Wat als moeder kind manipuleert niet bij papa te willen zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:12

pinto_1 schreef:
girlyggirl schreef:
je hoort mij ook niet zeggen dat je als je 26 geen goede moeder kan zijn. als je goed leest bedoel ik dat je nog niet oud bent en dus ws niet zelf al eerder met de riemen hebt geroeid zoals deze vader en moeder. en ik denk dat een advocaat wel degelijk iets kan ondernemen, maar dat is mijn idee. nogmaals ik hoor steeds maar jij, jij, jij die zo'n goed gesprek hebt gehad met haar, jij die uitgelegd heeft hoe het werkt, jij die zegt dat ze niet moet bellen.... allemaal taken van haar ouders.

Een advocaat kan hier niets in ondernemen, die is inderdaad voor de omgangsregeling en niet voor bemiddeling. Dan zou je bij een mediator moeten zijn, werkt echter alleen als beide ouders hier achter staan. Beetje vreemd dat je de TS verwijt dat ze jong is en er niets van af weet, terwijl je zelf ook niet echt logische antwoorden geeft. ;)
En ik kan me best voorstellen dat TS zich hier mee bemoeit, wat wil je dan dat ze zegt? Zijn jouw kinderen dus veel plezier ermee? Je vormt immers samen een gezin, dus ook met de kinderen van je partner erbij.

TS: ik heb in dezelfde situatie gestaan als jou, dus ik weet hoe frustrerend het is. Je kunt echter heel weinig doen als de moeder niet mee werkt. Krom inderdaad, maar wel waar.
Sterkte!

toevallig zit ik in deze situatie alleen vanaf de andere kant (en nee ik ben niet diegene die moeilijk doet). dus ms dat ik toch wel logische antwoorden geef ;) . in het ouderschapsplan staan bepaalde regels, als 1 zich daar niet aan houd kan een advocaat wel degelijk wat. dit gaat wel ver maar als het echt zo erg is als er gezegd word lijkt me dat je dat er voor over hebt. maar ik zal erover ophouden want blijkbaar moeten we allemaal zeggen hoe vervelend t allemaal wel niet is en wat een rot moeder! succes

Pauline

Re: Wat als moeder kind manipuleert niet bij papa te willen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:28

Ik vind de antwoorden van gg helemaal niet onlogisch juist? :?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:45

Dit is natuurlijk een verhaal van een kant. De ervaring leert dat er vaak twee kanten zijn. :)

Wat ik persoonlijk vind is dat de (eventuele) nieuwe partners zich niet teveel mogen bemoeien met wat er tussen de vader en moeder speelt m.b.t. hun kinderen. Dat is punt 1. Jij bent niet de vader of moeder, dat zijn zij. Ten alle tijde! Daarbij zijn ouders tegenwoordig verplicht om een ouderschapsplan om te stellen. Is dat bij hen gebeurd en wat zijn de afspraken daarin? Worden die dan ook jaarlijks opnieuw besproken en bijgesteld. Onthou dat alles wat een ouder in het nadeel doet van zijn/haar kinderen, uiteindelijk als een keiharde boemerang terug kan komen in de toekomst.

Ik vind zelf dat je als ouders je ego opzij moet zetten voor je kinderen. Het is ook in het belang van je kinderen dat er een goed contact is en blijft met beide ouders. Accepteer dat de andere ouder dingen anders kan doen. Zolang het niet over extreme zaken gaat, moet je het los laten hoe het gaat en is bij de andere ouder. Maak je je zorgen over iets, maak het bespreekbaar. Ga desnoods met een bemiddelaar met elkaar praten, als het niet anders kan. Ik spreek uit ervaring. Ben co-ouder met mijn ex over onze dochter. Wij bepalen, wij zijn de ouders, niet de nieuwe partners. Zet het belang van je kind voorop in plaats van je eigen belangen.

Gelukkig zijn er ook veel gescheiden ouders die hun best doen wat hun kinderen betreft. Anders is een co-ouderschap bij voorbaat al niet mogelijk. En doet een ouder moeilijk, sta erboven, richt je op je kind en denk 'joh, jouw probleem, zoek het lekker uit'. Kan ik iedereen aanraden. ;)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:09

Twiggy2008 schreef:
Dit is natuurlijk een verhaal van een kant. De ervaring leert dat er vaak twee kanten zijn. :)

Wat ik persoonlijk vind is dat de (eventuele) nieuwe partners zich niet teveel mogen bemoeien met wat er tussen de vader en moeder speelt m.b.t. hun kinderen. Dat is punt 1. Jij bent niet de vader of moeder, dat zijn zij. Ten alle tijde! Daarbij zijn ouders tegenwoordig verplicht om een ouderschapsplan om te stellen. Is dat bij hen gebeurd en wat zijn de afspraken daarin? Worden die dan ook jaarlijks opnieuw besproken en bijgesteld. Onthou dat alles wat een ouder in het nadeel doet van zijn/haar kinderen, uiteindelijk als een keiharde boemerang terug kan komen in de toekomst.

Ik vind zelf dat je als ouders je ego opzij moet zetten voor je kinderen. Het is ook in het belang van je kinderen dat er een goed contact is en blijft met beide ouders. Accepteer dat de andere ouder dingen anders kan doen. Zolang het niet over extreme zaken gaat, moet je het los laten hoe het gaat en is bij de andere ouder. Maak je je zorgen over iets, maak het bespreekbaar. Ga desnoods met een bemiddelaar met elkaar praten, als het niet anders kan. Ik spreek uit ervaring. Ben co-ouder met mijn ex over onze dochter. Wij bepalen, wij zijn de ouders, niet de nieuwe partners. Zet het belang van je kind voorop in plaats van je eigen belangen.

Gelukkig zijn er ook veel gescheiden ouders die hun best doen wat hun kinderen betreft. Anders is een co-ouderschap bij voorbaat al niet mogelijk. En doet een ouder moeilijk, sta erboven, richt je op je kind en denk 'joh, jouw probleem, zoek het lekker uit'. Kan ik iedereen aanraden. ;)

*offtopic: hey twiggy! long time no see! :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:20

Niet veel... in mijn familie wordt ook gemanipuleerd om niet bij bepaalde mensen te zijn... Ik denk dat het verstandig is om je erbuiten te houden want anders ben jij de boodschapper en heb jij het gedaan. Laat ze het zelf uitzoeken, zolang jij niet rechtstreeks wordt aangevallen heb je er weinig last van. Leuk is anders maar het is en blijft niet jouw zaak.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:21

girlyggirl schreef:
toevallig zit ik in deze situatie alleen vanaf de andere kant (en nee ik ben niet diegene die moeilijk doet). dus ms dat ik toch wel logische antwoorden geef ;) . in het ouderschapsplan staan bepaalde regels, als 1 zich daar niet aan houd kan een advocaat wel degelijk wat. dit gaat wel ver maar als het echt zo erg is als er gezegd word lijkt me dat je dat er voor over hebt. maar ik zal erover ophouden want blijkbaar moeten we allemaal zeggen hoe vervelend t allemaal wel niet is en wat een rot moeder! succes

Was ook niet negatief bedoeld (vandaar de knipoog) maar vond je antwoorden een beetje cru overkomen. Natuurlijk moet je de ouders het op laten lossen, maar ik weet dat je als 'nieuwe' partner er onvermijdelijk bij betrokken wordt. Al is het zijdelings, en wil je je er zo weinig mogelijk mee bemoeien, je ziet wel wat het met je partner doet.
Been there, done that, en bij ons zeiden ook veel buitenstaanders: ga je toch gewoon naar je advocaat?
Maar ja, een advocaat kan niets doen tegen kinderen die van 1 kant horen hoe slecht papa of mama is, dus tegen ouders die een wig drijven tussen de kinderen en de ex-partner.
Een advocaat kan via een kort geding de afgesproken omgangsregeling afdwingen, maar wat heb je eraan als het kind aangeeft dat het niet meer wil komen?

Misschien dat mijn antwoord wat cru overkwam door mijn ervaring, misschien dat jouw antwoord zo overkwam aangezien jij het van de andere kant ziet. ;)

Het is gewoon jammer dat dit soort dingen gebeuren bij een scheiding...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:26

Bedankt voor de reacties.

Ik hoef heus geen bevestiging dat ze een slechte moeder is. Ik weet dat ze ook goede kanten heeft, en ook goede dingen doet voor de kinderen. Ik vind het alleen erg jammer dat ze de vader zwart maakt tegenover de kinderen. Dat vind ik nu niet bepaald volwassen. Ik vind het eerder zielig dat ze de kinderen erbij betrekt. En ik zie dat mijn vriend en de kinderen hier aan onderdoor gaan. Mijn vriend heeft al die tijd over zich heen laten lopen omdat hij bang was zijn kinderen kwijt te raken. Wat natuurlijk niet kan aangezien er zwart op zwit staat dat ze recht hebben op tijd met hun vader. Het is alleen nogal vermoeiend als er continu gebeld wordt over alles wat niet goed is. En dat is veel want het is nooit goed. Hij kan gewoon niks goed doen, en om de zogenaamde vrede te bewaren heeft hij het altijd maar over zich heen laten komen. Maar dat moet gewoon stoppen. Maar het ergste vind ik gewoon dat ze het nu over de rug speelt van een kind van 8 wat hier echt huilend op de grond zat omdat ze het allemaal niet meer wist. Dan kun je mij niet vertellen dat ik me er niet mee mag bemoeien want dit vind ik diep en diep triest.

Wat betreft gesprekken met een mediator, ik denk dat beide partijen daar bij moeten instemmen. En dit zal ze nooit doen, want in haar ogen doet papa alles fout en gaat daar alles goed...

De oudste heeft spelletjes therapie omdat ze (begijpelijk) moeite heeft met de scheiding en dat mama en papa allebei een nieuwe partner hebben.
Hier krijgt vader geen terugkoppeling van overigens wat mij wel verbaast. Hij heeft deze week dan eindelijk een mail gestuurt naar de therapeut omdat hij wel benieuwd is hoe het daar gaat.

Ik vertel mijn verhaal daarom dat ik vooral vertel wat ik de afgelopen dagen heb gezegd. De reden dat ik haar apart heb genomen na het telefoongesprek was omdat papa in eerste instantie toch wel boos reageerde en het arme kind zo in de war was dat ik het niet eerlijk vond tegenover haar. Tuurlijk is hij de vader en hij beslist en ik heb haar niet verboden om mama te bellen alleen geadviseert om dit de volgende dag te doen na het circus. Papa neemt de uiteindelijke beslissingen die heb ik te slikken ook al ben ik het niet altijd met hem eens.

Ik grijp echter toch wel in tijdens bepaalde situaties. Als ze hier zijn gelden er toch echt wel regels zeker met betrekking tot de dieren die hier rondlopen.

Ik vind het makkelijk gezegd dat ik me er niet mee moet bemoeien want ik zit er toch ook midden in..

Ik weet dat ik geen gesprek met moeder aan moet gaan en dat zal ook niet doen want dan gaat het helemaal niet goedkomen. En met zulke mensen valt er gewoon geen gesprek te voeren.

Wel bijf ik goed naar dochter luisteren als er wat is en zorgen dat ze zich veilig blijft voelen zodat ze weet dat ze hier alles kan zeggen. Ik moet zeggen dat ons gesprek haar wel goed heeft gedaan want ze kwam gisteren avond lekker bij me op de bank liggen kroelen en tv kijken. Dus ik hoop dat ze weet dat ze altijd bij papa of mij terecht kan..

Verder hoop ik dat er wat duidelijkheid komt uit het gesprek met de spelletjestherapeut en misschien dat die tips heeft..

Ik hoop alleen niet dat moeder erin slaagt om de kinderen bij de vader weg te jagen daarom ben ik dit topic begonnen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:45

Ik denk dat je helaas niet veel kunt veranderen aan zo'n moeder.

Blijf zelf aardig tegen de dochter en zeg NOOIT wat negatiefs over der moeder, alleen juist positieve dingen
dan gaat het kind later als ze ouder is ook wel doorkrijgen wat er gebeurd is.

Ik denk als jullie zorgen dat ze het leuk heeft bij jullie ze niet zomaar weg zal blijven ondanks het gestook van moeder.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:49

mymy schreef:
Ik denk dat je helaas niet veel kunt veranderen aan zo'n moeder.

Blijf zelf aardig tegen de dochter en zeg NOOIT wat negatiefs over der moeder, alleen juist positieve dingen
dan gaat het kind later als ze ouder is ook wel doorkrijgen wat er gebeurd is.

Ik denk als jullie zorgen dat ze het leuk heeft bij jullie ze niet zomaar weg zal blijven ondanks het gestook van moeder.

Dat hopen we ook, en daar waken we ook voor. Dat we haar moeder niet afvallen waar ze bij is in tegendeel juist. Maar het is zo vermoeiend, en ze zijn nog zo jong. Hij en ik automatisch dus ook nu zit zijn hele leven vast aan haar.. En dat vind ik niet zon fijn vooruitzicht. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt..

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:53

Precies want zodra je dat gaat doen dan jaag je het meisje weg en krijgt de moeder haar zin. Dus juist overdreven positief zijn over haar ( okal meen je het niet) dan speel je het niet mee.

Begrijp dat het moeilijk is :( hopelijk stopt ze er uiteindelijk ook mee..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:56

Ik zit in exact dezelfde situatie, ben zelf 18, vriendlief 28 en heeft 2 heerlijke meiden van 8 en 6.
Hij is gelukkig zo slim geweest om een goed ouderschaps plan op te stellen. Gewoon alles tot in de puntjes vastgelegd bij de advocaat.
Moeder belt of sms't nooit als de kids bij ons zijn, en we hebben een vaste dag in de week dat hij naar haar belt, ook om af te spreken hoe we 't doen met de kids dat weekend, hoe het gaat op school etc.

Maar dan nog blijft het lastig hoor, het zijn nu eenmaal vervelende dingen... Ik heb bv toen ze mij mama probeerden te noemen netjes maar duidelijk en streng uitgelegd dat ze mij absoluut niet zo mogen noemen, omdat ik dat niet ben.
Andersom vroeg de oudste laatst "welke van de twee papa's?" toen mijn vriend "met papa" zei aan de telefoon. Dat doet zeer hoor... Net als "we hebben een nieuwe opa en oma en die geven ons zus en zo". Kind in tranen omdat die mensen simpelweg geen opa en oma zijn en ook niet zo genoemd mogen worden... Is vriendlief weer de boeman.

Maar goed, het is vast gelegd dus we kunnen er werk van maken, dat is wel fijn. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:16

Girlygirl, heeeeey, idd lang geleden. :)

Hmmmm..... mijn dochter belt 's avonds altijd even de ouder bij wie ze niet is. En er wordt wel eens wat gemaild of gesmst tussendoor en wij maken daar als ouders totaal geen probleem van. De ellende van gescheiden ouders hebben en heen-en-weer reizen tussen hen in, is dat je altijd je andere ouder moet missen als kind. Juist daarom geef ik mijn kind de kans gewoon haar papa te bellen, als ze wil tot aan op een vast moment (de belletjes 's avonds voordat ze gaat slapen). Wij claimen niet. Ze wil dat zelf en wie zijn wij om daar niet in mee te gaan?

Apart dat er kinderen zijn die de nieuwe partner papa of mama gaan noemen trouwens. Mijn dochter was 3 toen wij uit elkaar gingen en wij hebben allebei allang weer een nieuwe partner, maar dochterlief weet dondersgoed wie haar vader en moeder zijn. Ze zal de andere partners nooit zo noemen. Mijn vriend heeft ook twee kinderen en ik zou nooit hun moeder willen zijn, hoe lief ik ze ook vind. Ze hebben maar 1 moeder en 1 vader. En ik ben de vriendin van hun vader en ze vinden me hartstikke lief, maar that's it. Ik vind dat prima. Bij mijn vriendinnen die gescheiden zijn zie ik ook geen kind die de nieuwe partners als nieuwe ouder ziet. Ik zie het wel bij mijn vriendin waarvan de vader uit het leven van haar kids is. Die kinderen zoeken echt een nieuwe vader. Best zielig, want daaraan zie je dat ze hun vader echt missen. En 'nieuwe opa's en oma's'..... dat vind ik ook erg....... Ik vind dat eigenlijk gewoon niet kunnen in geval van dat ze hun eigen ouders en opa's en oma's nog zien........ Doe gewoon lief tegen je stiefkinderen/stiefkleinkinderen, maar onthou dat je bepaalde plekken niet in kunt nemen in veel gevallen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:20

Ik zal daar zelf niet zo moeilijk in doen, in het opa en oma noemen of papa of mama noemen. Als het voor een kind vertrouwd voelt, waarom niet? Het kan voor de andere ouder pijnlijk zijn, dat wel maar het gaat er om hoe het voelt voor een kind. Daar hoeft de stiefouder geen aandeel in te hebben dat een kind dat zegt. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:24

mirka1994 schreef:
mymy schreef:
Dat hopen we ook, en daar waken we ook voor. Dat we haar moeder niet afvallen waar ze bij is in tegendeel juist. Maar het is zo vermoeiend, en ze zijn nog zo jong. Hij en ik automatisch dus ook nu zit zijn hele leven vast aan haar.. En dat vind ik niet zon fijn vooruitzicht. Maar je moet roeien met de riemen die je hebt..

Bedenk dat de moeder het ook niet fijn vindt dat ze voor altijd vast zit aan jullie. Zij denkt en voelt het waarschijnlijk net zo, hoor. ;)
Dat is het lastige van samen kinderen hebben, uit elkaar gaan en dan toch weer doorgaan met je leven. Het liefst smijt je die deur dicht en vergeet je wat je ooit samen gedeeld hebt. Maar ja, zo werkt het niet voor je kinderen...... zij kunnen er niets aan doen. Dan maar je ego opzij zetten en je best doen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:25

Triest wanneer ouders zo met hun kinderen omgaan en hun eigen belang boven dat van de kinderen stellen.
Die hebben recht op een normale omgang met papa en mama.
Heb er geen begrip voor wanneer ouders hun kinderen zo manipuleren en opstoken.

Helaas is mijn ervaring dat je (ook met professionele hulp) dit gedrag niet snel kan doorbreken.
Ik zou ook zo neutraal mogelijk proberen te blijven in jullie geval en als het te vaak escaleert het toch nogmaals aangeven bij moeder.
Hoe moeilijk ook, de kids er niet tussen zetten en niet in dezelfde valkuil stappen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:27

Wanneer de kinderen ouder worden hebben ze zelf vaak ook wel door hoe het zit. Het is soms heel moeilijk om netjes te blijven maar in het belang van het kind is dat wel het beste!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:30

MamboBeach schreef:
Wanneer de kinderen ouder worden hebben ze zelf vaak ook wel door hoe het zit. Het is soms heel moeilijk om netjes te blijven maar in het belang van het kind is dat wel het beste!

Precies... op een dag doorzien kinderen wat hun moeder doet en dan heeft zij een probleem. Dat is wat ik bedoel met het boemerang effect. Kinderen zijn niet achterlijk......

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:37

Twiggy2008 schreef:
MamboBeach schreef:

Precies... op een dag doorzien kinderen wat hun moeder doet en dan heeft zij een probleem. Dat is wat ik bedoel met het boemerang effect. Kinderen zijn niet achterlijk......

Dat is ook zo! :j

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:48

Juist, dus belangrijk dat je niet in hetzelfde gedrag vervalt, hoe moeilijk ook.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:57

Al moet ik wel zeggen dat ik vaak mensen hoor roepen dat zij dat nooit zouden doen... :x Als er eenmaal een scheiding nadert, dan worden het loeders! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:59

De kunst is om niet in hetzelfde gedrag te vervallen, om positief te blijven over de andere ouder, om het contact met je kinderen niet op te geven en gewoon je best te doen om een goede ouder te zijn voor je kinderen. Dan kunnen ze uiteindelijk niet om je heen. Ik geloof dat het positieve het wint van het negatieve. Van bittere, zure mensen wordt niemand vrolijk......

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:03

_O- _O- _O- nee, inderdaad! :D

Ach ja, iedereen maakt fouten maar om met opzet je kinderen tegen de vader en of moeder op te zetten, daar help je de kinderen niet mee.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:14

Mijn moeder heeft me nooit geprobeerd op te zetten tegen mijn vader, mijn vader mij wel tegen mijn moeder. Ik ben er echter nooit door beïnvloed, want mama was mama en ik geloofde nooit dat mama dat zou doen. Ik heb uiteindelijk zelf, op 15-jarige leeftijd besloten het contact met mijn vader te beëindigen. Dus misschien is het meisje ook nuchter genoeg om in te zien dat haar vader niet zo slecht is :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:49

Lisa, precies..... zo kan het dus gaan als je als gescheiden ouder in een negatieve spiraal blijft hangen..... Bovendien is het ook heel egoistisch, want je denkt daarbij voornamelijk aan jezelf en niet aan je kind(eren). Als je dan toch 'wraak wilt nemen' op een hele positieve manier; pak dan je leven weer op, verwerk de scheiding en wordt weer gelukkig. Is ook voor de kinderen wel prettig........

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:23

Twiggy2008: Tja ze mochten eerst de nieuwe partner van de moeder papa noemen, geen idee of dat beloond/aangemoedigt/wat dan ook, is, maar toen hebben ze het bij mij geprobeert. Heb het als volgt uitgelegd: Een papa en mama zijn iets heel speciaal, die krijg je al als je geboren word, je hebt maar een mama, en maar een papa. Daar moet je zuinig op zijn, die zijn heel speciaal, ze kunnen niet zomaar vervangen worden, en je kunt ook geen papa of mama erbij krijgen.

We vertellen gewoon de waarheid, gaan ze niet voor de gek houden. En als een nieuwe partner geen paps/mams is, dan zijn de ouders daarvan vanzelfsprekend geen opa/oma.
Familie is iets kostbaars, kinderen moeten de waarde daarvan kennen en waarderen...
Imo :o