Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:11

Misschien dat de aflevering nog terug te kijken is op uitzending gemist ofzo. Het was namelijk de aflevering van vorige week zaterdag. Online op TLC is ie niet terug te kijken helaas...

Anoniem

Re: Hoe zit dat: vegetarisch eten, en tóch Uggs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:15

Ik ga de aflevering zelf iig wel morgen terugkijken. Ik hoop dat het mogelijk is!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 03:26

TS: Je kunt van Kill it, Cut it, Use it, wel afleveringen/stukjes van afleveringen op youtube vinden.

Ik ben vegetariër, geen veganist. Dat houd in dat ik geen vlees, vis of kip eet, niet dat ik totaal geen dierlijke producten gebruik. Nu heb ik voor mijzelf wel ooit de afweging gemaakt om geen leer, bont, dons etc te gebruiken. Maar met het vegetariër zijn, op zich, heeft dat niets te maken.

Daarbij een van de uitspraken die je als vegetariër aangereikt krijgt van de bond voor vegetatiërs is: 'Beter inconcequent goed, dan concequent slecht.'

Wat een motto is van niets, natuurlijk. Maar het komt neer op je steentje bijdragen. Zolang er een niet dierlijk alternatief beschikbaar is zal ik dat gebruiken. Ik heb een hardstikke mooi Wintec zadel. Draag schoenen van stof of nepleer (ook nog eens veel goedkoper :)) ). Op de markt haal ik vega kaas. Etc. maar ik heb wel de grens getrokken bij het vegetariër zijn, voor mijzelf.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 03:50

Same here, ik eet geen vlees, gebruik voor mezelf (weinig) leer (ik loop gerust 10 jaar op dezelfde docs), rij met synthetische laarzen, maar mijn paard heeft wel een leren zadel en hoofdstel.

Het levend villen van dieren; ik weet er weinig van en ik wíl er ook niets van weten. Als je een schaap bv eerst een kogel in de op geeft zodat het dier hersendood is leeft het nog wel, maar maakt het het niet meer mee.
Mocht er geen verdoving o.i.d. zijn; dan snap ik niet dat dat überhaupt nog toegestaan wordt (australië is een behoorlijk ontwikkeld land) en zijn de mensen die willens en wetens daaraan meewerken in mijn ogen geen haar beter.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 04:43

Ik ben er een die je zoekt :D
Een vega met uggs.
Moet eerlijk zeggen dat toen ik mijn Uggs kocht, ik dacht dat het gewoon alleen wol was. Dus wist toen niet dat de schapen ervoor werden geslacht.

En ga ze er niet voor in de kast laten staan. Toch zou ik denk ik als ik de mogelijkheid heb wel weer uggs kopen. Ik vind de leefomstandigheden van de schapen daar héél anders dan een koe hier (ook al staat 'ie in de wei). Die schapen daar hebben bizar veel ruimte om te leven, en worden idd niet levend gevild.

Ben trouwens wel heel erg anti-bont. Vind het bizar dat je voor minder dan 20 eu een complete vossenstaart hebt... Dan kán zo'n dier bijna niet goed geleefd hebben. Maar dat is een andere discussie :)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 09:56

anders ben je veganist toch.. denk dat de meeste mensen het te ver vinden gaan om dat ook nog te doen ofzo..

ik vind het ook krom :')

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:06

Ik vind dat als je kiest om vegetarier te zijn je ook geen leer producten gebruikt, geen vlees eten omdat er een dier geslacht wordt maar wel de schoenen dragen die van hetzelfde geslachte dier worden gemaakt? :? Nee dat gaat er bij mij niet in, dat vind ik nou hypocriet. ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:08

mwoa, vegatarier ben je als je alleen geen vlees eet.. Dan moet je veganist worden, en dat is nog wel een stuk zwaarder. Je ziet bijv dat vegatariers veel kaas eten, vooral geitenkaas. Al die bokjes die worden geboren, voordat er geitenmelk is, word afgevoerd en geslacht... en geloof me dat zijn heel veel bokjes. Mja ik vind als je vegatarier bent al heel goed bezig bent.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:11

het ligt ook aan je reden dat je vegetarier bent vind ik. Als het is omdat het ''zielig'' is voor de dieren vind ik het krom, maar wanneer je niet van vlees houdt, voor het milieu geen vlees eet of het gewoon gezonder vindt of dergelijks vind ik het minder krom

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:17

ja maar patatkraam.. ik denk dat er zoveel mensen zijn ( zoals ik ) die het natuurlijk ook zielig vinden. Ik vind bioindustrie ook verschrikkelijk. Maar ik ben net als zoveel mensen zo hypocriet om mijn ogen ervoor te sluiten. Want als alle vleeseters zien hoe het allemaal werkelijk gaat, zullen ze dat natuurlijk heel zielig en sneu vinden.. maar blijven toch vlees eten.. dat is ook hypocriet. Ik heb respect voor vegatariers.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:50

passieAppel schreef:
Ik ga de aflevering zelf iig wel morgen terugkijken. Ik hoop dat het mogelijk is!

Ik ga het ook kijken. Want ik ben héél benieuwd hoe het nu juist zit, iedereen roept maar wat zonder bewijzen.

Ben zelf ook een vegeatiër die geen vlees eet (vanaf 2012 ook geen vis meer), geen leer draagt of gebruikt, en zo voorts. Maar ik heb wel nep uggs. Ben benieuwd hoe het daar nu juist zit..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:01

ik snap echt wel dat je voor schoenen niet alleen wol nodig hebt maar ook leer :)

Ik heb het er gister nog eens met vriendje over gehad (schoonouders hebben slachtlammeren gefokt) en ook Merino's worden gefokt voor het vlees.

Maar wat er gewoon niet helemaal in wil is het levend villen verhaal wat hier verkondigd word. Nederland staat op z'n achterste benen als er ritueel onverdoofd geslacht word maar dit zou wel kunnen? Sorry maar daar geloof ik niet zo in... dus daarom vraag ik waar dat verhaal vandaan komt.

Ik heb geen moeite met slachten van dieren, ben dan ook geen vegetariër en was ook niet van plan het te worden..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:38

Loetie84 schreef:
http://www.tvtues.com/category/kill-it-cut-it-use-it/ hier is de aflevering te bekijken voor de geinteresseerden. Let wel, het HELE proces wordt getoond, dus als je er niet tegen kunt.... Het is niet heel schokkend, maar niet iedereen wil dat waarschijnlijk zien.

Bedankt voor de link :)
Hmm.. Ik denk dat ik 'm wel ga kijken, dan sla ik de schokkende stukken voor zover mogelijk over.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:55

Wat ik me dan weer afvraag :D

Als iedereen zou stoppen met vlees eten, wat moeten we dan nog met alle koeien,varkens,schapen etc?

p.s ben zelf niet vegetarisch maar eet amper vlees omdat ik het niet lekker vind ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:08

Die zijn er nog steeds. Aangezien ze ook gebruikt worden voor de huid (leer, suède) en de beenderen (gelatine oa) en de hoeven (hertshoornolie bijv).
En koeien zorgen ook nog voor de melk, kippen gebruiken we nog voor eieren, eenden voor het dons voor in jassen en dekbedden..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:40

Dus waarom het vlees dan niet blijven eten?
Bedoel als ze niet meer geslacht zouden worden voor het vlees, dan krijg je toch een overschot aan dieren?

het mag wel een heel stuk diervriendelijker vind ik, overigens ben ik zelf niet zo'n vlees eter

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:27

Nu is het natuurlijk ook nog zo dat die uggs een stuk duurzamer zijn(en er dus minder vaak dieren voor moeten worden geslacht) dan dat stukje vlees dat je elke dag eet :j

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:34

SecretLIN schreef:
Bedoel als ze niet meer geslacht zouden worden voor het vlees, dan krijg je toch een overschot aan dieren?

het mag wel een heel stuk diervriendelijker vind ik, overigens ben ik zelf niet zo'n vlees eter

Als we allemaal geen vlees meer zouden eten/1 dag per week vlees zouden eten zouden we verlost zijn van de kiloknallers, die ene dag kwalitatief goed en eerlijk vlees eten waarschijnlijk, worden er veel minder dieren gefokt, en dus ook minder dieren die opgestapeld in een stal binnen een paar weken opgroeien zonder ooit daglicht te zien. De dieren die er dan zijn kunnen meer ruimte krijgen. Het heeft dus wel degelijk nut.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:37

of gewoon geen kiloknallers kopen. Wij kopen ook alleen biologisch vlees, geen idee of dat nou zoveel uitmaakt maar die enorme pakketten laten we sowieso links liggen.

Ik ga ook ff de link bekijken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:40

Vegetariër:
Uitspraak: vexəˈtarijər de -woord (mannelijk) vegetariërs

Zelfst. Naamw. iemand die geen voedsel eet dat van gedode dieren afkomstig is
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/vegetariër

onthoudt zich van het eten van vlees, vleeswaar, wild, gevogelte, vis, week-en schaaldieren en gebruikt ook geen dierlijke vetten, margarine (behalve zuiver plantaardige),levertraan, gelatine e. d
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/vegetariër

iemand die geen vlees eet maar wel eieren, kaas en melk
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10664

Iemand die geen voedsel eet van (ge)dode dieren. Dus geen vlees, vis, gevogelte, schaaldieren en gelatine
Gevonden op http://www.voedselencyclopedie.nl/

onthoudt zich van het eten van vlees, vleeswaar, wild, gevogelte, vis, week-en schaaldieren en gebruikt ook geen dierlijke vetten, margarine (behalve zuiver plantaardige),levertraan, gelatine e. d
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/vegetariër

1) Bewuste eter 2) Herbivoor 3) Iemand die alleen plantaardig voedsel eet 4) Iemand die geen vlees eet 5) Persoonsbenaming 6) Planteneter 7) Veganist
"Vegetarisme is de voedingswijze die zich kenmerkt door "het niet eten van vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en insecten, noch bijproducten van gedode dieren."

Dit heeft dus geen donder te maken met het dragen van Uggs. Je zou zelfs prima vegetariër kunnen zijn en rondlopen in een bontjas. Ik snap niet waarom mensen hierover blijven vallen, het is zo simpel: het gaat om het niet consumeren van vlees/bijproducten van gedode dieren. Wat hebben die Uggs daar in godsnaam mee te maken? Ik zit toch ook niet op Uggs te knagen, ik weet niet wat jullie ermee doen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:42

Leer is altijd slachtafval, is van dieren afkomstig dat gedood is en geslacht is, want het vlees wordt ter consumptie aangeboden.

Schapen worden niet alleen voor de vacht gedood, als het gaat om de Uggs. Tenzij je een pasgeboren lammetje bent van een speciaal soort schapenras, of zo uit de baarmoeder gesneden en dan villen ze het lammetje levend voor een heel zacht bontjas, dat is pas erg en dat gebeurd helaas wel in Rusland net zoals met wasbeerhonden voor die bontkragen, daar worden ze ook levend gevild en alleen voor de vacht gedood/gemarteld.

Helaas bij de schapen voor de Uggs, ze worden wel bij leven zo'n stuk van de kont en bovenbenen overtollige huid weggesneden, als ze toch bezig zijn ze te castreren, dat vind ik wel barbaars en dat keur ik ook niet goed.

En ik eet geen vlees/vis en gevogelte, ik vind ze smerig en vies, het zijn toch stukken dierenlijken/karkassen en of dode/levende zeebanket, ik lust ze allemaal niet.

En Uggs zijn zo ugly, ik draag ze ook niet.

Het mag inderdaad diervriendelijker :( {:)-:( {:)-:( {:)-:( :( :( .
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 26-12-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:45

Het is naar mijn weten niet bevestigd dat er bij de schapen die gebruikt worden voor Uggs stukken huid worden weggesneden. Men deed dit in Australië inderdaad om myiasis tegen te gaan maar het is alweer een paar jaar verboden. Dat wil nog niet zeggen dat het niet meer voorkomt; er zijn nog steeds boeren die dit illegaal toepassen maar wie zegt dat die boeren leveren aan het bedrijf dat Uggs maakt?

Los daarvan zou ik in die dingen nooit dood gevonden willen worden, maar dat heeft puur met smaak te maken. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:46

SecretLIN schreef:

Je krijgt er geen overschot aan dieren, ze worden juist erom gefokt, ze fokken maar raak om te kunnen slachten, als er geen vraag is naar veel vlees dan is er ook geen fokkerijen.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:04

Naar mijn weten eten vegetariers alleen geen vlees... En veganisten gaan een stapje verder. Dit vermeld je in je openingspost wel, maar toch haal je het nu door elkaar heen.
Wil je weten waar er allemaal dierlijke producten inzitten waar je niet blij van word???? Het alleen over Uggs hebben vind ik een beetje hypocriet.
Ik noem maar even een paar voorbeelden die gemaakt worden met of in combinatie van dierlijke producten zoals bloed, organen, huid enz.

-Sigaretten
-bont
-leren banken
-kaas
-kattenvoer
-medicijnen (ja ook homeophatisch)

Ik kan nog wel even doorgaan, en ik heb mij er ooit in verdiept.. maar ach hemel ik word er ongelukkig van hoe de maatschappij ons fopt.
Ik doe wat in mijn macht ligt om de wereld een stukje beter te maken.. En ik denk ieder van ons die bewust leeft dat doet..

En bovendien, uggs misschien van schapen, Nike is kinderarbeid (ikea trouwens ook), dan kun je je afvragen wat is erger.. zou ik niet doen, ik vind het even erg..

De een is vegetarier, de ander draagt geen bont.. enz. Gelukkig denken die mensen er over na, maar om nou die mensen een schuld in de schoenen te schuiven dat ze niet ALLES doen wat kan... nee, dat vind ik belachelijk.

(oh, ik draag geen Uggs, en ben ook geen vegetarier. Haha)