Ik ruk mijn moeder uit haar perfecte leventje...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik ruk mijn moeder uit haar perfecte leventje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:14

Maar wat als ik in dat perfecte leventje van mijn moeder zit waar ik uit wil maar niet kan zonder eerlijk te zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:16

Ja maar JIJ wilt eruit, dat kun je ook doen zonder je moeder eruit te rukken, dat is nml niet aan jou.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:18

Jannepauli schreef:
Joolien ... je bent een jonge, maar wel volwassen vrouw.
Ik zal de eerste zijn om te bevestigen dat ouders een bepalende invloed op jouw leven en je persoonlijkheid kunnen hebben. Maar.... is het werkelijk zo erg dat je daarom onverklaarbaar depressief bent? Uit wat je geschreven hebt begrijp ik dat je moeder jou geweldig vindt, je kan geen kwaad doen in haar ogen terwijl je vader daarentegen meer met zichzelf bezig is ( narcistisch noemde je dat). En de totaalsom is dat jij hen beiden verwijt dat het met jou (op dit moment) niet goed gaat.

As buitenstaanders weten wij natuurlijk niks - maar wellicht wil je toch 's nadenken want deze oude vrouw te zeggen heeft, al is dat niet wat je in eerste instantie wilt horen.

Als je nog een klein meisje zou zijn dan is dat nog niet aan de orde, maar er komt toch een punt in je leven dat JIJZELF verantwoordelijk moet zijn voor je levensgeluk. De verantwoording om te blijven hangen in het verleden, in dingen die je niet (meer) kunt veranderen, die ligt bij jou. Jij beslist zelf of je andere mensen zoals bv je ouders, een stempel wil laten drukken op jouw 'zijn'. Waarom moet je als je ouder dan 25 bent, nog steeds je moeder opvoeden en veranderen naar het plaatje dat jij wilt zien? Kijk liever naar je zelf en je eigen (on)mogelijkheden om om te gaan met wat het leven of een situatie als deze je biedt. Jijzelf bent verantwoordelijk - vraag jezelf eens af waarom je er zulke problemen mee hebt. Wat kun je doen om er zelf beter mee om te gaan, beter in het leven te staan? Jouw gevoelens, hoe echt ook, zijn niet de verantwoordelijkheid van anderen - je hoeft niet toe te laten dat een ander je kwetst of ongelukkig maakt.

Je moeder "van haar voetstuk trappen" is een daad van een klein en behoeftig kind. Je kunt honderdduizend verwijten hebben, maar bedenk wel dat de eer aan jou is om daar beslissingen over te nemen. Wees sterk, geloof in je eigen kracht, maak keuzes om voor jezelf het leven beter en minder treurig te maken. Jij bent de enige die dat kan. Misschien met hulp van verstandige mensen die je verhaal willen aanhoren en die niet met je meehuilen. Wat zou er aan je leven veranderen als je moeder, je vader, je vriend, je kennissen anders waren dan dat ze zijn? Niks!! Want jij zit nog steeds met jezelf, je zou dan wellicht ngo steeds dat kleine meisje zijn dat bevestiging zoekt, dat droomt van een ideaal. Meid.. gelukkig of tevreden zijn is een keus. Een keus die je voor jezelf kunt maken en waarvoor niemand anders dan jijzelf verantwoordelijk bent. Praat met je vriend ook al is hij zoals je zegt, geen professional. Deel je gevoelens maar wees ook bereid om eens in de spiegel te kijken die ik je nu voorhoud: accepteer de mensen (je moeder, je vader) zoals ze zijn. Sta in je eigen kracht. Volgens mij kun je dat.

Wat heb je dit mooi en goed beschreven.
Leerzaam voor heel veel mensen denk ik.

Verder ken ik je ook niet persoonlijk en ga ik ook op je verhaal af, maar sluit ik me aan wat Caira en dammie1 aan.
Je mag en kan je moeder niet op deze manier uit haar leventje rukken.

Lees nog eens het stukje van Jannepauli door en ga daarmee aan de slag, ik denk dat je daar veel verder mee kom.
Dit is niet eerlijk naar je moeder toe.
Laatst bijgewerkt door CouCou op 29-12-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:18

Wat zou jij willen van je moeder? Als zij zou zeggen: "Lieve schat, wat moet ik anders doen?" wat zou jouw antwoord zijn?

Ik vind trouwens dat je best mag verwachten dat een ouder enigszins 'meebuigt' met een kind. Ik heb een redelijk vergelijkbare geschiedenis met mijn moeder. En ik bemoei me totaal niet met hoe zij zich gedraagt naar anderen, maar als zij iets doet waar ze mij mee kwetst dan geef ik dat wél aan. En dan is het aan haar wat ze daarmee doet, maar ik mag wel zeggen dat ze mij kwetst met iets en dat ik graag zou zien dat ze dat anders doet. Zónder dat ik van haar verlang dat ze haar persoonlijkheid verandert, want dat recht heb ik niet.
Heeft ze ook niet leuk gevonden in het begin. Maar ik móest leren om mijn grenzen aan te geven, anders bleven we in hetzelfde cirkeltje waar ik de dupe van werd.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:19

Joolien schreef:
Maar wat als ik in dat perfecte leventje van mijn moeder zit waar ik uit wil maar niet kan zonder eerlijk te zijn?

Je zit niet in haar perfecte leventje. Punt.
Je zit in je EIGEN leven. (absoluut niet perfect en zonder 'tje')
En je gaat doen in jouw leven wat jij belangrijk vindt. En daar mag je moeder wat van vinden. En daar luister je naar, totdat je het het zat bent, en dan hou je op met luisteren. Je moet kortom bepalen wat jij wil, en je grenzen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:21

Dat is wel aan mij, ik wil graag normaal met haar omgaan maar dat kan ik nu niet, en ze moet stoppen met liegen, oneerlijk zijn en andere waarheden over mij hebben, want dat klopt gewoon niet. Zo kan ik geen normale moeder-dochter relatie met haar hebben.
Moet ik dan maar mijn ogen dichtdoen en doen alsof er niks aan de hand is? Moet ik dan maar mee gaan in haar leven van schijn? Dat wil ik niet en dat moet ik niet willen. En nee ik kan dat niet doen zonder haar hierbij te betrekken, misschien is het niet aan mij om hierover te beslissen (juk ik krijg een dejavu op dit moment) maar zo kan het niet langer, iedereen wordt hiermee beinvloed, niet alleen ik. De hele familie gaat hier ook mee gemoeid.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:22

Ik heb 4 maanden geen contact met mijn moeder gehad.....

Je kunt het nog zo goed bedoelen en nog zo graag willen, je kunt je moeder niet veranderen, dat kan zij alleen zelf en zal ze alleen doen als ze erachter staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:24

Dat ben ik met je eens, maar snap je dat er wel wat moet veranderen? Ik verwacht niet van haar dat ze ineens het licht ziet, ze weet immers niet beter, maar er moet wel iets veranderen. Dat zal lang gaan duren, dat snap ik...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:25

Maar Joolien, JIJ vindt dat er iets moet veranderen, je moeder vindt blijkbaar van niet. Voor haar komt dit waarschijnlijk als een donderslag bij heldere hemel!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:29

Ik gun je (en ook je moeder) van harte een normale moeder-dochter relatie, maar misschien zit het er gewoon niet in voor jullie beiden. Hoop niet dat dat te hard klinkt.
Probeer te vinden wat wel haalbaar is voor jullie allebei, en ja, dat kan veel minder zijn dat wat jij wil.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:29

Joolien, nee je moet niet mee gaan in haar leven van schijn.
Maar je kan je moeder niet zomaar veranderen, maar je blijft erbij dat alleen zij moet veranderen.
Dit kan niet en dat gaat je echt niet lukken.

Misschien is het goed om eens een tijdje afstand te nemen van elkaar.
En zonodig later een nieuwe start maken met elkaar.
Soms moet je het verleden laten voor wat het is, hoe vervelend die verleden ook kan zijn!

Als ik je de verhalen over mijn vader ga vertellen, zit ik morgen nog te typen.
Ik wilde ook dat hij zou gaan veranderen, dat hij mij zou accepteren, trots zou zijn op zijn dochter. Maar nee, ikke ikke ikke en de rest kan stikken.
Ik heb het opgegven. Ben door gegaan met mijn leventje. Ik ben wie ik ben.
En contact met mijn vader heb ik niet meer en dat wil ik ook niet meer, want ik heb duizende liters tranen aan hem verspild en dat wil ik niet meer.
Tuurlijk het is en blijft mijn vader, maar het is niet anders. Ik wil geen pijn meer, ik wil verder met mijn leven en dat is een leuk leven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:30

@TS
Ik ken het probleem.
Mijn vader (en stiefmoeder) staan ook heel anders in het leven, als andere om hun heen.
Ik heb jaren geprobeerd hier mee te kunnen leven.
Eerst maar aanpassen aan hun, daarna toch veel gepraat om dingen te veranderen.
Maar ik ben erachter gekomen dat zulke dingen niet werken.
Zij blijven dingen anders zien, verdraaien het zo dat het niet hun probleem is.

En weet je... het is hun probleem niet, het is mijn probleem.
Zij willen zo leven... ik niet.

Na al die jaren heb ik besloten geen contact meer met ze te hebben.
Ze zijn welkom...(maar zij vinden dat ik daar heen moet komen) en ik laat mijn leven/geluk niet meer beïnvloeden door hen.
Ik kan helaas geen normale vader/dochter relatie hebben (althans.. niet op de manier zoals ik het graag zou willen).

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:31

DaniBanani schreef:
Wat zou jij willen van je moeder? Als zij zou zeggen: "Lieve schat, wat moet ik anders doen?" wat zou jouw antwoord zijn?

Ik vind trouwens dat je best mag verwachten dat een ouder enigszins 'meebuigt' met een kind. Ik heb een redelijk vergelijkbare geschiedenis met mijn moeder. En ik bemoei me totaal niet met hoe zij zich gedraagt naar anderen, maar als zij iets doet waar ze mij mee kwetst dan geef ik dat wél aan. En dan is het aan haar wat ze daarmee doet, maar ik mag wel zeggen dat ze mij kwetst met iets en dat ik graag zou zien dat ze dat anders doet. Zónder dat ik van haar verlang dat ze haar persoonlijkheid verandert, want dat recht heb ik niet.
Heeft ze ook niet leuk gevonden in het begin. Maar ik móest leren om mijn grenzen aan te geven, anders bleven we in hetzelfde cirkeltje waar ik de dupe van werd.

Precies.

En bovendien: Als je bij iemand op bezoek bent en die geeft aan dat ze graag heeft dat je om 20u naar huis gaat omdat ze erg moe wordt anders.. dan is het toch sociaal om gewoon die persoon haar rust te gunnen in plaats van door te drammen, te vinden dat jij het recht hebt op iemands aandacht en langer te willen blijven?
Dat vind ik meer van kinderachtigheid bij de moeder getuigen hoor.. als moeder wil je toch ook het beste voor je kind en als rust is wat je kind nodig heeft..
Ergens snap ik TS dus wel..

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:32

Ik herken dit heel erg, misschien wel andere situatie. Maar ik heb wel gemerkt dat ik zelf het meest moet veranderen, moet het beter gaan. Andersom lijkt het gewoon totaal niet te lukken. Wil hierover in dit topic niet in detail gaan, maar hoe lastig het ook is, je zult zelf ook een hoop moeten doen.

Alleen nu weet ik niet of het iets toevoegt aan jouw probleem, Joolien, maar dit is hoe ik het zie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:38

We hebben al eerder aangegeven dat ze eerlijk moet zijn, maar daar doet ze niks mee. Mijn vader heeft dit heel vaak tegen haar gezegd, ook dat ze me teveel voortrok, niet zoveel moest pushen en me soms met rust moet laten.
Gister heb ik dit voor het eerst gezegd, maar zoals ik al zei op een rustige niet vingerwijzende manier, maar meer om haar iets duidelijk te maken. Later ben ik in het mailtje wel duidelijk geweest, maar ook op een rustige manier. Maar ik ben heilig bij haar dus komt het misschien vanuit mij wat harder aan, ik kon nooit wat bij haar fout doen of zeggen.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:41

Je bent 1 van de velen die aan zichzelf wil werken, hartstikke goed! Je moet uit die spiraal komen. Probeer wel alles bij jezelf te houden. Je zult zien als je meer aan jezelf gaat werken, dat relaties gaan veranderen. Ik heb dat ook, het is moeilijk...
Eigenlijk begrijp ik heel goed wat je bedoelt, maar je kunt sommige dingen niet forceren. Hoe meer je probeert om je moeder aan te zetten tot verandering, hoe meer zij in haar "eigen wereld" zal gaan zitten. Jij bent aan jezelf aan het werken en dat moet je duidelijk maken aan je moeder. Zij hoeft niet te veranderen, als je goed aan jezelf werkt en je eigen problemen oplost, zal dat vanzelf meegaan.

Succes meid!!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:46

Joolien schreef:
We hebben al eerder aangegeven dat ze eerlijk moet zijn, maar daar doet ze niks mee. Mijn vader heeft dit heel vaak tegen haar gezegd, ook dat ze me teveel voortrok, niet zoveel moest pushen en me soms met rust moet laten.
Gister heb ik dit voor het eerst gezegd, maar zoals ik al zei op een rustige niet vingerwijzende manier, maar meer om haar iets duidelijk te maken. Later ben ik in het mailtje wel duidelijk geweest, maar ook op een rustige manier. Maar ik ben heilig bij haar dus komt het misschien vanuit mij wat harder aan, ik kon nooit wat bij haar fout doen of zeggen.

Hiermee geef je al aan, dat zij eigenlijk niet wil veranderen.
Ze doet er nix mee.
Laat een even een tijdje rusten.

Neem afstand, denk dat je daar op dit moment iets verder mee komt dan met dat gepush.
Dat gaat alleen maar verkeerd (mijn ervaring).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:48

We laten haar nu ook met rust. Klein puntje is wel dat we over 3 weken met haar op wintersport gaan. Tja hoe moeten we dat gaan aanpakken... Ik kan niet zo mee en doen alsof er niks aan de hand is...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:49

Afstand kan goed zijn, kan er voor zorgen dat ze wellicht tot inkeer komt. Misschien juist als er eens iets radicaals gebeurt (spreek uit ervaring) kan dat voor iets goeds zorgen.

Owh, die wintersport maakt het wel lastiger..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:55

Citaat:
Mmm jullie snappen niet helemaal wat ik bedoel. Grrrr ik kan het niet goed onder woorden brengen. Veranderen is misschien een groot woord, maar ze moet accepteren dat ik verander. Ze probeert me juist nog steeds te beinvloeden ondanks ik al volwassen ben.

In dit stukje geef je al veel aan. Je moeder heeft waarschijnlijk niet eens door dat ze dit doet. Jij voelt dit als proberen te veranderen en de lat hoger leggen. Ik vind niet dat het probleem bij je moeder ligt maar bij jou. Als volwassene maar je nl nou eenmaal keuzes en doe je dingen waar niet iedereen achter staat en waar ook lang niet iedereen mee eens is. So be het, er zijn altijd mensen die je om een of andere manier van gedachten willen doen veranderen. Wanneer je als persoon sterk in je schoenen staat neem je het goed bedoelde advies in acht, en leg je het gewoon naast je neer. Op deze manier zijn er volgens mij ook geen problemen. JIj doet jouw dingen, je moeder die van haar en geen van beide hoort zich beinvloed te voelen door een ander. Voel je dit wel zo, dan ligt het probleem vaak bij jezelf en niet bij de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:01

Dat is idd het probleem, ze ziet het niet. Het zit zo diep ingeworteld, zo narcistisch dat ze niet eens ziet dat ze iets 'verkeerd' doet. Alles in haar ogen is goed, ook al moet ze daar feitelijke waarheden voor verdraaien.
Ik werk heel veel aan mezelf nu, ben in therapie en alles. Door dit met mijn moeder aan te gaan lost het ook niet op, maar ik doe het ook niet alleen voor mezelf.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:05

Ja maar doet ze wel iets verkeerd ? Heb je broers of zussen? Denken die er hetzelfde over? Trek jij jezelf er niet gewoon TE veel van aan? MIsschien dat een anders het nl al wel naast zich neer had kunnen leggen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:08

Joolien schreef:
Dat is idd het probleem, ze ziet het niet. Het zit zo diep ingeworteld, zo narcistisch dat ze niet eens ziet dat ze iets 'verkeerd' doet. Alles in haar ogen is goed, ook al moet ze daar feitelijke waarheden voor verdraaien.
Ik werk heel veel aan mezelf nu, ben in therapie en alles. Door dit met mijn moeder aan te gaan lost het ook niet op, maar ik doe het ook niet alleen voor mezelf.

Voor wie nog meer dan?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:10

Waarschijnlijk voor haar moeder omdat haar moeder in haar ogen een probleem heeft. Echter heeft moeder dit waarschijnlijk niet in de gaten en leeft een harstikke fijn leven....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:11

randie schreef:
Ja maar doet ze wel iets verkeerd ? Heb je broers of zussen? Denken die er hetzelfde over? Trek jij jezelf er niet gewoon TE veel van aan? MIsschien dat een anders het nl al wel naast zich neer had kunnen leggen?

Zoals ik al zei beinvloed ze iedereen met haar gedrag. Zowel mijn vader als de rest van de familie door negatief aanwezig te zijn zonder dat ze dat doorheeft. En ik ben jaren voorgetrokken op mijn broer en dat heeft hem behoorlijk beinvloed...