ook weer kans op harde noordwester -O-

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:08

marleen_88 schreef:
De broer van een goede vriend van ons gezin is geëvacueerd met zijn boerderij. Stuk of 150 melkkoeien en dan nog de rest van het jongvee etc..

Het lijkt mij afschuwelijk om zoiets mee te maken, vrezen voor je leven, je bedrijf én je dieren. :\

zijn alle dieren weg??

Fijn dat er zoveel boeren/mensen zijn die hun land/schuur willen gebruiken om te helpen.
toppie. +:)+

Ze mogen mijn land ook wel gebruiken, maar dat is wat ver weg, moeten ze naar zuid-frankrijk. :+

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:08

Adriana schreef:
Niet alles komt denk ik ook in het nieuws. Ik ben bang dat er nog veel meer leed is...

Denk het ook.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:10

Lees net in het andere topic, dat het waterpeil iets is gezakt, doordat het vandaag droog is geweest en dat de windrichting gunstig is, dat het water de goede kant op wordt geduwd.

Maargoed, als ze van het weekend weer zuk bagger weer verwachten.... -O-

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:13

Er zijn in totaal 250 huishoudens verplicht geevacueerd.
in tolbert had men een keuze, maar aan de kant van het eenskanaal was men verplicht
te vertrekken.

Dit weet ik van mijn nichtje die daar woont en dus ook geevacueerd is met het gezin,
en zij hebben 300 melkkoeien die vanmiddag naar een hoger land zijn gebracht.
dit is een hele happening geweest en nu nog.

EN inderdaad het water is gezakt door het spuiten.
maar van het weekend draait de wind weer en het gaat weer flink regenen
waardoor het gevaar neit geweken is.
zeker omdat de dijken al verzadigd zijn zou meer druk de dijk wel kunnen bezwijken.
en daar zijn ze nu dus bang voor.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:13

Adriana schreef:

Dat vrees ik ook. Hoe zal het op de Waddeneilanden en in Zeeland gesteld zijn eigenlijk?

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:18

Op tvnoord staat dat ze pas vannacht om 03:00 op lauwersmeer kunnen spuien mits het weer zo blijft. En dat er ook alweer vijf lekken bij winschoten zijn, en bij scheemda is er ook al een lek in de dijk... Pff ik hoop echt dat de dijken bij Lauwersoog en Zoutkamp, heel blijven .. En ik duim voor alle mensen die in de gebieden wonen waar wél dijk"breuken" zijn..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:19

Inderdaad het gevaar is niet geweken, men moet nu toepakken met de boerderijen die beschikbaar zijn gesteld. Nu kan men redelijk veilig alles vervoeren. In Friesland zijn nu 5 boerderijen beschikbaar gesteld;

14.52 uur: Friesland stelt boerderijen open (2)
Meer over de vijf boerderijen die de provincie Friesland aanbiedt aan getroffen melkveehouders uit Groningen. Het gaat om twee boerderijen in Oosterwolde en een boerderij in Buitenpost, in Ureterp en in Wolvega. Later vandaag komt het eerste transport met 450 dieren aan in Buitenpost. De provincie kocht de boerderij in verband met de aanleg van wegen of natuur.

Scheemda ook??? Ik ga zondag met de trein naar Hamburg...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:20

eowyn04 schreef:
marleen_88 schreef:

zijn alle dieren weg??

Fijn dat er zoveel boeren/mensen zijn die hun land/schuur willen gebruiken om te helpen.
toppie. +:)+

Ze mogen mijn land ook wel gebruiken, maar dat is wat ver weg, moeten ze naar zuid-frankrijk. :+

Hij heeft een aantal km. verderop een nieuwe boerderij laten bouwen, hij is aan het uitbreiden, dus de koeien zijn daarheen gebracht.

Je kunt de beesten niet naar buiten doen hoor, ze zakken tot hun buik weg in de bagger! :n

En Frankrijk is wel wat ver ja, haha!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:22

heleen88 schreef:
jumpie waar heb je gehoord dat het de kant van l'oog/zoutkamp op gaat?? ben al aan het zoeken maar kan het niet vinden :o?

Leonyr wat jij zegt is toch eigenlijk te gek voor woorden..nederland het ''waterland'' met slechte dijken waar eigenlijk te laat onderhoud aan word gedaan.

heb net de weersvooruitzichten gelezen, zaterdag en zondag ook weer kans op harde noordwester -O-

Elke land is toch jaloers op DE deltawerken van nederland, dacht dat we goede dijken.. Beetje wat en hup :')

Heey heleen, las ik ergens op TV noord wacht ik zoek even!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:23

ja idd land is natuurlijk zo sompig als wat....

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:42

Leonyr schreef:
Adriana schreef:

Dat vrees ik ook. Hoe zal het op de Waddeneilanden en in Zeeland gesteld zijn eigenlijk?

Op Texel valt het volgens mij wel mee. De haven stond helemaal onder water maar dat gebeurt ook wel eens met springtij, en de zee kwam tot aan de duinen. Hier staan wel leuke foto's:
http://www.texelsecourant.nl/texelsecou ... 73?rpID=31

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:55

net contact gehad met een kennis van terschelling, ja de kade's staan blank maar verder geen paniek, zijn antw op de vraag, hoe gaat het daar? was dus ook ach meid we zijn wel wat gewend.

ik hoop dat het na het weekend rustiger word, de dijken zijn idd verzadigd en de landerijen en sloten staan ook vol op de meeste plaatsen,

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:08

Ik ben heel beneiuwt hoe dit af gaat lopen..